رژیم غذایی مناسب بیماران قلبی چیست؟

اصول کلی رژیم غذایی مناسب بیماران قلبی از همان اصول تغذیه سالم در جمعیت عمومی پیروی می کند. رعایت رژیم غذایی می تواند علاوه در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، نقش موثر و مفیدی در درمان بیماری قلب نیز داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب بیماران قلبی با انسداد عروق کرونری

اصول رژیم غذایی بیمارن قلبی با انسداد عروق کرونری یا سابقه سکته قلبی عبارت است از :

پرهیز کامل از روغن های اشباع (مانند روغن نباتی جامد و دنبه حیوانی ) و غذاهای پر کلسترول مانند کله پاچه ، مغز ، جگر ، دل و گلوه ، زرده تخم مرغ و…

محدود کردن نمک (سدیم) رژیم غذایی: (حذف غذاهاى پرنمک، مانند چیپس سیب‌زمینی، سوپ یا غذاهای کنسروشده، گوشت یا ماهی نمک سود، حذف نمک در سر سفره به غذا)

رژیم غذایی مناسب بیماران نارسایی قلبی

علاوه بر موارد فوق شامل محدودیت مایعات رژیم غذایی نیز می باشد.از مصرف مایعات زیاد بویژه پشت سر هم (مثلا صرف چند لیوان چای، آب و… پشت سر هم ) بپرهیزید. همچنین در موارد CHF پیشرفته رژیم سختیگرانه‌ترى در مورد حذف کامل نمک از غذا (کمتر از ۲ گرم نمک در روز) نیاز است.

رژیم غذایی مناسب بیماران دچار آریتمی

علاوه بر رعایت الگوی سالم تغذیه ، حذف مواد محرک مانند چای پررنگ یا کهنه دم ( بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه دم کردن چای ، در صورت عدم جدا کردن تفاله چای از قوری، چای کهنه دم تلقی می شود.) ، قهوه و نسکافه، شکلات ، ادویجات تند و فلفل و … لازم است.

برنامه سالم غذایی

رهنمودهایی کلی زیر فقط برای تغییرعادات ناسالم فعلی و حفظ یک الگوی سالم تغذیه‌ای در طول زندگی در جهت سلامت جسمی ارایه شده است .اگر می‌خواهید به یک هدف خاص برای مثال کاهش فشارخون یا کاهش سطح کلسترول خون یا کنترل دیابت و کاهش وزن برسید جهت نیل به این هدف و در طراحی یک برنامه مطلوب غذایی، با پزشک خود مشورت نمایید. البته رهنمودهایی کلی برای کاهش فشارخون یا کاهش سطح کلسترول خون در قسمت های بعدی آورده شده است.

الف) تنظیم ترکیب غذای مصرفی

از انواع گوناگونی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید (روزانه۹ واحد غذایی یا بیشتر).

از انواع گوناگونی از غذاهای غله‌ای شامل غلات سبوس‌دارونیز نخود و لوبیا استفاده کنید. (روزانه۶ واحد غذایی یا بیشتر).

از محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی، ماهی و گوشت مرغ بدون پوست استفاده کنید.

از روغن‌ها و چربی‌هایی استفاده کنید که چربی اشباع کمتراز ۲ گرم در هر قاشق غذاخوری داشته و فاقد چربی‌های ترانس باشند مثلاً کره گیاهی مایع ، روغن زیتون و روغن کانولا .

مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع یا چربی ترانس بالا نظیر شیر کامل (پرچرب)، گوشت‌های قرمز چرب، روغن‌های حیوانی و روغن‌های نباتی جامد (هیدروژنه) را حذف کنید.

مصرف نوشیدنی‌های قندی و شیرینجات را محدود کنید چرا که کالری زیادی دارند.

در رژیم غذایی خود میزان مصرف نمک را کاهش دهید.

در منابع معتبر علمی غربی توصیه شده یرای سلامتی کلی هرگز الکل مصرف ننمایید. الکل کالری زیادی دارد که منجر به چاقی و افزایش وزن می‌شود، فشارخون را بالا ‌برده، سطح تری‌گلیسیریدهای را افزایش می‌دهد و سبب ا بیماری دیابت میشود. بنابراین می‌تواند منجر به سکته قلبی و سکته مغزی آسیب عضلات قلبی (کاردیومیوپاتی) و اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) شود.

ب ) تنظیم کالری دریافتی

هرروز مقدار کالری‌ دریافتی را با مقدار کالری‌ که می‌سوزانید، متعادل نمایید. وزن خود با واحد کیلوگرم را درعدد ۷/۶ ضرب کنید. حاصل ضرب نشان‌دهنده میزان کالری‌ است که روزانه با فعالیت متوسط می‌سوزانید. اگر فعالیت بسیار اندکی دارید، بجای عدد ۷/۶ وزن خود را در عدد ۸/۵ ضرب کنید.

انواع مواد غذایی

فیبرهای غذایی گیاهی دو شکل دارند:

فیبر قابل‌ حل (به این مفهوم که این نوع فیبرگیاهی تا حدی در روده تجزیه می‌شود) و فیبر غیر قابل‌ حل(این نوع فیبرگیاهی بدون تجزیه ازدستگاه گوارش عبور می‌کند). هر دو نوع این فیبرهای گیاهی، جزیی از رژیم غذایی سالم هستند.

فیبرهای قابل حل در سبوس جو دوسر، جو چاودار، لوبیا، نخود، مرکبات و پوست سیب وجوددارند و به کاهش کلسترول کمک می‌کنند.

فیبرهای غیر قابل‌ حل در نان و غلات سبوس‌دار، کلم پیچ، کلم برگ، هویج، گل کلم و پوست سیب وجود دارند و سبب حرکات مطلوب دستگاه گوارش می‌شوند، اما کلسترول را کاهش نمی‌دهند.

میوه ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات بویژه برای سلامتی قلب فواید بسیاری دارند. میوه‌ها و سبزیجات منابع اصلی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای گیاهی هستند.همچنین میوه‌ها و سبزیجات حاوی کالری، چربی و سدیم اندکی بوده و کلسترول ندارند. شما می‌توانید در وعده‌های غذایی اصلی و همچنین میان وعده‌ها از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمایید.

هر چند اضافه‌کردن هرگونه میوه و سبزیجات به رژیم غذایی فواید بسیار زیادی دارد ولی مصرف میوه‌ها و سبزیجات سبز برگدار(اسفناج، کرفس و کلم پیچ) باعث کاهش بیشترخطر بیماری‌های قلبی‌عروقی می شوند.

عموماً میوه‌هایی که رنگی‌تر می‌باشند، ویتامین‌های بیشتری (از جمله ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان) دارند. ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان (ضداکسید) بدین دلیل نام‌گذاری شده‌اند که سبب کند شدن روند اکسیدشدن در سرخرگ‌ها می‌شوند. اکسیدشدن یک فرایند شیمیایی است که سبب می‌شود سلول‌های دیواره سرخرگ‌ها، اسیدهای چرب و کلسترول) LDLکلسترول بد) بیشتری را جذب نمایند.بنابراین ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان مانع از تجمع پلاک در سرخرگ‌ها می‌گردند. تجمع پلاک در سرخرگ ها منجر به تصلب‌شرایین و سکته‌مغزی می‌گردد. اصلی‌ترین ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان شامل ویتامین E که در روغن‌های گیاهی، سبوس گندم و آجیل یافت می‌شود و ویتامین C که در فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و مرکبات وجود دارد و کاروتنوئیدها که در سبزیجات زرد و قرمز و میوه‌ها یافت می‌گردند، می‌باشند.

باید دانست که مصرف مکمل‌های ویتامینی به همان اندازه مصرف آنها در رژیم غذایی سالم اثرات مفید ندارد.

غلات و محصولات غله ای:غلات و محصولات غله‌ای نظیر نان و سبزیجات نشاسته‌دار (مثل سیب زمینی) ، غنی ازکربوهیدرات‌های پیچیده (مواد قندی) ، ویتامین‌ها، موادمعدنی و فیبرگیاهی هستند. غلات ، چربی نسبتاً کمی دارند.

منبع: وب سایت دکتر محمد حسین نجفی

4.2/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    دچار سکته قلب شدید شدم عمل قلب باز و رگ از پا برداشتن بعد دو سال درد قفسه سینه و دست چپم زیاد شده کارکرد قلبم رسیده ۱۵ با دارو شده۲۵ چهکار کنم که درد کمتر بشه ۴۲ سال دارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیدا دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب .
    من برای اهدای خون رفتم برای اولین بار و 450 سی سی از من خون گرفتن. بعد از خون گیری 20 دقیقه استراحت کردم و حالم خوب بود اما در مسیر برگشت به منزل به طور عجیبی عرق سرد و حالت تهوع داشتم دیگه چیزی متوجه نشدم حدود 5 دقیقه بیهوش شده بودم و وقتی بیدار شدم دستام حالت فلجی گرفته بود انگشتام جمع شده بودن خیلی ترسیدم خانم هایی که بالای سرم بودن بهم شربت سکنجیبن دادن و دستامو ماساژ دادن تا یه 10 دقیقه این حالت طول کشید و درست شد . میخواستم ببینم نیازه به پزشک مراجعه کنم؟ و به چه پزشکی؟ این حالت دستم طبیعی بود؟ خودم فکر کردم سکته کردم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام خير نياز نيست

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    فرزندم سه ساله است مدتی است خصوصا شبها ازخواب بیدار میشود ومانند کسی که می خواهد حالش بهم بخورد اوق می زند وآب دهانش راقورت میدهد امااستفراق نمیکند و کم اشتهاست نظرتان چیست
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممكن است ريفلاكس معده به مري داشته باشد
      توسط همكاران متخصص گوارش اطفال ويزيت شود
درحال دریافت اطلاعات