آرتروز را با آزمایش خون می توان تشخیص داد؟

آرتروز به نوعی بیماری مفصلی اطلاق می شود که در آن، غضروف هایی که بین مفاصل قرار گرفته و حرکت را آسان تر می کند، از بین می روند و در نتیجه باعث بروز درد، التهاب و دشواری در حرکت دادن مفصل می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، محققان انگلیسی به تازگی نوعی آزمایش خون ابداع کرده اند که می تواند علائم اولیه بیماری آرتروز را در مبتلایان تشخیص دهد. اکنون و به گفته دانشمندان، این آزمایش خون می تواند آرتروز را از انواع بیماری هایی چون التهاب روماتیسمی مفاصل و مشکل التهابی مفاصل تشخیص دهد.

تاکنون هیچ تفسیر آزمایش خون ی وجود نداشته که بتواند آرتروز را در افراد شناسایی کند اما دانشمندان دانشگاه «وارویک» انگلیس نوعی آزمایش خون ابداع کرده اند که می تواند علائم آرتروز را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهد.
به سرانجام رسیدن این روش تشخیصی حدود دو سال طول کشیده است. پزشکان از طریق این آزمایش با پیدا کردن اسیدهای آمینه می توانند در همان مراحل ابتدایی بیماری و پیش از این بروز علائم جسمی و غیرقابل برگشت، آرتروز را تشخیص دهند. تشخیص زودهنگام بیماری شانس درمان را بسیار بالا می برد و کمک می کند که پیش از شروع علائم، با تغییراتی که می توان در سبک زندگی افراد ایجاد کرد، مانع پیشرفت آرتروز شد.

نقش اسیدهای آمینه

پزشک در این آزمایش به دنبال موادشیمیایی خاصی در تکه های پروتئین مفاصل به نام اسیدهای آمینه می گردد که در این بیماری آسیب دیده اند. مجموعه تغییرات ایجاد شده در اسیدهای آمینه اکسید شده، حاوی نیترات و قندی موجود در خون می تواند به تشخیص زودهنگام آرتروز کمک کند و نیز آرتروز را از التهاب روماتیسمی مفاصل و بیماری های التهابی مفاصل شناسایی کند.
دانشمندان بر این باورند که پروتئین های موجود در مفاصل مبتلا به آرتروز آسیب دیده هستند ولی این اولین باری است که حرف از تشخیص زودهنگام این آسیب ها به میان آمده است. آنها در این آزمایش، قطعه کوچکی از این پروتئین های آسیب دیده را مورد مطالعه قرار دادند.
محققان با کمک فناوری طیف سنجی جرمی، نمونه خون و مایعات زانوی آسیب دیده بیماران را تجزیه و تحلیل کردند تا تغییرات ایجاد شده در پروتئین را بررسی کنند.
آنها الگوهایی را از اسیدهای آمینه آسیب دیده گرفته شده از بیماران مبتلا به آرتروز خفیف در مراحل ابتدایی تا آرتروز و التهاب مفاصل شدید و پیشرفته یافتند که حاکی از پایین بودن سطح کیفی این الگوها بود. آنها همچنین با کمک روش های کامپیوتری از اسیدهای آمینه، الگوریتم هایی به دست آورند که به آنها در تشخیص میان آرتروز، التهاب روماتیسمی مفاصل و بیماری های التهابی مفاصل کمک می کند.
این آزمایش خون، در مراحل ابتدایی آرتروز با دقت بالا ۹۰ تا ۹۲ درصدی می تواند این بیماری را شناسایی کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید