آیا اضطراب باعث پرش چشم می شود؟

پرش چشم که به عنوان میوکیمیای پلک نیز شناخته می شود، یک بیماری چشمی است که باعث اسپاسم پلک و انقباض پراکنده آن می شود. اما اغلب اوقات پرش چشم به عنوان مشکلات عصبی اطلاق می شود. در ادامه این پست از نبض ما شما را با دلایل واقعی آن آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

پرش چشم چیست؟

پرش چشم اصطلاحی است که برای توصیف اسپاسم عضلانی که در پلک اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود و می‌توان آن را به سه نوع اصلی مختلف تقسیم کرد، میوکیمیای پلک، بلفارواسپاسم و اسپاسم همی فاسیال. پرش چشم را می توان هم به عنوان یک بیماری چشمی خود به خودی و هم به عنوان نشانه ای از سایر بیماری های چشمی تعریف کرد. وقوع انقباض چشم را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد و انقباض چشم بیانگر یک اتفاق معمول است که بصورت انقباضات موج دار پلک و اغلب در پلک پایین مشاهده می شود.

هنگامی که به انقباض چشم اشاره می شود یا افراد می پرسند نبض زدن چشم چیست، اغلب منظور میوکیمیای پلک است زیرا رایج‌ترین و عمومی‌ترین شکل پرش چشم به حساب می آید. به گفته چشم پزشکان، میوکیمیای پلک یک بیماری بسیار شایع و در عین حال به طور کلی خوش خیم است که ممکن است ناشی از استرس، خستگی و مصرف کافئین باشد.

شیوع انقباض چشم چقدر است؟

انواع خاصی از انقباضات چشم بسیار رایج مانند میوکیمیای پلک وجود دارد، زیرا این یک بیماری خوش خیم بوده و با استرس، اضطراب و خستگی همراه است. بلفارواسپاسم یک بیماری نادر چشمی است که باعث انقباض چشم شده و از شیوع کمتری برخوردار است.

انواع پرش چشم

سه نوع اصلی نبض زدن چشم وجود دارد که شامل میوکیمیای پلک، بلفارواسپاسم و اسپاسم همی فاسیال صورت می شود.

میوکیمیای پلک

میوکیمیا شایع ترین نوع پرش چشم بوده و یک بیماری خوش خیم چشمی است که عمدتاً به دلیل استرس، مصرف کافئین، خستگی، اضطراب و خستگی ایجاد می شود. این همان چیزی است که بیشتر افراد وقتی در مورد پرش چشم صحبت می کنند به آن اشاره می کنند. این وضعیت به عنوان انقباضات ظریف و مداوم که عمدتاً پلک تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد، تعریف شده است. تشخیص میوکیمی پلک توسط چشم پزشک است، اما اغلب می‌تواند به اشتباه تشخیص داده شود. زیرا علائم آن مشابه سایر انواع پرش چشم مانند اسپاسم همی صورت و بلفارواسپاسم است.

بلفارواسپاسم

این وضعیت همچنین به عنوان بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم شناخته می شود، یک نوع نادر از انقباض چشم است. این نوع انقباض چشم به عنوان حرکات غیرقابل کنترل چشم مانند پلک زدن و انقباض تعریف می شود. بلفارواسپاسم زمانی اتفاق می افتد که بخشی از مغز که ماهیچه های پلک را کنترل می کنند به درستی عمل نکنند. علائم بلفارواسپاسم ممکن است از انقباضات گاه به گاه چشم تا انقباض شدیدتر چشم که باعث بسته شدن کامل چشم ها می شود، ایجاد شود. چشم پزشک این نوع انقباض چشم را به عنوان بخشی از یک آزمایش جامع چشمی و همچنین با پرسش در مورد سابقه خانوادگی و پزشکی شما تشخیص می دهد.

اسپاسم همی فاسیال

این نوع انقباض چشم یک اختلال سیستم عصبی است که باعث انقباض عضلات کناری صورت از جمله چشم می شود. اسپاسم نیمه صورت اختلالی است که باعث انقباض یا اسپاسم غیر ارادی عضلات دو طرف صورت می شود. اسپاسم همی فاسیال اغلب در اثر فشار یا ضربان رگ خونی روی عصب صورت ایجاد می شود. این بیماری ممکن است با تزریق سم بوتولینوم یا با جراحی درمان شود. اسپاسم همی فاسیال از طریق معاینه فیزیکی توسط پزشک عمومی یا متخصص چشم به منظور تشخیص و سپس درمان بیماری تشخیص داده می شود.

آیا می دانید یکی از دلایل مشکلات عصب چشم به دلیل جریان خون ضعیف و فشار خون بالا است! همین حالا توسط متخصص قلب و عروق ویزیت شوید.

ویزیت آنلاین

علت نبض زدن چشم

دلایل مختلفی برای پرش چشم وجود دارد که اغلب با تغییر سبک زندگی قابل حل هستند. دلایل اصلی پرش چشم عبارتند از استرس، مصرف کافئین، خستگی ناشی از کم خوابی، خستگی چشم و اضطراب.

استرس

استرس شایع ترین علت پرش چشم است و اغلب به صورت اسپاسم پراکنده ظاهر می شود. این وضعیت خطرناک نیست و معمولاً ظرف چند روز از بین می رود. داشتن یک سبک زندگی کم استرس، اگرچه همیشه آسان نیست، اما راه حلی برای پرش چشم است. استرس را می توان از طریق مدیتیشن، حرکت بدن و تمرینات تنفسی کاهش داد که می توانند باعث کاهش یا جلوگیری از پرش چشم شوند. استرس نه تنها می تواند باعث انقباض چشم شود، بلکه می تواند به عنوان سایر مشکلات سلامتی نیز ظاهر شود.

مصرف کافئین

کافئین بیش از حد باعث انقباض چشم می شود، زیرا سیستم عصبی غیرارادی عضلات را بیش از حد تحریک کرده و باعث می شود چشمان شما منقبض شوند. این حالت می تواند در بسیاری از نقاط بدن از جمله پلک ها رخ دهد. کافئین همچنین به دلیل تحریک اضافی چشم را خسته می کند. کاهش مصرف کافئین می تواند از ضربات پلک چشم جلوگیری کرده و آن را محدود کند. کافئین نه تنها در قهوه بلکه در چای و نوشابه ها نیز وجود دارد.

خستگی ناشی از خواب ناکافی

خواب ناکافی ممکن است پاسخی به این باشد که چرا چشمانم تکان می‌خورد. به گفته چشم پزشکان خواب ناکافی می تواند باعث پرش یا اسپاسم چشم و همچنین سایر علائم مرتبط با چشم مانند تاری دید، خشکی چشم و حساسیت به نور به دلیل خستگی چشم شود. هنگامی که فرد خسته است، چشم ها ممکن است منقبض شوند زیرا انتقال دهنده های عصبی در مغز که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کنند به دلیل خستگی تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به انقباض چشم می شوند. رسیدن به خواب آرام در جامعه کنونی دشوار است، اما اولویت دادن به هشت ساعت خواب در شب می تواند نه تنها برای تکان دادن چشم، بلکه برای سلامت کلی فرد نیز بسیار مفید باشد.

چشمان خسته

خستگی چشم یکی از دلایل انقباض چشم است. زمانی که ماهیچه‌ها بیش از حد کار کنند، می‌توانند دچار نبض زدن شوند. این وضعیت می‌تواند هنگام تمرکز شدید برای مدت طولانی روی کارهای خاصی مانند کار با کامپیوتر یا فشار دادن چشم‌ها بر روی هم نیز رخ دهد. چشم های خسته نیز ممکن است نتیجه مشکلات بینایی اصلاح نشده باشد. بنابراین، عینک طبی یک درمان احتمالی برای پرش چشم است.

اضطراب

مضطرب بودن یا داشتن یک اختلال اضطرابی یکی دیگر از شرایطی است که می تواند باعث زدن چشم شود. زیرا می تواند باعث تحریک بیش از حد اعصاب و عضلات اطراف چشم شود. برای جلوگیری از پرش چشم ناشی از اضطراب، می توانید از تکنیک های خاصی برای آرام کردن اعصاب خود مانند تمرینات تنفسی و مدیتیشن استفاده کنید.

آیا پرش چشم توسط لنز ایجاد می شود؟

بله، این امکان وجود دارد که پرش چشم در اثر لنزهای تماسی ایجاد شود، به خصوص اگر تاریخ انقضا آنها گذشته باشد.

علائم پرش چشم

نبض زدن چشم

علائم بسیاری وجود دارد که افراد ممکن است در نتیجه انقباض چشم تجربه کنند، از جمله موارد زیر:

سوزش چشم

سوزش چشم اغلب اولین علامت انقباض چشم است و ناشی از انقباض و اسپاسم عضلات چشم است که باعث تحریک و ناراحتی چشم می شود. برای اضافه کردن رطوبت به چشم ها می توانید سوزش چشم را با قطره های چشمی کاهش دهید.

مشکلات بینایی

مشکلات بینایی یکی از علائم پرش چشم است. انقباض و تشنج ماهیچه های چشم ناشی از انقباض چشم می تواند بینایی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تاری دید و خستگی چشم شود. اگر در کنار پرش چشم دچار مشکلات بینایی می‌شوید، باید به یک اپتومتریست برای آزمایش جامع چشم مراجعه کنید تا بتواند بینایی و سلامت چشم شما را ارزیابی کند.

اسپاسم صورت

اسپاسم صورت یکی از علائم شایع اسپاسم همی فاسیال نوعی انقباض چشم است. این نوع گرفتگی صورت باعث انقباض یا اسپاسم غیر ارادی عضلات دو طرف صورت شده و اغلب به دلیل فشار یا ضربان رگ خونی روی عصب صورت ایجاد می شود. این عارضه نه تنها باعث انقباض چشم، بلکه اسپاسم صورت در اطراف دهان نیز می شود. در صورت بروز هر نوع اسپاسم صورت، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

افزایش نرخ چشمک زدن

افزایش سرعت پلک زدن یکی از علائم رایج بلفارواسپاسم است که نوعی پرش چشم است. بلفارواسپاسم باعث پلک زدن غیرارادی ناشی از اسپاسم عضلانی در چشم می شود. پلک زدن غیرطبیعی چشم می تواند چندین بار در طول روز اتفاق بیفتد و این وضعیت همچنین می تواند باعث بسته شدن پلک ها در برخی موارد شود. در صورت بروز این اتفاق با یک چشم پزشک برای دریافت گزینه های درمانی مشورت کنید.

آیا لرزش پلک ها نشانه کمبود ویتامین است؟

بله و خیر. انقباض پلک ها ممکن است نشانه کمبود ویتامین به دلیل تغذیه نامناسب باشد، اگرچه می تواند به دلایل زیادی مانند استرس و خستگی ایجاد شود. بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها برای عملکرد ماهیچه ها مانند کلسیم و ویتامین D ضروری هستند، بنابراین، اگر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود کمبود این مواد را داشته باشید، ممکن است منجر به پرش چشم شود.

منبع

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم