جراحی چانه؛ هر آنچه باید درباره بزرگ کردن چانه بدانید

جراحی زیبایی چانه چیست؟ معمولا برای افرادی که چانه دراز یا چانه کوچک دارند، انجام می شوند. عمل زیبایی فک و چانه انواع مختلف دارد. زیبایی چانه بدون جراحی امکان پذیر است.

نبض ما– عمل زیبایی فک و چانه یک نوع عمل جراحی زیبایی بر روی چانه است. جراحان پلاستیک و فک و صورت می توانند این نوع جراحی را انجام دهند.  اغلب یک جراحی زیبایی است، به این معنی که مردم آن را برای زیبایی ظاهر خود نه مشکل های پزشکی انجام دهند. لذا این عمل تحت پوشش بیمه نیست.

روش های متعددی برای انجام عمل عمل زیبایی چانه وجود دارد:

  • پیش روی، یا حرکت چانه به سمت جلو
  • فشار دادن، یا حرکت دادن چانه عقب
  • جانبی، که می تواند به چانه های نامتقارن کمک کند
  • تغییرات عمودی، مانند بزرگ تر یا کوچک تر کردن چانه

انواع جراحی چانه (جنیوپلاستی)

دو نوع اصلی از عمل زیبایی چانه وجود دارد: جنیوپلاستی اسلایدینگ (کشویی) و ایمپلنت های چانه.

جراحی زیبایی چانه

جراحی چانه کشویی

این عمل زیبایی برای بزرگ کردن چانه انجام می شود. یک جراح از یک اره برای برش استخوان چانه دور خارج از فک استفاده می کند و به منظور اصلاح مشکل چانه آن را حرکت می دهد. این  روش جنیوپلاستی استخوانینامیده می شود.

این نوع جنیوپلاستی برای افراد مبتلا به رتروژنی شدید یا افرادی که چانه آن ها نسبت به بقیه چهره آن ها بسیار عقب تر است توصیه می شود. این روش هم چنین می تواند برای تصحیح چانه هایی که بسیار کشیده هستند و بیش از حد دراز هستند.

ایمپلنت چانه و جراحی زیبایی چانه بدون پروتز

ایمپلنت چانه را می توان برای تغییر شکل، بزرگ شدن و یا کشیده رو به جلو ظاهر چانه استفاده کرد. این روش را را می توان به طریق جراحی یا به صورت تزریقی انجام داد. افزایش چانه به روش جراحی شامل قرار دادن یک مائه پلاستیکی در چانه و اضافه کردن آن به استخوان است. ایمپلنت های آلوپلاستیک (ساخته شده از مواد مصنوعی) شایع ترین ایمپلنت های مورد استفاده هستند.

زیبایی چانه بدون جراحی امکان پذیر است. در این روش غیر جراحی افزایش چانه از سوزن هایی برای تزریق پر کننده هایی نظیر چربی بدن به چانه است تا به کمک آن ظاهر چانه بهبود یابد. در کسانی که چانه خیلی کوچک دارند، با تزریق چربی چانه بزرگ نمی شود.

عمل زیبایی چانه

عمل جراحی چانه کشویی

عمل چانه را می توان در اتاق عمل بیمارستان یا کینیک جراحی انجام داد. در این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می شود.  برای شروع عمل جراحی شخص جراحلب پایینی شما را به سمت پایین می کشد و روی لثه لب پایینی زیر دندان شکاف ایجاد می کند و بافت های نرم از روی چانه کنار زده می شوند. جراح فک و صورت از یک اره برای برش خط عمودی از چانه استفاده می کند. این امر اطمینان می دهد که استخوان هنگامی که به سمت جلو یا عقب حرکت کند صاف باقی می ماند.

دکتر سپس برشی افقی در استخوان ایجاد می کند.در صورتی که شما چانه خود را به سمت عقب برده اید یا کوچک تر کرده اید پزشک یک تکه از استخوان چانه بریده است. سپس استخوان را به سمت جلو یا عقب حرکت می دهند و از یک صفحه فلزی و پیچ برای اطمبنان از قرار گرفتن چانه در جای خود استفاده می کند.

جراحی کوچک کردن چانه این طور انجام می شود کهجراح برای این که چانه شما را بلند تر کند، استخوان را را با یک فاصله میان باقی فک و چانه متصل می کند. استخوان طی زمان رشد می کند و این فاصله را پر می کند.

برای اینکه چانه شما را کوچک تر کند استخوان را جدا می کنند و چانه را به باقی استخوان متصل می کنند.

اگر چانه شما به سمت جلو حرکت داده شده است عمل جراحی ممکن است یک «گام» را در استخوان شما ایجاد کند. این گام ها در زنان بیشتر قابل مشاهده است زیرا در مردان ریش مانع مشاهده آن می شود. در صورتی که در صورتتان گامی وجود دارد پزشک با تراشیدن بخشی از استخوان آن را برطرف می سازد.

سپس محل شکاف بسته میش ود. پزشک از نواری برای فشرده سازی محل عمل جراحی استفاده می کند تا مطمین شود که محل در اوایل درمان محافظت می شود.

عمل زیبایی چانه

مراقبت های پس از عمل زیبایی چانه

پس از عمل جراحی، جراح به شما دستور می دهد که دو روز آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنید. بخیه های دهان قابل جذب هستند، بنابراین مجبور نیستید که به بیمارستان بروید تا ان ها را بکشید.

به محض اینکه احساس می کنید آماده هستید، می توانید به طور طبیعی غذا بخورید. رژیم غذایی مایع یا نرم غذایی توصیه می شود. شما باید پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب و یا دهان شویه های ضد عفونی کننده بشویید.

پس از سه الی پنج روز، شما می توانید بانداژ زخم و نواری که برای فشره سازی فک و چانه قرار داده شده بود را بردارید و به زندگی روزانه خود برگردید. 10 روز از جراحی تمرین ورززشی نداشته باشید. برای 6 الی 8 هفته در ورزش هایی که در آن تماس بین افراد وجود دارد شرکت نکنید.

ممکن است تورم، قرمزی یا کبودی داشته باشید که بعد از چند روز باید از بین برود.

اگر متوجه هرکدام از موارد زیر شوید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب از دمای 4/100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد
  • کبودی، قرمزی یا تورم که در عرض یک هفته از بین نرود
  • بوی قوی در ناحیه برش
  • ترشحات زرد یا سبز
  • خون ریزی که نمی تواند با فشار کم متوقف شود

عمل جراحی ایمپلنت چانه

در این روش جراح می تواند زیر چانه یا داخل دهان شما را برش دهد. قبل از عمل جراحی ایمپلنت مورد نیاز شما را به لحاظ اندازه و شکل آماده می کند تا بتوان آن را جاسازی کرد. انواع مختلفی از آلوپلاست های مورد استفاده برای ایمپلنت های چانه مانند سیلیکون، تفلون و مدپور وجود دارد.

مدپور یک ماده جدیدتر است محبوبیت آن رو به افزایش است زیرا در پلاستیک، «منافذی» وجود دارد که به بافت اجازه می دهد به جای اطراف ایمپلنت به آن ها بچسبند. ایمپلنت ها با استفاده از پیچ به استخوان پیوند داده می شوند.

پس ار این که ماده قرار داده شد، محل برش را بخیه می زند. این عمل می تواند بین 30 دقیقه تا 1 ساعت به طول بیانجامد.

در صورتی که می خواهید از روش غیر حراجی ایمپلنت استفاده کنید پزشک از پر کننده های پوستی یا از بخشی از چربی های بدن خودتان برای لیپوساکشن استفاده می کند.

زیبایی چانه بدون جراحی

مراقبت پس از عمل جراحی چانه

پرکننده ها با یک سوزن تزریق می شوند و هیچ زخمی ایجاد نمی کنند و حداقل زمان بهبودی را دارند. ایمپلنت های جراحی زمان مشابهی را برای بهبود جنیوپلاستی کشویی دارند، زیرا بافت باید برای پیوستن به ایمپلنت زمان کافی داشته باشد. شکاف های دهانی قابل جذب هستند و لازم نیست برداشته شوند.

به محض این که احساس راحتی کردید می توانید از مواد غذایی نرم و مایع ها استفاده کنید. مطمین شوید تا بلافاصله پس از میل غذا از دهان شویه های برای ضد عفونی استفاده کنید.

عوارض جانبی عمل زیبایی چانه

عوارض ناشی از عمل جراحی چانه (جنیوپلاستی) عبارتند از:

  • عفونت
  • واکنش حساسیتی به ایمپلنت
  • جدا شدن ایمپلنت
  • آشکار شدن پیچ ها
  • آسیب عصبی که موجب بی حس شدن دهان یا لب می شود

جراحی چانه چگونه است؟

جراحی چانه یک روش ساده است و اکثر افرادی که آن را انجام می دهند  از نتیجه آن راضی هستند.  در یک مطالعه از 16 بیمار که این عمل را انجام داده اند ، همه آن ها بیان داشتند که از ظاهر جدید خود راضی هستند و حس اعتماد به نفس بیشتری دارند.  در یکی دیگر از مطالعات، از 37 بیمار که این عمل را انجام داده بودند 36 نفر از آن راضی بودند و 34 نفر «بسیار راضی» و دو نفر « راضی»  بودند.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (5 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید