تب در بارداری نشانه چیست؛ آیا خطرناک است؟

دوران بارداری، دوره ای حساس است و مراقبت هایی در آن دوره لازم است. گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی از قبیل سرماخوردگی و تب در بارداری پیش بیایند که بر روند بارداری اثر می گذارد. در این مقاله به چرایی، علت ها، علائم و سایر نکات مهم در مورد تب در بارداری می پردازیم.

نبض ما – برخی عارضه ها در دوران بارداری مانند تب در بارداری مشکل خاصی ایجاد نکرده و با کمی مراقبت، رفع می شود. مطالعات مربوط به جنین های حیوانی نشان می دهد که ارتباط بین تب ابتدایی بارداری و افزایش خطر نقص قلب و فک، در هنگام تولد وجود دارد.

علائم عفونت ادراری در بارداری

علائم تب در دوران بارداری

با توجه به علائم زیر، مادران باردار باید به پزشک مراجعه کنند:

  • تنگی نفس
  • درد پشت
  • لرز
  • درد شکم
  • سختی گردن

چرا در دوران بارداری تب می کنم؟

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا علت تب، عفونت و یا خودبه خودی است و همچنین خطر نقایص زایمان، مورد نیاز است.

علت های شایع تب در دوران بارداری عبارتند از:

  • آنفلوآنزا
  • ذات الریه
  • ویروس معده
  • عفونت کلیوی

تب در سه ماهه اول بارداری

تب خفیف در سه ماهه اول بارداری، معمولا هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما دمای بالا می تواند برای نوزاد شما خطرناک باشد.

به این دلیل است که رشد جنین در مراحل اولیه بسیار وابسته به فعالیت پروتئینی است که به درجه حرارت، حساس است. اگر درجه حرارت به 38 درجه سانتیگراد افزایش یابد، مانع از عملکرد مناسب پروتئین ها شده و می تواند منجر به سقط جنین شود.

تب در بارداری

با توجه به مطالعات انجام شده، تب در سه ماه اول بارداری خطر ابتلا به شکاف دهانی در نوزادان را افزایش می دهد.

با این حال، استفاده از داروهای ضد تب می تواند اثرات زیان آور آن را کاهش دهد.

تب در طول سه ماهه سوم هیچ مشکلی برای کودک شما ایجاد نمی کند، مگر اینکه مربوط به پوشش رحم باشد.

اگر در دوران بارداری دچار تب شدید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پزشک شما بر اساس علت بروز تب، این مشکل را درمان کرده و مشکلی برای جنین ایجاد نشود.

تب در ماه هشتم بارداری

در صورتی که درماه هشتم بارداری دچار تب شدید و تب شما بالای 38 درجه سانتی گراد باشد، باید برای مراقبت از جنین و کاهش خطر، به پزشک مراجعه کرده و تب شما کاهش پیدا کند.

تب در بارداری

تب در ماه نهم بارداری

هفته های آخر بارداری معمولا برای مادر کمی خسته کننده و گاه سخت می شود و بنابراین، مراقبت و استراحت در ماه نهم باید مد نظر قرار گیرد.

در مورد تب هم، باید درجه حرارت بدن خود را با دماسنج های جیوه ای اندازه گرفته و در صورت وجود حرارت بالا، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از بروز تب، بهتر است که مایعات زیاد بنوشید.

سونوگرافی هفته 30 بارداری برای چیست؟

آیا تب در بارداری خطرناک است؟

گاهی اوقات زنان در دوران بارداری دچار تب می شوند. در این گونه مواقع، بهتر است نگران نشوید، یک نفس عمیق بکشید و با پزشک خود در مورد مصرف استامینوفن برای کاهش تب در بارداری، مشورت کنید.

تب در بارداری

گام مهم بعدی، کشف علت تب است. تب در بارداری اغلب نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است که می تواند به طور بالقوه برای نوزاد شما کمی خطرناک باشد.

اگر دمای بدن مادر کمی بالا باشد، ممکن است نشانه آن باشد که بدن او در حال مبارزه با عفونت است. به همین دلیل تب باید، به موقع درمان شود.

تصویر اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری را اینجا ببینید.

درمان تب و سرماخوردگی در بارداری

تب در بارداری، مکانیسم دفاع طبیعی بدن شما در مقابل عفونت و آسیب است. با این حال، اگر مدت زمان تب و درجه آن بالا باشد، می تواند تاثیر منفی روی شما و نوزاد شما داشته باشد.

شما معمولا می توانید تب های خفیف را در خانه درمان کنید. با این حال، در صورت عدم درمان، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تب در بارداری

برای پایین آوردن تب در بارداری چه کنیم؟

در مرحله اول، با پزشک یا ماما مشورت کنید. این نکته مهم است که ابتدا با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا در مورد علائم خود، توضیحاتی از شما دریافت کند.

پزشک شما همچنین می تواند علت اصلی تب را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کند.

برخی از علل شایع تب در دوران بارداری عبارتند از:

سرماخوردگی، آنفلوآنزا، مسمومیت غذایی و عفونت ادراری.

اگر تب با سایر علائم مانند بثورات پوستی، تهوع، انقباض یا درد شکم، همراه باشد، بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر تب شما در عرض 24 ساعت پایین نیامده و یا تب بالای 38 درجه دارید، به پزشک مراجعه کنید. تب در بارداری در دراز مدت می تواند بر کودک تاثیر منفی داشته باشد و یا خطر سقط جنین را افزایش دهد.

– شما می توانید برای کاهش تب، از دوش آب ولرم استفاده کنید. این راه، یک راه موثر برای کاهش تب است. به این دلیل که، زمانی که آب، از پوست شما تبخیر می شود، گرما را جذب کرده و به کاهش دمای بدن کمک می کند.

 از آب سرد استفاده نکنید زیرا می تواند به نوبه خود دمای بدن شما را افزایش دهد.

– شما می توانید برای کاهش تب در دوران بارداری، از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. این پارچه مرطوب را روی پیشانی خود قرار دهید. این روش کمک می کند تا گرما را از بدن شما خارج شده و درجه حرارت بدن شما را کاهش می دهد.

تب در بارداری

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری

هنگامی که در دوران بارداری تب می کنید، معمولا نگران شده و اولین نگرانی مربوط به نوزاد شما است. در صورتی که درمان های خانگی، تب شما را کاهش ندهد، با مراجعه به پزشک، این مشکل برطرف می شود.

پزشک ممکن است داروی استامینوفن (تیلنول) را برای کاهش تب تجویز کند. برای کاهش تب در بارداری، از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن اجتناب کنید.

همیشه توصیه می شود که اطلاعات دقیق مربوط به مصرف داروهای ضد تب را در دوران بارداری، به دقت مطالعه و پیگیری کنید.

تب در بارداری

همچنین، بدون تجویز پزشک، هیچ نوع آنتی بیوتیکی مصرف نکنید زیرا می تواند رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی، هنگام بروز هر نوع مشکلی در دوران بارداری، لازم است که به طور خودسرانه عمل نکرده و به منظور سلامت خود و جنین، به پزشک مراجعه کنید.

4.8/5 - (6 امتیاز)
منبع wikihow

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید