آشنا کردن کودکان با صاحب غدیر

درباره غدیر چه می‌دانید؟ اینکه پیامبر(ص) از آخرین سفر حج خود بازمی‌گشت که به او وحی شد اگر این پیام را به مردم نرسانی رسالتت کامل نخواهد شد و پیامبر(ص) در سرزمین بی‌آب و علف غدیر توقف کرد تا آنها که هنوز نرسیده‌اند، برسند و آنها که پیش‌ترند، بازگردند و پیام مهم او را بشنوند؟

تقریبا اغلب ما از غدیر همین چند خط را بلدیم و آنچه در ذهنمان تصویر می‌شود، نقاشی ۲ فردی است که با صورت‌های نورانی در بالای تپه‌ای ایستاده‌اند و یکی دست دیگری را بالا برده! از خطبه غدیر هم فقط یک خطش را بلدیم؛ «هر که من مولای اویم، علی(ع) مولای اوست». خوب است اما کافی نیست؛ خاصه برای والدینی که وظیفه‌ انتقال مفهوم والا و زندگی‌ساز غدیر را دارند.

این وظیفه‌ای نیست که بخواهیم سرسری از آن عبور کنیم، این دستور مستقیم پیامبر(ص) است که در همان سرزمین غدیر فرمودند که حاضران به غایبان برسانند. پس هر کسی که این پیام به گوش‌اش می‌رسد رسالت پیام‌رسانی بر او واجب می‌شود.

درباره غدیر چه می‌دانید؟ اینکه پیامبر(ص) از آخرین سفر حج خود بازمی‌گشت که به او وحی شد اگر این پیام را به مردم نرسانی رسالت‌ات کامل نخواهد شد و پیامبر(ص) در سرزمین بی‌آب و علف غدیر توقف کرد تا آنها که هنوز نرسیده‌اند، برسند و آنها که پیش‌ترند، بازگردند و پیام مهم او را بشنوند؟

تقریبا اغلب ما از غدیر همین چند خط را بلدیم و آنچه در ذهنمان تصویر می‌شود، نقاشی ۲ فردی است که با صورت‌های نورانی در بالای تپه‌ای ایستاده‌اند و یکی دست دیگری را بالا برده! از خطبه غدیر هم فقط یک خطش را بلدیم؛ «هر که من مولای اویم، علی(ع) مولای اوست». خوب است اما کافی نیست؛ خاصه برای والدینی که وظیفه‌ انتقال مفهوم والا و زندگی‌ساز غدیر را دارند. این وظیفه‌ای نیست که بخواهیم سرسری از آن عبور کنیم، این دستور مستقیم پیامبر(ص) است که در همان سرزمین غدیر فرمودند که حاضران به غایبان برسانند. پس هر کسی که این پیام به گوش‌اش می‌رسد رسالت پیام‌رسانی بر او واجب می‌شود.

نمایش بازی کنیم

اگر در فامیل‌تان بچه‌های زیادی هستند که می‌توانند شما را در ساختن یک گروه نمایش یاری کنند، یک نمایشنامه‌ ساده از واقعه‌ غدیر بنویسید و با بچه‌ها یکی‌دوساعت، تمرین و بعد جلوی بزرگ‌ترها آن‌را اجرا کنید. این کار هم مفهوم را برای کودکان جا می‌اندازد و در خاطر‌شان می‌ماند و هم با تحسین و تشویقی که از بزرگترها دریافت می‌کنند، اعتماد به نفس‌شان تقویت شده و ربط خوبی بین مفهوم غدیر و تشویق شدن برقرار می‌شود.

قرآن همراه ماست

آیات مربوط به عید غدیر که در قرآن آمده است، همان‌ها که در همان روزها به پیامبر(ص) وحی شده است را بخوانید و از کودک بخواهید در طول یک هفته آنها را همراه با ترجمه حفظ کند. سخت نگیرید، یک آیه‌ و یا حتی بخشی از یک آیه هم کافی است، در پایان هم بابت این کار ارزشمند به او یک هدیه بدهید.

کاردستی درست کنیم

از کودکتان بخواهید که از داستان غدیر نقاشی کشیده یا کارت تبریک درست کند. با کاغذها و مدادهای رنگی و این‌قبیل وسایل که بچه‌ها عاشق کار کردن با آنها هستند، این روز را برایشان خاطره‌انگیز کنید. بعد از درست کردن کارت تبریک‌ها و کشیدن نقاشی‌ها به فرزندتان پیشنهاد بدهید که آنها را به بزرگترها یا «سید»های فامیل و آشنا هدیه کند. با این کار محبت و احترام در وجود کودک ریشه خواهد زد.

غدیر و فرزندان علی

زمان خوبی است تا به بچه‌ها توضیح دهید به چه کسانی «سید» می‌گویند و چرا باید به آنها احترام بگذاریم. از دوستان و آشنایان، هر کسی را از فرزندان حضرت(ع) محسوب می‌شود به کودک معرفی کنید و در روز عید غدیر به همراه فرزندتان به دیدن آنها بروید. بچه‌هایتان را با فرزندان هم‌ سن و سالش که سید هم هستند آشنا کنید و احترام گذاشتن را به آنها بیاموزید. معمولا سیدها هم در این روز به دیگران عیدی‌ و هدیه‌هایی می‌دهند و همین باعث ارتباط، محبت و احترام دوجانبه خواهد شد.

عید و جشن بودن این روز باید برای کودک درونی شود. همانطور که بچه‌ها با نخستین تحرکات در اسفندماه متوجه می‌شوند عید در راه است برای جشن غدیر هم نشانه‌های خودش را داشته باشیم؛ مثل خریدن یک لباس سبز یا سفید خوش‌رنگ و ساده و کم‌هزینه برای کودک، آویزان‌کردن چراغ‌ها و ریسه‌های رنگی به در و دیوار و ایوان، مرتب و تمیز کردن خانه، درست کردن غذای مورد علاقه‌ کودک، مهمانی رفتن به خانه‌ بزرگترها و شیرینی خریدن، درست کردن یا خریدن یک کیک تولد ساده.

بچه‌ها با کیک تولد خیلی خوشحال می‌شوند و هر زمانی که باشد آن روز برایشان خاطره‌انگیز خواهد شد. همه‌ اینها پیشنهاد است و شما می‌توانید کارهای خلاقانه دیگری را که با سلیقه اعضای خانواده‌تان هم جور است انجام دهید.

از کتاب و نرم افزار استفاده کنید

اگر مادر و پدری بسیار گرفتار هستید و نه وقت داستان ساختن دارید و نه توضیح دادن، یا حتی پدر و مادری هستید که وظایفتان را انجام داده‌اید و دنبال چند راه دیگر می‌گردید، از کتاب‌ها و نرم‌ افزارهای موجود برای کودکان درباره واقعه‌ غدیر استفاده کنید.

برخی از آنها با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت قابل دانلود هستند (البته فکر نکنید منظورمان دانلود غیرقانونی و رعایت نکردن حق کپی رایت است، بلکه منظورمان همان‌هایی است که صاحب اثر با رضایت کامل برای استفاده بقیه در وبلاگ یا سایتش گذاشته است). این نرم‌افزارها معمولا بخشی را به داستان‌ غدیر اختصاص می‌دهند که آیات و روایات مربوطه و خطبه غدیر را به زبانی ساده در آن مرور می‌کنند و در ادامه به مطالب سرگرم کننده‌ای همچون رنگ‌آمیزی، سرود و شعر خواندن و… است.

منبع : همشهری

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید