کلسیم اسکور و آنچه که باید در مورد اسکن کلسیم قلب بدانید

کلسیم اسکور یا ضریب کلسیم در عروق کرونر می تواند به عنوان یک روش تشخیصی کاربردی خطر بروز بیماری های قلبی را پیش بینی کند. اما تست اسکن کلسیم قلب چگونه انجام می شود و به چه مراقبت هایی نیاز دارید. برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ادامه این مقاله از نبض ما همراه باشید.

اسکن کلسیم قلب چیست؟

اسکن توموگرافی کامپیوتری قلب (CT) که تست کلسیم عروق کرونر (CAC) نیز نامیده می شود ممکن است اطلاعات لازم را به شما و پزشکتان برای تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی درمان قلبی ارائه دهد.

آزمایش کلسیم عروق کرونر (CAC) برای چیست؟

کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا در دستورالعمل های مدیریت کلسترول منتشر شده در نوامبر 2018 آزمایش CAC را گنجانده اند. نتایج آزمایش غربالگری می تواند خطر حمله قلبی را پیش بینی کند. نتایج غربالگری این تست می تواند خطر حمله قلبی را پیش بینی کند. این اسکن همچنین می تواند به تمایز افراد با ریسک ابتلای متوسط به بیماری های قلبی به گروه های پر خطر یا کم خطر کمک کند.

اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این اطلاعات به تنهایی نمی تواند از بروز حمله قلبی یا سکته جلوگیری کنند. اما اقدامی که افراد در مورد نتایج حاصل از آن انجام می دهند می تواند تفاوت ایجاد کند.

با این حال، اسکن کلسیم قلب به طور جهانی تأیید نشده است. در ژوئن 2018، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده بیان کرد شواهد برای سنجش مزایا و مضرات افزودن این آزمایش به اقدامات ارزیابی خطر برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی در افراد بدون علائم، «ناکافی» است.

اسکن کلسیم عروق چگونه انجام می شود؟

این آزمایش به خودی خود بدون درد است و حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. سی تی اسکن، نوعی اشعه ایکس با دوز کم از شریان‌های کرونر است که پلاک‌های کلسیفیه یا سخت شده را نشان می‌دهد که ممکن است وجود داشته باشند. شریان های کرونر، رگ های خونی هستند که خون را به ماهیچه قلب می رسانند. سپس تکنسین میزان پلاک کلسیفیه را اندازه گیری و نمره گذاری می کنند.

کلسیم اسکور چیست؟

بر اساس نتایج اسکن، نمره کلسیمی دریافت خواهید کرد. امتیاز از صفر تا بیش از 400 متغیر خواهد بود. این اعداد به چه معنا هستند:

  • 0: هیچ پلاکی وجود ندارد و خطر حمله قلبی در شما کم است.
  • 1 تا 10: مقدار کمی پلاک وجود دارد. احتمال ابتلا به بیماری قلبی 10 درصد است و خطر حمله قلبی در شما کم است.
  • 11 تا 100: مقداری پلاک وجود دارد. شما به بیماری قلبی خفیف مبتلا هستید و احتمال حمله قلبی متوسطی دارید.
  • 101 تا 400: مقدار متوسطی پلاک وجود دارد. شما مبتلا به بیماری قلبی هستید و این پلاک ها ممکن است شریان تان را مسدود کنند. شانس شما برای حمله قلبی متوسط تا زیاد است.
  • بیش از 400: مقدار زیادی پلاک وجود دارد. بیش از 90٪ احتمال دارد که پلاک یکی از شریان های شما را مسدود کند و احتمال حمله قلبی شما زیاد است.

به گفته متخصصان قلب و عروق این مقیاس به خودی خود بالاترین انتهایی ندارد. در برخی موارد، افراد ممکن است نمرات بیش از 1000 داشته باشند.

چه کسانی باید آزمایش کلسیم کرونر انجام دهند؟

آزمایش CAC جایگزین ابزارهای ارزیابی خطر سنتی که کلسترول LDL، فشار خون و سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار می دهند، نمی شود. با توجه به گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تقریبا نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده حداقل دارای یکی از این عوامل خطر هستند.

با این حال، آزمایش CAC می‌تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا خطر حمله قلبی شما به اندازه‌ای بالا است که درمان کاهش کلسترول را در نظر بگیرید یا خیر. این درمان ممکن است شامل داروهایی مانند استاتین باشد.

اما اگر خطر شما نه زیاد است و نه کم، ممکن است تصمیم گیری براساس نتیجه یک اسکن دشوار باشد. به هر حال، اگر شریان های شما به اندازه کافی از وجود پلاک های کلسیمی یا چربی پاک باشند نیازی به مصرف استاتین ها نخواهد بود. در آن صورت، پزشک ممکن است از یک رویکرد شخصی با در نظر گرفتن عوامل خطر و نمره کلسیم اسکور استفاده کند.

چرا کلسترول LDL مهم است؟

کلسترول LDL بالا، 160 تا 189 میلی گرم در دسی لیتر، یکی از عوامل خطر مهم برای بیماری قلبی است. سطح کلسترول LDL کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر برای افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، قابل قبول است. اما برای افراد دیگر هدف کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر خواهد بود.

بر اساس دستورالعمل‌های انجمن قلب آمریکا، مقدار کلسیم اسکور گزینه‌ای برای بزرگسالان 40 تا 75 ساله بدون دیابت است اما در صورتی که کلسترول LDL آنها 70 میلی‌گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد. اما خطر حمله قلبی یا سکته مغزی آنها طی 10 سال آینده را نمی توان به طور قطع تعیین کرد.

همچنین، در صورتی که کلسترول LDL آنها بین 70 تا 189 میلی گرم در دسی لیتر بوده و خطر بیماری قلبی 10 ساله آنها متوسط باشد، نمره کلسیم می تواند مفید واقع شود. اما تصمیم در مورد شروع درمان باز هم نامشخص است.

مزایای آزمایش کلسیم کرونر

اگر نمره کلسیم شما صفر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتر از پیش‌بینی سایر آزمایش‌ها است. بنابراین، اگر سیگار نمی‌کشید، دیابت یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی ندارید، ممکن است بتوانید از درمان با استاتین اجتناب کنید یا آن را به تاخیر بیندازید.

عوارض اسکن قلب

چندین خطر مرتبط با آزمایش CAC وجود دارد که عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض تابش: هر بار که سی تی اسکن می کنید، خود را در معرض تشعشع قرار می دهید. دوز تابش نسبتا کم است. با این حال، در صورت نیاز به اسکن های مکرر، قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است نگران کننده باشد.
  • اثرات سلامت روان: طبقه بندی مجدد در یک دسته پرخطر می تواند برای فرد تحت اسکن قرار گرفته آسیب روانی ایجاد کند.
  • راحتی کاذب: بزرگسالان جوان با نمره صفر همچنان می توانند پلاک های غیر کلسیفیه شده را به میزان قابل توجهی تشکیل دهند. به همین دلیل، مردم همچنان باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کنند.
  • نتایج گمراه‌کننده: حتی اگر سرخرگ‌های شما هیچ نشانه‌ای از بیماری قلبی نداشته باشند، ممکن است نمره کلسیم بالایی دریافت کنید. نتایج کاذب به احتمال زیاد در میان افراد با خطر کم بیماری قلبی رخ می دهد.

علاه بر این بهتر است به نکته توجه داشته باشید که این احتمال وجود دارد که اسکن “یافته های اتفاقی” را نشان دهد. این حالت شامل موارد اضافی است که در آزمایش ظاهر می شوند، مانند یک گره روی ریه. بسته به ماهیت آنها، یافته های اتفاقی ممکن است نیاز به اسکن و مراحل بعدی داشته باشند.

آیا باید تست کلسیم قلب انجام دهید؟

پزشکان نتایج کلسیم اسکور را برای بزرگسالان جوان 20 تا 30 ساله غیرضروری می دانند. مشاهده پلاک کلسیفیه در این گروه سنی کم خطر، غیرعادی است. اما نمرات غیر صفر در هر سطحی از بزرگسالان جوان نشان دهنده خطر بسیار بالاتر حمله قلبی و مرگ نسبت به سایر گروه های سنی خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم