۱۱ روش طلایی برای خنک نگه داشتن خانه در فصل تابستان بدون استفاده از کولر!

ممکن است خنک نگه داشتن خانه بدون کولر در نگاه اول کار خیلی عجیبی به نظر برسد؛ اما هر چقدر هم عجیب، این کار غیر ممکن نیست. در این مقاله 11 روش ساده را به شما معرفی خواهیم کرد که با اجرایی کردنشان می‌توانید خانه را بدون استفاده از کولر خنک کنید.

  1. جلوی نور را بگیرید

یکی از عواملی که می‌تواند به گرم شدن حداکثری خانه منجر شود، ورود نور گرم تابستانه از طریق پنجره‌ها است. جالب است بدانید پنجره‌های مجوز ورود 25 درصد از گرمای تابستان به درون خانه را صادر می‌کنند. به همین دلیل به ویژه در ساعت‌های گرم‌تر روز جلوی آن‌ها را با استفاده از پرده بپوشانید و نگذارید خانه گرم شود.

  1. پنکه سقفی با چرخش معکوس!

واقعیت این است که انواع پنکه به ویژه پنکه سقفی مثل انواع کولرها خاصیت خنک کنندگی ندارند؛ در حالی که حتی کوچک ترین مدل های کولر گازی یا اسپلیت پرتابل و ایستاده خاصیت سرمایشی بالایی دارند؛ قرار دادن حتی چندین پنکه هم نمی‌تواند به پای بخشی از خاصیت سرمایشی آن‌ها شود؛ اگر چه قاعدتا قیمت پنکه به مراتب پایین‌تر از انواع کولر است.

با وجود این می‌توانید از یک ترفند اساسی برای ایجاد احساس راحتی بیشتر با پنکه کمک بگیرید و آن این است که پره‌های پنکه سقفی باید بر خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخد تا هوا به صورت مستقیم به سمت پایین بیاید. هر چه هوا گرم‌تر بود می‌توانید سرعت چرخش پنکه سقفی را بالاتر ببرید؛ به شرط آنکه از امنیت آن مطمئن باشید.

  1. عایق بندی کنید

بسیاری از کارهایی که در زمستان برای گرم‌تر نگه داشتن خانه انجام می‌شوند، در تابستان هم به کمک ایجاد سرمایش می‌آیند و یکی از این گزینه‌ها عایق بندی دیوارهاست. انجام عایق بندی برای فصل تابستان نه تنها انرژی مصرفی خانه را پایین می‌آورد و منجر به هزینه کمتر قبض‌ها خواهد شد؛ بلکه می‌تواند به راحتی هوای خنک را داخل خانه کند و هوای گرم را پشت دیوارها نگه دارد. نگران زمستان هم نباشید؛ با رسیدن این فصل می‌توانید با استفاده از پکیج یا اسپلیت هوای گرم و مطبوع را در خانه ایجاد کرد و داخل خانه و پشت دیوارها نگهش دارید؛ اگر هم فکر می‌کنید هزینه‌ها بالا خواهد رفت سراغ خرید پکیج یا اسپلیت از برند ایران رادیاتور بروید که علاوه بر اینکه جزو برندهای معتبر ایراتی است، با توجه به بودجه شما مدلی با قیمت مناسب را پیشنهاد خواهند کرد.

    1. استفاده از درزگیرها
استفاده از درزگیر برای پنجره ها

درزگیرها هم کارکردی مشابه عایق بندی برای خانه خواهند داشت؛ با این تفاوت که استفاده از درزگیر برای درها و پنجره‌ها ضروری است و مانع از ورود گرد و خاک و حشرات کوچک هم می‌شود. زمانی که درزهای در و پنجره‌ها را بپوشانید، مانع از خروج هوای خنک از داخل خانه به سمت بیرون خواهید شد. این روش بسیار کم هزینه است و در عین حال نصب ساده آن باعث می‌شود خیلی زود بتوانید همه درزها را بگیرید.

  1. شب‌ها پخت و پز کنید

دستگاه‌های بزرگی مثل ماشین لباسشویی، اجاق گاز و ماشین ظرفشویی مقادیر قابل توجهی گرما از خودشان ساطع می‌کنند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از این اتفاق و کاهش اثر آن به حداقل شب‌ها و بعد از ساعات اوج مصرف برق از این وسایل استفاده کنید. هوای شب خنک‌تر است و نمی‌گذارد دمای داخل خانه آن طور که ممکن است در طول روز بالا برود، افزایش پیدا کند. می‌توانید شب‌ها غذای دو وعده برای روز بعدتان درست کنید تا در طول روز بعد مجبور به پخت و پز نشوید.

  1. در اتاق‌ها را ببندید

یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید مانع از خروج هوای خنک داخل خانه شوید این است که هوای خنک را به محلی هدایت کنید که زمان بیشتری را داخل آن می‌گذرانید. این کار هم مستلزم بستن درب اتاق‌ها و فضاهایی است که از آن‌ها استفاده‌ای ندارید. با این کار هوای خنک در محل دلخواه شما تراکم بیشتری پیدا خواهد کرد.

  1. ترفند پنکه یخی

اگر تنها وسیله سرمایشی موجود در منزل‌تان یک پنکه ایستاده است، احتمالا متوجه شده‌اید که جز جا به جایی هوا نقش خنک کننده دیگری ایفا نمی‌کند؛ برای اینکه بتوانید هوای خنک را هم به پنکه‌تان اضافه کنید؛ همیشه مقداری یخ در فریزر داشته باشید. یخ‌ها را در کاسه‌ای بریزید و جلوی پنکه بگذارید. خواهید دید که هوای خنک و مطبوع فضای اتاق را پر خواهد کرد؛ چیزی شبیه کولر با هزینه کمتر.

    1. پرده‌ها را خیس کنید
خیس کردن پرده برای خنک کردن خانه

کافی است یک اسپری تهیه کنید و همیشه در یخچال آب خنک داشته باشید، تا بتوانید هوای خنک را به خودتان هدیه کنید. نحوه کار هم این است که روی پرده‌ها با استفاده از اسپری آب خنک بپاشید و کمی پنجره‌ها را باز کنید تا نسیم ملایمی داخل بوزد و پرده‌ها را تکان دهد. این کار باعث خنک شدن هوا خواهد شد. جالب است بدانید این روشی است که مدت‌ها قبل از استفاده از کولر در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت.

  1. هود و هواکش را روشن کنید

روشن کردن هواکش سرویس بهداشتی و هود آشپزخانه کمک بزرگی به خنک شدن فضای منزل شما خواهد کرد. دلیلش هم این است که چه هواکش و چه هود، هر دو هوای گرم را با مکش بالا از خانه خارج می‌کنند و مانع از بالا رفتن دمای داخل اتاق‌ها خواهند شد.

  1. بالش خنک بخرید

خوابیدن در اتاق خواب بدون کولر کلافه کننده است؛ نکته مهم این است که اولا باید تمام ملحفه‌ها نخی و ترجیحا الیاف به کار رفته در تشک، بالش و لحاف طبیعی باشند (در این مطلب می‌توانید با رایج‌ترین پارچه‌ها برای سرویس خواب آشنا شوید). در مرحله دوم استفاده از بالش‌های حاوی ژل خنک کننده می‌تواند اقدام مناسبی برای کاهش دمای بدن موقع خواب به شما رود. اگر این امکان را ندارید می‌توانید بسته‌های ژل خنک کننده را از داروخانه‌ها تهیه کنید. این بسته‌ها را در فریز بگذارید و موقع خواب لا به لای یک حوله بپیچید در دستتان بگیرید. دلیل اینکه نباید مستقیم این بسته‌ها را در دست بگیرید، این است که بسیار سرد هستند و ممکن است به بدنتان آسیب وارد کنند.

  1. سایه بان نصب کنید

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، پنجره‌ها انتقال دهنده گرمای زیادی به فضای داخل خانه هستند. یکی از روش‌های خوبی که می‌توانید این میزان گرما را کاهش دهید، نصب و استفاده از سایه بان است. سایه بان هم در هوای بارانی برای پنجره‌ها مناسب است و هم در هوای گرم مانع از ورود حرارت به خانه خواهد شد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید