آیا بوی بد ادرار همیشه نشانه یک نوع بیماری است؟

یکی از عارضه‌ها و مشکلات طبیعی که افراد با آن مواجه می‌باشند بوی بد ادرار است که برای اکثر افراد اتفاق افتاده است. در ابتدای مبحث باید بدانیم دانشمندان و پزشکان اینگونه ذکر کرده‌اند چنانچه ادرار بوی محدود و بسیار کمی داشته باشد امری عادی است و در این زمینه موارد بسیاری از جمله نوع غذا و … تاثیر بسزایی در این امر دارد.

افراد همیشه باید از بدن خود و حفظ سلامت آن آگاهی کامل داشته باشند به عبارتی هر بویی که مختص ادرار است می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خاص باشد. مثلا در شرایطی که ادرار بوی شیرین داشته باشد می‌توان گفت فرد به بیماری دیابت مبتلا می‌باشد. گاهی نیز چنانچه بوی بد ادرار ناشی از عفونت مثانه و.. باشد؛ از این پس باید حتما به این مشکل رسیدگی شود این بیماری خود دارای علائم و نشانه‌هایی می‌باشد که از جمله آن‌ها ادرار کردن همراه با درد، ادرار کردن به صورت دائم، احساس درد در مثانه، سوزش به هنگام ادرار، مشاهده خون در هنگام ادرار کردن، خستگی و … می‌باشد.

در صورتی که این علامت در بدن نمایان شد باید حتما به پزشک مراجعه کرد، البته در برخی مواقع عفونت ادراری می‌تواند به دلیل بیماری‌های متعدد همچون ابتلا به دیابت، ام اس، آسیب‌های نخاعی، رابطه جنسی، عدم رعایت بهداشت و…. نمایان شود. نکته قابل توجه این است در شرایط محدودیت ممکن است منجر به سرطان مانند سرطان مثانه شود که درمان در این شرایط بسی دشوار می‌باشد.

علت بوی بد ادرار

ادرار گاهی هیدراته است و دارای بوی محدودی است که در این صورت امری عادی می‌باشد و بدن روال عادی خود را طی می‌کند اما چنانچه بوی آن شدت یابد و علت آن می‌تواند چندین موارد باشد.

کم آبی بدن

کم آبی بدن

در برخی مواقع کم آبی در بدن می‌تواند منجر به بوی بد ادرار در بدن شود که در این صورت ادرار غلیظ می‌شود و با خوردن آب به مقدار کافی می‌توان این مشکل را از بین برد.

باکتری در ادرار

یکی از دلایل بوی بد ادرار وجود باکتری در ادرار می‌باشد که بارزترین دلیل عفونت ادراری می‌تواند سوزش به هنگام دفع ادرار باشد.

بیماری‌های ژنتیکی

یکی دیگر از دلایل اصلی بوی بد ادرار برخی بیماری‌های ژنتیکی می‌باشد که نقش عمده‌ای در بد بو کردن ادرار ایفا می‌کند. نارسایی کبد یکی از بیماری‌هایی می‌باشد که باعث بوی بد ادرار می‌شود که از آن به عنوان یک بیماری جدی یاد می‌شود.

رشد باکتری و عفونت‌ها

یکی دیگر از دلایل بوی بد ادرار رشد باکتری و عفونت‌ها می‌شود مثلا عفونت مثانه و کلیه می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. نکته قابل توجه این است در مواقعی ادرار دارای بوی بسیار نامطبوع می‌باشد می‌تواند نشان دهنده این باشد که افراد در مصرف دارو زیاده روی کردند و با مراجعه به پزشک می‌توانند مصرف دارو را کاهش دهند.

بوی بد ادرار نشانه چیست؟

عفونت ادراری

این عارضه می‌تواند دلایل بیشماری داشته باشد که از جمله آنها:

  • کم آبی چنانچه آب بدن کم باشد بدن آمونیاک بیشتری به خود می‌گیرد و از این رو ادرار با رنگ تیره‌تر و بوی بسیار بد می‌تواند به بیماری آزاردهنده تبدیل شود.
  • یکی دیگر از نشانه‌های بوی بد ادرار عفونت ادرار یا عفونت مثانه است و در این صورت باید حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.
  • نوشیدن قهوه که به نوعی می‌تواند باعث بوی بد ادرار شود.
  • خوردن سیر و پیاز که تاثیر بسزایی در بد بو کردن ادرار شما دارد.
  • خوردن مارچوبه که برخی از دانشمندان و پزشکان معتقدند نقش مهمی در بد بو کردن ادرار دارند.
  • ابتلا به دیابت که به ادرار بوی شیرین و بسیار بدی را می‌بخشد.

یکی از نکات قابل توجه آن است که بدن زمانی غیر طبیعی عمل می‌کند که در بدن آسیب، عفونت، التهاب و… ایجاد شود به عبارتی فیستول بین مثانه و روده به وجود می‌آید و محتویات روده و مثانه را ترکیب می‌کنند و باعث ایجاد بوی بد می‌شود و این عوامل گاه ممکن است در اثر عدم رسیدگی مشکلات بسیار جدی به وجود آورد.

درمان بوی بد ادرار

مشکلات موجود در بدن و بوی بد ادرار قابل درمان می‌باشد و با راهکارهایی از جمله درمان بوی بد ادرار با طب سنتی می‌توان آن را کاهش داد و در مواقعی آن را به طور کامل از بین برد. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • مایعات به مقدار کافی بنوشید باید در نظر داشت روزانه باید شش تا هشت لیوان نوشید تا از این طریق بوی نامطبوع ادرار را از بین برد.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاها و محصولاتی که از بوی بد برخوردار هستند را از رژیم روزانه خود حذف کنید.
  • قرص‌های ضد عفونی کننده مانند ویتامین c را مصرف نمایید اما باید در نظر داشت که این داروها را باید طبق دستور پزشک مصرف نمود.
  • یکی از روش‌های از بین بردن بوی بد ادرار حفظ و رعایت بهداشت فردی و تعویض لباس می‌باشد و مدام باید به نوع پوشش خود توجه خاص داشته باشید.
  • استفاده از آنتی بیوتیک البته با توصیه پزشک متخصص.
  • ورزش که خود یکی از راه‌های تعریق می‌باشد و این خود در از بین بردن سموم بدن نقش موثری دارد.
  • زغال اخته و آب آن تاثیر زیادی در از بین بردن بیماری بد بویی ادرار دارد.

درمان گیاهی عفونت ادراری

درمان گیاهی

درمان گیاهی برای تمامی بیماری‌ها یکی از آسان‌ترین و بی خطرترین روش‌ها برای کاهش و از بین بردن  بیماری و سایر عارضه‌ها می‌باشد از این رو برای از بین بردن بوی بد ادرار نیز می‌توان راهکارهایی را به‌کار گرفت که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • از میوه‌ها و سبزیجات به صورت مدام استفاده کنید که این عمل سم زدایی بدن را بر عهده دارد.
  • آب پرتقال و آب لیمو ترش سرشار از ویتامین c هستند برای از بین بردن عفونت ادراری استفاده می‌شود و روده‌ها پاک و سالم باقی می‌مانند.
  • آب انگور قرمز که دارای خاصیت چشمگیری می‌باشد و در درمان عفونت ادراری نقش زیادی دارد و این کار باعث کاهش التهاب بدن می‌شود و به عبارتی ویتامین‌های بدن به کنترل و درمان عفونت ادراری کمک شایانی می‌کند.
  • گیاهان دم کردنی همچون بذر چمن و علف جارو و … برای درمان عفونت ادراری بسیار مهم و موثر می‌باشد به عبارتی به هر‌اندازه که مایعات بنوشید احتمال بروز عفونت ادراری کاهش می‌یابد و بوی بد ادرار از بین می‌رود.
  • آویشن یکی از داروهای موثر برای عفونت ادراری می‌باشد.

بوی ادرار در بارداری

بوی بد ادرار در بارداری

یکی از بیماری‌هایی که زنان در دوره بارداری امکان ابتلا به آن را دارند  عفونت ادراری می‌باشد که موجب می‌شود ادرار فرد در این دوره بوی بسیار بدی به همراه داشته باشد و به همین سبب لازم است در این دوره از فرد آزمایش‌هایی گرفته شود و به موقع برای درمان آن اقدامات لازم صورت بگیرد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها خارج از بدن وارد مجرای ادراری زن می‌شود و این عمل موجب عفونت ادراری می‌شود که این بیماری اغلب در زنان اتفاق می‌افتد. بد بوی ادرار در دوره بارداری خود دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها عفونت مجاری ادرار یا مثانه است که در این عمل باکتری‌ها جذب مثانه متوقف می‌شوند و تکثیر می‌شوند و عفونت ادراری را به وجود می‌آورد.

یکی دیگر از مشکلات بد بویی ادرار در زنان باردار عفونت کلیه می‌باشد که در این روش ممکن است عواقب بسیار جدی برای نوزاد وجود داشته باشد و زایمان زودرس را برای فرد به همراه داشته باشد که در این مورد ممکن است نوزاد وزن بسیار کمی داشته باشد و امکان خطر مرگ جنین را به دنبال داشته باشد.

در زمان بارداری باید به صورت مکرر از فرد آزمایش‌هایی صورت بگیرد تا خطراتی که ممکن است فرد را تهدید نماید از بین برود. عفونت ادراری و بوی بد ادرار در دوران بارداری با علائم و نشانه‌هایی همراه می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • سوزش و درد به هنگام ادرار کردن که یکی از شایع‌ترین و بارزترین دلایل آن می‌باشد.
  • ادراری که آغشته به خون باشد و یا در مواقعی از رنگی تیره برخوردار باشد.
  • درد در ناحیه لگن و یا کمر و پایین آن
  • تکرر ادرار
  • تب و حالت تهوع

نکته: درصدی از زنان باردار عفونت ادرار را تجربه می‌کنند که در مواقعی امری نگران کننده می‌باشد. عفونت دستگاه ادراری خود به آسانی قابل درمان می‌باشد و در زمان مراجعه به پزشک اولین توصیه و راهکار آنان استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌باشد اما به علت آسیب‌هایی که به نوزاد وارد می‌کند از این رو باید از خوردن آن‌ها در طولانی مدت خودداری شود. نکته قابل توجه این است چنانچه در دوره بارداری این مشکل و بیماری را بدون مصرف آنتی بیوتیک درمان کنند امری بسیار مهم و موثر است و برای رفع این مشکل باید تا حد امکان از درمان‌های خانگی بسیار طبیعی و بدون خطر استفاده کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع shieldhealthcare healthline self

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید