فواید زرده تخم مرغ چیست؟

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های بیشتر و مقادیر بالاتری از این ویتامین ها نسبت به سفیده تخم مرغ است. هر زرده تخم مرغ حاوی هفت B6 و B ویتامین B-12 ،A ،D ،E و K  است.در این مطلب با فواید زرده تخم مرغ آشنا می شوید.

نبض ما – زرده تخم مرغ، یکی از منابع عمده و انگشت شماری است که در آن به طور طبیعی، ویتامین D یافت می شود. از فواید زرده تخم مرغ این است که تمام ویتامین ها ، پروتئین ها و مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی که برای انجام کارهای مهم  بدن مانند تعادل الکترولیت ها ضروری است در آن وجود دارد.

زرده و سفیده تخم مرغ هر کدام ۱۳ نوع مواد معدنی دارند. این مواد معدنی عبارتند از کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، سدیم و سلنیوم.

گرچه ، هم سفیده  و هم زرده تخم مرغ حاوی این مواد معدنی هستند،اما باید گفت که فواید زرده تخم مرغ ویژه است و دارای بیشترین مقدار مواد مختلف معدنی است.

به عنوان مثال، ۹۰ درصد از کلسیم تخم مرغ در زرده است؛ ۹۳ درصد از محتوای آهن آن در زرده است و تنها ۷ درصد آن در سفیده است.

تخم مرغ حاوی انواع مواد مغذی مهم و حیاتی است که اکثر افراد آن را در برنامه غذایی خود دارند و مرتب مصرف می کنند. البته میزان مصرف تخم مرغ در افراد متغیر است. تخم مرغ دارای سه قسمت جداگانه؛ پوسته، سفید و زرده است.

هنگامی که یک تخم مرغ خام را باز می کنید، زرده، به شکل یک بخش دایره ای است و سفیده هم دور تا دور زرده و به صورت محافظی برای جنین رو به رشد ، قرار گرفته است. زرده و سفیده تخم مرغ هر یک دارای فواید زیادی برای بدن هستند.

کاروتنوئید های موجود در زرده تخم مرغ، به ویژه کاروتنوئید لووتیان و زاکسنتین  از مواد ضروری برای سلامت چشم است.

به گفته محققان، این کاروتنوئیدها، که به صورت رنگدانه های رنگارنگی هستند و در زرده تخم مرغ وجود دارند، خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با سن را کاهش می دهند و این از فواید زرده تخم مرغ است.

مصرف تخم مرغ

آن ها به عنوان آنتی اکسیدان ها در چشم عمل می کنند و از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند؛ زیرا رادیکال های آزاد می توانند به قسمت های مختلف شبکیه صدمه بزنند و تاثیر آن بر توانایی نورو بینایی را کاهش دهند.

زرده تخم مرغ با در اختیار داشتن انواع ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی موجود در آن همچنین برای سلامت قلب و عروق ، بسیار مفید است.

مصرف صحیح و به اندازه زرده تخم مرغ نه تنها ارتباط مستقیمی با بیماری قلبی نداشته و برای قلب مضر نیست، بلکه مواد مغذی موجود در زرده مانند کولین ، در تنظیم عملکرد قلبی عروقی بسیار تاثیر گذار است.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که زنانی که دارای بالاترین میزان مصرف کولین هستند ۲۴ درصد کمتر از زنانی که این ماده را کمتر مصرف نمی کنند ، در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

ارزش غذایی زرده تخم مرغ

ارزش غذایی و پروتئینی زرده  تخم مرغ ، که در رده بهترین پروتئین های مواد غذایی قرار دارد ، حدودا ۷/۹۳ درصد است که این میزان با توجه به دیگر مواد غذایی بالا بوده و در اولین رده قرار می گیرد.

فواید زرده تخم مرغ برای نوزاد

زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است که برای بدن بسیار مفید است. کلسترول برای توسعه و رشد مغز بسیار مهم است (به همین دلیل است که شیر مادر حاوی مقدار زیادی کلسترول است)

زرده تخم مرغ غنی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K  است که این ویتامین ها برای تقویت ساختار قوی و محکم استخوان های نوزاد ضروری است. همچنین این ویتامین ها به طور چشمگیری بر ساختار چهره کودک تاثیر می گذارند.

زرده تخم مرغ منبع خوبی از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای رشد  نوزادان ضروری است. مثل کولین، ویتامین B12، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، روی، مس، سلنیوم و غیره!

زرده تخم مرغ منبع خوبی از چربی ها و پروتئین های طبیعی برای نوزاد شما است. تعادل فوق العاده ای از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات های طبیعی در زرده تخم مرغ مشاهده می شود که این تعادل در رشد طبیعی نوزاد سودمند است.

خواص زرده تخم مرغ برای مو

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های غنی است که می تواند مو را در مقابل آسیب بیشتر مقاوم سازد.

زرده تخم مرغ فواید بسیاری برای مرطوب کردن موهای خشک دارد و می تواند برای رشد موهای شما ماده فوق العاده ای باشد زیرا ترکیب مناسبی از ویتامین های مفید در آن وجود دارد.

ویتامین های A و E، بیوتین و فولات، تنها برخی از مواد مغذی هستند که با رشد مو و درخشش آن مرتبط هستند.

فواید زرده تخم مرغ برای پوست

زرده تخم مرغ عمدتا از آب و چربی تشکیل شده است، که باعث می شود عامل مهمی برای اتصال به آب باشد.

به همین دلیل ماسک زرده تخم مرغ بر روی صورت باعث رطوبت رسانی در سلول های پوست شما شده و صورت شما را نرم و لطیف می کند.

مصرف تخم مرغ برای پوست

ماسک های چهره ی زرده تخم مرغ ،برای افرادی با پوست خشک و پوسته  پوسته، شگفت انگیز خواهد بود.

مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای تغذیه ، لطافت و رطوبت پوست بسیار مفید است.

زرده تخم مرغ برای کبد

عقیده عموم بر این است که زرده تخم مرغ به علت کلسترول، باعث افزایش چربی کبد می شود اما باید گفت که مصرف منظم و به اندازه تخم مرغ و زرده آن، تاثیر بدی در این موضوع ندارد. اما افرادی که  کبد چرب دارند، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند.

فواید زرده تخم مرغ برای کودکان

زرده تخم مرغ در تقویت استخوان ها و رشد کودکان تاثیر گذار است. از جمله مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای کودکان می توان به ویتامین ب، موثر در رشد هوش و عملکرد مغز، پروتئین، اسید های چرب امگا۳ برای رشد کودک در مراحل اولیه زندگی، فولات، برای حفظ و نگهداری سلول های جدید، اشاره کرد.

مضرات زرده تخم مرغ

افراط در مصرف هر نوع ماده غذایی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی مفیدی است که به طور طبیعی ضرری برای بدن نداشته و به شرط عدم افراط در مصرف آن می تواند در بدن به مواد غنی و سودمندی تبدیل شود.

فواید تخم مرغ

البته توصیه می شود که زرده تخم مرغ زیاد حرارت ندیده و سفت نشود و آن را به صورت عسلی مصرف کنید. در افرادی که خون آن ها غلیظ است توصیه می شود که زرده تخم مرغ را به صورت سفت مصرف نکنند.

میزان مصرف هفتگی زرده تخم مرغ

به طور کلی باید گفت که تقریبا یک سوم ازاسیدهای چرب تخم مرغ ، از دسته اسید های چرب اشباع هستند و این میزان بسیار پایین است. به همین دلیل ، کلسترول مصرفی از زرده تخم مرغ از نوع کلسترول خوب بوده و ضرری برای بدن ندارد.

فواید زرده تخم مرغ به اندازه ای است که از همان دوران کودکی در سفره غذایی کودک قرار می گیرد. بنابراین شما می توانید به راحتی سه بار در هفته تخم مرغ مصرف کنید.

حتی افرادی که مبتلا به دیابت یا بیماری  قلبی عروقی هستند هم می توانند در طی هفته تا ۳ عدد تخم مرغ مصرف کنند.

مصرف زرده تخم مرغ برای هیچ فردی ضرری ندارد و به دلیل دارا بودن ویتامین ب۱۲ ، مصرف آن برای تمام افراد توصیه می شود.

فواید زرده تخم مرغ و شیر

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های حیاتی شامل بیوتین، فولات، کولین، ریبوفلاوین و ویتامین B6 و B12 است. همچنین عناصر اصلی تقویت عضلات مانند آهن، فسفر و روی را هم دارا است. همچنین بحث های زیادی هم هست که زرده تخم مرغ کلسترول خوب بدن یا همان LDL را نیز افزایش می دهد.

شیر نیز یک گزینه خوب برای اضافه کردن پروتئین و مواد مغذی قبل و بعد از هر تمرین بدنسازی است. نوع پروتئین موجود در شیر، ترکیبی از پروتئین های وی و کازئین است. پروتئین وی به سرعت توسط بدن برای اصلاح و بهبود عضله ها مورد استفاده قرار می گیرد و پروتئین کازئین به آرامی جذب می شود، و بهبودی عضله ها در درازمدت را تامین می کند.

برخی از مطالعات تحقیقاتی، نشان داده اند که شیر در صورتی که پس از تمرین، به تنهایی و یا با مکمل های هماهنگ با شیر مانند پودر وی، مصرف شود، پتانسیل این را دارد که سنتز عضلانی ماهیچه ها را تقویت کند.

همچنین برخی منابع هم مصرف شیرکاکائو بعد از تمرین را پیشنهاد داده اند. چرا که شیر، تامین کننده پروتئین و مواد مغذی بدن خواهد بود و همین طور شکلات هم می تواند کربوهیدرات ضروری را برای بدن فراهم کند.

بسیاری از مردم تمایل دارند که مواد غذایی را با هم ترکیب کنند. اما ترکیب مواد غذایی با انرژی کاملا متفاوت، می تواند حرارت هضم را از بین ببرد و می تواند باعث سوء هاضمه، تخمیر، نفخ، التهاب و ایجاد سموم شود. به همین دلیل ترکیب مواد غذایی مناسب بسیار مهم است.

البته برخی ترکیبات دستگاه گوارش را بیش از دیگران تحریک می کنند و لازم است که از این ترکیبات مطلع باشید.

بنا به گفته سایت Ayurvedic، یکی از دو ماده غذایی که نباید به صورت ترکیبی مصرف شوند، شیر و تخم مرغ است. لذا مصرف این زرده تخم مرغ و شیر به صورت جداگانه می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد، اما مصرف همزمان آن ها نیز می تواند مشکلاتی مانند نفخ برای شما ایجاد کند

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.1/5 - (16 امتیاز)
منبع livestrong

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. نسترن می‌نویسد

    فواید زرده تخم مرغ رو تا امروز نمی دونستم به خصوص این که برای پوست مفیده

  2. عبدالحسین باقري می‌نویسد

    سلام دکتر آیا زرده تخم مرغ حجم دهنده هم هست ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید