علت انزال معکوس چیست؟

یک مرد بالغ سالم در طول ارگاسم، نیمی از یک قاشق چایخوری اسپرم را تخلیه می کند. در مردان مبتلا به انزال معکوس، میزان اسپرم به طور چشمگیری کاهش می یابد یا ارگاسم، بدون مایع منی صورت می گیرد.

نبض ما-در اختلال انزال معکوس، مایع منی و اسپرم به جای حرکت از مجرای ادراری و خروج از آلت تناسلی،  به طور معکوس به عقب برگشته و به طرف مثانه حرکت می کند. در انزال معکوس عضله ای که بر مثانه تاثیر دارد غالبا عمل نمی کند. این مشکل باعث می شود که تمام یا بخشی از اسپرم به عقب برگشت کند.

سرطان پروستات در مردان

انزال، خروج مایع منی از مثانه (عبور از داخل آلت تناسلی مرد) هنگام  ارگاسم در مردان است. در شرایط عادی انزال منجر به حرکت اسپرم از مجرای ادراری و خروج آن از نوک آلت تناسلی مرد می شود. این حالت به این دلیل رخ می دهد که یک اسفنکتر کوچک (عضله دایره ای در ورودی مثانه)، حفره را بسته نگه داشته  و مانع ورود اسپرم به مجرای ادراری می شود.

علل انزال معکوس 

برخی از علل موثر بر انزال معکوس می تواند آسیب جراحی به عضلات مثانه، آسیب های عصبی ناشی از بیماری های پزشکی به ویژه در مردان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و یا با کنترل طولانی مدت دیابت باشد.

انزال زودرس

تشخیص انزال معکوس 

در اغلب موارد تشخیص انزال معکوس توسط  متخصص ارولوژی،  متخصص اختلالات تولید مثل و اختلالات دستگاه ادراری صورت می گیرد. پزشک سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، جراحی قبلی، تاریخچه جنسی و داروهای مصرفی خواهد پرسید.

بررسی این سوالات پس از معاینه فیزیکی کامل  صورت می گیرد.در صورتی که در نمونه ادرار، میزان زیادی اسپرم مشاهده شود، انزال معکوس تشخیص داده می شود.

دیر انزالی مردان

راه ساده تشخیص انزال معکوس، بررسی ادرار برای وجود اسپرم پس از عمل انزال است که اگر در داخل ادرار، اسپرم یافت شود، تشخیص تأیید می ‏گردد. انجام مقاربت با مثانه پر و در حالت ایستاده و همچنین مصرف برخی از داروها به بسته ماندن دریچه عضلانی مثانه به پیشابراه کمک می ‏کنند.

انجام عمل جراحی نیز امکان پذیر است، اما چندان موفقیت‎آمیز نیست. درمان موثر جمع ‏آوری اسپرم‎ها (از ادرار) و استفاده از آنها برای تلقیح مصنوعی است. برای این کار، فرد ابتدا ادرار می‌کند، سپس برای قلیایی شدن ادرار، سدیم بی‏کربنات می‌خورد و بلافاصله پس از انزال، ادرار می‏کند.

مراحل آماده ‏سازی، بر اسپرم‏ های داخل ادرار انجام می‌شود و آنگاه برای لقاح مورد استفاده قرار می‏ گیرند. معمولاً میزان بارداری حاصل از این اسپرم ‏ها کم است، چون اغلب دارای کیفیت پایینی هستند و این افراد گاهی به انجام IVF نیاز خواهند یافت.

درمان انزال معکوس

اکثر مردان مبتلا به انزال معکوس نیاز به درمان خاصی ندارند و ممکن است با مراقبت های لازم برطرف شود. در صورتی که بروز این وضعیت به دلیل اثرات جانبی دارو باشد، ممکن است پزشک داروی مناسب را تجویز کند.در برخی دیگر از مردان، بررسی همه موارد لازم است تا مشخص شود این مشکل نشانه ای از یک وضعیت جدی نیست.

در برخی از مردان، انزال معکوس نیاز به درمان دارد زیرا با موضوع باروری مواجه می شود. در این مورد،درمان بسته به علت متفاوت است. اگر انزال معکوس به علت  آسیب عصبی یا عضلانی مرتبط با مثانه باشد، پزشک شما دارویی مانند  پزوودئیدرین یا ایمی پرامین (Tofranil)  را تجویز می کند که موجب بهبودی ماهیچه  ورودی مثانه می شود.

دارو ها

در بخش باروری، متخصص بارداری ممکن است اسپرم را از ادرار جمع آوری کند و اسپرم شستشو داده شده را در روش لقاح به کار گیرد. در موارد انزال معکوس، سه مورد از روش های باروری  بیشتر استفاده می شود:

  • تلقیح داخل رحمی (با استفاده از یک کاتتر کوچک برای قرار دادن اسپرم شسته شده در رحم شریک زندگی در زمان تخمک گذاری)
  • باروری به صورت تخمک گذاری و اسپرم با هم در آزمایشگاه برای تولید لقاح
  • تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمیک (تزریق اسپرم به تخمک برای ایجاد لقاح)

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسول جمعه ۱۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    باسلام من 45 سالمه حدود 5یا 6 ساله که یک توده قرمز رنگ در سر الت تناسلی پیدا شده هیچ خارشی ندارد ولی موقع نزال موجب سلب لذت میشه و حالت سمباده کشیدن رخ میدهد و برای همسرم خارش داشت که تحت درمان قرار گرفت و من بناچار از کاندوم استفاده می کنم ولی هر بار پس از خارج کردن کاندوم قرمزی بیشتر میشه و گاهی دارای پوست مرده مشاهده میشه که بدون درد کنده میشه .پزشک پوست پماد کلوتوریمازول و ان ان تجویز کرد ولی درمان مقطعی شد.هیچ رابطه جز همسرم تا این سن نداشتم...نه درد دارد و نه خارش .در ضمن اگر در تماس خارجی به بدن همسر تماس داشته باشم همسرم بعد رابطه خارش دارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام،اين يك ضايعه الرژيك(حساسيتي)است ابتدا انرا درمان كنيد و بعد براي پيشگيري بايد ببینيد به چه چيزي حساسيت ميدهيد
      ان عامل را از زندگي خود حذف كنيد

  • تصویر کاربر سامان شنبه ۲۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام عذرمیخوام بنده الان دوساله ازدواج کردم و اقدام ب بارداری کردیم ازمایش اسپرم دادم کیفیت اسپرم و حرکت شون ضعیفه رفتم دکتر سونوگرفتم تو سنو نشون داده ک واریکوسل در دوطرف بیضه دیده مشود
    قطروریدهای سمت و چپ ب ترتیب درحالت عادی ۴/۴و ۴/۶میلیمتروبعدازمانورو السالو ۴/۹و۵/۶میلیمتر میباشند لطفا منو راهنماییی کنید ک ایا احتیاج ب عمل واریکوسل دارم یا ک نه ؟
    درضمن تو دوسال دوبار حاملگی رخ داده البته با مصرف دارو و امپول کوریونیک گونادوتروفین ۵۰۰۰هزارانسانی ک استفاده کردم بارداری رخ داد خواهشا راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام به متخصص ارولوژی مراجعه کنید جهت معاینه واریکوسل، سونوگرافی ارزشی برای تصمیم گیری جهت عمل نداره

  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام. حدود 5 ماه پیش، به خاطر استرسهای زیادی که تو چند سال اخیر داشتم، به بیماری مثانه عصبی (تکرر ادرار) دچار شدم. به دکتر روانپزشک مراجعه کردم، داروی فلووکسامین 100 برام تجویز کرد. دو ماه این دارو خوردم، اما دوباره تکرر ادرارم شروع شد. پیش یه روانپزشک دیگه رفتم، ایشون اکسی بوتینین 5 و سرترالین 100 تجویز کردن. یه ماه و نیم میشه که این دو تا دارو رو میخورم. اما الان دوباره تکرر ادرارم شروع شده. جالبش اینکه تو این هفته اخیر به یه چیز جدید تر مبتلا شدم. هر روز صبح که از خواب پامیشم، احساس ادرار شدید دارم. در حالی قبل از خواب ، اصلا مایعات نمیخورم و همین طوری همیشه قبل خواب ادرارمو تخلیه میکنم. اما بازم وقتی که از خواب پامیشم، احساس ادرار دارم. واقعا خسته شدم دیگه. 22 سالمه و پسرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام اگه بدون دارو شبها هم برای ادرار کردن بلند می شید مشکل مثانه دارید اما اگه بلند نمی شوید مشکل روحی روانی و استرس دارید

    2. تصویر کاربر امین سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر سلام. من سوالمو یک ماه پیش فرستاده بودم. خیییلی دیر جواب دادین. تا چند روز پیش داشتم همین قرصا رو مصرف میکردم. اما بازم اوضاع مثله قبل بود. یک دفعه تصمیم گرفتم قرصامو قطع کنم. بعد اون اصلا مشکل ادرار ندارم. صبح ها از خواب برای ادرار کردن بیدار نمیشم. خوابم هم عادی شده. ولی بعد از قطع مصرف ، یکم حالت گیجی دارم. بعضی اوقات تو گوشمم یه صدایی میشونم که نمیتونم توضیح بدم چه نوع صدایی.
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام به متخصص گوش و حلق و بینی جهت صداهای گوش مراجعه کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهاب پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    بیضه هام مرتب دردمیکنه بطرف کشاله ام وموقع انزال هم سوزش دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام به متخصص ارولوژی مراجعه نمایید

    2. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      با سلام به متخصص ارولوژی مراجعه نمایید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام.
    بنده با آقایی به قصد ازدواج در حال آشنایی هستیم و ایشون 29 سال سن دارند و 5_6 سال پیش عمل واریکوسل انجام دادند و بعد عمل آزمایش هم دادند و دکتر هم گفته که مشکلی دیگه ندارند برای باروری... میخواستم بپرسم از نظر شما باز هم مشکلی وجود داره؟ و اینکه به نظرتون لازمه که دوباره الان هم آزمایش بدهند یا نه؟ خییلی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام بهتره مجدد آزمایش اسپرم انجام بده
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    من با خانمی که شناخته کافی نداشتم رابطه جنسی داشتم و الانم چهار روز از این موضوع میگذره اما هیچ گونه علایمه بیماری ایدز در من نیست میخواستم بپرسم آیا واجب که برم آزمایش بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام ۳ ماه بعد آزمایش بدید
  • تصویر کاربر نصيري جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    اينجانب 45 سال سن دارم ورزشكار هستم ولي مشكل نعوذ دارم البته قبلا بود ولي الان خيلي بيشتر شده و بدون قرص سيلد نافيلد اصلا نعوذ پايداري ندارم و در هر نزديكي بايد از قرص استفاده كنم لطفا راهنمايي كنيد .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،با توجه به وابستگي شما به دارو بهتر است تحت نظر يك پزشك داروي شما تعويض و كم كم قطع شود

      دکتر شهریار ناطق
      جراح کلیه و متخصص ارولوژی

      https://drshnategh.com
  • تصویر کاربر یوسف سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام دکتر سؤالی ازتون داشتم آیا هرگونه ضربه به آلت تناسلی میتواند فرد رت دچار بیماری پیرونی بکند؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      خير
  • تصویر کاربر سيد چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    با سلام پسر من به نام سيد علي از نوزادي يبوست شديد داشته و در حال حاضر با اينكه بهتر شده ولي مدام لباس زيرش كثيف ميشه لطفا راهنمايي بفرماييد با سپاس
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      كثيف كردن لباس ارتباط چندانى با يبوست نداره
      بى اختيارى مدفوع تا ٦ سالگى طبيعيه
      اگه سنش از ٦ بيشتره بايد با روانپزشك اطفال صحبت كنين
  • تصویر کاربر بروانه پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    مادرم٨٠سالش سكته مغزي كرده طرفه راستش فلج شده دوهفته درده بهلوميره به طرفه كمرش ازمايشاش نرمال بوده ادرارش خوب تخليه نميشه
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      جهت مشخص شدن عفونت ادراري و كليوي در اسرع وقت آزمايش ادرار و كشت آن را بدهيد
    2. تصویر کاربر بروانه سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      آزمايشات كليه و كشت ادرار رفته و جواب نرمال بوده ولي همجنان درد كمر بين مهره جهار وبنج دارد وبا مسكن هم آرام نميشود.
    3. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      پس بايد از نظر شكستگيهاي خودبه خودي مهره موزد ارزيابي قرار بگيرد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات