آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک ، یکی از شایع ترین بیماری های اختلال هورمونی در زنان در سن بارداری است. درمان تنبلی تخمدان می تواند از ناباروری جلوگیری کند.

تنبلی تخمدان یک بیماری رایج در بین زنان است که از هر ده زن تقریبا یک نفر به این بیماری مبتلا می شود. همچنین یکی از عواملی است که می تواند منجر به عدم باروری در زنان شود. تنبلی تخمدان می تواند منجر به بروز شرایط بدتری مانند دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و افزایش احتمال سرطان رحم نیز شود.

از کجا بفهمیم تنبلی تخمدان داریم؟

تستوسترون بیش از حد: بدن همه خانم ها مقداری تستوسترون تولید می کند، اما تولید بیش از حد آن می تواند مانع تخمک گذاری و تغییر چرخه قاعدگی شما.

مقاومت به انسولین: در این حالت بدن شما باید انسولین بیشتری نسبت به حالت طبیعی تولید کند تا سطح قند خون را پایدار نگه دارد. تداخل انسولین بیش از حد باعث افزایش تولید تستوسترون می شود و می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • کاهش باروری
  • پریودهای نامنظم یا از دست رفته
  • رویش بیش از حد مو بر بدن
  • ریزش موی سر
  • تغییرات در پوست، مانند آکنه، و یا تیره شدن تکه های پوست

چه غذاهایی برای بهبود علائم تنبلی تخمدان خوب است؟

تحقیقات نشان داده غذایی که افراد می خورند، تاثیر قابل توجهی بر روند درمان تنبلی تخمدان خواهد داشت. ولی هنوز رژیم غذایی استانداردی برای این بیماری بوجود نیامده است. با این حال، توافق جامعی روی غذاهای مفید و غذاهایی که باید از آن اجتناب کرد بین محققان وجود دارد.

در ادامه به سه رژیم غذایی که ممکن است به افراد مبتلا به تنبلی تخمدان کمک کند، اشاره می شود:

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین

بدن هضم غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین را آهسته تر هضم می کند، به این معنی که باعث افزایش سریع سطح انسولین به سرعت سایر مواد غذایی مانند برخی از کربوهیدرات ها نمی شود.

این غذاها شامل دانه های کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها، میوه ها، سبزیجات نشاسته ای و سایر مواد غذایی بدون فرآوری و کم کربوهیدرات می شود.

درمان تنبلی تخمدان با رژیم ضد التهابی

غذاهای ضد التهابی مانند توت ها، ماهی های چرب، سبزیجات برگی و روغن زیتون، سبب کاهش علائم التهابی مانند خستگی می شود.

رژیم پیشنهادی دکترها برای فشار خون

پزشکان اغلب این رژیم غذایی را برای کاهش خطرات بیماری قلبی توصیه می کنند. این رژیم همچنین ممکن است علائم تنبلی تخمدان را نیز کنترل کند. غذاهای این رژیم شامل ماهی، مرغ، میوه، سبزیجات و دانه های کامل و محصولات لبنی کم چرب است. این رژیم نسبت به غذاهای با قند و چربی اشباع بی تمایل است.

به طور کلی رژیم غذایی که می تواند به بهبود علائم تنبلی تخمدان کمک کند، می تواند شامل غذاهای زیر باشد:

  • غذاهای فرآوری نشده و طبیعی
  • مواد غذایی با فیبر بالا
  • ماهی های چرب، از جمله ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، و ماهی خال مخالی
  • کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات تیره و برگدار
  • میوه های قرمز تیره مانند انگور قرمز، زغال اخته، تمشک و گیلاس
  • کلم بروکلی و گل کلم
  • لوبیا خشک شده، عدس و سایر حبوبات
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون و همچنین آووکادو و نارگیل
  • آجیل، از جمله آجیل کاج، گردو، بادام، و پسته
  • شکلات تلخ  به میزان متعادل
  • ادویه جات مانند زردچوبه و دارچین

در این بین محققانی که درباره این رژیم های غذایی تحقیق کردند، تفاوت های اندکی را در رابطه با آن ها پیدا کردند:

افراد با رژیم غذایی که بر روی چربیهای مونو غیر اشباع تمرکز کرده اند، نسبت به افرادی که رژیمی با چربی های اشباع شده دارند وزن بیشتری از دست می دهند. یک نمونه از این نوع رژیم غذایی رژیم ضد التهابی است که مردم را به خوردن چربی های گیاهی مثل روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی تشویق می کند.

رژیم غذایی

افرادی که یک رژیم کم کربوهیدرات یا با شاخص گلیسمی کم را دنبال کردند، شاهد بهبود متابولیسم انسولین و کاهش کلسترول هستند. افراد مبتلا به تنبلی تخمدان هم که از این رژیم غذایی پیروی می کنند، زندگی با کیفیت بهتر و پریودهای منظم تری را گزارش داده اند.

همچنین به طور کلی، مطالعات نشان داده اند که از دست دادن وزن به زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می کند، صرف نظر از نوع خاص رژیم غذایی که دنبال می کنند.

آیا تنبلی تخمدان با ورزش درمان می شود؟

در ادامه به برخی از ورزش هایی که می تواند برای شما مفید باشد، اشاره می کنیم.

تمرینات هوازی

این ورزش ها برای کاهش مقاومت به انسولین، افزایش باروری و تثبیت حالت مفید هستند.

ورزش های متوسط ​​مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری یا شنا همه فعالیت های عالی هستند که می تواند به بهبود علائم تنبلی تخمدان کمک کند. این نوع ورزش باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

انجام 30 دقیقه ورزش یا بیشتر در روز همچنین می تواند به مدیریت وزن، علائم افسردگی و اضطراب و همچنین بهبود فرکانس چرخه های قاعدگی و تخمک گذاری نیز کمک کند. و اگر شما در حال شروع درمان IVF هستید، ورزش منظم سبک می تواند موفقیت شما در تولید مثل را افزایش دهد.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش های قدرتی

این ورزش ها برای کاهش مقاومت به انسولین، افزایش میزان متابولیسم، بهبود ترکیب بدن (عضله بیشتر و بافت چربی کم) مفید هستند.

تمرینات جسمانی قدرتی مانند اسکات، شنا باعث بهبود عملکرد انسولین در بدن شما می شود، همچنین می تواند متابولیسم بدن را با ایجاد توده عضلانی بیشتر افزایش دهد. ترکیب ورزش های مقاومتی با ورزش های هوازی بهترین راه برای ایجاد یک بدن لاغر، دستیابی به BMI سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 است.

تمرین های شدید با فاصله

این ورزش ها برای افزایش آمادگی قلبی عروقی، کاهش دور کمر و دستیابی به BMI سالم مفید است.

فاصله ها عبارتند از مبادله کوتاهی بین تمرین با شدت بالا و ریکاوری با شدت پایین. این یک روش کارآمد برای تقویت آمادگی قلبی و عروقی شماست، که مزایای بیشتری برای بیماری تنبلی تخمدان هم دارد.

برای مثال دوچرخه زدن با درجه سختی بالا روی دوچرخه های ثابت، می تواند در سوزاندن کالری و کاهش چربی دور شکم موثرتر از پیاده روی سریع باشد.

همچنین می تواند به شما کمک کند که وزن خود را بین 5 تا 10 درصد کاهش دهید، مطالعات نشان می دهد این اتفاق می تواند نشانه های تنبلی تخمدان را با کاهش تستوسترون بیش از حد و بهبود مقاومت به انسولین کاهش دهد.

داروهای موثر برای درمان تنبلی تخمدان

گزینه های درمان در دسترس برای تنبلی تخمدان در مدیریت علائم مربوطه برای خانم ها موثر هستند، اما علائم بلافاصله از بین نمی روند. علاوه بر تغییرات شیوه زندگی، مانند خوردن سالم و ورزش منظم، لازم است که خانم ها از برخی داروها نیز مانند انسولین استفاده کنند.

طبق گزارش HHS، این داروها می تواند شامل موارد زیر باشند:

قرصهای کنترل تولد

این قرص ها می توانند چرخه های قاعدگی را کنترل کنند، تولید آندروژن را کاهش دهند و به پاک شدن آکنه کمک کنند.

تنبلی تخمدان و بارداری، داروهای باروری

این داروها می توانند تخمک گذاری را در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان که می خواهند باردار شوند، تحریک کنند. این داروها عبارتند از کلومیفن (که با نام تجاری کلومید یا سروفون نیز شناخته می شود) که به صورت خوراکی مصرف می شود. یا گنادوتروپین ها مانند هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) یا هورمون لوتئینیزه (LH) که به بدن تزریق می شوند.

علاوه بر این ها، داروهای دیگری هم برای درمان تنبلی تخمدان می تواند موثر باشد که عبارتند از:

  • داروهای ضد چاقی مانند اورلیستات و سیبوترامین
  • ضد آندروژن ها مانند اسپیرونولاکتون یا فلوتامید
  • داروهای دیابت مانند متفورمین که ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشد.

درمان گیاهی تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه و توت خشک امکان پذیر است.  توصیه می شود قبل از مصرف داروهای گیاهی برای درمان تنبلی تخمدان به پزشک مراجعه کنید.

درمان های گیاهی تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک در این  مقاله  بخوانید

3.7/5 - (11 امتیاز)
منبع livescience

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من چهار ماهه که ازدواج کردم ولی باردار نشدم موهای زیر چانه دارم وپریود نامنظم متخصص هم رفتم برام آزمایش نوشته تا دوشنبه نمیتونم صبرکنم یعنی من مشکل نازایی دارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید