راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

اکثر افراد به دنبال راهی برای اثبات شخصیت خود و ارتقاء موقعیت خود از نظر رفتاری و اجتماعی هستند. همه ما تلاش می کنیم تا در نظر دیگران فردی معتبر و قابل قبول باشیم، اما در عمل، بسیاری از افراد ممکن است در این راه با مشکلاتی مواجه شوند.

نبض ما–  افزایش اعتماد به نفس می تواند در هر زمینه ای شما را برجسته و توانمند نشان دهد و این زمینه ها می تواند هم در مورد ظاهر شخص و هم در ارتباط با دیگران صدق پیدا کند. راهکارهایی وجود دارد که بر طبق آن می توانیم حس اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و آن را افزایش دهیم.

برای آن که بتوانیم جایگاه خوبی در کنار افراد دیگر داشته باشیم و همچنین برای حفظ موقعیت خود به عنوان فردی ارزشمند، لازم است که از اعتماد به نفس قوی برخوردار باشیم. فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد، بهترین راهکار ها را در زندگی شخصی و اجتماعی خود انتخاب کرده و هرگز خود را دست کم نمی گیرد.

ترسو

برای اینکه به باورهای واقعی دست پیدا کنیم لازم است که ابتدا خود را باور داشته باشیم در غیر اینصورت، افکار منفی و ناخوشایندی ذهن ما را به خود مشغول کرده و در تصمیم گیری دچار مشکل می شویم. به این ترتیب، نظرات منفی دیگران هم تاثیر بدی در ذهن ما خواهد داشت و نوعی احساس درماندگی در ما ایجاد می شود.

برخی از این راهکارها عبارتند از:

همیشه مقابل ترس های خود قرار گیرید

زمانی که شما از انجام دادن کاری واهمه دارید و یا به طور دائم ترس درونی داشته باشید، این ترس می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود. برای این کار لازم است که با ترس های خود روبرو شده و هر شکستی را تجربه ای در زندگی بدانید که باعث ترقی شما می شود. با ریشه یابی دلیل ترس ها و نگرانی های خود به راحتی می توانید این مشکل را حل کنید.

از افکار منفی دور شوید

افکار منفی همیشه و در همه حال مخرب هستند و باعث شکست فرد در زمینه های مختلف می شود. زمانی که مرتب به موضوعات منفی فکر می کنید، نمی توانید واکنش صحیحی در برابر اتفاقات اطراف خود داشته باشید. افکار منفی باعث کاهش حس قدرت و اعتماد به نفس شما می شود، زیرا مانعی برای ابراز وجود شما برای انجام دادن کارها است.

افکار منفی

اعتماد به خود

سعی کنید در هر زمانی ارزش ها و توانایی های خود را تقویت کرده و از آن ها استفاده کنید. همیشه به خودتان اعتماد داشته باشید و به نتایج مثبت فکر کنید تا این حس در شما پرورش پیدا کرده و فرد موفقی شوید.

ارتباط رودررو و چشمی

افرادی که اعتماد به نفس بالایی ندارند همیشه نگران قضاوت دیگران  هستند و به این ترتیب، از جمع و محیط های شلوغ دوری می کنند. برای اینکه بتوانید حس اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، سعی کنید با دیگران ارتباط نزدیک و چشمی داشته باشید تا با ترس ها و دلیل های احتمالی خود مقابله کنید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

زنان به دلیل طبیعت حساس و لطیفی که دارند باید توانایی های خود را ارتقاء داده و به خود ایمان داشته باشند. افزایش اعتماد به نفس در گروه زنان می تواند سبب افزایش مهارت های فردی و اجتماعی شده و آن ها را به رتبه خوبی در جامعه و محیط اطراف برساند.

زنان

برخی از راه های افزایش اعتماد به نفس در زنان عبارتند از:

مسئولیت خودت را بپذیرید

این موضوع، اولین و مهم ترین عنصر در فرمول اعتماد به نفس در زنان است. شما و تنها شما می توانید چیزهای جدیدی در زندگی خود ایجاد کنید. اگر  حس مسئولیت پذیری را در خود پرورش دهید، در شکوفا کردن آن موفق تر خواهید بود.

مسیر صحیح اعتماد به نفس این است که در هر کاری تلاش کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

انواع مهارت ها را در زندگی آزمایش کنید

هر کار جدیدی را که به شما احساس خوبی می دهد امتحان کنید.آزمایش  توانایی های شما در تلاش های جدید یک راه عالی برای یادگیری است و به این ترتیب شما می توانید به خودتان تکیه کنید.

برنامه ریزی کرده و آن را اجرا کنید

یک منطقه را برای توسعه شخصی یا حرفه ای انتخاب کنید.  اهداف خود را مشخص کرده و  این مراحل را در یک جدول زمانی قرار دهید. هر گام کوچکی که بر می دارید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

زناشویی

نشانه های عدم اعتماد به نفس زنان

نشانه های اعتماد به نفس پایین زنان می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در واقع، اعتماد به نفس پایین می تواند منجر به مشکلات روانی و فیزیکی شدید شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که، اعتماد به نفس پایین زنان می تواند بر روابط و حرفه  آن ها تأثیر بگذارد، بنابراین لازم است اقداماتی را علیه اعتماد به نفس پایین انجام دهیم.

برخی از نشانه های عدم اعتماد به نفس در زنان عبارتند از:

  • استرس و اضطراب اجتماعی
  •  افکار منفی
  •  خدمت رسانی به دیگران بدون توقع
  • پرخاشگری

افزایش اعتماد به نفس در مردان

مردان به دلیل روحیه مسئولیت پذیری و نیاز به پذیرش جامعه و اطرافیان باید حس اعتماد به نفس خوبی داشته و آن را افزایش دهند. برای این کار، مردان باید چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی، این قابلیت را در خود ایجاد کنند تا به راحتی با موانع موجود مقابله کنند.

مردان می توانند با تلاش در بهینه سازی برنامه زندگی خود، به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست پیدا کنند و به این ترتیب، با شکست ها مواجه شده و خود را باور داشته باشند و این موضوع سبب بهود و افزایش اعتماد به نفس شان  می شود.

مدیریت مشکلات خود

نشانه های مردان با اعتماد به نفس پایین

نشانه های های مردان با اعتماد به نفس پایین عبارتند از:

  • عدم باورپذیری
  • بی نهایت منفی
  • عدم موفقیت در شغل و جایگاه اجتماعی
  • ظاهرسازی زیاد برای جلب اعتماد دیگران
  • رفتارهای خودخواهانه

افزایش اعتماد به نفس در رانندگی

راه های افزایش اعتماد به نفس در رانندگی عبارتند از:

  •  تمرین زیاد
  •  انتخاب یک همراه مناسب در کنار خود
  •  حفظ آرامش و دوری از استرس
  •  تمرکز حین رانندگی

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟

آنچه بدیهی به نظر می رسد، این است که افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، بر تمام افکار منفی و شک و تردید ها غلبه کرده و ریشه این موفقیت، در باورپذیری فرد نسبت به خود است. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، از نظرات دیگران تنها به عنوان پیشنهاد استفاده کرده و بر برنامه آن ها تاثیر منفی نخواهد داشت.

زمانی می توانیم بفهمیم که از اعتماد به نفس خوبی برخوردار هستیم که دچار شک و تردید و ترس نشده و از مواجهه شدن با افراد دیگر حتی در جمعیتی شلوغ، سراسیمه نشویم. با اعتماد به نفس بالا، گوشه گیری و منزوی بودن از ما دور شده و نقش پر رنگ تری در جامعه خواهیم داشت.

تیم ترجمه نبض ما

امتیاز به مطلب post
منبع www.forbes.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید