آیا ژل و کرم واریس در از بین بردن رگ‌های واریسی موثرند؟

رگ های واریسی می توانند دردناک و ناخوشایند به نظر برسند. اما گزینه های متعددی مانند درمان جراحی و غیرجراحی برای کمک به برطرف نمودن واریس ها وجود دارد. یکی از گزینه های غیرجراحی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده شامل استفاده از ژل یا کرم واریس است. اما آیا واقعاً این داروها به خوبی عمل می کنند و قادر به از بین بردن عروق واریسی پا هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با نبض ما همراه باشید.

واریس چیست؟

رگ‌های واریسی که گاهی رگ‌های عنکبوتی نیز نامیده می‌شوند، سیاهرگ‌های بزرگ و پیچ خورده‌ای هستند که در زیر پوست بوده اما قابل مشاهده هستند. اگرچه این وضعیت می تواند در هر جایی رخ دهد، اما رایج ترین محل بروز آنها ساق پا است.

علت بروز این شرایط افزایش فشار داخل وریدها است که باعث بزرگ شدن عروق شده و عملکرد دریچه های داخل وریدها برای جلوگیری از جریان برگشتی مختل می کند. این سیاهرگ‌های بزرگ شده می‌توانند در زیر پوست قابل مشاهده باشند و رگ‌های واریسی نامیده می‌شوند.
چندین عامل اساسی در ایجاد واریس دخیل هستند. افزایش فشار داخل سیاهرگ ها به دلیل بارداری، یبوست، تومور یا چاقی از مهم ترین دلایل آن هستند. اما سابقه خانوادگی وریدهای واریسی، سابقه لخته شدن خون در پاها، بالا رفتن سن، سبک زندگی غیرفعال و نشستن یا ایستادن طولانی مدت خطر ابتلا به واریس را دو چندان می کند.

ژل یا کرم برای واریس

کرم ها و ژل های ورید واریسی محصولات موضعی هستند که روی پوست ناحیه آسیب دیده اعمال می شوند. این کرم‌های واریس طیف گسترده ای از انواع تجویزی تا بدون نسخه را شامل می شود. آنها معمولا حاوی مرطوب کننده های مختلف، ویتامین ها و اجزای گیاهی هستند.

آیا کرم واریس معجزه می کند؟

استفاده منظم از این کرم ها یا ژل ها می تواند به رطوبت رسانی و افزایش خاصیت سفت کنندگی پوست کمک کنند. به همین دلیل، آنها می توانند ظاهر رگ های واریسی را بهبود بخشیده و به تسکین برخی از علائم مانند درد و سایر علائم مرتبط کمک کنند.
با این حال، این کرم ها به اندازه کافی به عمق پوست نفوذ نمی کنند تا علت زمینه ای واریس را درمان کنند. علیرغم استفاده از این کرم ها، رگ های واریسی در صورت عدم درمان مناسب به مرور زمان بدتر می شوند.

آیا ژل واریس می تواند از بروز واریس جلوگیری کند؟

اگرچه برخی از کرم ها ادعا می کنند که از بروز واریس پیشگیری می کنند، اما این به سادگی رخ نمی دهد. عوامل زیادی در این میان دخیل هستند، برخی قابل کنترل بوده و برخی دیگر مانند عوامل ژنتیکی واریس غیر قابل کنترل هستند. بنابراین، علیرغم یک رژیم پیشگیرانه دقیق، رگ های واریسی هنوز هم ممکن است رخ دهند.
تامین آب کافی بدن و سالم نگه داشتن پوست می تواند به کاهش نمایش رگ های واریسی کمک کرده و علائم آن را تسکین دهند. با این حال، کرم واریس هیچ تاثیری بر دریچه های داخل رگ ها ندارد و بنابراین نمی توانند از ایجاد رگ های واریسی جلوگیری کنند.

آیا باید از ژل های واریس استفاده کنم؟

شکی نیست که این کرم ها اثرات مفیدی بر روی رگ های واریسی دارند. با این حال، ناتوانی آنها در درمان علت زمینه ای، مشورت با متخصص عروق را ضروری می کند تا مشخص شود که آیا اقدامات تهاجمی تری باید انجام شود یا خیر. علاوه بر این، متخصص ممکن است درمان‌های دیگری را توصیه کند که می‌توانند مکمل و اثربخشی این کرم‌ها و ژل‌ها را افزایش دهند.

بهترین کرم برای خارش واریش چیست؟

یک رویکرد کوتاه مدت برای تسکین خارش رگ های واریسی استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان است که به مرطوب کردن پوست در حین بهبودی کمک می کند. اگر این روش تاثیر چندانی نداشت استروئیدهای موضعی می توانند به تسکین خارش و التیام پوست کمک کنند.

آیا کرم استروئیدی برای واریس خوب است؟

اگر پوست شما در اثر تشدید اگزمای واریسی ملتهب است، پزشک ممکن است یک داروی کورتیکواستروئید موضعی برای کاهش سریع التهاب تجویز کند.

آیا کرم های مرطوب کننده به واریس کمک می کنند؟

مرطوب کردن دو بار در روز به حفظ خاصیت ارجاعی و به حمایت از دیواره سلولی کمک می کند که این خود می تواند مانع از بروز واریس شود. در حالی که وریدهای واریسی می توانند ارثی باشند این بدان معنی نیست که شما هیچ کاری برای مهار پیشروی آنها انجام ندهید.

منبع

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم