آیا آب کرفس فشار خون را بالا می برد؟

امروزه درصد بالایی از افراد بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا هستند، فشار خون بالا می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد. درمان گیاهی و خانگی زیادی برای رفع مشکل فشار خون بالا وجود دارد. اما در مورد کرفس و فشار خون چه می‌دانید؟

آب کرفس حاوی مواد مغذی ارزشمندی بوده و اثرات جالب توجهی بر بدن انسان دارد. ساقه های کرفس سرشار از ویتامین بوده و برگ آن هم به عنوان یک سبزی لذیذ و معطر در سالاد استفاده می شود.

سبزی کرفس، بومی شمال آفریقا و مناطق مدیترانه ای بوده و یکی از بزرگترین سبزیجات کشت شده و تحت رشد بوده و مصرف آن درسراسر جهان به صورت گسترده ای صورت می گیرد.این سبزی خوش عطر با طعم ملایم، دارای کالری کمی بوده و محتوای فیبر آن بسیار بالا است. همین خاصیت باعث می شود تا کرفس، به عنوان یک عنصرغذایی محبوب در فرهنگ های متعدد مصرف شود.

آب کرفس شامل ترکیبات ۳-n-butylphtalide یا فتالید است که به طعم و عطر گیاه کمک می کند. با توجه به اطلاعات مربوط به فشار خون بالا، فتالید به آرام ساختن عضلات صاف در دیواره رگ های خونی کمک می کند. آب کرفس در رگ های خونی گسترش یافته و اجازه می دهد جریان خون راحت تر و آزادانه تر صورت گیرد.

با استفاده از توصیه های شرقی برای کاهش موارد خفیف فشار خون بالا، روزانه حدود چهار اونس کرفس (حدود یک فنجان کرفس خرد شده) مصرف کنید. شما پس از یک تا دو هفته می توانید  نتایج موثر مصرف آن را مشاهده کنید. همچنین می توانید کمی آبلیمو به آب کرفس اضافه کرده و میل کنید.

آب کرفس و لاغری

اضافه وزن یکی از مشکلات رایج اکثر افراد در عصر حاضر است. انواع روش های لاغری، استفاده از درمان های پزشکی و درمان های خانگی و گیاهی برای کاهش وزن به کار برده می شود. درمان های گیاهی و مصرف برخی سبزیجات هم می تواند نقش تاثیر گذاری در کاهش وزن داشته باشد. یکی از این سبزیجات، کرفس است.

آب کرفس

ساقه های فیبری و سبز رنگ کرفس می تواند به سالاد روزانه شما اضافه شده و یک میان وعده غذایی لذیذ و کم کالری را تشکیل دهد. همچنین، مخلوط کردن ساقه ها با آب تازه باعث می شود که آب غنی از فیبرشده و سالم باشد و می توانید به راحتی آن را برنامه کاهش وزن  قرار دهید.

از مخلوط یک فنجان کرفس خرد شده با ۲/۳ فنجان آب، آب کرفسی تازه و پر خاصیت ایجاد می شود. البته در صورت غلظت آب کرفس، می توانید آب بیشتری به آن اضافه کنید. اما دقت کنید که محتوای فیبرآن از دست نرود.

کالری آب کرفس

آب  کرفس، مانند کرفس بسیار کم کالری است و تنها ۱۶ کالری در هر ۱/۲ فنجان آب کرفس موجود است. آب کرفس حاوی کمتر از یک گرم پروتئین و تنها ۰/۱۷ گرم کل چربی است. به منظور افزودن آن در برنامه کاهش وزن، مصرف  ۲ تا ۳ فنجان آب کرفس در روز به شما توصیه می شود، آب کرفس می تواند یک جایگزین سالم برای نوشیدنی های گازدار و طعم داری شود که حاوی کالری بالایی هستند.

کالری کم کرفس

به عنوان مثال، ۱۲ اونس آب انگور، ۱۶۰ کالری دارد. حتی می توان گفت که  جایگزین کردن  آب  کرفس در هفته به مدت یک سال منجر به از دست دادن ۷،۴۸۸ کالری می شود که معادل کمی بیش از ۲ کیلو از وزن بدن است. کرفس دارای محتوای فیبر رژیمی بالایی است که باعث می شود احساس پر شدن در معده شما ایجاد  شود.

 نصف فنجان آب کرفس برای حفظ محتوای فیبر آن یعنی ۱/۶ گرم در هر وعده  کافی است که مصرف آن به عنوان فیبر رژیمی توصیه می شود. فیبر، یک وعده غذایی کامل بوده و در کاهش وسوسه پرخوری به افراد کمک می کند. مصرف کرفس تلخ و یا آب کرفس باعث می شود تا محتوای فیبر رژیمی شما تقریبا نصف شود  زیرا تمام فیبر های نامحلول حذف می شود.

ویتامین های آب کرفس

آب میوه های کدر مانند کرفس، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین K، است. ۱/۵ فنجان آب کرفس، حاوی تقریبا ۳۰ میکروگرم  ویتامین K است. در حالی که ویتامین K به خودی خود، به کاهش وزن کمک نمی کند، اما برای انعقاد خون سالم ضروری بوده و برای جلوگیری از پوکی استخوان یک عنصر کلیدی است. آب کرفس ۲۵ تا ۳۳ درصد از مصرف کافی ویتامین K را در روز دارد.

سرطان خون

مخلوط کردن آب میوه کرفس با میوه های دیگر نیز می تواند تاثیر زیادی بر کاهش وزن داشته باشد. شما می توانید آب کرفس را با سایر میوه ها یا سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، گلابی یا چغندر مخلوط کنید.

تمام این سبزیجات و میوه ها باعث افزوده شدن مواد مغذی  با کالری کم می شوند. از دیگر دستورالعمل های مربوط به استفاده از کرفس، اضافه کردن یک قاشق چای خوری فلفل قرمز به آب کرفس برای ایجاد عطر و طعم آن است. فلفل قرمز، همچنین دارای مزایای دیگری مانند افزایش متابولیسم بدن است که می تواند روند کاهش وزن را سریع تر کند.

آب کرفس و کبد چرب

آب کرفس، کبد و کلیه را تقویت کرده و به حذف سموم کمک می کند. می توان گفت که امروزه مصرف کرفس برای کاهش چربی و بیماری های مربوط به آن، بسیار افزایش یافته است و توصیه می شود که در افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند آب کرفس با کمی سرکه سیب مخلوط شده و سپس مصرف شود.

علایم کبد چرب

 مضرات آب کرفس

علیرغم اثرات مثبت و بی شمار مصرف آب کرفس در سلامت افراد، برخی عوارض جانبی بالقوه را در مصرف آب کرفس باید در نظر گرفت، از جمله مشکلات کلیوی، واکنش های آلرژیک و حساسیت به نور خورشید. برای اکثر مردم، مصرف منظم آب کرفس (در حالت اعتدال) هیچ یک از این عوارض جانبی را ایجاد نمی کند، اما کسانی که  دارای معده ای حساس و یا بیماری های کلیوی و معده هستند، بهتر است در مصرف آب کرفس محتاط باشند.

مشکلات مربوط به کلیه

در حالی که سطح بالای آب در کرفس به منظور خارج کردن سموم از بدن بسیار مفید بوده و بدن را سم زدایی می کند، اما باید اضافه کرد که افراط در مصرف آن می تواند فشار بیشتری بر روی کلیه ها ایجاد کند، مخصوصا برای کسانی که از قبل دچار ناراحتی های کلیوی هستند، می تواند خطرناک باشد.

عکس اسکن کلیه (DTPA)

آلرژی

بر خلاف بسیاری از سبزیجات، کرفس در واقع  پتانسیل آلرژیک بالایی برای افراد خاص دارد و بروز واکنش آن بسیار شدید است. این نکته مهم است  که بدانید به چه غذاهایی حساسیت دارید. در صورتی که پس از مصرف کرفس، دچار تورم لب ها، زبان یا گلودرد شدید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مواد آلرژی زا

حساسیت به نور

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در آب کرفس  می توانند  سبب بروز حساسیت پوست نسبت به نور خورشید شوند. اما باید اضافه کرد که این نوع حساسیت در همه افراد اتفاق نمی افتد و این مشکل معمولا در افرادی با پوست حساس ، ایجاد می شود.

تاثیر آب کرفس بر فشار خون

بر طبق تحقیقات بخش تغذیه عنوان شده است که بعضی از سبزیجات هستند که دارای میزان سدیم و نمک تقریبا بالایی هستند که ممکن است برای بیماری فشار خون مناسب نباشند. البته آب کرفس در صورت مصرف با مواد غذایی با سدیم بالا نیز می تواند همین نتیجه را در بدن ایجاد کند. بهتر است در مصرف بیش از اندازه آن کمی احتیاط کرد.

بهترین درمان برای فشار خون بالا از زبان دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق:

بهترین درمان دارویی فشار خون بالا

3.3/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. منصور می‌نویسد

    پس چرا من هر وقت کرفس یا آب کرفس مصرف می کنم فشار خونم بالا می رود

  2. G. M می‌نویسد

    آیا کرفس فشار خون را با لا می‌برد یا پایین؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید