با رعایت این نکات کارفرما شوید

از زمانی که برای خودم کار می کنم مزایایی زیادی دارم که از آن لذت می ‌برم. چرا این اتفاق می افتد؟ در این مطلب نکاتی را درباره اینکه وقتی خودتان کارفرما هستیم، عنوان می کنیم.

نبض ما– معضلاتی برای شخصی که خودش کارفرما است وجود دارد.  اصلی ‌ترین مشکلی که برای شغل آزاد وجود دارد، پرداخت دیرهنگام است. صادقانه بگویم که من به این مساله به اندازه کافی فکر نکرده بودم و قبل از غرق شدن در آن آمادگی لازم را نداشتم.

موعد پرداخت چیست؟

هنگامی که شما استخدام می ‌شوید، شرایط ساده و مشخصی برای زندگی وجود دارد. شما دقیقا می‌ دانید چه روزی تمام حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنید و میزان دریافتی شما به چه میزان است.

اما زمانی که برای کارفرما خودتان هستید، این روند وجود ندارد. پرداخت به صورت یکجا انجام نمی شود و مرحله به مرحله است. برخی از شرکت‌ ها به محض دریافت صورت ‌حساب آن را پرداخت می‌کنند اما بیشتر آنها در عرض یک ماه این کار را انجام می‌ دهند. هر شرکتی خط مشی متفاوتی درباره نحوه و زمان انجام پرداخت‌ ها دارد و روند بعضی از آنها بسیار پیچیده است.

ارگونومی کار ایستاده

من کارهایی که در طول هر ماه انجام می ‌دهم و به ازای آن‌ها دریافتی خواهم داشت را به صورت جداگانه یادداشت می‌کنم تا مطمئن شوم که بر روند کارم نظارت دارم.

مشکل اینجاست که گاهی در طول یک ماه عملکرد من از لحاظ میزان کاری که انجام داده‌ ام فوق ‌العاده‌ است اما این بدین معنی نیست که در ماه آینده تمامی مبلغی که باید به من پرداخت شود را در حساب بانکی خود دارم.

به همین دلیل گاهی بودجه ‌بندی من از چیزی که انتظار داشتم سخت‌ تر می شود. در حقیقت هر ماه باید مبلغی را در نظر بگیریم که به ما پرداخت نمی ‌شود.

گاهی این تنها یک اشتباه است و پرداخت ‌های معوقه همان روز پرداخت می ‌شود، اما گاهی این کار زمان بیشتری طول می‌کشد. در یک مورد حدود 4 ماه طول کشید تا پرداختی‌ های من انجام شود.

همه ‌گیر شدن پرداخت دیرهنگام

همه کسب ‌وکارهای کوچک در صنایع مختلف با این مساله مشکل دارند. در واقع، به گفته فدراسیون کسب‌ وکارهای کوچک (FSB) حدود یک تا سه پرداخت به کسب ‌وکارهای کوچک دیر می ‌رسد و این مبالغ عموما رقم ‌های بزرگی هستند.

پرداخت ‌های دیرهنگام کارفرما می ‌تواند در آینده مشکلات مالی برای شرکت ها به همراه داشته باشد. بر اساس تحقیقات FSB، حدود یک‌سوم از آن‌ها به دلیل پرداخت های دیرهنگام، به مشکلات مالی دچار شده و سالانه حدود 50000 شرکت کوچک به همین دلیل ورشکست می‌شوند.

به دلیل همین مساله من مجبور شدم که دو بار از پس ‎اندازم برای جبران کمبودها هزینه کنم، اما با دریافت پول توانستم آن را جبران کنم. من شانس زیادی در این روند داشته ‌ام.

گرایش به شغل آزاد

تحقیقات جدیدی در بریتانیا نشان می دهد که از هر هفت نفر یک نفر از آنها به صورت شغل آزاد مشغول به کار است و این تعداد هر روزه در حال افزایش است. چرا که آنها برای مثال، صبح امروز افرادی که از ایستگاه محلی ما به سر کار می ‌رفتند با شلوغی و هرج‌ و‌ مرج درگیر بودند، در حالی‌که من برای رفتن به کار تنها کافی است از طبقه بالا به پایین بیایم.

استخدام

یکی از دلایلی که افراد شغل آزاد را انتخاب می کنند این است که از هر پنج نفر، تنها یک نفر تمام مزایای تلاش خود را در جایگاهی که دارد دریافت می‌کند. دلیل دوم و رایج‌ تر این است که افراد کنترل بیشتری بر ساعات کاری و تعطیلات خود دارند. اما بیش از نیمی از افراد به درآمد متغیر به عنوان مشکل اولیه اشاره می‌کنند.

حل مشکل پرداخت‌ های دیرهنگام توسط کارفرما

چه راهکاری برای عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما وجود دارد؟ اگر بعضی شرکت‌ ها همیشه پرداخت ‌های خود را به تعویق می‌ اندازند، دادگاه‌ هایی برای رسیدگی به این مسائل وجود دارد.

اگر بخواهیم صادق باشیم این کار زمان و هزینه بالقوه زیادی می‌ خواهد و بهتر است آخرین راهکار باشد. پرداخت‌ دیرهنگام به کسب ‌و کارهای کوچک اغلب از جانب شرکت ‌های بزرگ اتفاق می‌افتد و آنها در این مساله مقصر هستند.

پرداخت حقوق

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با استفاده از قدرت نفوذ خود در زنجیره تامین، از پرداخت دیرهنگام جلوگیری می‌کنند. به جای اینکه در مورد شرایط پرداخت با شرکت های کوچک مذاکره شود، عموما این شرایط به آنها تحمیل می شود.

شرکت‌ هایی که در پرداخت بدعهدی می کنند باید به دیگران معرفی شوند و به دلیل عملکرد بدی که داشته اند و نتایج حاصل از آن شرمنده باشند. اما متاسفانه این‌کار در حال حاضر به راحتی امکان‌پذیر نیست.

متاسفانه تغییر این فرهنگ عجیب و غریب که در آن تاخیر در پرداخت به کسب‌ وکارهای کوچک قابل ‌قبول است، مدتی طول خواهد کشید و محدودیت ‌هایی برای اعضای کمیسیون وجود دارد، مگر اینکه دولت به آنها قدرت بیشتری بدهد.

اما حداقل این مسئله به رسمیت شناخته شده و تلاش‌ هایی برای کمک به آن صورت گرفته است. این حقیقت که هر ساله هزاران کسب ‌وکار به دلیل مشکلی که تقصیری در آن ندارند ورشکست می‌شوند، بسیار بی رحمانه است.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید