خواص روغن شی باتر برای مو و پوست

روغن شی باتر به طور طبیعی غنی از ویتامین A،E است. این روغن به عنوان محافظی قوی برای پوست صورت عمل می کند و حاوی اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن است.

نبض ماشی باتر نوعی ماده مغذی با خواص درمانی و دارویی است که از دانه های میوه درخت شی گرفته می شود. روغن شی باتر، سال ها برای بهبود پوست و مو در اکثر کشورهای آفریقا و بسیاری از مکان های دیگر استفاده می شود.

این روغن، دارای سابقه ای طولانی در زمینه درمان دارویی، نظیر مراقبت از پوست و درمان زخم و حتی درمان انواع آسیب های پوستی است.

شی باتر

روغن شی باتر خوراکی نیست

مصرف روغن شی باتر معمولا به صورت خوراکی معمول نیست، زیرا روغن شی باتر،  معمولا  به عنوان  محصولات مراقبتی و به صورت ماسک استفاده می شود. در مورد مصرف خوراکی روغن شی باتر به طور کلی اختلاف نظر وجود دارد. اما  از آنجایی که برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف خوراکی روغن شی باتر  ممکن است با هضم پروتئین های دیگر تداخل داشته باشد، به همین دلیل، خوردن آن توصیه نمی شود.

خواص روغن شی باتر

روغن شی باتر خواص بسیاری برای بدن دارد که برخی از این فواید عبارتند از:

1-مرطوب کننده:

غلظت ویتامین های طبیعی و اسیدهای چرب در  روغن شی باتر  باعث می شود تا پوست، به طور باور نکردنی تغذیه شده و مرطوب بماند. این روغن اغلب برای درمان پوست های خشک و  محافظت از  آن با روغن های طبیعی  استفاده می شود.

2-کاهش التهاب:

مطالعات نشان داده است که با توجه به وجود اسید سینامیک و دیگر خواص طبیعی روغن شی باتر، این روغن به عنوان یک ضد التهاب قوی شناخته می شود.

ترکیب خاصی از لوپئول سینامات در این روغن، باعث کاهش التهاب پوست شده و حتی به طور بالقوه مانع از جهش ها و آسیب های پوستی دیگر می شود. مصرف روغن شی باتر باعث می شود  که آسیب های مربوط به جوش و آکنه هم بهبود پیدا کند.

تیرگی پوست در بارداری

3-صاف و جوان سازی پوست:

روغن شی باتر  در تولید کلاژن طبیعی پوست کمک می کند و حاوی اسیدهای استئاریک، پالمتیک و لینولئیک است که  از پوست در مقابل خشکی و آسیب محافظت کرده و آن را تغذیه می کند.

با مصرف دراز مدت روغن شی باتر، پوست، نرم تر شده و با تقویت و کاهش چین و چروک پوست، در جوانسازی پوست نقش  موثری دارد.

شیوه استفاده از شی باتر

روغن شی باتر، یکی از مواد  بسیار مغذی و از کامل ترین مواد زیبایی طبیعی است که می توانید آن را به طور روزانه استفاده کنید. شما می توانید از این روغن به عنوان یک لوسیون خانگی و نرم کننده پوست و تقویت کننده مو، استفاده کنید.  شما به راحتی می توانید از این روغن یک ماسک طبیعی ساخته و برای پوست و مو آن را مصرف کنید.

برخی دیگر از کاربرد های روغن شی باتر عبارتند از:

  • به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای صورت و بدن
  • به عنوان لوسیون برای پوست
  • برای بهبود پوست های آسیب دیده در مقابل نور خورشید
  • برای بهبود افتادگی پوست در دوران  بارداری
  • به عنوان یک کرم محافظ طبیعی
  • -برای رفع چین و چروک زیر چشم
  • به عنوان روغنی ایده آل برای  ماساژ
  • برای رفع التهاب و زخم در طول سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • به عنوان یک لوسیون خانگی
  • به عنوان یک روغن طبیعی برای کمک به تولید کلاژن
  • به عنوان یک روغن  پایه به صورت دئودورانت خانگی
  • حاوی منیزیم
  • به عنوان یک محصول طبیعی برای مراقبت از پوست کودک
  • برای نرم کردن پوست لب
  • برای بهبود کشش و افتادگی پوست و کمک به رفع سلولیت
  • به عنوان یک روغن موثر در تغذیه  و رشد مو
  • به عنوان یک روغن پایه در محصولات آرایشی و کرم های خانگی

ساخت ماسک شی باتر

برای استفاده از شی باتر به عنوان ماسک، بهتر است ابتدا آن را کمی حرارت دهید تا مقداری ذوب شود. زیرا این روغن کمی متراکم بوده و بهتر است کمی حرارت داده شود. البته دقت کنید که حرارت دادن آن نباید زیاد بوده و به نقطه جوش نرسد، زیرا خواص آن از بین می رود.

ماسک شیر خشک

سپس اجازه دهید تا کمی سرد شود. پس از سرد شدن، ماسک آماده است و شما می توانید یک لایه از این ماسک را روی پوست صورت اعمال کرده و سپس با آب سرد بشویید. شما می توانید این روغن را با روغن های طبیعی دیگر مخلوط کرده و به عنوان ماسک استفاده کنید.

روغن شی باتر برای مو

روغن شی باتر، یکی از روغن های بسیار موثر و مفید برای رشد و تقویت ریشه مو است. اگر تار موی شما نازک و شکننده است، می توانید از این روغن برای استحکام و ضخیم شدن موی سر استفاده کنید. البته سعی کنید در استفاده از این روغن زیاده روی نکنید. در صورتی که موی شما بسیار چرب است، مقدار کمی روغن شی باتر را استفاده کنید زیرا ممکن است موجب چرب تر شدن مو شود.

ریزش مو بارداری

از آنجا که محصولات روغن شی باتر در اشکال مختلفی در دسترس است، بنابراین، پیش از خرید باید جنس موهای خود را در نظر بگیرید. در مورد موهای نازک و چرب، روغن شی باتر ممکن است کمی  سنگین باشد و مو را صاف یا چرب تر کند.

اگر بافت موی شما بسیار نازک و خشک است، مصرف روغن شی باتر در مقادیر کم ممکن است مفید باشد. روغن شی باتر، تاثیر زیادی در تولید کلاژن و رشد مجدد موها دارد و شما می توانید برای تقویت موهای آسیب دیده از آن استفاده کنید.

روغن شی باتر را از کجا تهیه کنم؟

شما می توانید روغن شی باتر را در اشکال مختلف آن، از عطاری ها و  بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی محلی تهیه و خریداری کنید. در صورتی که قصد تهیه روغن شی باتر را دارید؛ بهتر است آن را به صورت خام، ارگانیک و درجه یک تهیه کنید.

نبض ما– ترجمه: مهناز ضحاکی

4.4/5 - (7 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. زهرا می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر، خانم سی ساله هستم و حدود دو ساله که صورتم جوشهای سر سفید میزنه، چون این جوشها اکثرا چند روز قبل از شروع پریودی به اوج میرسه آزمایش هورمون دادم ولی مشکلی نداشتم، اسکراب و لایه برداری هم انجام میدم ولی متأسفانه هر ماه به طور پراکنده در طول ماه حدود ده تا جوش سر سفید بزرگ میزنه صورتم و این مسأله خیلی خیلی زیاد اذیتم میکنه، لطفا بگین چیکار کنم دکتر هم چند بار رفتم دارو هم استفاده کردم ولی درمان موقتی بوده

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات