پاسخ به سوالات رایج درباره جراحی بینی به کمک قالب بینی

در جراحی بینی به کمک قالب بینی، پس از مشورت با جراح، فرم ایده آل بینی توسط نرم افزار گرافیکی و مهندسی طراحی خواهد شد. حال ببینیم قالب بینی چیست؟ و جراحی بینی با استفاده از قالب های کنترلی چه مزایایی دارد؟

جراحی زیبایی بینی می تواند تغییراتی را در ظاهر، ساختار و عملکرد بینی ایجاد کند. با وجود اینکه این جراحی ممکن است خطر نارضایتی بیمار و درخواست برای تجدید نظر داشته باشد، برای جلوگیری از این خطر، جراح باید یک دانش عمیق از آناتومی سه بعدی بینی، فیزیولوژی و ترفند های زیبایی شناسی داشته و همچنین به تکنیک های جراحی بینی آشنایی کامل داشته باشد. همین طور بهره مندی از روش های جدید جراحی بینی به کمک قالب بینی می تواند تأثیر شگرفی در این امر داشته باشد.

جراحی بینی با قالب بینی

علل اصلی جراحی بینی به کمک قالب بینی کنترلی

با توجه به اینکه در رینوپلاستی سطح موفقیت جراحی هم برای بیمار و هم برای جراح بسیار مهم است، درصد آن کاملا وابسته به ارزیابی قبل از عمل است که بر اساس تجزیه و تحلیل ساختار بینی و بافت های اطراف آن انجام می پذیرد.

در اکثر موارد رینوپلاستی، جراح باید کنترل کند که آیا بخش های مختلف بینی به خوبی شکل می گیرد و تصحیح خطاها به درستی انجام می گیرد یا خیر.

از آنجا که جراحان هیچ وسیله ای برای اندازه گیری تغییرات در طول عمل جراحی ندارند، باید از چشمان خود برای تصمیم گیری در مورد تغییر بخش های مختلف استفاده کنند که نتایج این امر می تواند متفاوت با خواسته متقاضی باشد.

جراح باید شکل بینی را در طول عمل لحظه به لحظه بررسی کند. بنابراین می توان گفت که بازرسی چشمی در تمام مراحل جراحی بسیار مهم است. لذا نتیجه نهایی به طور کامل وابسته به تصمیم جراح است. جراحان با دو مشکل عمده در رینوپلاستی مواجه اند:

1- بررسی صحت تمام مراحل جراحی توسط بازرسی چشمی. (به همین دلیل است که ممکن است در حین جراحی تصمیم گیری های اشتباه رخ دهد.)

مرکز اسکن طراح طب

2- نتیجه نهایی رینوپلاستی با توجه به عملکرد جراح ممکن است با خواسته بیمار یکسان نباشد. در نتیجه از روش بکارگیری قالب بینی استفاده می شود چرا که جراحی بینی به کمک قالب بینی کار را بسیار آسان تر خواهد کرد.

اهمیت جراحی بینی به کمک قالب بینی

سه قالب بینی طراحی شده و منحصر به فرد، جهت کنترل صحت مراحل مختلف در طول عمل جراحی برای کم کردن خطای جراحی است. با استفاده از این قالب بینی، جراح باید تصمیم بگیرد که برای ایجاد بهترین تغییرات در قسمت های مختلف بینی چگونه عمل کند.

قالب بینی برای استفاده در مراحل مختلف رینوپلاستی به عنوان یک راهنما برای جراح ، طراحی می شود. در واقع جراحی بینی به کمک قالب بینی جراح را قادر می سازد تا اختلاف بین شکل بینی متقاضی و شکل بینی ایده آل پیش بینی شده در هر مرحله را کنترل کند و تصمیم بگیرد آیا نیاز است که قسمت هایی از بینی تغییر کند یا خیر. بنابراین جراح و بیمار هر دو یک شکل یکسان از فرم ایده آل بینی را بعد از عمل جراحی مشاهده خواهند کرد.

پزشکان می توانند قالب بینی را روی بینی بیمار قرار دهند و تفاوت بین فرم بینی و قالب بینی را در طول عملیات ببینند. در نتیجه قالب بینی دقت عمل جراحی را افزایش می دهند و جراح می تواند توسط آن ها دقیق تر تصمیم بگیرد.

تولید قالب های کنترل بینی برای جراحی بینی

امروزه پیشرفت های چشمگیری در زمینه ی پزشکی مشاهده می شود. یکی از این پیشرفت ها اسکن سه بعدی است، که بر کمبود های متعارف عکاسی و خطای دید جراح غلبه می کند. اولین گام رینوپلاستی از طریق قالب بینی این است که یک مدل سه بعدی با دقت بالا ایجاد شود.

در جراحی بینی به کمک قالب بینی، پس از مشورت با جراح، فرم ایده آل بینی توسط نرم افزار گرافیکی و مهندسی طراحی خواهد شد. در واقع داده های اسکنر توسط نرم افزارهای مهندسی تجزیه و تحلیل می شوند و سپس یک مدل سه بعدی توسط نرم افزار گرافیکی از صورت بیمار ساخته خواهد شد به این ترتیب بیمار و جراح می توانند تفاوت بین قبل و بعد از عمل رینوپلاستی را در نماهای مختلف مشاهده کنند.

بنابراین متقاضی می تواند مطابق با سلیقه خودش و نظر جراح، بینی را به صورت مجازی و سه بعدی جراحی کند تا بتواند با مشاهده چهره بعد از عمل خود، با اطمینان خاطر جراحی کند. این امر در نهایت منجر به طراحی و تولید قالب های کنترل بینی می شود که در چند مرحله از عمل زیبایی رینوپلاستی استفاده می شود. پزشک می تواند 3 قالب بینی را برای کنترل در هر مرحله از جراحی بکار برد.

استفاده از قالب های کنترل بینی در جراحی بینی

جراح این امکان را دارد در جراحی بینی به کمک قالب بینی فرم صحیح بینی را در انتهای هر مرحله با قالب بینی بسنجد، زیرا این قالب ها قبل از عمل ساخته می شوند و از آنجایی که بر اساس فرم استاندارد بینی طراحی شده اند، باعث می شوند که عملیات بسیار دقیق انجام شود.

جراح بوسیله قالب های کنترلی می تواند به راحتی تفاوت بین شکل عادی بینی و نمونه ایده آل آن را ببیند و در هر مرحله تصمیم بگیرد که چه قسمت هایی را بهبود ببخشد.

معمولا براساس مراجع علمی و نظر جراح با توجه به فرم بینی و نوع پوست متقاضی، این قالب ها را با مقیاس بزرگتر تولید می کنند چون در طول جراحی، بینی با تورم و التهاب مواجه هست.

انواع قالب بینی عبارتند از:

قالب Transverse: به عنوان یک راهنما برای بررسی صحت محل اسکلت بینی طراحی شده است.

قالب Axial: برای چک کردن قوس (پل) بینی، نوک بینی، زاویه ی نوک و کلوملا مورد استفاده قرار میگیرد.

قالب Basal: برای چک کردن نهایی آلار (پره های بینی) مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب Final: برای بررسی شکل کلی بینی استفاده می شود.

جراحی بینی به کمک قالب کنترلی نه تنها دقت عمل جراحی و میزان رضایت بیمار را افزایش می دهد بلکه همچنین موجب صرفه جویی در زمان و کاهش عوارض و خطاهای این جراحی نیز خواهد شد.

منبع: طراح طب

4.2/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. میلاد شیربانی می‌نویسد

    سلام تجربه شخصیمو مینویسم شاید به دردتون خورد
    وقتی مطلب و خوندم برام جالب بود که همچین چیزی هست و واقعا تبلیغه یا واقعیه چون هزارماشالا همیشه تو ایران مطلب دروغ زیاده
    شروع کردم سرچ کردن و توی سایتشون رفتم و چیز جالبی بود واسه همین تصمیم گرفتم برم طراح طب تا ببینم چی مشه
    از اینکه کارشون و از نزدیک دیدم و با مریضا حرف زدم خیلی خوب بود و الانم به عنوان کسی که قراره جراحی کنه تو این مرکز میگم تا اینجا همه چیز عالی بوده و به شما هم پیشنهاد میکنم
    امیدوارم که ادامه کار هم مثل شروعش عالی باشه

  2. شهرزاد می‌نویسد

    سلام، لطفا اسم و آدرس دکتر جراح بینی که از قالب بینی برای جراحی استفاده میکند را بفرمائید. با تشکر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید