آیا بزرگ شدن بیضه خطرناک است؟

در اکثر موارد برای مردان این سوال پیش می آید که برای بزرگ شدن بیضه چه باید کرد؟ برخی از مردان از کوچکی بیضه رنج می برند، در واقع می خواهند بیضه هایی بزرگ تر داشته باشند زیرا این عضو نقش مهمی در تولید مثل و قوای جنسی آن ها دارد.

نبض ما– اگر به دنبال آن هستید که بیضه های بزرگ تری داشته باشید چند مورد را باید در نظر بگیرید. برای برخورداری از بیضه های بزرگ می توان با استفاده از مکمل های مناسب، کشش و تکنیک های ماساژ به این هدف برسید.

چند مورد دیگر هم در این زمینه می تواند تاثیر گذار باشد از جمله:

علت بزرگ شدن بیضه های مردان

به طور کلی در طول خواب، رشد بیضه اتفاق می افتد و اگر شما به اندازه کافی استراحت نکرده و خواب کافی نداشته باشید، ممکن است در اندازه بیضه ها تغییر ایجاد شود. شما در طول روز با چیزهایی مانند مواد غذایی سمی، مواد شیمیایی و غیره، بیضه ها را در معرض خطر و مشکل قرار می دهید و هنگامی که شب به خواب می روید، بدن شما دوباره بازسازی شده و رشد می کند.

پروتز بیضه

شما به راحتی می توانید بیضه ها را قبل از خوابیدن و سپس دوباره وقتی که از خواب بیدار می شوید، چک کنید. اگر هنگام خواب در بیضه های خود رشد قابل ملاحظه ای دارید، تاثیر خواب را می توان به وضوح مشاهده کرد. اگر رژیم غذایی حاوی مواد غذایی و ویتامین های محلول در چربی نباشد، بدن شما از بستر لازم برای حفظ بیضه های بزرگ و تولید تستوسترون برخوردار نیست.

به منظور درمان بیضه های کوچک، می توان از طریق عمل جراحی آن را به سمت پایین کشید و توصیه می شود که به منظور بزرگ تر شدن آن به طور مداوم حمام آب گرم بگیرید و از مواد گیاهی مانند تخم کتان، بابونه و یا سبوس گندم استفاده کنید. مقداری از این گیاهان را در وان حمام ریخته و در وان بنشینید.

بیضه ها معمولا دارای اندازه ای استاندارد هستند که این اندازه معمولا توسط پزشک و با سونوگرافی مشخص می شود. در صورتی که اندازه بیضه از حد نرمال کوچک تر باشد و یا قدرت لازم را نداشته باشد، بهتر است درمان شود.

البته چنانچه اندازه کوچک بیضه ها تاثیر زیادی بر مسئله باروری نداشته باشد، معمولا نیاز به درمان نیست اما اگر این موضوع بر تولید مثل تاثیر گذار باشد، تحت نظر پزشک درمان های لازم انجام می شود. برخی از بیماری ها هم می توانند سبب کوچک شدن بیضه ها شوند که بیماری های عفونی جزء این دسته از بیماری ها هستند. گاهی اوقات هم بیضه ها بنا به دلایلی کوچک تر می شوند که پس از سونوگرافی درمان مناسب برای فرد در نظر گرفته می شود.

درمان بزرگ شدن بیضه چپ

برای درمان بزرگ شدن بیضه چپ ، بسته به آزمایشات و یافته ها درمان لازم در نظر گرفته می شود.

جراحی

برای درمان بزرگ شدن بیضه چپ، معمولا از روش جراحی استفاده می شود. جراحی ممکن است در موارد فتق هم به کار برده شود که این بیماری آسیب جدی به بیضه وارد می کند. در پسران جوان که از نظر جنسی فعال نیستند، باید آزمایشات اشعه ایکس خاصی انجام شود تا علت احتمالی عفونت در سیستم ادراری تشخیص داده شود.

بعد از عمل جراحی دیسک کمر

برای شرایطی مانند ترومای جزئی، اوریون، فتق های کوچک و تورم، درمان های خاص دیگری در نظر گرفته می شود. اگر در مورد بزرگ شدن بیضه درمان صورت نگیرد، این مشکل می تواند در طول زمان منجر به ناباروری و آسیب بیضه شود.

این مشکل متاسفانه برگشت پذیر نیست. برای کاهش علائم بزرگ شدن و تورم بیضه چپ طبق تجویز پزشک می توان از داروهای ضد درد و داروهایی که تورم را کاهش می دهند، استفاده کرد.

علت بزرگ شدن یکی از بیضه ها

این سوال برای اکثر مردان پیش می آید که آیا بزرگ شدن یکی از بیضه ها طبیعی است یا خیر؟! این موضوع در کودکان کمی متفاوت است. به طور معمول بیضه راست کمی بزرگ تر از بیضه چپ است و همچنین، یک بیضه (معمولا چپ) اغلب پایین تر از دیگری است.

اما گاهی اوقات یکی از بیضه ها بنا به عواملی از بیضه دیگر بزرگ تر می شود. فعالیت زیاد، مسائل ارثی و مشکلات عروقی باعث ایجاد واریس و یا بزرگ شدن یکی از بیضه ها می شود.

تیم ترجمه نبض ما

4.7/5 - (6 امتیاز)
منبع www.stlouischildrens.org

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 نظر
  1. پدرام می‌نویسد

    سلام من۱۷سال سن دارم بیضه چپم از بیضه راستم بزرگ تر هس درد نداره آیا خطرناکه؟

  2. مهدی می‌نویسد

    سلام.
    من بیضه راستم ۲ سانت از چپی بزرگ تر و التم از پایه به راست کجه.
    بعضی وقتا التمو که لمسش میکنم درد خفیفی داره.
    میترسم چیکار کنم؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      ‌ا

  3. محمد نوروزی می‌نویسد

    سلام من بیضه هام بزرگ شده واویزان شد حس جنسی ام را از دست دادم ازمایش انجام دادم اندازه بیضه خوب بود گفت مشکلی ندارم چه کنم عڌابم میده

  4. رسولی می‌نویسد

    سلام .من ۳۴ سالم بیضه چپم تورم داره انگا رگی چیزم یاد کرده موقع لمس هیچ دردی نداره ولی سوزش ادرار وتکرر ادرار دارم .آیا خطر ناک ممنون

  5. ناشناس می‌نویسد

    علت بزرگ شدن بیضه راست

    1. حسین می‌نویسد

      سلام وخسته نباشید فردی هستم ۵۶ساله حود۲سال هست بیضه سمت راستم خیلی ازحدبزرگ شده بیضه چپ کوچکترودردندارم ولی نگران هستم

    2. سید ولی شفیعی می‌نویسد

      من ۴۹ سالمه بیضه راستم دوهفته هست خیلی بزرگ شده ولی هیچگونه دردی احساس نمیکنم ؟آیا احتیاج به عمل دارم؟

  6. حمید می‌نویسد

    سلام مدتی هست حس میکنم بیضه چپم بزرگتر شده سنم۴۵ ساله هستم تقریبا بیضه چپم دوبرابر بیضه راستم هست هیچ دردی ندارم فقط این بزرگی نگرانم کرده علت چی میتونه باشه لطفا راهنماییم کنید

  7. حمید می‌نویسد

    سلام. من بیظه چپم احساس میکنم بزرگتر ب نظر شما علتش چیه

  8. جواد می‌نویسد

    سلا داداش خوبی به شما هم پاسخ داد اگه داده ترو خدا به منم بگو خیلی نگرانم کرده بگو لطفا منم مثل شما بیضه چپم بزرگ تر و یا پایین است کم لصفا بگو

    1. حسین محمدی می‌نویسد

      سلام منم همین مشکل ودارم دکتر به شما چی گفت

  9. یوسف می‌نویسد

    سلام.وخسته نباشید.من ۱۸ سال دارم و بیضه سمت راستم دوبرابر بیضه چپم هست وقتی لمسش میکنم مثل یه توده چربی روی بیضم هست باید چیکار کنم ؟
    خطرناکه یا نه.حدودن سه سالی هست

    1. ناشناس می‌نویسد

      داش برو پزشک ببینتت خدا خیرت بده ممکنه سرطان باشه

  10. مهرداد می‌نویسد

    سلام دکتر من مدتی هست بیضه هام خیلی بزرگ شده و با کوچکترین ضربه احساس درد شدیدی میکنم و خیلی وقتا احساس میکنم بیضه هام داخل شکم اومده درست مثل موقعه ای که صربه میخوره

  11. سید ولی شفیعی می‌نویسد

    من ۴۹ سالمه بیضه راستم دوهفته هست خیلی بزرگ شده ولی هیچگونه دردی احساس نمیکنم ؟آیا احتیاج به عمل دارم؟

  12. سید میلاد هاشمی می‌نویسد

    سلام فردی هستم ۱۵سال و احساس میکنم که بیضه هام کمی بزرگ تر شدند ولی درد ندارند آیا این طبیعی است یا خیر تو رو خدا بگید

  13. رحیم فایقی می‌نویسد

    اینجانب بیضه راستم بزرگ شده وهیچ گونه دردی ندارد وقبلا رکتوم روده بزرگ داشتم که سه سال است درمان شده است لطفا بنده را راهنمایی فرمایید

  14. SAMAN می‌نویسد

    سلام من ۳۷ سالم هست بیضه ۳تا میشن دلیلش چی هست خطر ناک ه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید