۹ روش طبیعی برای تضمین سلامت و تقویت دریچه های قلب !

دریچه های قلب، قهرمانان کوچک اما قدرتمند سیستم گردش خون هستند. این چهار غشای نازک کاغذی که به دیواره قلب متصل شده اند، کارهای زیادی را انجام می دهند تا ضربان قلب و خود شما را زنده نگه دارند. در واقع، آنها 80 میلیون بار در سال باز و بسته می شوند! بنابراین، قوی نگه داشتن آنها، عاری از هرگونه بیماری دریچه قلب و مشکلاتی مانند تنگی و نارسایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما چگونه با یک زندگی هوشمندانه می توان دریچه ها و ضربان قلب را تقویت کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با نبض ما همراه باشید.

روش های تقویت دریچه های قلب

به منظور سلامت دریچه های قلب بهتر است نکات زیر را به کار ببرید:

1) برای تقویت دریچه های قلب نگاهی به بشقاب خود بیندازید

متخصصان قلب بیان می کنند که وجود چند مشکل اساسی می‌تواند بر دریچه‌های قلب تأثیر بگذارد، از جمله عفونت، ضعیف شدن بافت و تجمع پلاک روی دیواره‌های شریان. پزشکان توصیه می کنند که تغذیه خود را ارزیابی کرده و به بدن خود کلسترول و چربی جامد کمتری وارد کنید. توصیه های انجمن قلب آمریکا پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب همزمان با چربی های اشباع محدود مانند کره، تاکید بر مصرف پروتئین های بدون چربی و فیبرهای کاهش دهنده کلسترول مانند مواد موجود در سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، غلات کامل است.

2) مصرف روغن ماهی را در نظر بگیرید

استفاده از مکمل روغن ماهی می تواند تقویت کننده دریچه های قلب شما باشد، زیرا به جلوگیری از تجمع پلاک کمک می کند. پلاک ها می توانند باعث فشار دریچه ها برای پمپاژ خون در بدن شوند. مطالعه منتشر شده در مجله Circulation نشان داد که اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 (موجود در روغن ماهی) می توانند خطر تنگی دریچه آئورت را کاهش دهند. باریک شدن و تنگی دریچه ها ناشی از تجمع پلاک است که جریان خون را کاهش می دهند.

3) با کنترل وزن، دریچه های قلب را تقویت کنید

توجه به ترازو و ماندن در محدوده توصیه شده BMI برای قد می تواند به طور عمده به دریچه های شما کمک کند. چاقی یکی از عوامل مرتبط با نارسایی قلبی است و می‌تواند منجر به نارسایی بیشتر یا مشکلات دریچه‌ای نشتی مانند نارسایی دریچه میترال شود. چاقی با آسیب عضله قلب مرتبط است، حتی زمانی که عوامل دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا کنترل شوند.

4) مصرف نمک را کاهش دهید

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به احتباس بیش از حد مایعات بدن در مکان‌هایی مانند ریه‌ها شده و بدین ترتیب بر تنفس ما تأثیر می‌گذارد. این امر به بدن آسیب وارد کرده و منجر به افزایش فشار خون می شود و در نهایت می تواند دریچه های قلب را تحت تأثیر قرار دهد. فشار خون بالا ممکن است منجر به فشار وارده بیشتر به بطن چپ شده و با تغییراتی در ساختار دریچه میترال به ایجاد نارسایی میترال دامن بزند. تحقیقات منتشر شده در مجله Circulation نشان داد که کاهش نمک باعث بهبود فشار خون می شود. توصیه فعلی انجمن قلب آمریکا این است که مصرف سدیم را به 2300 میلی گرم در روز محدود کنید که حدود یک قاشق چای خوری نمک است.

5) برای داشتن دریچه های سالم قلبی با کیفیت‌تر بخوابید

اگرچه همه از این نکته آگاه هستند که خواب با کیفیت فواید بسیاری دارد که سلامت دریچه های قلب را نیز شامل می شود. خواب ضعیف می تواند منجر به افزایش فشار خون شده و این فشار خون بالا بروز آترواسکلروز را دامن می زند. کمبود خواب می تواند سیستم گردش خون، از جمله دریچه های قلب را مختل کند.

6) با داشتن تحرک دریچه های قلب‌تان را تقویت کنید

احتمالاً می دانید که ورزش می تواند عملکرد کلی قلب را بهبود بخشد و حتی ممکن است بدانید ورزش می تواند به مبارزه با نارسایی قلبی کمک کند. چیزی که ممکن است از آن آگاه نباشید این است که فعالیت های سبک مانند پیاده روی به اندازه دویدن ماراتن عالی و شاید حتی کمی بهتر از آن باشند. وقتی صحبت از ورزش سنگین می شود، دستورالعمل های اخیر در مجله Heart توصیه می کنند که بیماران مبتلا به ناهنجاری ها و مشکلات دریچه ای متوسط، قبل از انجام ورزش های رقابتی، پس از انجام تست استرس، از بی خطر بودن ورزش برای خود اطمینان یابند. در هنگام فکر کردن به یک سبک ورزشی جدید، از پزشک خود این مسئله را جویا شوید، مخصوصاً اگر تنگی نفس غیرمنتظره، سرگیجه، یا ناراحتی قفسه سینه در اثر فعالیت شدید را تجربه می کنید.

7) مدیتیشن را امتحان کنید

استرس فشار خون را افزایش داده و می‌تواند بر دریچه‌های قلب شما تأثیر بگذارد و از بسته شدن محکم آنها جلوگیری کند. یک راه رایگان و آسان برای کاهش اضطراب کلی بدن، مدیتیشن است. در حالی که تحقیقات در مورد دریچه های قلب و مدیتیشن کم است، اما می دانیم که این جلسات آرام فواید زیادی برای تقویت سلامت دارند. انجمن قلب آمریکا در یک بیانیه علمی به این نتیجه رسید که با توجه به هزینه های کم و خطرات کم این مداخله، مدیتیشن ممکن است به عنوان مکملی برای کاهش خطر قلبی عروقی در نظر گرفته شود.

8) بهداشت دهان و دندان خود را بالا ببرید

این ممکن است تعجب آور باشد، اما یکی از عوامل ابتلا به آندوکاردیت یا التهاب پوشش داخلی حفره ها و دریچه های قلب ، سلامت دندان است. علت این امر است که اندوکاردیت در اثر عفونت‌های ناشی از باکتری‌هایی مانند آن‌هایی که در دهان شما ایجاد می‌شوند و در جریان خون حرکت می‌کنند، ایجاد می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله اروپایی قلب و عروق، این می تواند توضیح دهد که چرا مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن با خطرات کمتر ضربان قلب نامنظم و نارسایی قلبی مرتبط است.

9) سیگار را کنار بگذارید

یک دلیل دیگر برای پایان دادن به عادت سیگار کشیدن، سالم نگه داشتن دریچه های قلب است. به عنوان یک عامل خطر قوی برای تصلب شرایین یا سخت شدن شریان ها که می تواند باعث سکته و حمله قلبی شود، سیگار کشیدن نیز می تواند در خطر تنگی آئورت نقش داشته باشد. همانطور که یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 توضیح می‌دهد، بسیاری از عواملی که باعث آسیب مکانیکی دریچه‌های قلب می‌شوند، از جمله رسوب چربی و کلسیفیکاسیون با مصرف تنباکو مرتبط هستند.

در حالی که برخی از مشکلات قلبی ژنتیکی هستند، کارهایی که ما باید برای سلامت عمومی انجام دهیم مانند خوب بخوریم، بخوابیم و ورزش کنیم، به طور طبیعی به حفظ دریچه های قلب کمک می کنند.

 

کلینیک قلب و عروق دکتر محمد حسین نجفی

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم