درد هنگام نفس عمیق

درد هنگام نفس عمیق به چه علت است؟ اگر به هنگام نفس کشیدن معمولی یا نفس کشیدن عمیق، احساس درد می کنید، ممکن است نگران شوید. پزشکان این درد را، که به هنگام نفس عمیق کشیدن اتفاق می افتد، درد قفسه سینه پلورتیک یا پلوریسی می نامند. این اسم از غشاهای پوشاننده ریه ها، به نام پلورا گرفته شده است.

اصطلاح پلوریسی گاهی اوقات برای توصیف هر گونه درد تیز که با نفس عمیق رخ می دهد، استفاده می شود، اما می تواند برای توصیف التهاب پلورا نیز مورد استفاده قرار گیرد. درد پلورتیک ممکن است با هر اختلال، بیماری یا آسیب به ریه ها، پلورا یا بافت ها و اندام های مرتبط به وجود آید:

علائم

علائم زیادی وجود داردند که بسته به مشکل زمینه ای، ممکن است به هنگام تنفس دردناک رخ دهند :

درد پلورتیک ممکن است فقط با نفس کشیدن رخ دهد، یا همیشه وجود داشته باشد و به هنگام نفس عمیق، تشدید شود. درد پلورتیک، ناگهانی، تیز (خنجر مانند) و شدید می باشد.

دلایل احساس درد در قفسه سینه

علل مرتبط با ریه

در حالی که خود ریه ها گیرنده ی درد ندارند، مشکلات مربوط به ریه می توانند موجب ایجاد درد به چندین روش شوند، که باعث تحریک پلورا می شود: برخی از این مشکلات عبارتند از:

درد قفسه سینه چه زمانی علامت حمله قلبی است؟

علل مرتبط با قلب

به دلیل اینکه قلب نزدیک به ریه (و پلورا) قرار دارد و با تنفس حرکت می کند، مشکلات قلبی ممکن است با هر تنفس موجب بروز درد شوند. برخی از شرایط مربوط به قلب که موجب درد قفسه سینه پلورتیک می شوند شامل موارد زیر می شوند:

پریکاردیت: التهاب غشاهای پوشاننده ی قلب (پریکاردیوم) می باشد. پریکاردیت دارای علل زیادی از جمله عفونت ها، سرطان (غالباً سرطان ریه و سرطان سینه)، بیماری های خود ایمنی همچون لوپوس و بیماری کلیه می باشد.

انفراکشن میوکارد (سکته قلبی): ناشی از یک انسداد در جریان قلب به بخشی از ماهیچه قلب می باشد.

تشریح آئورت: یک شرایط اورژانسی می باشد که در آن، ضعف آئورت باعث می شود که خون به پوشش داخلی آئورت ریخته شود. این مشکل اغلب باعث بروز درد شدید می شود که ممکن است در قفسه سینه و کمر احساس شود.

فشار خون ریوی: یک مشکل جدی می باشد که در آن فشار خون در شریان ریوی افزایش پیدا می کند. فشار خون ریوی می تواند ناشی از بیماری های زیادی از جمله بیماری قلبی، بیماری ریوی، اختلالات بافت هم بند و حتی ناشی از مصرف برخی از دارو ها باشد.

علل اسکلتی عضلانی

این شرایط، همه ی ساختارهای استخوانی یا بافت همبند در قفسه سینه را درگیر می کند که ممکن است موجب درد شود و یا به هنگام تنفس تشدید شود. برخی از علل عبارتند از:

شکستگی دنده اغلب باعث بروز دردی می شود که به تدریج ایجاد می شود و با نفس عمیق و سرفه تشدید می شود.

کوستوکوندریت التهاب مفصل دنده ها می باشد، اغلب، درد به هنگام تنفس و التهاب اطراف جناغ را نشان می دهد. 

علائم قلب درد عصبی

دیگر علل احتمالی

هموتوراکس انباشته شدن خون در فضای پلورال می باشد که معمولاً در اثر یک آسیب یا ضربه می باشد. زونا (هرپس زوستر) فعالسازی مجدد ویروس آّبله مرغان می باشد که در صورتی که در یکی از درماتوم های (گروه های عصبی) قفسه سینه رخ دهد، ممکن است موجب درد پلورتیک گردد. زونا در افراد مسن تر شایع تر است و هرچه فرد پیرتر شود، احتمال ابتلا به آن نیز افزایش می یابد. در حالی که زونا معمولاً با راش پوستی همراه می باشد، درد اغلب، چند روز پس از به وجود آمدن راش پوستی به وجود می آید، و تشخیص اولیه را با مشکل مواجه می کند.

بیماری رفلاکس اسید معده ( GERD) می تواند موجب رفلاکس اسید معده شدید و بروز علائم، اغلب در نیمه های شب شود که با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. گاهی اوقات درد به همراه تنفس تجربه می شود. بیماری رفلاکس دستگاه گوارش می تواند موجب سرفه مزمن و دیگر علائمی شود که مربوط به ریه ها می باشند.


نبض ما

2/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید