لیست آزمایش های چکاپ کامل مردان

مردان به معاینات منظم نیاز دارند، زیرا، معاینات پزشکی به شما کمک می کند همیشه سالم بمانید، در مورد هر گونه نگرانی صحبت کنید و علائم هشدار دهنده اولیه بیماری یا خود بیماری را تشخیص دهید. برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و برخی سرطان‌ها با انجام چکاپ منظم در همان مراحل اولیه بیماری تشخیص داده می شوند، از این رو فرد در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه درمان می شود. معاینات منظم ممکن است به پزشک شما کمک کند تا علائم هشدار دهنده اولیه را تشخیص دهد. به عنوان مثال، فشار خون بالا ممکن است یک علامت هشدار دهنده اولیه برای بیماری های قلبی عروقی باشد.

چکاپ مردان

 

در زمان چکاپ، پزشک در مورد سابقه پزشکی شما، سابقه بیماری خانوادگی و سبک زندگی شما با شما صحبت می کند. همچنین در مورد رژیم غذایی، وزن، میزان ورزش و اینکه آیا سیگار می‌کشید یا الکل مصرف می کنید یا نه نیز با شما صحبت خواهند کرد.

چکاپ های اولیه مردان در منزل

چکاپ منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید. این به شما کمک می کند سالم بمانید و مشکلات احتمالی را زودتر برطرف کنید. کارهایی که مردان می توانند برای چک کردن وضعیت سلامت خود در منزل انجام دهند، عبارتند از:

بررسی های پوستی: پوست خود را بطور منظم از نظر وجود خال یا کک و مک های غیر معمول بررسی کنید و به دنبال هرگونه تغییر در رنگ، اندازه یا شکل هر لکه باشید. در صورت مشاهده موارد غیرعادی به پزشک مراجعه کنید. اگر در معرض خطر بالا هستید (مثلاً اگر در فضای باز کار می کنید) سالی یکبار توسط پزشک یا متخصص پوست معاینه شوید.

مراقبت از دندان: اگر بطور مرتب دندان های خود را تمیز کنید و از رژیم غذایی کم قند استفاده کنید، می توانید خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و از دست دادن دندان را کاهش دهید. حداقل سالی یکبار برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

خودآزمایی بیضه: از دوران بلوغ به بعد، بیضه های خود را از لحاظ ضخیم شدن یا وجود توده های غیرعادی چک کنید. اگر نگران هستید به پزشک مراجعه کنید.

در حال حاضر خدمات جدیدی در این حوزه توسط لیما طب ارائه می شود که به چکاپ مردان در منزل معروف است، پیشنهاد می کنم روی لینک کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری راجع به آن بدست آورید.

آزمایش های چکاپ کامل مردان عبارتند از:

مهمترین فاکتورهای که در مردان حتما بایستی مورد چکاپ قرار بگیرند، عبارتند از:

چک کردن فشار خون:

اگر فشار خون شما نرمال است و سن شما زیر 40 سال است و هیچ سابقه خانوادگی ندارید، هر دو سال یکبار فشار خون خود را چک کنید. در صورتی که بیش از 40 سال سن دارید و فشار خون بالای دارید و یا اینکه سابقه خانوادگی سکته مغزی یا حمله قلبی دارید، چکاپ فشار خون شما توسط پزشک شما توصیه می شود که هر چند وقت یکبار انجام شود.

آزمایش‌های خون:

با آزمایش‌ خون می توان سطح کلسترول (خوب و بد) و تری گلیسیرید را موارد بررسی قرار داد. مقدار بالای این فاکتورها ممکن است نشان دهنده افزایش خطر احتمال بیماری های قلبی باشد. توصیه می شود زمان مناسب برای انجام آزمایش خون:

اگر بیشتر از 45 سال سن دارید و فاقد سابقه بیماری قلبی هستید، هر پنج سال یکبار آزمایش خون انجام دهید. این در حالی است که از سن 40 سالگی به بعد و در صورت داشتن بیماری قلبی هستید سالی یکبار آزمایش خون انجام دهید.

تست های چاقی:

اضافه وزن یک عامل خطر مهم برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی و دیابت است. از پزشک خود بخواهید شاخص توده بدنی (BMI) و اندازه گیری دور کمر شما را بررسی کند:

اگر زیر 40 سال سن دارید: هر دو سال یکبار

اگر شما بیشتر از 40 سال سن دارید: سالی یکبار

 

غربالگری سرطان پروستات برای مردان

اگر بین 50 تا 70 سال دارید، آزمایش تشخیص ژن اختصاصی پروستات (PSA) بهتر است سالی یکبار انجام شود. معاینه رکتال (DRE) به عنوان یک آزمایش روتین توصیه نمی شود. با این حال، ممکن است پزشک شماDRE را همراه با آزمایش PSA انجام دهد. برای انجامDRE، پزشک یک انگشت را وارد مقعد می کند تا تغییرات غده پروستات را احساس کند. پزشک از این طریق اندازه و بافت پروستات را ارزیابی می کند. بعد از این معاینه و در صورت نیاز ممکن است، پزشک شما را به یک اورولوژیست ارجاع دهد. اگر سرطان پروستات داشته باشید، ممکن است از 40 سالگی به بعد نیاز به انجام منظم PSA و DRE داشته باشید.

بررسی تراکم استخوان برای مردان

پوکی استخوان به معنای “استخوان های دارای سوراخ” است. زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های شما مواد معدنی مانند کلسیم را سریع‌تر از بدن شما می‌تواند جایگزین کند. این باعث می شود که آنها چگالی کمتری داشته باشند، قدرت خود را از دست بدهند و راحت تر بشکنند. پوکی استخوان در زنان شایع تر است، اما مردان را نیز درگیر می کند. افزایش سن به عنوان یک عامل خطر مهم محسوب می شود. انجام آزمایش تراکم استخوان می تواند به تعیین سلامت استخوان های شما کمک کند. آزمایش تراکم استخوان اغلب در موارد زیر استفاده می شود:

پوکی استخوان

استئوپنی (کاهش تراکم استخوان)

سابقه استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدی

تغذیه ضعیف

مقادیر ناکافی کلسیم در رژیم غذایی

کمبود ویتامین D

مصرف بیش از حد الکل

مصرف بالای کافئین (بیش از سه فنجان قهوه یا معادل آن در روز)

عدم فعالیت بدنی

بیماری مزمن کلیه یا کبد

بیماری تیروئید یا پرکاری غده تیروئید

درد مزمن استخوان به ویژه درد ستون فقرات

شکستگی قبلی

لیست آزمایش های چکاپ کامل مردان

 

نام آزمایش

هدف آزمایش

CBC

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

FBS

آزمایش FBS یا قند خون ناشتا سطح قند یا گلوکز خون را ارزیابی می‌کندمتخصص این تست را برای کمک به تشخیص دیابت و سایر مشکلات بررسی مینماید.

TG

تری گلیسیرید نوعی چربی در بدن استسطوح بالای تری گلیسیرید ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

Cholesterol

مقدار ترکیبی کلسترول ها و کلسترول (LDL) و کلسترول (HDL) در خون.

HDL

HDL که به عنوان کلسترول “خوب” در نظر گرفته می شود، به خلاص شدن از شر کلسترول “بد” LDL کمک می کند.

LDL

همچنین به عنوان کلسترول “بد” شناخته می شود، LDL منبع اصلی انسداد در شریان ها است.

AST

AST آنزیمی است که بیشتر در کبد یافت می شوداین تست می تواند به پزشک شما در تشخیص آسیب یا بیماری کبد کمک کند.

ALT

آزمایش ALT یک آزمایش خون است که آسیب کبدی را بررسی می کند.

ALP

ALP آنزیمی است که در سراسر بدن یافت می شود، اما بیشتر در کبد، استخوان ها، کلیه ها و دستگاه گوارش یافت می شود.

Bill Total & Direct

آزمایش بیلی روبین برای کمک به یافتن علت بیماری هایی مانند زردی، کم خونی و بیماری کبدی استفاده می شود.

Urea

اوره و کراتینین اغلب اولین آزمایشاتی هستند که برای بررسی میزان توانایی کلیه ها در فیلتر کردن مواد زائد از خون شما استفاده می شود.

Creatinine

Urine analysis

این تست برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.

Uric Acid

سطوح بالای اسید اوریک می تواند باعث اختلالات دیگری از جمله سنگ کلیه و نارسایی کلیه یا التهاب دردناک در داخل و اطراف مفاصل شود.

Na

سدیم هم الکترولیت و هم ماده معدنی استبه حفظ تعادل آب و الکترولیت بدن کمک می کندسدیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.

K

پتاسیم یک الکترولیت است که برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب ضروری است.

Ca

آزمایش خون کلسیم به تشخیص بیماری هایی که بر استخوان ها، قلب، اعصاب، کلیه ها و سایر اندام های شما تأثیر می گذارند کمک می کند.

Ph

pH خون به میزان اسیدی بودن آن اشاره داردتغییرات pH خون می تواند نشانه ای از مشکلات پزشکی اساسی باشد.

Mg

منیزیم یک الکترولیت مهم است که برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب و آنزیم ها مورد نیاز است.

Zinc

روی برای سنتز پروتئین، عملکرد آنزیم مهم است و نقش ساختاری در پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک داردروی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و مغز ضروری است.

CRP

سطح بالای CRP در خون می تواند نشانگر التهاب باشد.

ESR

نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.

CPK

هنگامی که سطح کل CPK بسیار بالا است، اغلب به این معنی است که آسیب یا استرس به بافت عضلانی، قلب یا مغز وارد شده است.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش خون

آیا خدمات چکاب آقایان در منزل وجود دارد؟

بله، شما می توانید برای کسب اطلاعات لازم در مورد نحوه نمونه گیری، هزینه و زمان جواب دهی خدمات چکاب آقایان در منزل، می توانید به آزمایشگاه فوق تخصصی تهران طب مراجعه کنید و یا با شماره تلفن های 02144443148 و 02144612712تماس بگیرید.

آقایان در سال چند بار باید آزمایش چکاب بدهند؟

هر شش ماه یکبار

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید