اختلالاتی که باید آن را جدی گرفت!

آسیب های اسکلتی عضلانی یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از کار در تمام صنایع بوده، به طور مثال یک سوم غرامت های پرداختی به کارگران در انگلستان ناشی از این مورد است.

گردآوری-نبض ما

بعضی از فعالیت هایی که افراد حین کار انجام می دهند مانند بلند کردن، حرکات تکراری، بردن دست به سمت اشیا دور از بدن. به بدن آسیب می  زند. در بعضی شرایط این حرکات باعث آسیب به ماهیچه ها، تاندون ها، اعصاب، رگ های خونی، مفاصل، گردن، شانه ها، بازوها، دست ها، پاها و پشت می گردند. به این نوع آسیب ها اصطلاحا آسیب های اسکلتی عضلانی گفته می شود.

اهمیت توجه به آسیب های اسکلتی عضلانی

به گفته دکتر محمدعلی محسنی بندپی، رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران،  ۴۰ درصد ویزیت پزشکان در دنیا به آسیب های اسکلتی عضلانی بر می گردد. همچنین ۱۹ درصد علل بستری در دنیا و هزینه ای معادل ۵ برابر درمان ایدز، ۳ برابر درمان آلزایمر صرف هزینه های ناشی از اختلالات اسکلتی عصلانی می شود.

آمارها نشان می دهد پنج هزار کودک در کشور از کمردرد رنج می برند که اگر این فشار عصبی اسکلتی تعدیل نشود جامعه جوانان، افراد سالمند، کودکان و سایر اقشار جامعه در سنین مختلف با آن عوارض دست و پنجه نرم می کنند.

عاملی برای تغییر شغل

همان گونه که گفته شد، آسیب های اسکلتی عضلانی به هرگونه اختلال یا آسیب به ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها، مفاصل، اعصاب، رگ های خونی، بافت های نرم که شامل فشار و تنش، التهاب و درد می شود و ممکن است در اثر شغل فرد به وجود آمده باشد، یا به وسیله کار فرد تشدید گردد گفته می شود.

در تحقیقی که در آمریکا انجام شده بین ۲۹ تا ۳۵ درصد مشکلاتی که باعث ترک شغل افراد می شود آسیب های  اسکلتی عضلانی است و هزینه ناشی از آن در سال ۲۰۰۷ حدود یک و نیم میلیون دلار برآورد شده است.

همچنین این موضوع در کشور ما هم مشکلاتی را ایجاد کرده است. به طور مثال در تولیدات و درکارخانجات فلزات سنگین مشاهده می شود که حدود ۶۰ درصد کارگران آن ها دارای مشکلات اسکلتی عضلانی بوده و این مشکلات در ارتباط با وزن سنگین و ساعات کاری آنها است.

علائم و نشانه ها

علائم دو دسته هستند، یک دسته قابل مشاهده اند که شامل:

  • قرمزی و تورم
  • اشکال در حرکت یک قسمت از بدن

و دسته دیگری قابل مشاهده نبوده و به وسیله خود فرد احساس می شود:

  • بی حسی و کرختی
  • احساس سوزن سوزن شدن و گاها درد

علائم و نشانه های آسیب های اسکلتی عضلانی ممکن است به طور ناگهانی در اثر یک رخداد غیر منتظره ایجاد گردد یا ممکن است در دراز مدت شکل گیرد. لذا تشخیص این موارد توسط کارفرمایان و کارگران یک امر ضروری است. بعد از تشخیص در صورتی که درمان مورد نیاز باشد، بلافاصله می تواند شروع گردد و اقدامات لازم جهت پیشگیری از وخامت اوضاع انجام گیرد.

درمان

نوع درمان برای آسیب های اسکلتی عضلانی بسته به نوع عارضه متفاوت است. درمان ممکن است شامل استفاده از گرما یا سرمای موضعی، درمان دارویی، فیزیوتراپی یا حتی جراحی باشد. یک آسیب های اسکلتی عضلانی در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به طور موثرتری قابل درمان و پیشگیری می باشد.

عوامل بروز آسیب های اسکلتی عضلانی

عوامل اصلی خطر عبارتند از:

  • به کار بردن نیروی بدنی زیاد
  • وضعیت نامناسب بدنی
  • حرکات تکراری
  • فشار به بدن در اثر تماس موضعی با اشیا

در تمام موارد گفته شده، طول مدتی که فرد با این عوامل در تماس است و بزرگی این عوامل مهم می  باشند.

topics_ergonomicsv2

همچنین سایر عواملی که می  تواند بر روی میزان توان بدنی مورد نیاز جهت انجام یک کار تأثیر گذار باشند عبارتند از:

جانمایی و شرایط محیط و ایستگاه کار

برای مثال یک ایستگاه کاری با ارتفاع سطح کار بیش از اندازه زیاد یا کم منجر به بوجود آمدن وضعیت نامناسب بدن فرد می  گردد.

خصوصیات اشیائی که فرد با آنها  سروکار دارد

یک شی لیز و بی ثبات و با بدون دستگیره ممکن منجر به ایجاد یک وضعیت نامناسب بر روی فرد گردد در مقایسه با یک شی با دستگیره مناسب فرد در حین کار با آن مجبور به  صرف انرژی بیشتری است.

شرایط محیطی محل کار

سرما و جریان باد در محیط کار باعث کاهش جریان خون در دست ها شده و دست فرد ضعیف می گردد و فرد مجبور به صرف نیروی چنگش بیشتری می باشد.

سازماندهی کار

مثلا فردی که در طول یک شیفت کارهای متنوعی انجام می دهد در مقایسه با فردی که در طول شیفت کار دائما یک کار را با عامل خطر مشخص و تکراری انجام می دهد در معرض خطر کمتر می باشد.

خصوصیات و ویژگی های شخصی

قد،  جنس، نژاد، توانایی بدن در مقابله با عوامل خطر و … که از فردی به فرد دیگر متغیر است نیز در ایجاد آسیب تأثیر گذارند. .

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید