درباره تاجیکستان بیشتر بدانید

تاجیکستان از کشورهای آسیای میانه همسایه کشورهایی چون ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان است. در این مطلب نکاتی را درباره سفر به تاجیکستان بخوانید.

نبض ما– تاجیکستان یکی از کشور زیبا کوهستانی است که به تدریج بعد از وضعیت شوروی سابق، مدرن می شود. موقعیت های دور افتاده و مبارزات اقتصادی کشور می تواند بعضی از جنبه های زندگی را برای مهاجران چالش برانگیز کند، اما در تاجیکستان، جاذبه های زیادی برای زندگی وجود دارد، که نمونه ای از آن طبیعت فوق العاده آن است و اگر سفر به تاجیکستان داشته اید، حتما این نکته را تایید می کنید.

پایتخت تاجیکستان، دوشنبه

دوشنبه بزرگترین شهر و قلب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این کشور است. در مرکز آن یکی از بلندترین پرچم های جهان واقع است. در خیابان های اطراف آن، معماری هایی با طرح های مدرن و شوروی گونه وجود دارد که  شما را به تحسین  وا می دارد. همچنین موزه های بی شمار، مجسمه ها و قسمت های تاریخی شهر منعکس کننده تاثیرات قوی فرهنگ فارسی بر گذشته این شهر است.

دوشنبه شهری سرسبز است با کوچه پس کوچه های فراوان که خرید کردن در بازارهای آن و صرف غذاهای محلی آن فوق العاده جذاب و لذت بخش خواهد بود.

مکان های دیدنی تاجیکستان

در ادامه به برخی از مکان های دیدنی در سراسر تاجیکستان اشاره می شود.

بزرگراه پامیر – دومین بزرگراه بلند بین المللی

مسیر عبور از کوه های پامیر برای هزاران سال به عنوان بخشی از جاده ابریشم باستانی مورد استفاده واقع می شد. در حال حاضر جاده پردست انداز است، اما تا حدی هموار شده است ولی در عین حال تجربه ای شگفت انگیز به دوچرخه سواران و دوستداران سفر جاده ای ارائه می دهد.

پیاده روی در دره جیسو

با عبور از رودخانه، شما نه تنها از ترافیک، بلکه از هرگونه ارتباط تلفنی یا اینترنتی هم خلاص خواهید شد. برای رسیدن به اولین روستا لازم است حدود دو ساعت در مسیری که در امتداد شیب تپه های قرار دارد بالا و پایین رفته و راه بروید. در طول مسیر، شما از رودخانه ها و دریاچه های کوهستانی عبور خواهید کرد.

اگر در ماه اوت ، سفر به تاجیکستان داشتید، ممکن است اینقدر خوش شانس باشید تا بتوانید گیلاس های وحشی کنار رودخانه را هم امتحان کنید.

دریاچه اسکندر

افسانه های قدیمی ای درباره حضور اسکندر کبیر و اسبش در ساحل این دریاچه نقل شده اند. آیا شگفت انگیز نیست که افسانه ای درباره تسلط اسکندر بر آسیا در این کشور دور افتاده حفظ شود؟ آیا می توانید تصور کنید که قهرمان ها در نقل قول های پدران برای فرزندان برای سالیان سال چگونه بوده اند؟ در سفر به تاجیکستان می توانید در کنار این ساحل داستانهایی در مورد قهرمان های جنگی بیابید.

دره واکان

امروزه واکان که دره ای مهم برای فعالیت های حاکمان استعماری انگلیس و روسیه تزاری بوده است، تبدیل به یک مکان صلح آمیز شده است.

می توانید در آن خرابه های قلعه یامچون که در قرن 12 ساخته شده  است را ببینید و در چشمه های داغ بی بی خانم کمی آب تنی کنید. به نظر مردم محلی آب این چشمه خاص است و تصور می شود که باروری زنان را بهبود بخشد. علاوه بر این ها، در سفر با تاجیکستان هرکجای این دره که بروید شما می توانید مناظری شگفت انگیز از طبیعت را مشاهده کنید.

کوه های فان

کوه های فان در این کشور، کوهنوردان سراسر دنیا را جذب می کنند. شما می توانید برای مدت کوتاهی در امتداد دره ها حرکت کنید، سپس در کنار دریاچه های کوهی گشت بزنید و یا از روستاهای دور دست عبور کنید.

خیلی در این ناحیه متداول است که محلی ها را ببنید که مشغول انجام کارهای خانه هستند یا در باغ های خود کار می کنند و یا در حال کوتاه کردن چمن ها و علف ها می باشند.

غذاها در تاجیکستان

از غذاهای تاجیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلو

غذای ملی تاجیکی است از برنج، گوشت گاو یا گوسفند و هویج درست شده است و همه این ها در روغن گیاهی یا روغن گوسفندی در یک ظرف مخصوص طبخ می شود. گوشت آن به صورت کوبیده است و هویج های آن به صورت رشته های بلند بریده شده است. همچنین رنگ برنج آن بخاطر هویج پخته شده، زرد رنگ یا نارنجی رنگ می شود.

از دیگر غذاهای تاجیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سمبوسه
  • شیشلیک
  • سوپ توشبرا
  • جیژ بیژ (گوشت چرخ کرده در آب خودش)
  • دلمه
  • شوربا
  • داملاما (گوشت بخارپز همراه با سبزیجات)
  • خاش (سوپی تهیه شده از عصاره استخوان های گوسفند)

خرید در تاجیکستان

سومونی واحد پول این کشور است. در سفر به تاجیکستان از مواردی که توصیه می شود به عنوان سوغات تاجیکستان خرید نمایید، می توان به کالاهای زیر اشاره کرد:

  • کت سنتی تاجیکی که مناسب هوای سرد کوهستانی است و می توان آن را با کلاهی تکمیل کرد.
  • خرید خودرو مرسدس بنز و لندکروز از بازارهای روزهای یکشنبه شهر دوشنبه
  • قالیچه ها و فرش هایی که مدل های خوب آن از افغانستان و ازبکستان وارد می شود.

رفت و آمد بین شهری

برای رفت و آمد بین شهری در تاجیکستان گزینه های زیادی پیش رو دارید. می توانید از مینی ون ها استفاده نمایید.

مینی ون های خطی بین شهرهای بزرگ موجود هستند همچنین می توانید یک مینی ون اجاره کنید که کرایه آن بر تعداد مسافرانش تقسیم می شود.

ماشین های شاسی بلند کرایه ای هم روزانه از ترمینال مینی بوس شهر خوجاند حرکت می کنند. قیمت آن قابل چانه زنی است ولی حدودا نفری 60 دلار حساب می شود.

از آن جایی که این کشور از قسمت های مجزا و ایزوله ای تشکیل شده است و راه های کوهستانی در زمستان بسته می شود، رفت و آمد به بسیاری از نقاط فقط از طریق هوایی امکان پذیر است. تاجیک ایر و سومون ایر دوتا از خطوط هوایی این کشور هستند که سفرهای هوایی به شهرهای کوژاند و خوروگ را انجام می دهند.

حمل و نقل ریلی در تاجیکستان متوقف شده است ولی با این حال چند خط بین المللی هنوز فعالیت دارد.

اکثر تاکسی ها در تاجیکستان لایسنس دار نیستند و همیشه قابل اعتماد نخواهند بود. یک ماشین یا راننده خصوصی آپشنی است که برای شما می تواند قابل اعتمادتر باشد.

به دلیل کوهستانی بودن تاجیکستان، 90 درصد رفت و آمدها توسط ماشین انجام می شود. در این کشور ماشین ها از راست حرکت کرده و گواهینامه های بین المللی و خارجی هم پذیرفته می شود. اما مهاجرانی که می خواهند بیش از سه ماه بمانند لازم است که کارت تالون را برای رانندگی خود دریافت کنند.

برای حفظ امنیت توصیه می شود که در غیر از جاده های اصلی رانندگی نکنید چرا که به دلیل کوهستانی بودن، از این جاده ها مراقبت کمتری به عمل می آید و خطرناک هستند.

خدمات درمانی در تاجیکستان

از زمان اتحاد جماهیر شوروی، تاجیکستان برای حفظ کیفیت خدمات بهداشتی خود در حال تلاش بوده است و به دلیل کمبود بودجه دولتی بسیاری از متخصصین پزشکی از سال 1991 به بعد این کشور را ترک کرده اند. در نتیجه، استانداردهای مراقبت های بهداشتی کاهش یافته و میزان عرضه تجهیزات پزشکی پایین باقی مانده است.

در خارج از پایتخت کشور، دوشنبه، امکانات پزشکی بسیار ابتدایی بوده و یا اصلا وجود ندارد. به همین ترتیب، به مهاجران به شدت توصیه می شود تا اطمینان حاصل کنند که بیمه درمانی هزینه های درمان خصوصی آن ها را پوشش می دهد و یا در صورت لزوم گزینه ای برای درخواست درمان در سایر کشورها را نیز فراهم برای آن ها فراهم می کند.

تحصیل در تاجیکستان

آموزش عمومی در تاجیکستان در حال حاضر شامل آموزش ابتدایی و متوسطه از سال اول تا یازده سال می شود و دولت قصد داشته است که تا سال 2016 سال دوازدهم را نیز اضافه کند. علیرغم فقر، کشور دارای نرخ سواد بالایی است که به دلیل برقراری سیستم قدیمی آموزش رایگان از زمان شوروی سابق می باشد.

برای مهاجران و بچه های آنها، مدارس دولتی بسیار کم هستند که نیازهای جامعه بین المللی را تامین می کنند. خانواده های ساکن در شهر پایتخت ممکن است علاقه مند به ثبت نام فرزندان خود در مدرسه بین المللی دوشنبه (DIS) باشند.

یک مدرسه بین المللی خصوصی که شامل پایه های مهد کودک، ابتدایی و دبیرستان می باشد که در سال 1997 تاسیس شده و جامعه ای از خانواده های بیش از 23 کشور مختلف را جذب کرده است.

قوانین ازدواج در تاجیکستان

تشکیل خانواده از طریق مراسم ازدواج به صورت مذهبی، یکی از مقدس ترین رفتارها در تاجیکستان است. انتخاب عروس در تاجیکستان همراه با رسم خواستگاری سنتی است.

دختر به خانه شوهرش رفته به طوری که خانواده اش لازم است اطمینان حاصل کنند که او توسط شوهر تامین می شود. خانواده دختر توجه جدی ای به تحصیل، سبک زندگی و شرایط اقتصادی داماد دارند.

در تاجیکستان ممکن است از همان ابتدا روی نوزاد اسم بگذارند. یا رسم ازدواج دختر عمو و پسر عمو داشته باشند.

هرچند که ازدواج بچه های دو برادر را از لحاظ اقتصادی زیان آور می دانند. همچنین در تاجیکستان تعدد زوجات هم متداول است. این ازدواج ها به صورت رسمی ثبت نشده است ولی حدود 20 درصد از کل ازدواج ها را شامل می شود.

بعد از سن 23 سالگی دختر جوان را برای ازدواج به حساب نمی آورند و به او به چشم زن دوم نگاه می کنند. همچنین در تاجیکستان طلاق کم است و زن اول معمولا پس از ازدواج دوم مرد او را ترک نمی کند. همچنین ازدواج با غیرمسلمان هم در تاجیکستان نکوهیده می شود.

هزینه های زندگی در تاجیکستان

به عنوان بخش آخر، اشاره ای به هزینه های زندگی در تاجیکستان (شهر دوشنبه) می اندازیم.

هزینه اجاره آپارتمان های یک خوابه حدود 250 دلار در ماه در مرکز شهر و 160 دلار در خارج از شهر  است. همچنین برای آپارتمان های سه خوابه این رقم به 640 و 350 دلار می رسد.

هزینه خرید ملک آپارتمان در تاجیکستان به ازای هر مترمربع در مرکز شهر 62 دلار و در خارج از شهر 50 دلار می باشد.

این در حالی است که میانگین درآمد ماهانه در تاجیکستان 138 دلار می باشد.

در مقایسه با ایالات متحده، هزینه های زندگی در تاجیکستان حدود 65 درصد کمتر بوده و همچنین هزینه های اجاره ای در تاجیکستان هم حدود 76 درصد کمتر از ایالات متحده می باشد.

تهیه و ترجمه: حسین مقدس زاده

5/5 - (3 امتیاز)
منبع internations

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید