علائم قلب درد عصبی

درد های قفسه ی سینه، علل متعددی دارند. مهم ترین این علل، درد های قفسه ی سینه ناشی از مشکلات قلبی هستند. علل گوارشی و عضلانی و گاهی هم مسایل اضطرابی، در رده های بعدی قرار دارند. یکی از شایع ترین انواع دردهای سینه، که بسیار هم آزار دهنده هستند و علی رغم انواع بررسی های انجام شده، برای فرد نتیجه ای هم حاصل نمی شود، درد های اضطرابی و استرسی هستند. در این نوشتار به طور مختصر به این نوع دردها، علل قلب درد عصبی و ویژگی های تشخیصی و درمانی آنها می پردازیم.

چه نوع دردی می تواند درد قلبی باشد؟

به طور معمول، مشخصه ی اصلی درد های قلبی، تشدید شدن این درد ها با فعالیت، به علاوه علائمی مانند احساس سنگینی روی قفسه ی سینه است.

هم چنین بیمارانی که سن بالاتری دارند و سیگار می کشند یا به دیابت مبتلا هستند یا فشارخون بالا و چربی خون زیادی دارند، هم با احتمال بیش تری ممکن است به این نوع درد ها مبتلا باشند. پس اگر نشانه هایی مشابه نشانه های بالا را دارید یا به بیماری های ذکر شده در بالا مبتلا هستید احتمال اینکه درد های شما منشا قلبی داشته باشد بیش تر است.

علائم قلب درد عصبی

هم چنین این دردها در زنان شایع تر از مردان است. از مشخصات این نوع درد ها می شود به مسایل زیر اشاره کرد:

در صورتی که درد های شما هر یک از مشخصات فوق را داشته باشند، احتمال درد های عصبی و اضطرابی، بیش تر برای شما مطرح می شود.

دلایل احساس درد در قفسه سینه

این نوع درد ها چه اقداماتی لازم دارند؟

فراموش نکنید که درد قفسه ی سینه، در هر سنی و با هر مشخصه ای مهم تلقی می شود و نیازمند رسیدگی جدی است. پس حتی اگر درد قفسه ی سینه شما مشخصات ذکر شده در پاراگراف قبلی را دارد، باید یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شوید و از شما نوار قلب و اکو اخذ شود. اگر بررسی اولیه منفی بود و پزشک نکته ی خطرناکی پیدا نکرد، می توان به بیمار اطمینان داد که قلب وی مشکلی ندارد و منشا اصلی علایم وی، مسایل اضطرابی است. خوشبختانه تقریبا در اکثر مواقع این گونه است و بررسی اولیه مشکلی را نشان نمی دهد.

اگر بررسی اولیه منفی بود ولی هم چنان درد سینه ادامه داشت چه کار باید کرد؟

گاهی پیش می آید که فردی با مشخصات فوق، تحت بررسی قرار می گیرد و یافته های قلبی بیماری را نشان نمی دهند، ولی هم چنان درد در فرد مبتلا ادامه دارد. این موضوع که نسبتا هم شایع است، متاسفانه برای بیمار بسیار نگران کننده می شود. آنچه در این گونه موارد باید بدانیم این است که بیماری های قلبی جدی، خود را در بررسی های نوار قلب و اکو و تست ورزش نشان می دهند، پس اگر این بررسی های شما منفی است جای نگرانی وجود ندارد. حال برای این درد ها چه باید کرد؟

قدم بعدی این است که از دارو های سبک ضد اضطراب استفاده کنید که در بسیاری از مواقع قادر به حال مشکل هستند. هم چنین اگر سابقه ی مشکلات گوارشی دارید استفاده از دارو های ضد اسیدی مثل پنتاپرازول نیز می تواند به شما کمک کند. اما گاهی ممکن است مشکلات اضطرابی و استرسی یا وسواسی پیچیده تر از این باشند که با درمان ساده ی ضد اضطراب مثل کلردیازوپکساید حل بشوند. برای موارد این چنینی توصیه می شود که فرد نزد یک متخصص روانپزشکی ویزیت شود تا درمان مناسب را دریافت کند.

درد قفسه سینه چه زمانی علامت حمله قلبی است

جمع بندی

به طور کل درد های اضطرابی قفسه ی سینه مشکلات شایعی هستند. این درد ها در افراد جوان به خصوص خانم ها بیش تر شایع هستند. درد های نقطه ای و بدون ارتباط با فعالیت، که با افزایش اضطراب و استرس تشدید می شوند از مهم ترین علایم این نوع درد ها هستند.

آنچه در این مورد این درد ها مهم است، این نکته می باشد که باید حداقل یک بار بررسی اولیه ی قلبی برای بیمار انجام شده باشد. اگر بررسی قلبی اولیه مشکلی را نشان ندهد،  خیال پزشک و بیمار تا حد زیادی راحت می شود و می توان به درمان اضطراب پرداخت. در مواردی که درمان ضد اضطرابی اولیه پاسخ گو نباشد نیز توصیه می شود که بیمار به متخصص روانپزشکی، برای درمان بهتر مراجعه کند.


نویسنده: دکتر محمد حسین نجفی

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید