کاهش استرس و اضطراب با تغییر چیدمان اتاق

با حذف ابزارهای اضافه از زندگی تان و یادگیری اصول حذف به هم ریختگی ها و بازگرداندن نظم به جهان تان و تغییر چیدمان اتاق و محیط پیرامون استرس خود را مدیریت کرده و سلامتی تان را افزایش دهید.

نبض ما– صورت حساب ها و نامه های بیهوده بر روی کانتر آشپزخانه شما جمع شده اند، لباس های کثیف از سبد سرازیر شده و در کف حمام ریخته اند و اجازه دهید در مورد وضعیت اتاق تان صحبت نکنیم. گاهی این شرایط خانه شما را توصیف می کند و حتی اگر شما آن را درک نکنید، آشفتگی می تواند بر سلامت روان شما تاثیر منفی بگذارد. اما مطمئنا با تغییر چیدمان اتاق وضعیت بهتر خواهد شد.

چیدمان اتاق

شری بنتون، روانشناس، می گوید: «اگر خانه، ماشین و دفتر کار شلوغ و بی نظم باشد، احساس دست پاچگی پیدا می کنیم وحتی نمی دانیم از کجا شروع کنیم.

هر کاری که می خواهیم انجام دهیم از خوردن صبحانه گرفته تا رانندگی به محل کار به دلیل شرایطی که در آن درگیر هستیم، می تواند بسیار بغرنج و پیچیده شود. عکس این شرایط هم درست است، هنگامی که فضای ما منظم و آرام است، احساس آرامش بیشتری داریم».

تحقیقات نشان داده است، زنانی که در خانه های به هم ریخته زندگی می کنند بیشتر دچار افسردگی می شوند. همچنین خانه های منظم باعث به وجود آمدن عادت های سالم تر می شود.

بنتون می گوید مشکل این است که رابطه بین ذهن و فضای زندگی اغلب دایره ای است. هنگامی که کسی اضطراب یا افسردگی داشته باشد، سازماندهی فضا برای او دشوار می شود. در حقیقت انباشته کردن وسایل اغلب علامت یک مشکل روانی است.

اما برای افراد معمولی چه میزان به هم ریختگی موجب آشفتگی می شود؟ این مسائه کاملا به سطح راحتی فرد بستگی دارد. بنتون می گوید بسیاری از افراد فضاهایی دارند که بر نظم آن بسیار حساس هستند اما در مقابل حساسیت آنها در مورد سایر فضاها کمتر است.

مناطق به هم ریخته ای که استرس شما را افزایش داده و مانع انجام امور روتین شما می شود را یادداشت کرده و با ریختن برنامه ای شروع به نظم دادن آنها کنید.

در اینجا چند مورد را برای نمونه ذکر می کنیم:

1-اتاق لباسشویی

شما نمی خواهید زمان زیادی را در اتاق لباسشویی بگذرانید، دقیقا به همین دلیل است که باید زمانی را صرف آن کنید. تغییر چیدمان اتاق لباسشویی و مرتب کردن محصولات تمیز و تعیین ظروف برای هر رنگ لباس یا دسته شستشو به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری به این اتاق وارد و از آن خارج شوید.

حتی اگر به جای یک اتاق تنها یک کمد را به این کار تخصیص داده اید، این کار فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

با استفاده از راهکارهای زیر می توانید به چیدمان اتاق نظم بیشتری بدهید:

– در قفسه ها از نظم دهنده ها استفاده کنید و وسایل را داخل آنها قرار دهید.

– ضروریات را در دسترس قرار دهید و مایعاتی مانند مواد شوینده را در مخازن روشن نگه دارید تا بتوانید میزان باقی مانده آنها را ببینید.

رنگ مناسبی برای اتاق انتخاب کنید. یک رنگ آرامش بخش مانند سبز ملایم می تواند به شما در انجام کارهایتان کمک کند.

2-آشپزخانه

در فضای محدود می توان کنسروها و اقلام بسته بندی شده را در هر کجایی که با آنها تناسب دارد قرار داد، اما نظم دادن به قفسه ها باعث می شود غذاهای سالم تری برای مصرف انتخاب کنیم و تهیه غذا استرس کمتری دارد.

آشپزخانه تاریک

می توانید از راهکارهای زیر برای سازماندهی آشپزخانه استفاده کنید:

– کالاها را در دسته بندی های مشخص قرار دهید. گروه ها را به گونه ای انتخاب کنید که بسیار جزیی نباشند. به عنوان مثال، دسته «حبوبات» انتخاب بهتری نسبت به دسته تنها «برنج» است.

ابزارهای سازماندهی مانند سبد و قوطی ذخیره سازی تهیه کنید. این ابزارها به شما کمک می کند اقلام خود را منظم و تازه تر نگه دارید.

– اقلامی که تاریخ مصرف آنها تمام شده است را به طور مرتب دور بریزید. محصولات را در دسته بندی مربوط به خود نگهداری کنید.

3-حمام

در این اتاق با محصولات زیادی مواجه هستیم که برای اعضای خانواده متفاوت هستند و فضای زیادی برای نگهداری آنها نیاز است. تغییر چیدمان اتاق حمام و مرتب سازی فضاهای موجود در حمام به شما کمک می کند که این محصولات را به گونه ای سازماندهی کنید که برای همه مناسب باشد.

در اینجا پیشنهادهایی برای بهتر شدن شدن چیدمان اتاق حمام به شما ارائه می دهیم:

– محصولات زیبایی و سلامتی خود را بررسی کنید و تنها مواردی را نگه دارید که از آنها استفاده می کنید.

– یک نظم دهنده کفش در پشت در حمام نصب کنید و ابزارها و محصولات حالت دهنده مو را در آن قرار دهید.

– سبدهای بیشتری بخرید و حمام خود را مدرن کنید، گرچه محصولات در دسترس شما هستند.

4-اتاق خواب

خواب کافی برای حفظ سلامتی ضروری است. نداشتن خواب کافی باعث افسردگی و اضطراب شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را هم افزایش می دهد.

برای ساماندهی چیدمان اتاق خواب می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

– با اضافه کردن قفسه می توانید وسیله های بی خانمان را نظم دهید.

– کفش هایی که مناسب فصل نیستند را جمع کرده و به انبار یا زیر تخت منتقل کنید.

– به شیوه ای لباس ها را تا کنید که در فضای کمتری از دراور، لباس های بیشتری قرار دهید.

5-فضای انبار

ما به اتاق های انبار بسیار کم سر می زنیم، به همین دلیل از چیدمان اتاق انباری  به سادگی کنار گذاشته می شود. با وجود اینکه آشفتگی آنها در پشت درهای بسته است، اما همیشه بار مرتب کردن آن را بر دوش خود حس می کنیم.

بهترین راهی که می تواند برای مرتب کردن چیدمان اتاق انباری منزل به شما انگیزه دهد این است که تصور کنید چطور می توانید از آن استفاده بهتری داشته باشید. می توانید آن را به اتاق کار، بازی یا ورزش تبدیل کنید.

– همه چیز را از اتاق خارج و تمیز کنید. این کار ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد.

– از فضاهای عمودی استفاده کنید. واحد قفسه بندی کف تا سقف در این اتاق، یک دیوار را به یک مرکز مرتب سازی تبدیل می کند.

– وسایل را مرتب و دسته بندی کنید و بر اساس نیاز خود آنها را سازماندهی کنید.

6-دفترکار

فضای کاری به هم ریخته باعث حواس پرتی می شود، بنابراین با تمیز نگه داشتن آن راندمان کاری خود را بالا ببرید و نگرانی لیست وظایف خود را کاهش دهید. ابتدا از میز کار خود شروع کنید.

میز کار خانگی

– یک سیستم به وجود آورید و برای هر چیز جایی مشخص کنید.

– از جعبه های فلزی برای سازماندهی قلم ها و دیگر وسایل اداری استفاده کنید، با این کار آنها بر روی میز پراکنده نمی شوند.

– سبک خود را بسازید. با شخصی سازی وسایل می توانید از دیدن آنها لذت ببرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
منبع prevention

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید