علت تکرر ادرار بدون درد و سوزش

تکرر ادرار در مردان، زنان و  کودکان می تواند تحت عنوان تعداد دفعات زیاد تخلیه ادرار توصیف شود. این بیماری اغلب با دیابت مرتبط است اما در موارد دیگر علت تکرر ادرار می تواند به عنوان یک اثر جانبی مربوط به داروهای خاص در نظر گرفته شود.

نبض ما– تکرر ادرار در زنان باردار هم رایج است، در واقع هر کس بدون در نظر گرفتن سن خود می تواند تحت تاثیر این مشکل قرار گیرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله، علائم و علت تکرر ادرار در مردان، زنان و کودکان را به شما ارائه  دهیم.

علت تکرر ادرار را می توان به زیر شاخه های زیر تقسیم کرد:

  • Polyuria که مربوط به افزایش کل حجم ادرار است.
  • اختلال در تخلیه، به این ترتیب در ذخیره و تخلیه ادرار مشکلاتی وجود دارد.
  • بی اختیاری ادرار که به معنی از دست دادن غیر ارادی ادرار است.

برخی از علل احتمالی تکرر ادرار ممکن است شامل موارد زیر باشند:

1- STD

ادرار مکرر می تواند علائم اولیه بیماری های قابل انتقال از طریق رابطه زناشویی، از قبیل کلامیدیا باشد. کلامیدیا یک بیماری عفونی ناشی از باکتری است. این وضعیت اغلب در مواردی که علائمی مانند درد تناسلی یا بوی بد یا ترشح را ایجاد نکند، نادیده گرفته می شود.

گاهی اوقات نیز ممکن است با علائمی شامل موارد زیر همراه باشد:

2- دیابت

تکرر ادرار به همراه مقدار غیر طبیعی زیاد ادرار، اغلب می تواند نشانه های اولیه دیابت نوع 1 یا 2 است. دیابت در شرایطی ایجاد می شود که بدن شما قادر به تولید و یا پاسخ به هورمون انسولین نیست.

این چیزی است که باعث متابولیسم غیر طبیعی کربوهیدرات ها و افزایش سطح گلوکز خون می شود. در نتیجه، ادرار بیش از حد پاسخی است که گلوکز اضافی از بدن خارج شود.

انار برای دیابت

3- اضطراب

اضطراب همچنین می تواند به طور ناگهانی میل به ادرار کردن را ایجاد کند. در چنین مواردی، این میل قوی است و کنترل آن سخت است.

4- سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی(سندرم دردناک مثانه) یک بیماری نادر است که با درد در مثانه و ناحیه لگن مشخص می شود. در این حالت، علائم اغلب شامل نیاز مکرر و فوری به ادرار است.

5- هایپرپلازی خوش خیم پروستات

BPH بخشی طبیعی از پیری است. این یک بیماری است که توسط پروستات بزرگ شده ایجاد می شود. در واقع با افزایش سن مردان غده پروستات آنها هم رشد می کند.

پروستات قسمت هایی از مجرای ادرار را احاطه کرده است و با هیپرپلازی خوش خیم پروستات، پروستات به مجاری فشار می آورد و این باعث ضعیف شدن جریان ادرار و تکرر ادرار در طول شبانه روز می شود.

BPH سرطان پروستات نیست و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد.

6- سکته مغزی و سایر بیماری های عصبی

سکته مغزی و سایر اختلالات عصبی هم ممکن است از علت های اصلی ادرار مکرر باشد. آسیب به اعصابی که مرتبط با مثانه است می تواند عملکرد مثانه را مختل کند. چنین بیماری هایی می توانند با علائم دیگری مانند ضربان متناوب و ناگهانی به هنگام عبور ادرار همراه باشند.

7- مشکل پروستات

مشکل پروستات همچنین می تواند از علل دیگر تکرر در ادرار باشد. یک پروستات بزرگ شده می تواند بر مجرای ادرار فشار آورده و مانع جریان طبیعی ادرار شود. با مسدود شدن مجرای ادراری، مثانه تحریک پذیرتر می شود، در نتیجه حتی هنگامی که مقدار کمی از ادرار تشکیل می شود، شروع به منقبض شدن می کند و این می تواند علت اصلی تکرر ادرار باشد.

با توجه به نتایج منتشر شده از دانشگاه هاروارد، ادرار مکرر دردناک در مردان یک مشکل رایج در مردان مسن است و اغلب موارد از علائم عفونت ادراری، سنگ کلیه یا مشکلات پروستات می باشد.

8- داروهای خاص

نیاز فوری و مکرر به ادرار کردن می تواند یک اثر جانبی از داروهای خاص باشد. به عنوان مثال داروهای دیورتیک مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا و یا تولید سیال در کلیه اغلب باعث ادرار مکرر می شود.

9-احتباس ادرار

این مربوط به به ناتوانی در تخلیه کامل مثانه است. این وضعیت می تواند حاد یا مزمن باشد. احتباس ادرار در مردانی که در سنین 50 و 60 سالگی هستند، معمول است و این اغلب به دلیل افزایش سایز پروستات است.

10-پروستاتیت

پروستاتیت التهاب غده پروستات است. این التهاب می تواند حاد یا مزمن باشد. پروستات غده ای به اندازه گردو در مردان است که در زیر مثانه و در مقابل روده قرار دارد. عملکرد اولیه پروستات تولید مایع منی است که حاوی اسپرم است. وظیفه مایع منی محافظت از اسپرم به هنگام حرکت به سمت تخمک است.

بزرگی پروستات

سایر علائم ممکن است عبارتند از:

  • پروستات متورم و حساس
  • تب بالا و لرز
  • درد پایین کمر
  • درد مفاصل
  • درد و مشکل در ادرار کردن
  • جریان ضعیف ادرار

11- عفونت ادراری

اگرچه این مشکل در زنان شایع است، UTI در مردان هم ممکن است رخ دهد. UTI  عفونت های رایج است که بر مثانه، کلیه و لوله هایی که این اندام ها را متصل می کنند، تاثیر می گذارد. این عفونت ها می توانند دردناک و ناراحت کننده باشند اما معمولا در عرض چند روز بهبود می یابند. همچنین می توانند به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان شوند.

نشانه های رایج تکرر ادرار در مردان و زنان عبارتند از:

  • نیاز فوری و مکرر به ادرار
  • درد، احساس سوزش یا ناراحتی هنگام ادرار کردن
  • بوی بد ادرار
  • احساسی اینگونه که قادر به تخلیه کامل مثانه نیستید

12- مثانه بیش از حد فعال

مثانه بیش از حد فعال نیز یک علت شایع در احساس ناگهانی به ادرار کردن است. با این شرایط، ممکن است متوقف کردن ادرار مشکل باشد و منجر به از دست دادن غیر ارادی ادرار شود.

اگرچه این شرایط در سنین سالخوردگی رایج است اما بخش عادی از پیری نیست. مثانه بسیار فعال می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

13- عملکرد عادی مثانه

انقباض غیر ارادی مثانه در افراد مبتلا به اختلالات عصبی، دیابت، UTI حاد و یبوست بیش از حد دیده می شود. برای جلوگیری از این شرایط، شما ملزم به رعایت موارد زیر هستید:

هنگامی که درد وجود ندارد، پس این وضعیت می تواند یک اثر جانبی دارویی خاص و یا علامت دیابت باشد.

درد و یا احساس سوزش در هنگام ادرار می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی و جدی باشد، به همین دلیل توصیه می شود که در این شرایط برای تشخیص علت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علت تکرر ادرار در دوران بارداری

در دوران بارداری، افزایش دفع آب یا همان ادرار (Polyuria) اغلب به دلیل نوشیدن مقدار بیش از حد مایعات ایجاد می شود. افزایش دفع آب شامل آب و مایعاتی است که حاوی کافئین هستند. در زنان، تکرر ادرار اغلب به عنوان یک نشانه اولیه بارداری است. این بخشی از تغییرات جسمی و هورمونی طبیعی بدن شماست.

عوارض دیابت بارداری

در مرحله اولیه بارداری، رحم در قسمت پایین لگن خاصره است. همانطور که نوزاد رشد می کند فشار زیادی روی مثانه شما اعمال می شود. با رشد نوزاد، رحم شما به سمت شکم بالا می آید، در این حالت شما احساس متعدد برای ادرار کردن خواهید داشت. پس از پیشرفت بارداری، بدن شما ادرار بیشتری تولید می کند.

نوسانات هورمون ها و کمبود فضا هر دو بر سیستم ادراری فشار می آورند، بخصوص در بارداری های دیر هنگام.

پروژسترون (هورمون بارداری) باعث فشار روی لوله های سیستم ادراری می شود که این هم موجب عبور سخت ادرار از کلیه ها، مثانه و مجرا می شود.

همچنین بعد از زایمان هم بدن در ابتدا باید مقدار بیشتری ادرار تولید کند زیرا باید از مایعات اضافی که در دوران بارداری نگهداری می شود، خلاص شود.

علت تکرر ادرار به هنگام رابطه جنسی

زنان در هنگام فعالیت جنسی یا در هنگام ارگاسم، می توانند نشتی ادراری داشته باشند. تحریک جنسی می تواند بر مثانه فشار آورد و اگر عضلات لگن ضعیف باشد، این فشار می تواند باعث ایجاد بی اختیاری و تکرر ادرار شود.

هنگامی که یک مرد دچار نعوظ شده باشد، عضلات در پایه مثانه او بسته می شود بنابراین ادرار نمی تواند از مجرای ادرار عبور کند. این بدان معنی است که اکثر مردان نمی توانند در طول رابطه جنسی ادرار کنند.

مردانی که پروستات خود را برای درمان سرطات پروستات از طریق جراحی برداشته اند، اغلب بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند که ممکن است شامل بی اختیاری در طول رابطه جنسی هم باشد.

تیم ترجمه نبض ما

4.1/5 - (9 امتیاز)
منبع treatpanel.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. سمیه ازسننندج می‌نویسد

    سلام اقای دکتر من نزدیک ۶ ماهه تکرر ادرار دارم سونو دادم کلیهام سنگ دارن وسابقه سنگ کلیه دارم دکتر کلیه رفتم گفت تککر ادرارت ربطی ب سنگ کلیه هات نداره خیلی اذیت میشم ۳۶ سالمه قرص ارامبخشم بهم داده دکتر کلیه ولی اصلا تاثیری نداره

  2. زهرا می‌نویسد

    سلام من از دیشب احساس ادرار کردن زیاد دارم موقع ادرارآروم ادرارم دفع میشود

  3. ناشناس می‌نویسد

    من تند ادرار دارم و وقتی ادرار را دفع میکنم احساس میکنم که بازم ادرار دارم راه درمان چیست؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید