روشی نوین برای از بین بردن خال

خال ها ، ضایعات کوچکی بر روی  سطح پوست هستند که در همه نقاط بدن می توانند ایجاد شوند. در این مقاله به روش های از بین بردن خال می پردازیم.

نبض ما – خال ها مجموعه ای از ملانوسیت ها هستند. ملانوسیت ها سلول های تولید کننده ملانین هستند. ملانین، همان رنگدانه ای است که رنگ پوست ما را تشکیل می دهد. خال ها معمولا قهوه ای هستند، اما برخی ممکن است بسیار تیره تر و در حالی که در برخی از افراد هم ، دقیقا هم رنگ پوست آن ها است. خال ها ممکن است سخت، صاف، برجسته و یا گوشتی باشند. از بین بردن خال روش های متعددی دارد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم.

خال ها در ظاهر و تعداد، می توانند در افراد متفاوت باشند. گاهی اوقات  خال ها به صورت خود به خودی از بین رفته و یا محو می شوند. بعضی  از خال ها  به تغییرات سطح هورمونی پاسخ می دهند، که ممکن است با دوران بارداری، نوجوانی و بالا رفتن سن بالاتر همراه باشد.

اکثر خال ها در طول 20 تا 30 سال اول زندگی ظاهر می شوند، با این حال برخی ممکن است هنگام تولد کودک حضور داشته باشند که به آن مونو سیتیک مادرزادی می گویند. هر خالی که پس از تولد ظاهر می شود ملانوسیتی نام دارد.

افرادی که پوست تیره تری دارند معمولا خال کمتری نسبت به افراد سفید پوست دارند. اغلب ، بیشتر خال ها ارثی هستند. افرادی که در مکان های آفتابی به سر می برند، معمولا بیشتر مساعد خال در آوردن هستند.

البته کک و مک های ناشی از نور شدید خورشید خال نیستند. اکثریت قریب به اتفاق خال ها بی ضرر هستند. در بعضی موارد نادر ، خال می تواند به یک نوع سرطان ملانوم  بدخیم  تبدیل شود.

انواع خال ها

به طورکلی خال ها سه نوع هستند: خال های منظم و متقارن، خال های نامنظم و  خال های سرطانی و از بین بردن خال روشهای مختلفی دارد.

– خال های منظم و معمولی معمولا خوش خیم و بی ضرر هستند. خال های معمولی ، به طور کلی متقارن بوده ، دارای مرزهای منظم و رنگ یکنواخت هستند. این خال ها معمولا کوچک هستند. خال های منظم ممکن است صاف یا گوشتی بوده و از آن مو رشد کند.

– خال های نامنظم یا غیرمعمول معمولا نامتقارن، با مرز نامنظم و  رنگ چندگانه هستند که ممکن است به مرور زمان کمی بزرگ تر شوند. این خال ها اغلب مسطح هستند. داشتن بیش از 20-25 خال غیرمعمول ممکن است خطر کلی بیماری ملانوم را افزایش دهد.

همینطور وجود خال بزرگ تر از اندازه تقریبا 8 تا 10 اینچ ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به ملانوم شود. خال های نامنظم سیگنال های بالقوه ای را برای توسعه ملانوم در طول زمان نشان می دهند. خال های نامنظم ، به ندرت به ملانوم یا سرطان تبدیل می شوند.

– خال های سرطانی به نام ملانوم، بسیار نامنظم و اغلب نامتقارن هستند. خال طبیعی به ندرت ممکن است در طول زمان به ملانوم تبدیل شود. مهم است که تمام خال ها را به طور مرتب بررسی کنید.

خال

در کسانی که بیش از 50 خال غیر طبیعی دارند، معاینه ماهیانه پوستی و آزمایش کامل بدن توسط متخصص پوست ضروری است. این کار برای تشخیص زودهنگام سرطان پوست ، لازم است. خال های نامنظم می توانند در هر نقطه از بدن تشکیل شوند، اما اغلب به دلیل نور آفتاب و در پشت و شانه ایجاد می شود.

خطر ابتلا به ملانوم در پوست هایی که بر اثر نور شدید خورشید خال های زیادی بر پشت، سر و گردن دارند، بیشتر است. به طور کلی باید در نظر داشت که هر نوع تغییر غیر طبیعی در خال ها باید بررسی شده و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

روش های از بین بردن خال

اکثر خال ها بی ضرر هستند و نیاز به درمان ندارند. در موارد خیلی جدی باید خال را از طریق جراحی حذف کرد. این موارد می تواند به صورت زیر باشد:

زمانی که خال تغییر شکل داده و یا مشکوک به بیماری  پوستی شود. همچنین در صورتی که برداشتن خال از طریق کرم های مخصوص، فریز یا دیگر روش ها ممکن نباشد، با جراحی آن را از بین می برند. خال های معمولی به طور معمول نیازی به درمان ندارند.

تنها در صورت تغییرات و یا بیماری های مضر و مشکوک باید از طریق جراحی برداشته شود و به علت آسیب شناسی ویژه، بافت به آزمایشگاه فرستاده می شود. بعضی از مردم خال را دوست دارند و علاقه ای به از بین بردن خال ندارند و حتی عده ای از افراد  را با خال های معروف آن ها می شناسند.

یکی دیگر از روش های از بین بردن خال ها، روش لیزر است. روش لیزر یکی از بهترین روش های ممکن برای برداشتن خال است که به راحتی و بدون درد انجام می شود. این کار در مراکز پزشکی انجام می شود.

البته خال های معمولی را می توان به این روش ها برداشت اما در مورد خال های نامنظم ، باید با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد هم خال هایی ساده و بسیار کوچک و معمولی بر روی پوست دارید که آن ها را به راحتی می توان با کرم های مخصوص محو کنید.

این خال ها به سادگی به برخی مرطوب کننده ها هم  واکنش نشان داده و محو می شوند. از دیگر روش های از بین بردن خال می توان به روش فریز خال با نیتروژن مایع و نور پالسی اشاره کرد.

در خال های غیر طبیعی یا مشکوک به خال های سرطانی تکنیک دیگری برای بریدن و از بین بردن خال وجود دارد که به صورت جراحی (بیوپسی برش) خال و حاشیه اطراف آن است که پوست اطراف کاملا سالم مانده و سپس بخیه می زنند.

لیزر درمانی

اگر ملانوما (سرطان پوست) در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زمانی که خال کوچک بوده و از سطح پوست به سمت پایین رشد نکرده و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا نکرده باشد، با استفاده از یک روش ساده جراحی آن را از بین می برند.

اما چنانچه در مراحل بعد تشخیص داده شود، علاوه بر حذف خال، کمی از پوست سالم  اطراف آن هم  به علت حفظ ایمنی بهتر،  برداشته می شود. در صورتی که سرطان به جریان خون یا سیستم لنفاوی وارد شده و باعث ایجاد تومور در سایر نقاط بدن شده باشد،  در این صورت ، بیمار نیاز به درمان بیشتر دارد.

مضرات کندن خال

توصیه می شود هرگز خال های خود را در هیچ نقطه ای از بدن دستکاری نکنید. برداشتن خال با موچین یا ناخن گیر کار بسیار اشتباهی است. برخی افراد از وجود خال های گوشتی خود ناراحت بوده و سعی در کندن آن ها دارند اما این نکته را فراموش نکنید که کندن خال بسیار خطرناک بوده و ممکن است سبب بیماری های پوستی، عفونت و التهاب پوستی شود.

خال

آیا می توان از ایجاد خال پیشگیری کرد؟

از آنجا که ما نمی توانیم ژنتیک خود را تغییر دهیم، بنابراین نمی توان از همه خال ها جلوگیری کرد. اقدامات پیشگیرانه زیر در جلوگیری از آسیب خورشید و ایجاد خال ها ، صورت می گیرد :

– استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF عامل محافظت از خورشید 50

– استفاده از کلاه های لبه دار، استفاده از لباس های محافظتی (پیراهن، آستین بلند، شلوار های بلند)

– از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اجتناب شود.

به طور کلی ما نمی توانیم مانع ایجاد خال های ارثی شویم اما می توانیم از بروز خال های دیگر در موارد خاص جلوگیری کنیم.

همچنین، لازم است که به طور مرتب وضعیت خال های خود را بررسی کنید.

ترجمه: مهناز ضحاکی

4.2/5 - (6 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. پویا می‌نویسد

    موضوع مقاله هیچ ربطی به محتوای آن نداشت و به نظر می رسد فقط برای جذب خواننده چنین موضوعی انتخاب شده.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید