سریع ترین روش درمان رگ های واریسی

ورید های واریسی، رگ هایی بزرگ و پیچ خورده هستند. این رگ ها با اینکه می توانند در هر جایی از بدن به وجود آیند اما اغلب در پا ها شیوع بیشتری دارند برای درمان رگ های واریسی چه کنیم؟رگ های واریسی به عنوان یک بیماری پزشکی جدی در نظر گرفته نمی شوند اما می توانند آزاردهنده بوده و به مشکلات جدی تری ختم شوند. همچنین، از آنجایی که امکان دارد این رگ ها بسیار آشکار باشند، می توانند سبب ناراحتی یا احساس خجالت در افراد شوند. در ادامه می خواهیم سریعترین روش های درمان رگ های واریسی را توضیح دهیم

علائم رگ های واریسی

رگ های واریسی به سادگی قابل مشاهده و لمس هستند. برخلاف  رگهای عنکبوتی که اغلب بی خطر می باشند، ورید های واریسی می توانند سبب علائم بسیاری شوند. علاوه بر آن، این موارد اغلب نشانه یک بیماری عروقی زمینه ای هستند.

  • خستگی پا ها
  • سنگینی پا ها
  • تورم پا ها
  • درد های عضلانی در شب
  • تغییرات رنگ در پوست
  • بروز زخم بر روی پا ها
  • راش پوستی
  • بروز احساساتی همچون سنگینی، سوزش و یا درد در پا

افراد مبتلا به رگهای واریسی پس از مدت زیادی ایستادن یا نشستن و در حمام کردن با آب گرم مخصوصا در هنگام شب از خستگی و سنگینی پا های خود رنج می برند. مچ پا نیز می تواند در هنگام غروب متورم شود زیرا آب بدن در بافت ها جمع می گردد. می توان با راه رفتن یا دراز کشیدن این علائم را برطرف ساخت. بسیاری از افراد مبتلا، از گرفتگی عضلات پشت ساق پای خود نیز در هنگام شب رنج می برند.


درمان رگ های واریسی چیست؟

درمان رگ های واریسی

درمان واریس پا بر اساس موارد زیر توسط پزشک تعیین می شود:

  • سن، سلامت عمومی و سابقه پزشکی
  • گستردگی وضعیت
  • علائم و نشانه ها
  • میزان تحمل به دارو های، فرایند ها یا درمان های خاص
  • انتظارات از دوره بیماری
  • نظر و ترجیحات شخصی

درمان قطعی واریس پا

در صورت عدم وجود علائم، امکان دارد درمان پزشکی نیاز نباشد. با این حال، گاهی اوقات رگ های واریسی در صورت عدم درمان بدتر می شوند.

درمان پزشکی شامل موارد زیر می شود:

درمان واریس پا با بالا بردن پا ها

امکان دارد به فرد توصیه شود که 3 یا 4 بار در روز به مدت 15 دقیقه پا های خود را بالا تر از سطح قلب قرار دهد. در صورت نیاز به نشستن یا ایستادن برای مدتی طولانی در روز خم کردن گاه به گاه پا ها می تواند جریان خون را در گردش نگه دارد. در صورت ابتلا به واریس وریدی خفیف تا متوسط، بالا بردن سطح پا ها می تواند به کاهش تورم آن ها و برطرف ساختن دیگر علائم کمک کند.

درمان واریس پا با جوراب های فشاری

این جوراب های انعطاف پذیر، به رگ ها فشار وارد کرده و از تجمع خون جلوگیری می کنند. جوراب های فشاری در صورت پوشیده شدن به صورت روزانه می توانند موثر باشند.

درمان واریس پا با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی رایج ترین درمان برای هر دوی رگ های واریسی و عنکبوتی می باشد. در این فرایند محلولی نمکی (سالین) یا شیمیایی به درون ورید های واریسی تزریق می شود. این رگ ها از آن به بعد خون را انتقال نداده و دیگر رگ ها کار آن ها را جبران می کنند.
تخریب حرارتی: انرژی امواج رادیویی یا لیزر ها می توانند برای درمان رگ های واریسی استفاده شوند. در این روش یک فیبر نازک از طریق یک کاتتر به درون ورید فرستاده می شود. انرژی امواج رادیویی یا لیزر ها برای انتقال حرارتی استفاده می شود که دیواره ورید های واریسی را از بین می برد.

درمان واریس پا با جراحی 

این روش یک جراحی جهت برداشتن رگ های واریسی است.

درمان واریس پا با لیزر

یکی از بهترین روشهای درمان واریس پا در سال 2019 درمان واریس پا با لیزر می باشد. در این روش نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نمی باشدو خطرات جراحی مانند بیهوشی را در بر ندارد.پس از ضدعفونی کردن محل رگ های واریسی کار با تزریق بی حسی موضعی آغاز می شود. لیزر واریس حدود یک ساعت زمان می برد. در این روش از امواج اولتراسوند جهت از بین بردن رگ های واریسی استفاده می شود.

درمان واریس پا با میکروفلبکتومی

در این روش ابزار های مخصوصی از طریق برش هایی کوچک با هدف برداشتن ورید های واریسی به آن ها وارد می شوند. این روش می تواند هم به صورت تنها و هم با روش بالا انجام شود.

اگر به دنبال درمان خانگی واریس هستید بر روی دکمه زیر کلیک کنید

درمان خانگی واریس


چگونگی به وجود آمدن رگ های واریسی

رگ های واریسی هنگامی به وجود می آیند که ورید ها بزرگ شده و دریچه های وریدی نمی توانند به درستی بسته شوند. پزشکان به این وضعیت نارسایی دریچه ها می گویند. در این وضعیت، جریان خون رونده به قلب بسیار آهسته بوده، خون در ورید ها جمع شده و به تدریج آن ها را گشاد می کند. رگ های واریسی تنها از علائم افزایش سن نبوده و می توانند در افراد مستعد از نظر ژنتیکی در سنین پایین تر نیز بروز دهند. علاوه بر آن، عوامل خطر ابتلا شامل اضافه وزن (چاقی)، بیماری قلبی و شغلی می شوند که مستلزم ایستادن برای مدت های طولانی است. ورید های واریسی می توانند در دوران بارداری نیز تشکیل شوند.


رگ های عنکبوتی چیست؟

ورید های عنکبوتی، نوعی خفیف تر و کوچک تر از ورید های واریسی هستند و اغلب همانند یک تار عنکبوت یا آفتاب سوختگی پدیدار می شوند. این موارد اغلب رنگی آبی یا قرمز داشته و بر روی صورت، پا ها و زیر پوست یافت می شوند.


چه چیزی سبب ایجاد رگ های واریسی می شود؟

ورید های واریسی توسط افزایش فشار خون در ورید ها به وجود می آیند. واریس ورید ها در ورید های نزدیک سطح پوست (سطحی) به وقوع می پیوندد. خون با گذشتن از دریچه های یک طرفه در رگ ها به سمت قلب حرکت می کند. هنگامی که این دریچه ها ضعیف شده یا آسیب می بینند خون در ورید ها تجمع می یابد و سبب متورم شدن آن ها می گردد. نشستن یا ایستادن برای مدت های طولانی می تواند سبب تجمع خون در ورید های پا شده و فشار درون ورید ها را افزایش دهد. این ورید ها می توانند در اثر فشار بالا متورم شوند که در نتیجه آن دیواره ورید ها تضعیف شده و دریچه ها آسیب می بینند.


عوامل خطر رگهای واریسی چیست؟

ورید های واریسی در برخی خانواده ها (وراثت) رایج تر هستند. فشار بالا در ورید ها می تواند منجر به واریس ورید ها شود. عواملی که می توانند این فشار را افزایش دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • افزایش سن
  • جنسیت زن
  • عدم تحرک
  • آسیب پا
  • بارداری
  • مصرف سیگار
  • مصرف دارو های خوراکی ضد بارداری یا درمان های هورمونی

درمان واریس پا

ترومبوز رگ های عمیق یک بیماری جدی است که در آن لخته های خونی در رگ های عمیق تشکیل می گردند. این وضعیت معمولا به همراه ورید های واریسی رخ نمی دهد زیرا این موارد رگ های نزدیک به سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهند. با این حال، در موارد شدید ورید های واریسی، احتمال اندکی جهت تشکیل لخته های خون در ورید های عمیق وجود دارد. لخته های خونی نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند. علائم لخته های خونی شامل درد، تورم و قرمزی پا هستند. لخته های خونی همچنین می توانند در بازو ها و دیگر اعضای بدن تشکیل شوند. در صورتی که علائمی مبنی بر وجود یک لخته خون در بدن خود دارید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

امکان دارد، بخشی از یک لخته خون جدا شده و به درون ریه ها منتقل شود که به آن آمبولی ریوی می گویند. وجود یک لخته خون در ریه ها می تواند سبب مرگ شود. علائم این وضعیت شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه کردن (حتی سرفه خونی)، ضربان سریع قلبی، تعریق و غش کردن شوند. در صورت ابتلا به علائمی که می توانند دال بر وجود یک لخته خون در ریه ها باشند با 115 تماس گرفته و یا فورا کمک پزشکی دریافت کنید.


رگ های واریسی چگونه تشخیص داده می شوند؟

فرایند های تشخیصی برای رگهای واریسی علاوه بر یک سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی می توانند شامل موارد زیر نیز شوند:

سونوگرافی داپلکس

نوعی سونوگرافی عروقی است که برای بررسی جریان خون و ساختار ورید های پا به کار می شود. در سونوگرافی داپلکس دو نوع امواج فراصوت استفاده می شود.


عوارض رگ های واریسی چیست؟

رگ های واریسی معمولا مشکلی جدی نیستند اما می توانند عوارضی را به وجود آورند. از جمله این ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب یا تورم ورید ها (فلبیت)
  • لخته های خونی

آیا می توان از رگ های واریسی جلوگیری کرد؟

اقداماتی که می توان جهت پیشگیری از بروز واریس رگ ها انجام داد شامل موارد زیر می شوند:

  • حفظ وزنی متناسب
  • ورزش به صورت منظم
  • بالا نگه داشتن سطح پا ها در هنگام نشستن
  • عدم قرار دادن یک پا بر روی پای دیگر در هنگام نشستن
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ

منبع: کلینیک درمان واریس

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید