تست تیلت چیست و برای تشخیص چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

احساس سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم از آن دست احساس هایی هستند که هر کسی ممکن است در طول عمر خود یک بار آن را تجربه کند. اما برای تشخیص اینکه این علائم به تغییرات فشار خون یا ضربان قلب مرتبط است یا خیر پزشک ممکن است برای شما تست تیلت درخواست نماید. اما این آزمایش چیست و چگونه انجام می شود؟ با ادامه این پست از نبض ما همراه باشید.

علت انجام تست تیلت

تست تیلت که با عنوان تست سنکوپ قلب هم نامیده شود شرایطی را ایجاد می کند که در آن می تواند به باز تولید علائم شما در شرایط کنترل شده و ایمن کمک کند. در طی انجام این آزمایش، ضربان قلب و فشار خون کنترل می شود تا به بررسی دقیق تر علت بروز علائم شما کمک کند. حتی اگر تست تیلت منفی باشد، اطلاعات جمع آوری شده از انجام این روش می تواند برای آزمایش ها و درمان های بعدی مفید باشد.

در طول تست تیلت چه اتفاقی می افتد؟

تست تیلت در یک اتاق ساکت و تاریک انجام می شود تا به شما در حفظ آرامش کمک کند.

در طول انجام تست تیلت:

  • الکترودها به قفسه سینه متصل شده و همانند آزمایش نوار قلب استاندارد به یک ضبط کننده ECG متصل می شوند.
  • یک دستگاه فشار خون به انگشت و یا بازوی شما متصل می شود.
  • از بیمار خواسته می شود که به مدت پنج دقیقه روی تخت مخصوصی که می تواند کج شود، دراز بکشد.
  • تخت به آرامی به سمت بالا و حدود 60 تا 90 درجه متمایل می شود، به طوری که تقریباً صاف بایستید. آزمایش به مدت 20 دقیقه یا تا زمانی که احساس سرگیجه یا غش به بیمار دست داده و تغییر در ضربان قلب یا فشار خون نشان دهد ادامه خواهد داشت.
  • اما اگر همچنان احساس سرگیجه به بیمار دست نداده باشد، ممکن است داروی گلیسریل تری نیترات (GTN) به زیر زبان او اسپری شده و ۱۵ دقیقه دیگر دوباره زاویه تخت کج شود. این دارو با افزایش ضربان قلب و کمی کاهش فشار خون می تواند به بازتولید علائم کمک کند.
  • در پایان آزمایش تست تیلت، به فرد اجازه داده می‌شود تا بنشیند و قبل از اینکه دوباره به خانه برود، یک لیوان آب به او داده خواهد شد.
  • انجام تست تیلت می تواند بین یک تا دو ساعت به طول بینجامد، اما تنها بین 15 تا 45 دقیقه از آن زمان در وضعیت شیب دار خواهد گذشت. اگر فرد احساس کند که دیگر قادر به ادامه دادن نیست، می‌تواند در هر زمانی درخواست توقف انجام آزمایش را دهد.

نحوه آمادگی برای انجام تست تیلت

دو تا سه ساعت قبل از انجام تست تیلت یک وعده غذایی سبک میل کنید، سپس تا بعد از آزمایش نباید دیگر غذایی مصرف کنید.

از یک نفر بخواهید که برای آزمایش با شما همراه شود تا اگر بعد از انجام تست تیلت همچنان احساس ناخوشایندی داشتید، به شما کمک کنند تا به خانه بازگردید.

مطمئن شوید که متخصص قلبی که آزمایش را بر روی شما انجام می دهد، از هر گونه شرایط جسمانی که ممکن است قبل از آزمایش داشته باشید، مطلع است. مانند:

  • نارسایی قلبی
  • گردش خون ضعیف
  • عروق مسدود شده
  • کاردیومیوپاتی
  • سکته

چه زمانی باید تست تیلت انجام شود؟

علائمی که باعث ضرورت انجام تست تخت شیب دار در بیماران می شوند شامل:

  • سنکوپ یا غش کردن های مکرر با علت ناشناخته.
  • سنکوپ با منشا ناشناخته همراه با آسیب و ضربه.
  • حتی یک اتفاق غش کردن با منشأ ناشناخته و بدون علائم پیش آگهی دهنده.
  • مشکوک به غش کردن کاذب یا سنکوپ های با منشاء روانی.

علائم قلبی خاصی را تجربه می کنید؟ از کنار علائم خود به سادگی عبور نکنید. گاهی تنها یک نشانه می تواند خاتمه دهنده زندگی شما باشد. همین حالا توسط متخصص قلب و عروق ویزیت شوید.

ویزیت آنلاین

تست تیلت مثبت به چه معنا است؟

نتیج حاصل از تست تخت شیب دار بر مبنای غش کردن در طی آزمایش یا نوسانات ضربان قلب و فشار خون تعیین می شود. در تست تیلت مثبت، فشار خون کاهش یافته و باعث سرگیجه یا غش در طول آزمایش می شود.

تست تیلت نرمال چگونه است؟

به طور معمول ضربان قلب حداقل 10 ضربه در دقیقه (BPM) اما کمتر از 30 ضربه به ازای افزایش شیب تغییر می یابد. پاسخ‌های فشار خون طبیعی نیز در یک طیف محدود می‌شوند. پاسخ طبیعی افت فشار خون سیستولیک <20 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک <10 میلی متر جیوه در حالت ایستاده است.

آیا تست تخت شیب دار دقیق است؟

تست تخت شیب دار می تواند یک تست تشخیصی مفید باشد. اما روش ها متفاوت هستند و گاهی اوقات نتایج ممکن است به اشتباه تفسیر شوند.

چرا هنگام انجام تست تیلت نیتروگلیسیرین داده می شود؟

نیتروگلیسیرین در تست تخت شیب دار به منظور تحریک کردن پاسخ وازوواگال استفاده می شود. این ماده باعث اتساع یا گشادی وریدها و افزایش جریان خون می شود. همچنین، NTG چربی دوست است و به راحتی از غشای سلولی عبور می کند. مطالعات حیوانی نشان داده که NTG اثر مهاری بر کنترل گردش خون دارد.

 

کلینیک قلب و عروق دکتر محمد حسین نجفی

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم