آیا باید مصرف روزانه آسپرین را قطع کرد؟

بله، شاید هم نه. بهتر است قبل از اینکه مصرف دوز بعدی آسپرین خود را قطع کنید ادامه این مطلب از نبض ما را بخوانید.

مصرف روزانه آسپرین

به تازگی محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه یک آسپرین برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته ممکن است برای بسیاری از افراد بیشتر از اینکه مفید باشد، خطراتی را به همراه داشته باشد. متخصصان قلب و عروق در حال حاضر توصیه می کنند در صورتی که 60 سال یا بیشتر دارید و سابقه بیماری قلبی ندارید، از شروع درمان با آسپرین خودداری کنید.

افراد 40 تا 59 ساله باید قبل از شروع آسپرین درمانی با پزشک خود مشورت کنند. نتایج این تحقیقات جدید که احتمالاً در هفته‌های آینده نهایی می‌شود، توصیه‌هایی را که پزشکان بیش از 30 سال به بیماران خود داده اند را معکوس خواهد کرد.

اما قبل از اینکه مصرف روزانه آسپرین را قطع کنید، آگاه باشید که برخی افراد باید روی مصرف آن در واقع باقی بمانند.

دستورالعمل جدید مصرف آسپرین

بسیاری از بیماران در ایالات متحده بر این باورند که مصرف روزانه یک آسپرین می تواند آنها را از مراجعه به پزشک دور نگه دارد. این باور از یک مطالعه مهم که در سال 1988 به نام Physician’s Health Study منتشر شد، نشات می گرفت. این مطالعه حاکی از آن بود که مصرف یک روز در میان آسپرین از اولین حمله قلبی جلوگیری می کند. آسپرین به یک ابزار مهم تبدیل شد. چرا که آسپرین به عنوان یک ضد پلاکت که نوعی رقیق کننده خون است می تواند از لخته شدن خون که باعث حملات قلبی و سکته می شود، جلوگیری کند. این تمام چیزی است که در سال 1988 داشتیم.

چه چیزی باعث نیاز کمتر به آسپرین می شود؟

در آن زمان، داروهای قوی ضد کلسترول یا داروهای جدید فشار خون بالا که اکنون موجود است، وجود نداشتند. همچنین در حال حاضر داروهای مؤثرتری برای درمان دیابت وجود دارد که نه تنها قند خون شما را کاهش می دهد بلکه خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد. ما در هزاره جدید پیچیده‌تر شده‌ایم و عوامل خطر بیشتری را برای بیماری قلبی شناسایی کرده‌ایم و ابزارهای مؤثرتری برای درمان افراد در معرض خطر ایجاد کرده‌ایم. با استفاده مؤثر از این ابزارها برای کنترل کلسترول و فشار خون، کمک به ترک سیگار و کاهش قند خون دیگر نیاز کمتری به آسپرین وجود خواهد داشت.

علائم قلبی خاصی مانند ریتم و تپش های غیرعادی را تجربه می کنید. از کنار هر علائمی به سادگی عبور نکنید. گاهی تنها یک نشانه می تواند خاتمه دهنده زندگی شما باشد. 

ویزیت آنلاین قلب

اما این بدان معنا نیست که آسپرین هیچ فایده ای ندارد. در واقع آسپرین دارویی موثر است اما در برخی از بیماران، خطر خونریزی ناشی از آسپرین بیشتر از فواید آن است، به خصوص اگر از همه عوامل خطر دیگر به خوبی پیشگیری شده باشد.

مصرف آسپرین چه ضرری دارد؟

آسپرین پوشش داخلی معده که با افزایش سن نازک تر می شود را تحریک می کند. بنابراین فرد ممکن است دچار خونریزی گوارشی شود. این منجر به بستری شدن بیشتر در بیمارستان و نیاز به انتقال خون می گردد. اگر ضربه‌ای به سر مانند افتادن رخ دهد یا ترکیدگی آنوریسم، بیشتر از آنچه که آسپرین مصرف می‌کنید، در مغز خونریزی اتفاق می افتد. فواید شروع آسپرین با خطر خونریزی زیاد از بین می رود. بنابراین با وجود در اختیار داشتن ابزارهای دیگری برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی نیازی به مصرف خودسرانه آسپرین وجود نخواهد داشت.

آیا همه افرادی که در حال حاضر یک دوز روزانه آسپرین مصرف می کنند باید آن را متوقف کنند؟

خیر. هر کسی که برای پیشگیری از مشکلات قلبی آسپرین مصرف می کند نباید بدون مشورت با پزشک به صورت خودسرانه استفاده از این دارو را قطع کند.

افرادی که باید آسپرین مصرف کنند عبارتند از:

  • افراد با سابقه بیماری قلبی
  • افراد با سابقه سکته یا حمله قلبی در گذشته
  • در صورت وجود شرایطی مانند تصلب شرایین
  • وجود استنت، بای پس و یا آنژیوپلاستی
  • در چنین شرایطی فرد باید تحت درمان با آسپرین قرار بگیرد.

 

کلینیک قلب و عروق دکتر نجفی

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم