علائم بیماری فیبرومیالژیا

بیماری فیبرومیالژیا نوعی اختلال اسکلتی-عضلانی است که به دلیل فشارهای روحی و جسمی بر فرد به وجود می‌آید و با شوک شدید سیستم اعصاب مرکزی مرتبط است. این بیماری بیشتر، زنان را مبتلا می‌کند.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین  اگر چه بیماری فیبرومیالژیا با آرتریت ارتباط داده می‌شود اما در واقع آرتریت نیست زیرا التهاب ایجاد نمی‌کند و به بافت‌ها و مفصل‌ها آسیب نمی‌رساند؛ اما می‌تواند درد و خستگی زیادی ایجاد کند که فعالیت روزانه فرد را مختل می‌کند. علت اصلی بیماری فیبرومیالژیا هنوز مشخص نشده است.

علایم

علایم بیماری فیبرومیالژیا می‌تواند در زمان‌های مختلف خود را نشان دهد اما هنگام صبح و عصر بد‌تر می‌شود. علایم آن عبارت است از:

  •  دردهای گنگ در تمام بدن
  •  تکرر ادرار
  • بی‌خوابی
  • درد در قسمت تحتانی شکم، نفخ و حالت تهوع
  • مشکل در به یاد آوردن و تمرکز کردن روی وظایف
  • خستگی مفرط و کاهش میزان انرژی
  • حساسیت به بو و صدا
  • اضطراب و افسردگی

قسمت‌های حساس

برخی از نقاط بدن که به دلیل بیماری فیبرومیالژیا حساس می‌شود، دردناک است. این نقاط، بیشتردر اطراف شانه، آرنج، زانو، سینه، پشت دست و لگن است. اما برای تحریک درد نیاز به دست زدن به این نقاط نیست. متأسفانه، درمان این اختلال بسیار دشوار است، زیرا درد آن مبهم است و همه با آن آشنایی ندارند. بنابراین، ضروری است که با پزشکی که آگاهی کامل در باره بیماری فیبرومیالژیا دارد مشورت کنید. اما برای کاهش درد می‌توانید تغییرات ساده‌ای در زندگی روزمره خود به وجود بیاورید.

 

13477111_1470340235-1945

درمان حرکتی

درمان‌های جایگزین می‌تواند در کاهش درد و استرس بدن مؤثر واقع شود. یوگا و مدیتیشن برای مبتلایان به بیماری فیبرومیالژیا بسیار مفید است.

درمان ماساژی

برای کم کردن درد و تنش عضلانی در مبتلایان و بهبود گردش خون ماساژ مفید است و به عنوان مسکن عمل می‌کند.

طب سوزنی

از این روش قرن‌ها ست که استفاده می‌شود. سوزن نازک به بعضی از نقاط فشار فرو برده می‌شود تا درد و اضطراب کاهش یابد.

عادات خواب را بهبود دهید

مشکلات خواب و خستگی شدید در روزبه بیماری فیبرومیالژیا ارتباط داده‌شده است. از طرفی برای کاهش علایم دردناک این بیماری لازم است که فرد خواب کافی داشته باشد. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود هر روز در ساعت معین بخوابند و بیدار شوند. همچنین خودداری از چرت زدن در طول روز توصیه می‌شود تا فرد بتواند شب خواب بهتری داشته باشد.

اسید آمینه۵-HTP

اسیدآمینه طبیعی، تولید سروتونین را که نوعی انتقال‌دهنده عصبی است و به‌عنوان مسکن طبیعی بدن عمل می‌کند، افزایش می‌دهد. گزارش نتایج بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند علایم بیماری فیبرومیالژیا را از بین ببرد.

برنامه غذایی روزانه خود را یادداشت کنید

رژیم غذایی روزانه نقش چشمگیری در کنترل علایم مرتبط با بیماری فیبرومیالژیا دارد. تاکنون هیچ تحقیقی درباره این ‌که بیمار چه غذاهایی را باید یا نباید مصرف کند، انجام ‌نشده است. با این وصف، کنترل آنچه می‌خورید، می‌تواند کمک ‌کند تا بفهمید کدام ماده غذایی را نباید مصرف کنید.

توصیه می‌شود قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین پرهیز شود تا در خواب اختلالی به وجود نیاید.

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده‌است، اما بازتاب و پینگ باز است.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید