مزایا و مضرات هایفوتراپی پروستات چیست؟

روش اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (هایفو) یک تکنیک جدید است که از آن برای حذف بافت پروستات استفاده می شود. در این مطلب با روش درمانی هایفوتراپی پروستات آشنا می شوید.

نبض ما– هایفوتراپی پروستات روشی است که اگرچه توسط FDA تایید شده است اما هنوز اجازه درمان سرطان پروستات با این روش در ایالات متحده داده نشده است. اما با این وجود هم در آزمایشات بالینی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان در مورد این که این روش چه مقدار کار است و چقدر اثرات جانبی دارد همچنان در حال بررسی هستند.

همچنین شما ممکن است هایفوتراپی را با نام دیگری شنیده باشید. مثلا روشی با حداقل تهاجم که بدین معناست که پزشک برای درمان شما نیاز به برش بدن ندارد.

مردانی که مبتلا به سرطان پروستات خوش خیم شده اند، ممکن است جراحی کنند. همچنین پزشک شما ممکن است پیش از این که روش های درمانی مختلف را برای شما اجرا کند و یا بعد از پرتودرمانی که موفق نبوده است، استفاده از این روش را پیشنهاد دهد.

این روش همچنین برای زمانی که سرطان به پروستات شما بازمی گردد هم مورد استفاده قرار می گیرد. اما لازم است که بدانید زمانی سرطان در بدن پخش شده باشد، استفاده از روش هایفوتراپی تاثیری ندارد.

هایفو چگونه کار می کند؟

اگر تا به حال برای منعکس کردن و متمرکز کردن اشعه خورشید برای ایجاد یک آتش کوچک روی برگ از ذره بین استفاده کرده باشید، شما در واقع با مبنای هایفوتراپی آشنا شده اید.

به جای استفاده از نور، هایفو از امواج صوتی استفاده می کند و پزشک شما این امواج را با عبور از دیواره رکتوم شما ( قسمت پایینی روده بزرگ) بر روی سلول های سرطانی متمرکز می کند.

امواج صوتی می توانند دما را تا 90 درجه فارنهایت بالا ببرند و در نتیجه آن سلول های سرطانی را در عرض چند ثانیه از بین ببرند. پزشکان با استفاده از تصویربرداری MRI و تصویربرداری فراصوتی می توانند محل دقیق تومورهای سرطانی را برای تابش امواج مشخص کنند.

در طول فرایند هایفوتراپی پروستات چه اتفاقی می افتد؟

این فرایند معمولا 1 تا 4 ساعت طول می کشد. قبل از شروع، لازم است که تحت تنقیه قرار بگیرید، تا از این که روده های شما خالی است اطمینان حاصل گردد. همچنین شما قبل تا 6 ساعت پیش از عمل حق خوردن و نوشیدن ندارد.

شما در طول فرایند بیهوش خواهید شد هیچ احساس دردی را نخواهید داشت. پزشک لوله ای را از سر آلت تناسلی به سمت مثانه شما هدایت خواهد کرد تا در طول عمل، ادرار را جمع نماید.

پزشک یک پراب اولتراسوند (وسیله کاوش) را وارد رکتوم شما خواهد کرد. پراب ممکن است یک یا دو کریستال درون خودش داشته باشد. امواج صوتی حاصل از ارتعاش کریستال ها به یک کامپیوتر بازمی گردد تا تصویری از غده پروستات ارائه دهد. این تصویر نشان می دهد که امواج صوتی باید به کجا فرستاده شوند.

کریستال همچنین امواج صوتی متمرکز را از طریق دیواره رکتال به سمت غده می فرستد. همچنین به جای تصویر اولتراسوند می توان از تصویر MRI هم استفاده نمود.

پس از انجام عمل و اتمام بیهوشی، شما می توانید به منزل بروید. پزشک ممکن است اجازه دهد که سوند دفع ادرار برای چند هفته ای باقی بماند. لذا لازم است که در یک قرار جداگانه آن را خارج نمایید.

 

عوارض جانبی هایفوتراپی پروستات چیست؟

هایفوتراپی پروستات عوارض جانبی کمتری نسبت به بسیاری از درمان های دیگر برای سرطان پروستات دارد.

پس از هایفوتراپی پروستات ممکن است برای نعوظ با کمی مشکل روبرو شوید، اما این مشکل معمولا پس از مدتی رفع می شود و همچنین درمان های دارویی هم به شما کمک خواهد کرد. همچنین برخی از مردان هم ممکن است برای دفع مدفوع دچار مشکل گردند و یا این که پیش از رفتن به دستشویی ادرارشان چکه نماید.

از دیگر عوارض جانبی هایفوتراپی پروستات می توان به درد بین بیضه ها و رکتوم اشاره کرد، که اغلب می تواند با دارو درمان شود. همچنین خطر خونریزی در ادرار، عفونت ادراری و عفونت در بیضه ها هم وجود دارد. اگر دچار هر کدام از این علائم شدید، لازم است که پزشک خود را در جریان قرار دهید.

نبض ما– ترجمه: حسین مقدس زاده

4.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید