درمان عفونت با آنتی بیوتیک طبیعی

آنتی بیوتیک! نام داروهایی که با افت دما و شروع فصل سرما بیشتر و بیشتر بر سر زبان ها می افتد. خوشبختانه انواع آنتی بیوتیک طبیعی نیز وجود دارند که بدون ایجاد عوارض جانبی برای درمان عفونت ها موثر عمل می کنند. با ما همراه باشید…

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، خیلی از مردم با مشاهده علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه می کنند و متأسفانه برخی از پزشکان عمومی نیز سوگند یاد کرده اند نسخه ها را بدون آنتی بیوتیک مهر نکنند. از طرفی برخی افراد نیز تصور می کنند برای داشتن سیستم ایمنی قوی تر و حفاظت خود از بیماری های عفونی حتماً باید آنتی بیوتیک مصرف کنند و به اصرار دکتر را وادار به تجویز این داروها می کنند.

برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و خود دست به کار می شوند و مانند نقل و نبات خودسرانه آنتی بیوتیک می خورند. غافل از اینکه این داروها خالی از عوارض جانبی نیست و مشکل بزرگتری به نام مقاومت میکروب ها را به بار می آورد. یعنی اینکه به مرور هیچ آنتی بیوتیکی بر این میکروب های نابکار کارگر نمی افتد.

آنتی بیوتیک ها میکروب و خوب و بد نمی شناسند و نه تنها باکتری های بیماری زا را از بین می برند بلکه میلیون ها میکروب مفید بدن را که برای دستگاه گوارش لازم اند را ناکار می کنند. بنابراین لازم است فکر کرد و برای هر مشکل کوچکی به سراغ این داروهای کمابیش مخرب نرفت. خوشبختانه انواع آنتی بیوتیک طبیعی نیز وجود دارند که بدون ایجاد عوارض جانبی برای درمان عفونت ها موثر عمل می کنند. بنابراین با خودتان است که کدامیک را انتخاب کنید. در این مطلب شما را با چند آنتی بیوتیک طبیعی بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مسئله مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها را جدی بگیرید

خبری که منتشر شد کوتاه اما تکان دهنده بود. اینکه مقاومت به آنتی بیوتیک ها تا سال 2050، سالانه جان ده میلیون نفر را خواهد گرفت. درست است که آنتی بیوتیک ها مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی و باکتریایی را به تعویق می اندازند و عفونت ها را کنترل می کنند اما استفاده نابجا و نادرست این داروها باعث می شود که میکروب ها به مرور نسبت به آن ها مقاوم شوند تا جایی که احتمال می رود زمانی پیش بیاید که هیچ تأثیری در نابودی باکتری ها نداشته باشند.

قوانین طلایی مصرف دارو

چند سالی است که سازمان بهداشت جهانی به تمامی کشورها هشدار داده است که مصرف غیرمنطقی و غیر اصولی آنتی بیوتیک ها وضعیت را به زمانی بازمی گرداند که آنتی بیوتیک ها به تولید نرسیده بودند؛ یعنی جهان به سمتی می رود که بیماری های عفونی رایج و حتی زخم های جزئی مرگبار شوند.

به گزارش محققان فرانسوی مقاومت باکتریایی در این کشور عامل بروز 158 هزار عفونت بیمارستانی و مرگ سالانه 15 هزار نفر شده است. دلیل آن نیز مصرف زیاد و غیراصولی آنتی بیوتیک ها در انسان ها و همچنین حیوانات است. بنابراین بهتر است با پیشگیری و استفاده از انواع آنتی بیوتیک طبیعی اجازه ندهید کارتان به مصرف آنتی بیوتیک برسد. در ادامه جایگزین های طبیعی را اشاره می کنیم:

عصاره برگ زیتون یک آنتی بیوتیک طبیعی

از برگ های درخت زیتون ماده ای معجزه گر به دست می آید که الئوروپئین نامیده می شود و یک آنتی بیوتیک طبیعی است. در واقع عصاره برگ زیتون به خواص ضدمیکروبی شهرت دارد که می تواند از زیتون ها در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند. محققان چندین بار خواص ضدمیکروبی الئوروپئین را مورد بررسی قرار داده و آن را تأیید کردند. این عصاره روی رادیکال های آزاد تأثیر منفی می گذارد که از نظر علمی ارزش فراوانی دارد؛ چون رادیکال های آزاد عامل اصلی بروز پیری زودهنگام سلول ها و ابتلا به اکثر بیماری ها محسوب می شود.

باید بدانید که برگ های زیتون آنتی اکسیدان های قوی هستند. این برگ ها علاوه یک آنتی بیوتیک طبیعی ، خاصیت ضدالتهابی دارند و مسکن طبیعی محسوب می شوند. می توانید عصاره برگ زیتون را از عطاری ها تهیه کنید و یا اینکه اگر به درخت زیتون دسترسی دارید برگ های آن را چیده، خشک کرده و از آن چای درست کنید. حواستان باشد برگ ها به آفت کش ها آلوده نباشند. طعم این چای تلخ است بنابراین بهتر است آن را با کمی عسل ترکیب کنید.

چای سبز

چای سبز

ساده ترین و دم دست ترین آنتی بیوتیک طبیعی ، همین چای سبز است. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز یک ترکیب شناخته شده و فعال در این چای است. نتایج بررسی ها نشان می دهند که این ماده برای نابودی برخی از باکتری های دهانی فوق العاده است. یادتان باشد که چای سبز تأثیر شگرفی در کاهش سلول های چربی در بدن دارد. بنابراین با مصرف آن علاوه بر برخورداری از یک نوشیدنی لاغر کننده می توانید از یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز برخوردار باشید.

عسل مانوکا

نتایج بررسی ها نشان داده است که به طور کلی عسل خواص آنتی باکتریالی دارد. اما در این بین عسل مانوکا به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام متیل گلیوکسال قدرت ضدمیکروبی بالایی دارد و یک آنتی بیوتیک طبیعی است. این عسل به طور گسترده ای باعث نابودی باکتری ها شده و از بروز مقاومت به آنتی بیوتیک ها پیشگیری می کند. جالب است بدانید که استفاده موضعی از این عسل نیز باعث نابودی باکتری های بیماری زا از قبیل استافیلوکوکوس اورئوس می شود. عسل مانوکا علاوه بر نابودی عفونت های باکتریایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود. اگر در جایی زندگی می کنید که به این عسل دسترسی دارید از خواص آن غافل نمانید.

گیاه مریم گلی

قبل از اینکه بشر شروع به تولید داروهای آنتی بیوتیک کند، مریم گلی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع خواص دارویی این گیاه از زمان باستان شناخته شده است و مردمان قرون وسطی بر این عقیده بودند که این گیاه عمر را طولانی می کند.

مریم گلی

این گیاه حاوی روغن های ضروری، تانین ها، آهن، کلسیم و ویتامین A است. مریم گلی یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که از رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها پیشگیری می کند. کافی است با مشورت با عطار این گیاه را خریداری و دم کرده آن را مصرف کنید.

پروپولیس

پروپولیس صمغی است موم مانند که زنبور عسل ترشح و از آن برای ترمیم و نظافت کندوی خود استفاده می کند. در واقع زنبور از این صمغ برای ضدعفونی کردن کندو استفاده می کند و جالب اینکه کدوی عسل استریل ترین نقطه طبیعت محسوب می شود و عاری از میکروب است. این پاکیزگی به دلیل استفاده از پروپولیس است.

از زمان های قدیم مردم از پروپولیس به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی برای مقابله با باکتری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می کردند. از زمان ارسطو خواص شگفت انگیز این ماده شناخته شده و برای درمان زخم معده و انواع زخم ها استفاده می شد. این موم ها حاوی حداقل 19 ترکیب فعال، تمام ویتامین ها و 13 تا 14 نوع مواد معدنی مورد نیاز بدن است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که مصرف پروپولیس با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند و خطر این بیماری ها را به میزان 53 درصد کاهش می دهد.موم برای درمان سرفه، گلودرد، سینوزیت و ورم لوزه موثر است. کرم تهیه شده از این ماده برای برطرف کردن عفونت های ویروسی و باکتریایی پوست استفاده می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید