درمان با قرص آزارام و عوارض احتمالی آن

قرص آزارام که گاهی با نام هایی چون آزاتیوپرین یا ایموران نیز شناخته میشود، یک داروی ضد روماتیسمی اصلاح کننده (DMARD) محسوب می‌شود. وظیفه ی این دارو، کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن است که در برخی شرایط بیش از حد فعال شده باشد.

موارد مصرف قرص آزارام ۵۰

قرص آزاتیوپرین به طبقه ای از داروها تعلق دارد که به عنوان سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی شناخته می‌شوند. این دارو با تضعیف سیستم ایمنی بدن به شما کمک می‌کند تا بدن عضو جدید را بدون ایجاد مشکلات بیشتر بپذیرد (در صورت پیوند عضو) یا برای جلوگیری از آسیب بیشتر در مفاصل شما تجویز می‌شود (در صورت روماتیسم).

قرص آزارام برای درمان چیست

آزارام برای درمان لوپوس

قرص آزاتیوپرین برای پذیرش اندام در افرادی که پیوند کلیه انجام داداه اند، استفاده می‌شود. به طور معمول این دارو در کنار داروهای دیگر تجویز میشود تا در مجموع، کلیه جدید شما به طور طبیعی عمل کند. آزاتیوپرین همچنین برای درمان آرتروز روماتوئید استفاده می‌شود( در این بیماری سیستم دفاعی بدن به مفاصل سالم حمله می‌کند). متخصص روماتولوژیست می‌تواند آزاتیوپرین را برای درمان بیماری‌های زیر نیز تجویز کند:

  • لوپوس
  • پیوند عضو
  • میوزیت
  • بیماری کرون
  • آرتروز روماتوئید

زمان مصرف آزارام یا آزاتیوپرین

نحوه مصرف و زمان مصرف آزارام را در ادامه بررسی می‌کنیم. قرص آزارام و یا آزاتیوپرین معمولاً به صورت قرص خوراکی، یک یا دو بار در روز، همراه یا بعد از غذا مصرف می‌شود. پزشک در مورد دوز صحیح مصرف این دارو تصمیم می‌گیرد، زیرا مقدار مصرف دارو به وزن بیمار بستگی دارد. اما معمولاً مصرف دارو با دوز کم و در حدود پنجاه میلی گرم شروع می‌شود، که اصطلاحا به آن ایموران می گویند، پزشک ممکن است در صورت لزوم دوز مصرف را افزایش دهد.

قرص آزارم دارویی است که فورا عمل نمی‌ کند، بنابراین استمرار مصرف دارو حتی زمانی که به نظر نمی‌ رسد دارو اثر داشته باشد، بسیار اهمیت دارد. دلیل این موضوع تاثیر تدریجی ای است که مصرف این دارو بر بدن فرد دارد. همچنین باید در صورت بهبود علائم نیز، طبق تجویز به مصرف دارو ادامه داد، زیرا این دارو به کنترل وضعیت بیماری شما کمک می‌کند.

قرص آزاتیوپرین یک مسکن نیست، اما می‌تواند صدمات و اثرات ناشی از بیماری شما را کاهش دهد. علائم شما باید شش تا دوازده هفته پس از شروع مصرف این دارو، بهبود پیدا کند.

عوارض قرص آزارام در بارداری

عوارض قرص آزارام در بارداری

آزاتیوپرین نباید در دوران بارداری استفاده شود، مگر اینکه مزایای مصرف دارو از خطرات آن بیشتر باشد. در هنگام استفاده از این دارو باید اقدامات پیشگیری از بارداری را نیز انجام داد. اگر در حالی که این دارو را مصرف می‌کنید باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا این دارو می‌تواند از طریق پوست و ریه‌ ها جذب شده و به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند، نباید از این دارو استفاده کنند یا حتی گرد و غبار این قرص‌ها وارد سیستم تنفسی آنها شود.

تاثیر آزارام بر جنین

از جمله عوارض قرص آزارام در بارداری و تاثیر آزارام بر جنین تولد زودرس و وزن کم نوزاد به دنبال تماس مادر با آزاتیوپرین به ویژه در کنار استفاده از کورتیکواستروئیدها گزارش شده است. همچنین گزارش‌هایی از سقط خودبخودی به دنبال مواجهه مادر یا پدر با این دارو گزارش شده است. لوکوپنی و یا ترومبوسیتوپنی در تعدادی از نوزادانی که مادران آنها از آزاتیوپرین در تمام دوران بارداری خود مصرف کرده اند نیز گزارش شده است.

آزارام در شیردهی

برای مصرف این دارو در زمان شیردهی، مراقبت‌های بیشتر زیر نظر هماتولوژیست توصیه می‌شود، زیرا این دارو میتواند از طریق شیر مادر منتقل شود. اگر شما یک مادر شیرده هستید و آزاتیوپرین مصرف می‌کنید، این دارو می‌تواند کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. حتما از پزشک متخصص در این باره مشورت بگیرید.

عوارض قرص آزارام 50 میلی گرم

این دارو برای بیشتر افراد عوارض جانبی ندارد و برای افرادی که شاهد این عوارض هستند نیز، این عوارض معمولاً جدی نیستند. اما اگر عوارض جانبی شدیدی دارید یا نگران علائم خود هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. آزاتیوپرین می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

  • حالت تهوع یا احساس بیماری
  • استفراغ
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • ریزش مو
  • جوش‌های پوستی
  • حساسیت به نور خورشید

اگر حین مصرف قرص آزاتیوپرین بیمار شدید راه حل چیست؟

از آنجا که آزاتیوپرین می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد، می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت در بدن شما را افزایش دهد. همچنین می‌تواند بر شمارش خون یا کبد شما تأثیر بگذارد. بنابراین لازم است قبل و در طول دوره آزاتیوپرین آزمایش خون انجام دهید و نتایج را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. اگر بعد از شروع مصرف آزاتیوپرین، هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید، فورا با پزشک یا متخصص خود تماس بگیرید:

  • گلو درد، تب یا هرگونه علائم عفونت
  • کبودی یا خونریزی غیر قابل توضیح
  • زردی پوست یا چشم‌ها، که به زردی معروف است
  • علائم جدیدی که شما را نگران می‌کنند

اگر در حال مصرف آزاتیوپرین باشید، این بیماری‌ها می‌توانند از حد معمول سخت تر باشند. ممکن است نیاز باشد پیش از ادامه درمان خود از شر این بیماری‌ها خلاص شوید که در این صورت پزشک ممکن است مصرف آزاتیوپرین شما را تا زمان بهبود این بیماری‌ها متوقف کند.

قرص آزارام و ریزش مو

ریزش مو در بیمارانی که آزاتیوپرین و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت می‌کنند، گزارش شده است. در بیشتر موارد با وجود ادامه درمان، این مشکل خودبخود برطرف می‌شود. رابطه مشخصی بین کچلی و درمان آزاتیوپرین وجود ندارد.

 مصرف آزاران یا ایموران از چه زمانی آغاز میشود؟

این دارو برای جلوگیری از مقاومت بدن در برابر پیوند کلیه استفاده می‌شود. معمولاً آزاتیوپرین در روز پیوند با تزریق داخل وریدی (به داخل ورید) شروع می‌شود. دوز اولیه براساس وزن بدن مشخص می‌شود و معادل سه تا پنج میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است. پس از پیوند، از قرص استفاده می‌شود. این دوز به طور کلی به یک دوز نگهدارنده از یک میلی گرم تا سه میلی گرم به  ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز کاهش می‌یابد.

عوارض قطع ناگهانی آزارام

اثرات ترک داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در افراد مبتلا به بیماری خاموش کرون نامشخص است. شواهد تایید نشده ای نشان می‌دهند که ادامه درمان آزاتیوپرین برای جلوگیری از عود مجدد بالینی ممکن است نسبت به قطع مصرف دارو بهتر باشد، در حالی که شواهد ضعیف دیگری نشان می‌دهند که ممکن است هیچ تفاوتی در میزان عود بالینی، میان قطع آزاتیوپرین از درمان ترکیبی، در مقایسه با ادامه درمان ترکیبی وجود نداشته باشد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهایی در رابطه با مصرف قرص آزارام

از آنجایی که آزارام بر سیستم دفاعی بدن تاثیر میگذارد، حین مصرف آن باید مراقبت های ویژه ای را اعمال کرد:

عفونت‌

از آنجا که آزاتیوپرین می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد، می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت در بدن شما را افزایش دهد. دارو تعداد گلبول‌های سفید را که با عفونت در بدن مبارزه می‌کنند، کاهش می‌دهد و می‌تواند خطر عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی را افزایش دهد. اگر متوجه علائم عفونت (مانند تب، لرز، سرفه، ادرار دردناک) یا هرگونه علائم غیرمعمول دیگر شدید، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. در صورت تماس با شخصی که آبله مرغان یا زونا دارد نیز فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهید. در هنگام مصرف این دارو، پزشک میزان گلبولهای سفید شما را مرتباً کنترل خواهد کرد. برای جلوگیری از عفونت‌ها به نکات زیر دقت کنید:

  • سعی کنید از تماس نزدیک با افرادی که دچار بیماری‌ها عفونی هستند، جلوگیری کنید.
  • دستان خود را مرتب بشویید و یک بطری کوچک ژل ضد باکتری به همراه داشته باشید.
  • با مسواک زدن مرتب، دهان خود را دندان تمیز نگه دارید.
  • اگر سیگاری هستید سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • از ذخیره سازی مناسب و کیفیت غذای خود اطمینان حاصل کنید.
  • سعی کنید خانه خود به ویژه آشپزخانه، حمام و توالت را تمیز و بهداشتی نگه دارید.
  •  بدون تایید پزشک واکسیناسیون نکنید.

سرطان

این دارو می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، به ویژه لنفوم سلولهای T هپاتوسپلنی (نوعی سرطان شدید سلولهای ایمنی) و سرطان پوست را افزایش دهد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش را محدود کنید، لباس محافظ بپوشید و از ضد آفتاب با ضریب محافظت بالا در برابر خورشید استفاده کنید. خیلی سریع رشد غیرمعمول روی پوست خود را به پزشک گزارش کنید.

خونریزی

آزارام می‌تواند باعث کاهش پلاکت‌های خون شود ( پلاکت بخشی از خون است که به لخته شدن خون کمک می‌کند). در هنگام مصرف این دارو، پزشک میزان پلاکت شما را مرتباً کنترل خواهد کرد. در صورت مشاهده علائم غیرمعمول کبودی یا خونریزی (به عنوان مثال خونریزی لثه، خون در ادرار، مدفوع تیره)، فوراً با پزشک متخصص تماس بگیرید و یا به وی مراجعه کنید.

عملکرد کلیه

آزاتیوپرین ممکن است در بعضی افراد که عملکرد کلیه ضعیفی دارند، آهسته تر از بدن خارج شود. اگر عملکرد کلیه ضعیفی دارید در مورد چگونگی تاثیر این دارو بر وضعیت سلامتی خود با پزشک خود مشورت کنید.

قرص آزارام و ام اس

آزارام و یا آزاتیوپرین متداول ترین روش سرکوب کننده سیستم ایمنی در بیماری ام اس و یا همان مولتیپل اسکلروز (MS) است. این دارو جایگزینی برای اینترفرون بتا برای درمان ام اس محسوب می‌شود، زیرا هزینه بسیار کمتری دارد. نگرانی در مورد خطرات این دارو، خصوصا در مورد افزایش خطر بدخیمی بیماری، استفاده از این دارو را محدود کرده است.

جایگزین قرص آزارام

در اینجا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که جایگزین قرص آزارام چیست؟ آیا مایکوفنولات مفتیل یک جایگزین مؤثر در بیماران مقاوم برابر آزاتیوپرین با بیماری مزمن کرون فعال است؟
هر دو دارو در ایجاد بهبودی مؤثر هستند. به نظر می‌رسد آزاتیوپرین در حفظ بهبودی مؤثرتر است. شروع اثر درمانی تحت مایکوفنولات مفتیل سریع تر است. هر دو دارو دارای پتانسیل ایجاد کاهش استروئید هستند که تحت تأثیر آزاتیوپرین دیرتر اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد که آزاتیوپرین بازدارنده فشار خون در بیماری مزمن کرون فعال است، اما مایکوفنولات مفتیل برای بیمارانی مناسب است که آزاتیوپرین را تحمل نمی‌کنند.

 

3.6/5 - (35 امتیاز)
منبع versusarthritis chealth ncbi

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. مریم امینی می‌نویسد

    آیا برای تزریق واکسن آنفولانزا می بایست مصرف قرص ازارام

    را قطع کرد

  2. Elaheh می‌نویسد

    سلام
    من برای کبدم یه مدتی پردنیزولون استفادهمیکردم الان یک ماهی میشه دکترم قطع کرده بهم آزارام گفته بخورم هفته های اول مشکلی نداشتم ولی دوهفته هست که حالت تهوع، سرگیجه ویبوست دارم اگه یکدفعه قطع کنم قرصمو مشکلی پیش میاد؟ رفتم پیش دکترم برای این حالت تهوع وسرگیجه ویبوستم شربت ملین وقرص نولپازا ویه قرصی هم داده قبل شام وناهار بخورم برای حالت تهوعم فکرمیکنمبعد گفته سردوماه آزمایش بدم برم بهش نشون بدم آزمایشات کبدی حالاچیکارکنم حالم اینجوریه؟؟؟

  3. سهیلا می‌نویسد

    سلام خسته نباشیدمن ده روز آزارام ۵۰میخورم شدت ریرش مویی پیدا کردم که اشکم دراورد خیلی خیلی شدید میریزه.لطفا راهنمایی کنید من بیماری سندرم بحجت دارم

    1. مریم می‌نویسد

      سلام منم سندروم بهجت دارم شما چه مدت هست مطلع هستید از بیماریتون

  4. شایان می‌نویسد

    _ در مورد واکسن آنفولانزا من از دکتر خودم که فوق تخصص گوارش و کبد هست پرسیدم و گفت در حین مصرف آزاتیوپرین میتونی واکسن آنفولانزا بزنی و مشکلی نداره. حتی به من گفت واکسن هپاتیت B و هپاتیت A هم میتونی بزنی.

    _ تا جایی که من مطالعه کردم قطع ناگهانی آزاتیوپرین مثل قطع ناگهانی پردنیزولون خطرناک نیست اما باعث عود مجدد بیماری خودایمنی میشه. قرص رو همراه با غذا و مقدار کافی آب مصرف کنید تا تحملش برای معده راحت‌تر بشه.

    _ در ماه‌های اولیه مصرف، ریزش موی نسبتاً زیادی ایجاد می‌کنه ولی بعد از چند ماه مصرف، شدت ریزش مو کمتر میشه. از موهاتون بیشتر مراقبت کنید و سعی کنید با تغذیه مناسب، ریزش مو رو به حداقل برسونید.

  5. ناشناس می‌نویسد

    قرص ازارام برای در مان پستون چه تاثیری دارد

  6. بهار می‌نویسد

    یلام وقت بخیر.بتازگی حدود شش روزایت آزارام مصرف میکنم برای کم شدن التهاب روده (کولیت دارم)
    تهوع و سرفه پیداکردم.دارو رو قطع کنم؟
    ارتباط با پزشک درحال حاضر بدلیل تعطیلات برام مقدور نیست.ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      منم کولیت روده دارم چیکار کنم لطفن راهنماییم کنید
      کل سیستم اجابت مزاجم بهم ریخته نمیدونم چیکار کنم
      ممنونومیشم راهنماییم کنید

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام ازرام خارجی بخر عوارض کمتری داره

از پزشکان نبض‌ما بپرسید