آیا فیناستراید داروی مناسبی برای درمان ریزش مو است؟

آیا ریزش مو، شما را نگران کرده است؟ اگر چنین حسی دارید، تنها نیستید! اکثر مردان نگران ریزش مو و عقب رفتن خط رویش موهای خود هستند و اغلب تا ۳۵ سالگی دچار ریزش مو می شوند. در این مقاله به بررسی راه های جلوگیری، متوقف و معکوس کردن ریزش مو با مصرف فیناستراید پرداخته شده است. پس بهتر است منتظر خبرهای خوبی باشید! این روش درمانی خیلی موثرتر از چیزی است که تصور می کنید.

در واقع، مبارزه با ریزش مو به دلیل آلوپسی آندروژنتیک، بسیار آسان و موثر است و تمام چیزی که به آن احتیاج دارید، صبوری و پیگیری یک برنامه ی درمانی طولانی مدت است. شاید فکر کنید چطور ممکن است که برخی از مردان، به ریزش مو و طاسی سر خود اهمیتی نمی دهند، به خصوص که امروزه روش های درمانی زیادی در دسترس است. این مساله می تواند به دلیل کمبود آموزش و اطلاع رسانی در مورد گزینه ها و روش های درمانی ریزش مو باشد.

البته اطلاعات غلط بسیاری در رابطه با دارو های ریزش مو نیز وجود دارد و اکثر این اطلاعات از سوی متخصصین سودجویی است که ادعا می کنند روش های ابداعی طبیعی و هومیوپاتی آنها، از ریزش مو و طاسی سر جلوگیری می کند، که در حقیقت چنین خبری نیست! به همین دلیل پیدا کردن اطلاعات صحیح و موثق، سخت تر می شود، به خصوص که درمان موفقیت آمیز ریزش مو یک روش زمان بر است. درمان ریزش مو نیاز به صبوری دارد و بسیاری از افراد پس از به نتیجه نرسیدن بعد از دو هفته، فکر می کنند که درمان موثر نبوده و کلا بی خیال درمان می شوند.

تاثیر فیناستراید در جلوگیری از ریزش مو

فیناستراید که با نام تجاری Propecia® نیز در بازار موجود است، یک داروی تجویزی برای پیشگیری از ریزش مو در مردان است و مورد تائید سازمان FDA قرار گرفته است. ولی این دارو معجزه ای برای درمان طاسی نیست! در کل هیچ درمانی قرار نیست مانند یک معجزه عمل کند! با این حال، فیناستراید می تواند روشی موثر، برای جلوگیری از نازک شدن مو ها باشد، چرا که از تبدیل شده تستوسترون به DHT (دی هیدرو تستوسترون) جلوگیری می کند.

عوارض قرص فیناستراید (پروپشیا) در زنان و مردان

برای بهره بردن از مزیت فیناستراید، باید این دارو را طبق دستور پزشک به طور صحیح و مداوم مصرف کنید. بهترین جنبه ی درمانی این دارو، مصرف راحت آن است! این دارو به صورت یک قرص حاوی فیناستراید ۱ میلی گرمی است که برای یک بار در روز مصرف می شود. فقط کافی است که صبور باشید، بقیه کارها را خود دارو انجام می دهد و پس از سه ماه نتایج را مشاهده خواهید کرد.

فیناستراید یکی از معدود درمان های ریزش مو است که طی آزمایش های بالینی بر روی اکثر مردان به اثبات رسیده و مورد تائید سازمان FDA قرار گرفته است. در واقع، نشان داده شده است که مصرف فیناستراید به طور موثری به رشد مجدد مو در مردانی که حدود ۳ الی ۴ ماه این دارو را به صورت مرتب مصرف کرده اند، کمک کرده است.

فیناستراید چکار می کند؟

در حقیقت این دارو، طاسی را به کلی درمان نمی کند، بلکه با جلوگیری کردن از تجزیه ی تستوسترون به هورمون DHT، از ریزش بیشتر مو ها جلوگیری می کند و این تاثیر تا زمانی وجود دارد که این دارو را مصرف می کنید. هر چقدر هم که مصرف فیناستراید در میزان رشد موی شما تاثیر گذار بوده باشد، باز هم به محض قطع کردن مصرف دارو، تاثیرات این دارو نیز متوقف خواهد شد. به بیان دیگر، در صورت قطع مصرف فیناستراید، مو هایی که با مصرف این دارو رشد کرده اند، پس از یک سال دوباره دچار ریزش خواهند شد. 

و به هر حال، این تنها دارویی است که برای مقابله با طاسی مردانه به وسیله ی سازمان FAD تائید شده است.

آشنایی با معیار نوروود برای اندازه‌گیری وسعت طاسی با الگوی مردانه

عوارض جانبی

هیچ دارویی وجود ندارد که هیچ عوارض جانبی ای نداشته باشد. اگر تصمیم گرفته اید که از فیناستراید استفاده کنید، بهتر است در مورد عوارض جانبی آن هم مطالعه کنید. تا به حال عوارض جانبی بسیار کمی توسط مصرف کنندگان این دارو گزارش شده است، با این حال همچنان احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.

در کل چند نکته اساسی وجود دارد که بهتر است قبل از شروع مصرف دارو آنها را مطالعه کنید. یکی از عوارض جانبی در رابطه با مسائل جنسی است. فیناستراید بر تستوسترون و HDT که هورمون های جنسی مردانه هستند تاثیر دارد و متاسفانه این هورمون های جنسی با ریزش مو نیز مرتبط هستند. کمتر از دو درصد از مردان در هنگام مصرف فیناستراید، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، و کاهش حجم انزال را تجربه کرده اند که پس از ادامه ی مصرف این دارو، این عوارض کاملا از بین رفته اند. با این حال درصد بسیار کمی از افراد، حتی پس از قطع مصرف داروی فیناستراید، عوارض جانبی همچنان در آنها باقی ماند.

متخصصین توصیه می کنند فیناستراید به طور همزمان با داروهای NSAID مانند Aleve، Motrin و Advil مصرف نشود، چرا که باعث بروز اختلال در عملکرد جنسی می شود.

همچنین طی تحقیقی در مردان بالای ۵۵ سال نشان داده شد که حدود ۱.۸ درصد از مردان، به دلیل مصرف فیناستراید با دوز ۵ میلی گرم، دچار سرطان پروستات شدند، که البته احتمال بروز این عارضه بسیار پایین است. اگر نگران عوارض جانبی این دارو هستید، قبل از شروع مصرف فیناستراید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، اگر دچار بیماری مزمن کلیوی هستید، باید از مصرف فیناستراید خودداری کنید. به هر حال بهتر است قبل از مصرف این دارو، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بروز عوارض جانبی احتمالی را مورد بررسی قرار دهید و اگر قبل از مشورت کردن شروع به مصرف فیناستراید کردید و عوارض خاصی را هم تجربه نکردید، با این حال باز هم با پزشک خود مشورت کنید.

۱۴ ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو

حرف آخر در رابطه با فیناستراید

همان طور که گفته شد، قرار نیست فیناستراید معجزه کند و همین طور نمی تواند طاسی را به طور کامل درمان کند، ولی مصرف این دارو می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و طاسی را به تعویق بیاندازد. مصرف این دارو روشی بسیار موثر و تائید شده است، ولی به هر حال پیش از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.


نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. قربانی فیناستراید می‌نویسد

    من این دارو رو استفاده کردم. ۲۳ سالمه. دو هفته بعد از قطع دارو عوارض جنسی شروع شد. میل جنسیم تقریبا به صفر رسیده و نعوظ ندارم. احساس خستگی مفرط و کوفتگی عضلات و مشکل در دید پیدا کردم و روی حافظه ام هم تاثیر گذاشته. احساسی شبیه به سرما خوردگی دارم و کلا احساس میکنم الت تناسلی و بیضه هام بی حس هستن و خون بهشون نمیرسه. این عوارض دو هفته هست که همراهم هست. پیش پزشک رفتم به من گفت عوارض این دارو معمولا بعد از ۴ ماه برطرف میشه. الان تنها امیدم اینه که صبر کنم تا عوارضش برطرف شه. وگرنه به احتمال زیاد خودکشی کنم.
    این قرص عوارض خیلی خطرناکی داره. به نظر من هرگز دارویی که هورمون های بدنتون رو دستکاری میکنن مصرف نکنید چون نقش مهمی توی نشاط روزمره شما دارن
    امیدوارم این دارو از جهان محو بشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید