۱۲ دلیل خارش شدید پوست

خارش بدن می تواند هفته ها یا بیشتر طول بکشد و بسیار آزاردهنده است. اگر خارش دارید و می خواهید بدانید چه چیزی باعث خارش بدنتان شده است، با ما همراه باشید. در اینجا به چند علت خارش پوست بدن اشاره می کنیم.

حال ببینیم چه چیزی موجب خارش بدن می شود؟ حدود 10٪ از افراد مبتلا به برخی خارش های پوستی هستند. خارش می تواند بر اثر خشکی پوست، نیش حشرات یا شرایط جدی تری مانند اگزما ایجاد شود. گاهی اوقات شما در تمام بدن احساس خارش داشته و گاهی اوقات تنها در ناحیه خاصی از بدن خارش ایجاد می شود.

خارش پوست

چرا دچار خارش بدن می شویم؟

پوست خشک

خشکی پوست یکی از شایع ترین علل خارش بدن است و معمولا با بثورات جلدی همراه نیست. پوست خشک به خصوص در افراد مسن، افراد سیگاری، افرادی که زمان زیادی زیر نور خورشید قرار می گیرند، افرادی که از محصولات پوستی بیش از حد استفاده می کنند، در زمستان و در محیط های خشک شایع است.

پوست خشک بیشتر به چروک و خشن شدن تمایل دارد، اما نباید هیچ نوع علامت قرمزی یا زخم، در پوست خود مشاهده کنید.

پوست خشک اغلب خارش ایجاد می کند، اما نه همیشه. اولین استراتژی شما در مورد درمان پوست خشک، مرطوب کردن آن سه تا چهار بار در روز است.

خشکی پوست

همچنین بهتر است زمان حمام را محدود کنید، زیرا شستشوی زیاد پوست را خشک و خارش را بیشتر می کند. روش دیگر، استفاده از کرم 1% هیدروکورتیزون پوست است که معمولا در دسترس است. در صورتیکه پس از یک هفته پوست شما همچنان خشک بود، به پزشک مراجعه کنید.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک، شایع ترین نوع اگزما است. این بیماری می تواند باعث خشکی پوست، قرمزی، تحریک  و حساسیت زیاد پوست شود.

همچنین ممکن است رگ های کوچکی پر شده ازمایع روی پوست داشته باشید که باعث شکستگی و پوسته پوسته شدن می شود.

روش اصلی درمان اگزما در مواد خفیف، استفاده از مرطوب کننده است که معمولا درمان با مرطوب کننده کافی است.

درماتیت

علاوه بر این بهتر است در انتخاب محصولات مراقبت از پوست خود مانند خمیردندان، کرم یا عطرها دقت کنید. محصولات عطری، پارچه های خراشنده و دوش های داغ ، می توانند شرایط را تشدید کنند.

ممکن است در درمان درماتیت آتوپیک، استروئید موضعی مفید باشد. امروزه داروهای جدیدی برای بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک در دسترس هستند، از جمله: استروئیدهای موضعی، مرطوب کننده ها و آنتی هیستامین ها.

درماتیت تماسی

معمولا  این نوع خارش بر اثر حساسیت در تماس با پارچه ها، مواد شیمیایی، رنگ، پشم یا عطر، ایجاد می شود. همچنین ممکن است در این بیماری، شما در ناحیه ای از پوست دچار تورم همراه با تخلیه مایع باشید.

مرطوب کننده

به نظر می رسد که درماتیت تماسی مانند اگزما باشد اما معمولا علت آن از یک عامل خارجی بیشتر است. درمان  این نوع خارش پوست و با واکنش های خفیف، به وسیله مرطوب کننده و کورتیکو استروئید موضعی و آنتی هیستامین غیر موضعی است. اما در موارد حاد و شدیدتر همراه با بثورات بزرگ تر یا تورم، بهتر است برای درمان فورا به پزشک مراجعه کنید.

پیچک سمی

خارش بدن ، تورم، قرمزی و التهاب شدید مربوط به بیماری پیچک سمی، از نمونه های کلاسیک درماتیت تماسی است. این التهاب و خارش معمولا بر اثر تماس با گیاه های خاصی مانند پیچک ها و گزنه های سمی ایجاد می شود. در اکثر موارد، سم مربوط به گیاه در عرض چند هفته از بین می رود.

بهترین کار برای از بین بردن خارش بدن بر اثر حساسیت گیاهی، اجتناب از خاراندن پوست است. داروهای ضد افسردگی مانند لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون و همچنین قرص های آنتی هیستامین می توانند در این زمینه مفید باشند.

بیماری پیچک سمی

در صورتی که  بثورات جلدی بیش از یک هفته تا 10 روز ادامه پیدا کرده و یا در اکثر نواحی بدن پخش شده و حالت تنگی نفس ایجاد شود، فورا به پزشک مراجعه کنید.

پسوریازیس

بیماری پسوریازیس، نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث می شود، سلول های پوستی سریع تر از حد معمول از بین بروند. این سلول ها به صورت تکه های قرمز هستند و بر اثر خارش شدید، پوست زخم می شود. درمان خارش بدن به دلیل پسوریازیس، بستگی به شرایط بیماری دارد.

گاهی اوقات شما می توانید از درمان های موضعی استفاده کنید. کسانی که پسوریازیس متوسط ​​یا شدید دارند، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنند. بسیاری از داروهای بیولوژیکی هم در دسترس هستند که می توانند عملکرد سلول های ایمنی را در پوست محدود کنند.

داروها

خارش بدن می تواند بر اثر مصرف  دارویی خاص ایجاد شود و به عبارت دیگر، برخی داروها دارای عوارض جانبی مانند خارش های پوستی هستند. همچنین این علامت می تواند همراه با بثورات جلدی و اگزما  باشد.

درمان این نوع خارش با آنتی بیوتیک هایی مانند داروهای پنی سیلین یا داروهای ضد تشنج صورت می گیرد و در صورت شدت خارش، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دارو

بیماری کلیوی چرا باعث خارش بدن می شود؟

با وجود اینکه کلیه ها ممکن است با  پوست شما ارتباطی نداشته باشند اما باید گفت که  بیماری مزمن کلیه می تواند باعث خارش شود. این نوع خارش اغلب روی مناطق بزرگ تاثیر می گذارد و معمولا در هنگام شب بدتر می شود.

ممکن است 40٪ از افراد مبتلا به بیماری های کلیوی خارش های پوستی داشته باشند. خارش بدن می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. درمان این خارش با مرطوب کننده ها صورت می گیرد و در صورت عدم درمان، مراجعه به پزشک ضروری است.

درمان کراتینین بالا

آیا خارش بدن نشانه کبد چرب است؟

کبد هم مانند کلیه، در پاک کردن سموم  بدن شما دخالت دارد. این بدان معنا است که مشکلات کبدی هم می تواند باعث بروز خارش های پوستی شود. این خارش ها ممکن است خفیف یا شدید، گسترده یا محدود به مناطق خاصی مانند کف دست یا پاها باشد. درمان این خارش با استفاده ازمرطوب کننده ها و حمام های گرم صورت گرفته و در صورت بروز خارش شدید به پزشک مراجعه شود.

سرطان کبد

آیا خارش بدن نشانه دیابت است؟

ممکن است افراد مبتلا به دیابت دچار خشکی پوست شده و مستعد ابتلا به عفونت های قارچی و خارش پوست در ناحیه  پا هستند که به نوبه خود باعث خارش در مناطق دیگر بدن می شود. استفاده از صابون های ملایم  و سایر محصولات مراقبت از پوست و مرطوب کننده ها در درمان آن موثر است. توصیه می شود که در موارد شدید به پزشک مراجعه کنید.

عکس وسایل فرد دیابتی

بیماری زونا

این بیماری همانند ویروس آبله مرغان است که سبب بروز ضایعات پوستی و راش های دردناک می شود. در این بیماری عصب ها تحریک شده و خارش ایجاد می شود. درمان خارش بدن به دلیل زونا با تجویز برخی داروها انجام می شود. در مورد مصرف سایر داروها با پزشک خود صحبت کنید.

بیماری ام اس(اسکلروزیس چندگانه)

بر اثر بیماری  ام اس که ناشی از مشکلات عصبی است، ممکن است خارش های پوستی ایجاد شود. اگر چه افراد مبتلا به ام اس مانند دیگر افراد ممکن است بر اثر نیش حشرات یا موارد دیگر دچار خارش شوند، اما خارش پوست بر اثر بیماری ام اس، شایع است.

درمان خارش بدن به دلیل بیماری ام اس با داروهای سیستمیک که عصب را هدف قرار می دهند، صورت می گیرد.

بیماری ام اس

سرطان

در موارد نادر، خارش پوست می تواند نشانه ای از سرطان باشد (سرطان خون). ممکن است افراد مبتلا به این بیماری دچار خارش پس از حمام گرم شده و علائم دیگری مانند سردرد، سرگیجه و خستگی در آن ها مشاهده شود.

در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش درمانی ارائه شود.

4.2/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید