لوکسیم ۲۰ برای چیست؟

لوکسیم 20 نوعی دارای ضد افسردگی است که به عنوان یک  SSRI (مهارکننده ی انتخابی بازجذب سروتنین) شناخته می شود. این دارو اغلب برای درمان افسردگی و همچنین گاهی اوقات برای درمان اختلالات وسواسی جبری (OCD)، حمله ی هراس یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مصرف می شود. لوکسیم 20 به بسیاری از افراد کمک می کند که از افسردگی بهبود یابند و عوارض ناخواسته ی کمتری نسبت به دارو های ضد افسردگی قدیمی تر دارد.

نکات کلیدی در مورد لوکسیم 20

چه کسی می تواند لوکسیم 20 را مصرف کند و چه کسی نمی تواند؟

پیش از شروع مصرف دارو در صورتی که از شرایط زیر برخوردار هستید، با دکتر خود در میان بگذارید:

  • شما در گذشته دارای واکنش آلرژیک به لوکسیم 20 یا هر نوع داروی دیگری بوده اید.
  • مشکل قلبی دارید – چرا که لوکسیم 20 می تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد و یا تغییر دهد.
  • در صورتی که تا به حال نوع دیگری از داروی افسردگی را مصرف کرده اید، برخی از دارو های ضد افسردگی نادر، می توانند با لوکسیم 20 تداخل داشته باشند و موجب فشار خون بسیار بالا شوند، حتی وقتی که به مدت چند هفته متوقف شوند.
  • در صورتی که قصد بارداری دارید، دوره ی بارداری را می گذرانید  و یا در حال شیردهی باشید.
  • اگر دارای مشکل چشمی به نام گلوکوم باشید. چرا که لوکسیم 20 می تواند فشار چشم را افزایش دهد.
  • مبتلا به صرع هستید یا الکترو شوک درمانی می شوید – چرا که لوکسیم 20 ممکن است حملات صرع را افزایش دهد.
چند راهکار ساده و فوری برای درمان افسردگی

اگر مبتلا به دیابت هستید، لوکسیم 20 باعث می شود که ثابت نگه داشتن قند خون شما دشوارتر شود. قند خون خود را در چند هفته اول درمان با داروی لوکسیم 20، بررسی کنید و در صورت لزوم، درمان دیابت خود را تنظیم کنید.

چگونه و چه زمانی لوکسیم 20 را مصرف کنم؟

لوکسیم 20 را یک بار در روز – در صبح  –  مصرف کنید. بهتر است که این دارو همراه با غذا مصرف شود که معده شما را ناراحت نکند. قرص های لوکسیم 20 با وزن های مختلفی وجود دارند که از محدوده ی  10mg تا  30mg می باشند.

چه مقدار از این دارو را باید مصرف کنم؟

دوز دارویی که برای شما تجویز می شود، بستگی به دلیلی دارد که آن را مصرف می کنید. اکثر افراد با دوز  10mg یا  20mg مصرف دارو را شروع خواهند کرد. این مقدار ممکن است تا زمانی افزایش یابد که شما و پزشکتان توافق کنید، که این مقدار دارو برای شما مناسب است.

مقدار ماکزیمم توصیه شده لوکسیم 20، بسته به دلیل مصرف دارو،   50mg یا   60mg می باشد. اگر شما در سن 65 سال یا بیشتر هستید، مقدار ماکزیمیم داروی تجویز شده،  40mg در روز می باشد. اگر شما مشکلاتی در کبد یا کلیه دارید، ممکن است از شما خواسته شود که دوز کمتری را مصرف کنید. در لوکسیم 20 مایع، مقدار  10ml معادل با  20mg قرص است.

اگر مصرف یک نوبت دارو را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما گهگاهی مصرف یک نوبت دارو را فراموش کردید، نگران نباشید، اگر پیش از رفتن به رختخواب آن را به یاد آوردید، فوراً آن را مصرف کنید. اگر در طول شب یا روز بعد آن را به خاطر آوردید، مصرف آن دوز دارو را کاملاً ترک کنید. هرگز دو دوز دارو را به جبران دوز فراموش شده، به طور همزمان مصرف نکنید. اگر اغلب اوقات مصرف دارو را فراموش می کنید، هشدار ساعت را جهت یادآوری تنظیم کنید.

مصرف دارو

در صورت مصرف داروی بیش از اندازه چه اتفاقی می افتد؟

مقدار لوکسیم 20 که می تواند منجر به بیش مصرفی (اوردوز) دارو شود، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در شرایط زیر فوراً با پزشک تماس بگیرید:

اگر نیاز است که به بیمارستان بروید، خودتان رانندگی نکنید، از شخصی بخواهید که شما را به آنجا برساند و یا با آمبولانس تماس بگیرید. داروی لوکسیم 20 همراه با بروشور بسته، بعلاوه هر داروی مصرفی دیگر را، همراه با خود ببرید.

عوارض جانبی

لوکسیم 20، مانند تمام دارو ها می تواند باعث بروز عوارض جانبی در برخی افراد شود، اما بسیاری از افراد هیچ عوارض جانبی ندارند، یا عوارض جانبی اندکی را تجربه می کنند. برخی از عوارض جانبی شایع لوکسیم 20، زمانی که بدن شما به آن عادت کرد، به تدریج بهبود می یابند.

عوارض جانبی شایع

عوارض جانبی شایع، در بیش از 1 نفر از هر 100 نفر اتفاق می افتند. در صورتی که این عوارض جانبی شما را آزار می دهند و یا رفع نشوند، به مصرف داروی خود ادامه دهید اما به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید:

احساس خستگی

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی نادر هستند، و در کمتر از 1، از هر 1000 نفر می باشد. اگر دچار موارد زیر شده اید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در صورت ابتلا به موارد زیر، سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

  1. سردرد مداوم، سرگیجه یا ضعف طولانی مدت، گرفتگی عضلات مکرر، اینها همگی می توانند علائم سطوح کم سدیم در خون شما باشند. در موارد سخت، سطوح پایین سدیم می تواند منجر به تشنج شود.
  2. تفکراتی در مورد آسیب زدن به خودتان یا پایان دادن به زندگی خود
  3. استفراغ خون یا استفراغ تیره، سرفه کردن خون، وجود خون در مدفوع، مدفوع تیره یا قرمز – اینها همه علامت خونریزی از روده می باشند.
  4. خونریزی از لثه یا کبودی هایی که بدون دلیل رخ می دهند یا بزرگتر می شوند.

در صورتی که موارد زیر را تجربه کردید، قرار ملاقاتی را با پزشک تنظیم کنید:

چگونه با عوارض جانبی مقابله کنیم؟

احساس کسالت (تهوع) – سعی کنید که این دارو را همراه با غذا یا پس از آن مصرف کنید. تا جایی که می توانید آن را همراه با غذای ساده استفاده کنید و از مصرف غذاهای سنگین یا پر از ادویه همراه با آن خودداری کنید.

سردرد – مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید و مقادیر مایعات زیادی به همراه دارو می نوشید. الکل زیاد از حد مصرف نکنید . از داروساز خود بخواهید که یک مسکن به شما بدهد. سردردها معمولاً یک هفته پس از شروع مصرف لوکسیم 20 از بین می روند.

قادر به خواب نبودن – مصرف داروی لوکسیم 20 اولین کاری ست که در صبح انجام می دهید.

اسهال – مصرف مقدار مایعات زیاد و یا آب از کم آبی بدن جلوگیری می کند. علائم کم آبی، مدفوع کمتر از معمول یا مدفوع بدبوی تیره می باشد. بدون مشورت پزشک هیچ دارویی برای درمان اسهال مصرف نکنید.


نبض ما

3.8/5 - (18 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام قرص لوکسیم تا چند سال میتونیم استفاده کرد

از پزشکان نبض‌ما بپرسید