آیا پودر سنجد چاق کننده است؟

سنجد یکی از سین‌های سفره هفت سین است که دارای خواص درمانی باورنکردنی است. سنجد به عنوان منبع غنی کلسیم است و پودر سنجد در کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و همچنین کاهش زمان بهبود زخم در افراد آسیب دیده موثر است.

سنجد یا همان زیتون روسی یک گیاه لیمویی از خانواده Elaeagnacea است. این گیاه می تواند طیف وسیعی از شرایط محیطی را تحمل کند. انواع مختلف سنجد، از جمله پودر سنجد و به ویژه میوه ها و گل ها، به طور سنتی در درمان انواع بیماری های رایجی مانند حالت تهوع، سرفه، آسم، تب، زردی و اسهال استفاده می‌شود.

خواص درمانی سنجد

سنجد چیست؟

سنجد درختچه ای کوهستانی است که تا ارتفاع ۷ متر رشد می کند. این درخت معمولا در فصل بهار گل می دهد و در فصل تابستان رشد آن تکمیل شده و گل ها تبدیل به دانه های سنجد می شود. این گل های زیبا توسط زنبورها گرده افشانی می شوند.

خاک مناسب برای رشد درخت سنجد، خاک های سبک (شنی)، متوسط و  خاک سنگین (خاک رس) است. این درخت حتی می تواند در خاک های ضعیف با  pH مناسب، اسیدی، خاک خنثی و  قلیایی نیز رشد کند.

درخت سنجد به نور خورشید نیاز داشته و نمی تواند در سایه رشد کند و تحمل آن در خاک خشک و مرطوب  یکسان بوده و می تواند خشکسالی را تحمل کند.

سنجد چیست

خواص پودر سنجد

سنجد در اشکال مختلف آن همانند پودر و میوه دارای خواص فوق‌العاده ای است. در ادامه به معرفی مهمترین فواید پودر سنجد می‌پردازیم:

۱. ترمیم درد

در برخی از گزارش های اخیر نشان داده شده است که پودر سنجد ضد اکسید کننده، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطان است. یکی دیگر از ویژگی های مهم این گیاه، نقش آن در نظارت زیست محیطی در برابر عناصر سمی و همچنین عملکرد آن به عنوان کود زیستی در زمین های  آسیب دیده است.

با مطالعات پیشرفته تر درمورد گیاه سنجد و اجزای فعال زیست شناختی این گیاه، تاثیرات بالقوه آن کشف شده و مشخص شد که سنجد می تواند به عنوان منبع جایگزین طبیعی در صنایع دارویی برای درمان مشکلات مزمن و جدی استفاده شود.

بیش از نود گونه از سنجد، در سراسر جهان وجود دارد که عمدتا در مناطق نیمه گرمسیری آسیا، اروپا و برخی از قسمت های آمریکای شمالی گسترده است. از آنجا که ظاهر سنجد با میوه های کوچک، قرمز و بیضوی آن شباهت زیادی  به درخت زیتون دارد، آن را به عنوان زیتون وحشی هم می شناسند.

پیش از این، درمورد مزایای سنتی سنجد(زیتون روسی) توضیحاتی ارائه کردیم. همانطور که اشاره شد عصاره سنجد می تواند برای درمان آرتریت روماتوئید مفید باشد.

۲. ترمیم زخم از خواص پودر سنجد

سنجد نقش بسیار مهمی در رفع زخم و آسیب های پس از آن دارد. استفاده از سنجد در پاسخ به آسیب و بهبود زخم یک فرآیند ضروری و فعال است که عملکرد اولیه را به بافت آسیب دیده بازگردانده و این بهبودی در چهار مرحله صورت می گیرد.

این مراحل عبارتند از: هموستاز (توقف خونریزی)، التهاب، تکثیر، و بازسازی بافت. پس از فرآیند هموستاز، مرحله التهابی بهبود زخم، نقش مهمی دراز بین بردن میکروارگانیسم های عفونی، آزاد سازی عوامل بهبودی به ناحیه زخمی و همچنین تقسیم سلول ها برای مرحله تکثیر، دارد.

نفخ معده

البته هر چه پاسخ التهابی کوتاه باشد، بهبودی سریع تر ایجاد می شود. در طب سنتی ایران، پودرسنجد  به عنوان درمان دارویی برای کنترل خونریزی و تسریع روند بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه نشان می دهد که  از پودر سنجد در درمان اکثر بیماری های عفونی، کاهش نفخ، سم زدایی، هضم بهتر غذا وغیره استفاده می شود.

۳. پودر سنجد برای درد زانو

زانو درد می تواند آزار دهنده و خسته کننده باشد. علاوه بر درمان های پزشکی و شیمیایی، شما می توانید در منزل با استفاده از درمان های گیاهی مشکل زانو درد خود را برطرف کنید. شما به مرهمی برای آرامش عضلات نیاز دارید.

در میان درمان های گیاهی، عصاره، میوه، برگ و گل سنجد به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلف درد های عضلانی استفاده شده است. استفاده از گل سنجد برای درمان زانو درد در طب سنتی می تواند نشانگر اثر دهی این گیاه سودمند باشد.

درد زانو

در مطالعاتی درمورد تاثیر گذاری سنجد بر درد های عضلانی، اثر بخشی  شل کننده ماهیچه ای در عصاره و دانه های میوه سنجد  مورد آزمایش قرار گرفت، با استفاده از تست کشش در موش ها، نتایج نشان داد که با افزایش دوز عصاره، میزان آرامش عضلانی بافت هم افزایش می یابد.

در دوزهای بالاتر، اثربخشی عصاره سنجد چیزی مانند دیازپام (2 میلی گرم بر کیلوگرم)، است که برای از بین بردن تنش و آرام کردن ماهیچه ها استفاده می شود. پودر سنجد دوای درد افرادی است که دچار آرتروز و یا  پوکی استخوان شده اند.

برای مصرف سنجد در این درمان، می توانید پودر سنجد را به مواد غذایی و پخت و پز اضافه کرده و یا به همراه دوغ و شیر بنوشید. این درمان را به طور مداوم انجام داده و تاثیرات آن را مشاهده کنید.

۴. خواص شیر و پودر سنجد در بارداری

زنان باردار در میان گروه هایی هستند که ممکن است مشکلاتی در این دوره داشته باشند از جمله درد های کمر. عصاره سنجد درمان موثری در برابر درد و التهاب است. مطالعات اخیر نشان داده است که  عصاره سنجد به عنوان منبع قوی کلسیم،  باعث حفظ کلسیم در بدن و استحکام استخوان ها و عملکرد صحیح غضروف ها می شود.

مکانیزم تاثیر گذاری سنجد دقیقا مشخص نیست. عصاره سنجد می تواند پوکی استخوان و کاندروژنز را بهبود بخشد. در دوران بارداری اکثر زنان باردار ممکن است دچار حالت تهوع و سرگیجه در بارداری شوند.  این حالت ها مخصوصا در ماه های اول و اواخر دوران بارداری بیشتر می شود. مصرف شیر و پودر سنجد می‌تواند برای رفع این حالتها موثر باشد.

زنان باردار می توانند پودر سنجد را به صورت ناشتا و هنگام صبح مصرف کنند تا تلخی دهان و حالت تهوع را کاهش دهد. نوشیدن عصاره سنجد برای رفع سرگیجه و تهوع دوران بارداری سودمند است. مصرف روزانه 2 تا 3 عدد سنجد برای زنان باردار توصیه می شود.

خواص پودر سنجد برای چاقی

بر طبق شواهد و تحقیقات، سنجد می تواند در چاقی موضعی و چاقی سریع مخصوصا در ناحیه صورت سودمند باشد. شما می توانید از پودر سنجد برای اضافه وزن استفاده کنید.

طریقه مصرف پودر سنجد برای چاقی

پودر سنجد را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید. پودر سنجد علاوه بر خواص بی شمار سلامتی و خاصیت چاق کنندگی، چهره شما را شاداب و تو پر می‌کند.

خواص سنجد برای کودکان

کودکان  هم می توانند سنجد مصرف کنند. کودکان از طبیعت گرم مزاجی برخوردار هستند و مصرف آن در کودکان نه تنها ضرری ندارد بلکه خیلی بهتر از تنقلات پر ضرر است. خواص سنجد و پودر سنجد برای کودکان عبارتند از:

  • از مهم‌ترین خواص سنجد برای کودکان برطرف کردن کمبود ویتامین ث و جلوگیری از ورود عفونت به بدن است.
  • سنجد به علت داشتن ویتامین K جلوی خونریزی را می‌گیرد.
  • سنجد برای تکرر ادرار کودکان مفید و موثر است.
  • سنجد حاوی کلسیم است بنابراین جلوی پوکی استخوان در کودکان را میگیرد.
  • سنجد حاوی انواع آمینو اسید و مقداری پروتئین است بنابراین برای عضله سازی کودکان مفید است.
  • این میوه خشک حاوی مواد ضدالتهابی است که برای بهبود بیماری آرتروز موثر است.
  • سنجد برای ترمیم غضروف‌ها، کلاژن‌ها و همچنین کاهش درد ناشی از التهاب مفید است.

خواص پودر سنجد با شیر برای کودکان

همان طور که گفته شد، سنجد حاوی کلسیم است. ترکیب پودر سنجد با شیر که خود نیز منبع بسیار غنی از کلسیم است برای استحکام بخشیدن به استخوان‌های کودکان بسیار موثر است.‌

همچنین پودر سنجد با شیر می‌تواند برای ترمیم شکستگی و ترک استخوان در کودکان مفید باشد و جلوی پوکی استخوان را بگیرد.

یکی از خواص بسیار خوب و جالب پودر سنجد با شیر، تاثیر آن در رفع سکسکه است. برای کودکانی که دچار سکسکه می‌شوند، به سادگی پودر سنجد را با شیر مخلوط کرده و به آنها بدهید. بعد مدت اندکی سکسکه آنها درمان می‌شود.

خواص هسته سنجد

هسته سنجد را هم مانند میوه سنجد می توانید مصرف کنید. شما می توانید روزانه ،هسته سنجد را به همراه آب و یا شیر مصرف کنید. از جمله خواص هسته سنجد رفع سموم، تقویت حرکت روده‌ها، برطرف‌کننده نفخ، ضدعفونی‌کننده، تقویت قلب و همچنین تقویت عضلانی است. هسته سنجد را می توانید به صورت ناشتا میل کنید.

پودر هسته سنجد برای التهاب‌های حاد و مزمن و همچنین مفید است.

مضرات پودر سنجد

بر اساس مطالعات انجام شده، عوارض جانبی در مورد سنجد مشاهده نشده است. طبق آزمایشات انجام شده در مورد تاثیرات سنجد، مشخص  شد که حتی با استفاده از دوزهای بالای عصاره سنجد، نشانه هایی از تاخیر در رشد یا بروز اختلالات عمده ای در انسان یا موش مشاهده نشد.

اما بر طبق گزارشی در مورد مطالعه بر روی گرده های سنجد، مشخص شده است که  استنشاق این آلرژن ها ممکن است علائمی مانند تحریک بینی را در برخی از افراد حساس ایجاد کند.

مضرات پودر هسته سنجد

سنجد از جمله ایمن ترین میوه‌های جهان است و جدای از آلرژی های احتمالی ، گزارش های دیگری از خطر در دست نیست. بنابراین مصرف سنجد به ویژه در زنان باردار ، ممکن است مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

پودر هسته سنجد برای افرادی که یبوست دارند می‌تواند مضر باشد.
4.1/5 - (77 امتیاز)
منبع ncbi

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

52 نظر
  1. پروین می‌نویسد

    سلام میخاستم بدونم برای چاقی صورتم سنجدراچه موقعی بخورم

    قبل ازصبحانه یانه طریق مصرف راتوضیح بدیدخیلی ممنون

    1. ناشناس می‌نویسد

      بعداز صبحانه

    2. ناشناس می‌نویسد

      صبح ناشتا
      ۲قاشق بدون اب

    3. ناشناس می‌نویسد

      منم میخوام چاق بشم پودر هرروز چند بار بخورم

      1. مبینا جلیلوند می‌نویسد

        روزی یک قاشق چایخوری

    4. ناشناس می‌نویسد

      بعضی ها که استفاده کردن میگن برای تقویت جنسی مفید است نظر جناب شما چیه

  2. Saeedeh می‌نویسد

    پودرسنجدبرای چاقی صورت کی بایدبخوریم طریق ودرستش چطوریه ک زود جواب بگیریم

    1. محمد می‌نویسد

      بعدصبانه

    2. مریم می‌نویسد

      ب ا چاقی شب قبل خواب ی قاشق با ی لیوان شیر قاطب کن بخور.

      1. ناشناس می‌نویسد

        تاثیر داره

      2. ناشناس می‌نویسد

        عزیزم شما استفاده کردین نتیجه گرفتین؟؟

      3. Nnnn می‌نویسد

        ایا بدنم چاق میکنه لطفاااا بگید من هر روز ناشتا یک قاشق میخورم بعضی اوقاتم با شیر میخورم ایا بدنم را چتق میکند یا لاغر

        1. ناشناس می‌نویسد

          عزیزم بعده غذابخور چاق میکنه

  3. sargol moradi می‌نویسد

    سلام خسته نباشی ببخشی پودرسنجدبعدازغذامیل شود یاقبل ازغذا خیلی لاغرم میخوام اضافه وزن داشته باشم

    1. لیدا می‌نویسد

      بعد از غذا با یه لیوان شیر گرم یه قاشق پودر جوانه گندم هم بریز حتما نتیجه میگیری

  4. مریم می‌نویسد

    سلام‌خسته‌نباشین‌من‌هر‌چغدر‌غذا‌می‌خورم‌چاق‌نمی‌شم

    1. نازی می‌نویسد

      کم بخور همیشه بخور

    2. سعید می‌نویسد

      خوش بحالت عوضش من برعکسم

    3. لیدا می‌نویسد

      سلام دوست عزیز بعد از ناهار و شام یه قاشق پودر سنجد و یه ق پودر جوانه گندم بریز تو یه لیوان شیر گرم بخور حتما چاق میشی ولی باید وقفه نندازی که نتیجه بگیری

      1. ناشناس می‌نویسد

        حداقل چه مدت باید مصرف بشه ؟شما نتیجه گرفتی؟

  5. Rana می‌نویسد

    سلام من از سویق و سنجد استفاده میکنم دکتر گفته از اینا بخورم تا قد بکشم ولی این میگه چاق کنندس

    1. ناشناس می‌نویسد

      به نظر شما پودرسنجد با هسته اش ناشتا خوردن قدرابلندمیکند نمی خوام چاق بشم

      1. لیدا می‌نویسد

        اگه سنتون زیر ۲۰ ساله توصیه میکنم بدمینتون و والیبال بازی کنید صدرصد قدتون بلند میشه

  6. ناشناس می‌نویسد

    سلام من خیلی لاغر هستم سه تا بچه هم زایمان کردم ولی چاق نشدم چکارکنم ک چاق بشم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من از پودر سنجد به خاطر درد زانوهایم استفاده میکنم ولی نمی خوام چاق بشم لطفا راهنمایی کنید چطور بخورم

  7. گلی می‌نویسد

    فقط برای چاقی صورت مفیده؟ لطفا طریق مصرف رو بگید

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام ببخشید من دخترم ۱۹ سال دارم وزنم ۴۹ میخوام زیاد شه چکار کنم ومیخوام باسن ورانم افزایش یابد

  9. لیا می‌نویسد

    سلام برای چاقی باسن وران چه کرد

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من ۳۲ سالمه میخوام ازران وباسن چاق شم باید چی بخورم

  10. سعیده طولابی می‌نویسد

    سلام ببخشید من وزنم زیاده ایا میتونم پودر سنجد باشیر بخورم آخه استخونام دردتو میکنه ولی بخاطر چاق کردن یامی‌کنم یبوست آوردن استفاده نکردن

  11. زهرا می‌نویسد

    سلام میشه بگید برای چاق شدن سنجد رو قبل یا بعد بخوریم تعریقه مصرفشو بگید ممنون

    1. ناشناس می‌نویسد

      نمیدونم

  12. مدیس می‌نویسد

    ببخشید پودر سنجد و با شیر و عسل کل بدن چاق میکنه

  13. ناشناس می‌نویسد

    سلام،پسر من خیلی لاغرهست،۲۴سالش هست وزنش ۵۲کیلو میخواستم ببینم آیا شیر سنجد ناشتا و اخرشب باید استفاده کند یا در طول روز،ممنون میشم جواب بدین

  14. احمدرضا می‌نویسد

    سلام من ۲۴ سالمه وزنم ۵۲کیلو،میخواستم ببینم چه موقع از روز باید مصرف کنم برا چاق شدنم تا نتیجه بهتر بگیرم ،ممنونم از شما

  15. احمدرضا می‌نویسد

    سلام من ۲۴ سالمه وزنم ۵۲کیلو،میخواستم ببینم چه موقع از روز بایدپودر سنجد مصرف کنم برا چاق شدنم تا نتیجه بهتر بگیرم ،ایا شیر سنجدو عسل هم تاثیر تو چاق شدنم دارهممنونم از شما

  16. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشین من مشکل آتروز مفصل پای چپم مشکل دارم وزنم چاقه چه جوری سنجد استفاده کنم؟ لاغر بشم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من مشکل آرتروز زانو دارم ودرد شدید اگه نخوام چاق بشم کی باید پودرسنجد رو استفاده کنم

  17. سحر می‌نویسد

    سلام من تو رژیم هستم پودر سنجد تاثیری در لاغری داره یانه .

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام آیا پودر سنجد با شیر چاق کننده است نمیخوام چاق بشم برای درد زانو می‌خوام بخورم چه موقع مصرف کنم

  18. ناشناس می‌نویسد

    سلام. عالی بود ممنون.

  19. ناشناس می‌نویسد

    چه اشکال داره نظر تکرار بشه ولی بنده تا حالا تواین صفحه نظر ندادم. ممنون.

  20. حجت می‌نویسد

    میشه راهنمایی کنین پودر سنجدرو برا چاق شدن قبل غذا بخوریم یابعداز غذا

    1. سارا می‌نویسد

      سلام ببخشید من پسرم ۱۲ سالشه کم کاری تیروئید داره ولی خیلی لاغر پودر سنجد خریدم بدم اشکال نداره؟

      1. لیدا می‌نویسد

        عزیزم بعد از شام و نهار با یه لیوان شیر گرم و یه قاشق پودر جوانه گندم بخور من امتحان کردم عالیه

  21. ناشناس می‌نویسد

    سلام‌پودر سنجد‌واقعا‌چاق کننده است

    1. الهه می‌نویسد

      پودر سنجد برای چاقی کی مصرف شود

    2. ناشناس می‌نویسد

      من یه مدت خوردم چاق شدم دوماه نخوردم یکم لاغرشدم الان می خورم لاغرمی کنه فجیح چیکارکنم دوباره می خوام چاق بشم

  22. ناشناس می‌نویسد

    برای لاغری کودک چی کار کنیم

  23. ناشناس می‌نویسد

    سلام ببخشیدمن بدجور سرگیجه دارم وکمخونی دارم ایا خوردن سنجد تاثیر میگذارد؟

  24. ناشناس می‌نویسد

    سلام شب بخیر خاستم بدونم ایا سنجد چاق کنندس؟

  25. ناشناس می‌نویسد

    با سلام سنجد را برا درمان زانوهایم استفاده میکنم نمی خوام چاق بشم چطور استفاده کنم لطفا راهنمایی بفرمائید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید