جراحی انگشت چکشی پا و عوارض آن

انگشت چکشی، حالت تغییر شکل داده و دردناک انگشت دوم، سوم یا چهارم است که مفصل انگشت پا شبیه یک چکش به سمت بالا خم می شود. چرا گاهی پزشک جراحی انگشت چکشی پا را تجویز می کند؟

نبض ما– استفاده از کفش های نامناسب یا باریک یکی از شایع ترین علت های به وجود آمدن انگشت چکشی پا است. کفش های پاشنه بلند هم می توانند این وضعیت را ایجاد کنند، زیرا پاشنه کفش پنجه پا را به سمت جلو و پایین فشار می دهد. با گذشت زمان، عضلات پا ضعیف شده و دیگر نمی توانند انگشت پا صاف کنند.

کفش نامناسب

انگشت چکشی چیست؟

انگشت چکشی پا باعث می شود که اولین مفصل انگشت پا خم شود. مشکل معمولا با عدم تعادل عضلانی آغاز می شود. هنگامی که این وضعیت موجب درد می شود و درمان های دیگر به نتیجه نمی رسد، ممکن است جراحی تنها گزینه موجود برای اصلاح مفصل باشد.

ضعف عضله می تواند بر تاندون پا تاثیر بگذارد. این مساله در نهایت باعث تغییر شکل مفصل می شود. ممکن است بر روی مفصل این انگشت پینه ایجاد شود.

برخی عوامل مشخص خطر ابتلا به انگشت چکشی پا را افزایش می دهند. افرادی با استخوان های بلند، سابقه آسیب دیدگی پا و آرتریت روماتوئید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انگشت چکشی پا قرار دارند.

انگشت چکشی

بسته به نوع انگشت چکشی، گزینه های موجود برای درمان مشخص می شود. دو نوع متمایز وجود دارد:

انگشت چکشی قابل انعطاف

در مراحل اولیه، مفصل هنوز متحرک است. این امکان وجود دارد که بدون نیاز به عمل جراحی انگشت پا را صاف کنید. اغلب این کار به سادگی و با پوشیدن کفش های بهتر انجام می شود.

فرد می تواند علائم انگشت چکشی قابل انعطاف را با اجتناب از پوشیدن کفش پاشنه بلند و پوشیدن کفش هایی که حداقل نیم اینچ از طولانی ترین انگشت پا، بزرگتر است کاهش دهد.

تمرینات تقویت انگشتان پا، مانند برداشتن چیزها از روی زمین با انگشتان پا، می تواند کمک کننده باشد. می توان از یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کرد. پزشک ممکن است توصیه کند که روی مفصل را با پد بپوشانید تا مانع از ساییدگی آن به کفش شود.

درد انگشت چکشی پا

انگشت چکشی سخت

انگشت چکشی سخت به این معنی است که مفصل دیگر قابلیت حرکت ندارد. برای تسکین موقت درد، درمان خانگی و کفش های بهتر میتواند تاثیرگذار باشد. پزشک ممکن است یک دستگاه ارتوپدی خاص را قبل از عمل جراحی توصیه کند. اگر از آن دستگاه نتیجه ای حاصل نشود، شاید عمل جراحی تنها راهکار موجود باشد.

انواع روش های جراحی انگشت چکشی پا

جراحی انگشت چکشی پا ممکن است در افرادی که برای اولین بار این عمل را انجام می دهند یا تنها مشکل آنها انگشت چکشی است، بسیار موثر باشد.

اما هنگامی که یک بیماری زمینه ای از قبیل آرتریت روماتوئید باعث ایجاد انگشت چکشی شده باشد، پزشکان ممکن است در ابتدا درمان آن را توصیه کنند.

انواع جراحی انگشت چکشی پا شامل موارد زیر می شود:

انتقال تاندون

انتقال تاندون انگشت پا را به موقعیت صحیح منتقل می کند. این روش اغلب برای انگشت چکشی قابل انعطاف به خوبی جواب می دهد.

تاندون ها ماهیچه را به استخوان وصل می کنند. در طول انتقال تاندون، جراح یک تاندون در نزدیکی انگشت چکشی را در امتداد بالای مفصل می کشد. این کار انگشت پا را صاف می کند، ضعف عضله را جبران کرده و ظاهر انگشت پا را بهبود می دهد. همچنین باید درد را کاهش دهد.

انگشت چکشی سخت

رزکسیون (برش) مفصل

برداشتن مفصل می تواند به انگشت چکشی سخت کمک کند. برای این جراحی، پزشک رباط ها و تاندون ها را قطع می کند تا بتواند انگشت پا را صاف کند و همچنین ممکن است بخشی از استخوان را بردارد.

جراح ممکن است برای حفظ انگشت در جای خود از گیره های موقتی استفاده کند. این گیره ها چند هفته پس از جراحی برداشته می شوند.

فیوژن

جراحی فیوژن می تواند شدت انگشت چکشی سخت را کاهش دهد. در این عمل، جراح بخش هایی از مفصل را از بین می برد تا به استخوان ها اجازه رشد بدهد. این کار انگشت پا را صاف کرده و به کاهش درد کمک می کند.

جراح تاندون ها، رباط ها و همچنین انتهای استخوان ها را می برد. سپس از گیره هایی کمک می گیرد که مفصل را در محل نگه دارد. گیره ها در جای خود قرار می گیرند تا استخوان ها رشد کنند و بعد از اینکه مفصل ها جوش خوردند، برداشته می شود.

پای بی قرار

قطع کردن عضو (آمپوتاسیون)

در موارد نادری که فرد درد شدیدی دارد و هیچ روشی برای درمان جواب نمی دهد، جراح ارتوپد ممکن است برداشتن انگشت را توصیه کند. این روش آمپوتاسیون نامیده می شود.

مطالعه ای در سال 2005 بر روی 12 بزرگسال سالمند انجام شد که مجبور به قطع انگشت پایشان شده بودند. این مطالعه نشان داد که این روش درد را کاهش می دهد و افراد معمولا از نتایج جراحی بسیار راضی هستند.

برداشتن انگشت پا می تواند تعادل فرد در راه رفتن را تغییر دهد. همچنین ظاهر پا به طور دائمی تغییر می کند و ممکن است از سایر عمل های جراحی خطرناک تر و سخت تر باشد.

قبل از عمل جراحی انگشت چکشی

عمل جراحی انگشت چکشی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. این به این معنی است که فرد ممکن است پس از عمل جراحی، در همان روز به منزل برود. جراحی اغلب با یک بیهوشی موضعی انجام می شود که تنها انگشت پا را بی حس می کند، بنابراین فرد در طول عمل بیدار است. این مساله می تواند زمان بهبودی را کوتاه کرده و از عوارض نادری که گاهی با بیهوشی عمومی اتفاق می افتند، جلوگیری کند.

عمل جراحی انگشت چکشی می تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود. افراد باید در مورد خطرات و مزایای هر مورد با پزشک خود صحبت کنند.

اگر فردی کم تحمل باشد، نخواهد عمل را ببیند یا فوبیای چاقو یا سوزن داشته باشد، ممکن است بیهوشی عمومی را ترجیح دهد. افرادی که در سابقه خود نسبت به بیهوشی عمومی واکنش بدی دارند یا کسانی که حداقل زمان بهبودی را می خواهند، ممکن است یک بی حسی موضعی را ترجیح دهند.

هزینه عمل جراحی

قبل از عمل جراحی، به احتمال زیاد پزشک یک آزمایش خون انجام می دهد و در مورد تاریخچه پزشکی فرد سوال می کند. بعضی افراد قبل یا بعد از جراحی داروهای وریدی (IV) دریافت می کنند. IV می تواند دارویی برای بیهوشی یا آرامش فرد در طول عمل باشد.

در بی حسی موضعی، فرد عمل را احساس نمی کند، اما ممکن است فشار  یا کشیدن را احساس کند. جراحی نباید فرد را آزار دهد.

پس از جراحی، فرد به طور معمول در انگشت پا احساس درد دارد و فرد دیگری باید رانندگی کند. کسانی که بیهوشی عمومی را انتخاب می کنند قبل از عمل نباید چیزی بخورند.

بعد از عمل جراحی انگشت چکشی

اکثر افراد پس از جراحی تورم دارند که ممکن است تا یک سال ادامه داشته باشد. شاید لازم باشد که پس از عمل فرد برای حمایت از انگشت پا، کفش خاصی بپوشد. فرد باید تا چند هفته بر روی پای خود وزنی قرار ندهد. بالا بردن پا می تواند سرعت بهبودی را افزایش و درد را کاهش دهد.

در دوران بهبودی راه رفتن دشوار و دردناک است، بنابراین ممکن است فرد برای چند هفته به عصا نیاز داشته باشد. شاید تا چند هفته فرد نتواند رانندگی کند.

قبل از جراحی انگشت پا

چند هفته بعد از جراحی، پزشک بخیه ها را می کشد یا گیره ها را برمی دارد. احتمالا یک جای زخم بر روی پا باقی می ماند. ورزش هایی برای افزایش قدرت انگشتان و عضلات پا می تواند به روند بهبودی کمک کند. این تمرین ها می توانند مانع از بازگشت انگشت چکشی شوند.

فردی که سابقه انگشت چکشی پا دارد، حتی پس از عمل جراحی احتمال بازگشت این عارضه را دارد. بنابراین پوشیدن کفش های مناسب و توجه به توصیه های پزشک برای حفاظت از مفاصل اهمیت دارد.

درمان خانگی انگشت چکشی پا

انگشت چکشی پا می تواند ناخوشایند و دردناک باشد، اما همیشه به جراحی نیاز ندارد. درمان های خانگی، از جمله تغییر کفش و تمرینات پا، اغلب نتیجه بخش هستند.

جراح ارتوپد می تواند به فرد کمک کند تا قبل از نیاز پیدا کردن به جراحی مشکل را حل کند. بنابراین هر کسی که علائم انگشت چکشی را دارد باید قبل از بدتر شدن، با پزشک خود صحبت کند.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (4 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید