آمادگی قبل از کولونوسکوپی

نیاز اصلی یک کولونوسکوپی موفق، خالی کردن محتویات روده بزرگ است. اگر روده به اندازه کافی آماده نباشد؛ ممکن است پولیپ‌ ها و جراحت ‌های آن به خوبی دیده نشوند و روند کولونوسکوپی، زمان بیشتری ببرد و میزان خطر پیچیدگی‌ های این روش نیز افزایش یابد. حالت دیگر هم این است که تا زمانی که روده آماده شود، صبر کنیم و کولونوسکوپی را تکرار کنیم یا برای انجام دوباره آن برنامه‌ریزی کنیم.

مراکز پزشکی مختلف، روش‌ های مختلفی برای آمادگی روده برای کولونوسکوپی پیشنهاد می‌ کنند. روند آمادگی روده شامل دو بخش است: رژیم غذایی و نوشیدن مایعات پاک‌کننده روده. در ادامه مطلب، به چند عدد از راهکار های اصلی آماده‌ سازی روده اشاره خواهیم کرد.

دلایل کولونوسکوپی

با انجام کولونوسکوپی، می‌توان سرطان‌ های روده کوچک را شناسایی کرد و قبل از انتشار آن به دیگر قسمت‌ های بدن؛ برای درمان این بیماری اقدام کرد. هم ‌چنین با انجام این روش می‌توان پولیپ‌ ها و غده‌ های کوچک روده را تشخیص داد و آن ‌ها را از بدن خارج کرد. رشد این پولیپ‌ ها و غده ‌ها، می‌تواند تبدیل به سرطان روده شود. 

قبل از کولونوسکوپی چه بخوریم؟

روده شما باید به طور کامل تخلیه شده و پاک باشد، تا بتوان به خوبی درون آن را بررسی کرد. برای دستیابی به  این هدف باید از قبل از ملین ‌های قوی استفاده کرد و رژیم غذایی خاصی را رعایت کرد. انجام این کار خوشایند نیست اما به خاطر داشته باشید که این روند موقتی است و منجر به نجات جانتان خواهد شد.

با انجام روش زیر، می‌ توانید کاری کنید که این روند تا حد امکان به خوبی پیش رود. سه تا چهار روز قبل از انجام کولونوسکوپی، غذا های سبک بخورید و به روند پاک‌ سازی روده کمک کنید. پزشکان توصیه می ‌کنند که غذا هایی مصرف کنید که فیبر کم دارند و هضمشان راحت ‌تر است و به سرعت از بدن خارج می‌شوند.

آزمایش کولونوسکوپی بهترین روش تشخیص سرطان روده

از جمله غذاهایی که می‌توانید مصرف کنید، غذاهای زیر هستند:

از مصرف غذا های زیر پرهیز کنید:

در چنین مواردی، باید مصرف ویتامین یا مکمل‌ های دیگر را متوقف کنید. با پزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید که از چند روز قبل، باید مصرف دارو های تجویزی روزمره خود و دارو های بدون نسخه ضد التهاب یا رقیق‌ کننده را قطع کنید.

رژیم غذایی

روز قبل از انجام کولونوسکوپی، نباید هیچ چیز جامدی مصرف کنید. تنها می ‌توانید مایعات شفاف مصرف کنید. آب ‌رسانی به بدن بسیار مهم است. به همین دلیل باید مقدار زیادی مایعات شفاف مصرف کنید. از جمله این مایعات شفاف، می ‌توان به نوشیدنی‌ های ورزشی، آب‌ میوه ‌های شفافی مانند آب سیب و آب انگور سفید و آب گوشت شفاف ‌شده اشاره کرد. البته می ‌توانید نوشابه، قهوه و چای هم مصرف کنید (بدون کرم). می ‌توانید ژلاتین و بستنی یخی مصرف کنید اما نباید این خوراکی‌ها حاوی رنگ قرمز، آبی یا بنفش باشند.

این‌گونه رنگ‌ها می ‌توانند موجب رنگی شدن غشای روده شوند و روند بررسی این عضو را برای پزشک سخت کنند. هم‌چنین از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های غیرشفافی مانند شیر یا آب پرتقال خود داری کنید. حدود دو تا چهار ساعت قبل از انجام کولونوسکوپی نباید چیزی بخورید یا بنوشید (لطفا راجع به زمان دقیق قطع مصرف نوشیدنی‌های شفاف با پزشک خود مشورت کنید).

آیا کولونوسکوپی درد دارد؟

رژیم مقدماتی کولونوسکوپی

چند روز قبل از انجام کولونوسکوپی:

رژیم غذایی با فیبر کم را آغاز کنید. غلات سبوس ‌دار، آجیل، تخمه، میوه خشک، میوه یا سبزیجات خام مصرف نکنید.

روز قبل از انجام کولونوسکوپی:

غذا های جامد نخورید. در عوض مایعات شفافی مانند آبگوشت شفاف یا رقیق، قهوه یا چای سیاه، آبمیوه شفاف (آب سیب، آب انگور سفید)، نوشابه‌ های شفاف یا نوشیدنی ‌های ورزشی، ژله، بستنی یخی و… مصرف کنید.

روز انجام کولونوسکوپی:

مانند روز قبل، تنها مایعات شفاف مصرف کنید. تا دو ساعت قبل از انجام کولونوسکوپی، هیچ چیز مصرف نکنید.

مدت زمان انجام کولونوسکوپی

معمولا مدت زمان انجام کولونوسکوپی، حدود سی تا شصت دقیقه است. این مدت زمان، نسبت به این‌ که پزشکتان تصمیم داشته باشد پولیپ‌ ها را از بین ببرد یا از روده نمونه‌ برداری کند؛ تغییر می‌ کند. البته بیمار و مراقب بیمار، باید حدود دو تا سه ساعت خود را در مرکز آندوسکوپی یا بیمارستان بگذرانند (برای آمادگی قبل از کولونوسکوپی تا ریکاوری پس از انجام این عمل).

  • 30 تا 60 دقیقه برای آماده‌ سازی بیمار قبل از عمل
  • 30 تا 60 دقیقه برای انجام کولونوسکوپی
  • 30 تا 60 دقیقه برای ریکاوری، پس از انجام کولونوسکوپی در بیمارستان یا مرکز آندوسکوپی
  • بقیه روز برای استراحت و ریکاوری بیمار در خانه

نبض ما

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید