علائم و درمان سندرم کانال کارپ

سندرم کانال کارپ در خانم ها 5 برابر بیشتر از آقایان است. این بیماری در اثر فشار به عصب میانی یا مدیان در کانال مچ دست به وجود می آید که از شایع ترین نمونه های فشار روی اعصاب محیطی بدن است.

شب از خواب بیدار می شوید، درد دست کلافه تان کرده است، سعی می کنید تا سنگینی بدنتان را روی آن بیندازید، اما انگار خیال خوب شدن ندارد. احساس می کنید دستتان مثل یک تکه گوشت بی حس شده است. تلاش می کنید با تکان دادن دست، خواب رفتگی آن را برطرف کنید. با مراجعه به پزشک متوجه می شوید بیماری ای تحت عنوان سندرم کانال کارپ است که خواب را از شما گرفته است.

به گزارش نبض ما، دکتر رضا شهریار کامرانی، متخصص جراحی استخوان و مفاصل با اشاره به این که سندرم کانال کارپ در بین مردم به تنگی کانال مچ دست معروف است، به جام جم می گوید: کانال مچ دست تنگ نمی شود، بلکه قطر محتویات کانال افزایش یافته و کانال را برای عناصر عبوری دیگر تنگ می کند. وی می افزاید: 10 عنصر از کانال مچ دست عبور می کند، برای هر انگشت 2 تاندون و یک تاندون برای شست، یک عصب میانی یا مدیان که وظیفه آن ایجاد حس به انگشتان شست، سبابه، میانی و نیز عصب دهی به عضلات ناحیه برجستگی کف دست است. بنابراین به دنبال فشار طولانی مدت اختلال حسی و کم حسی در این ناحیه و ضعف در عضلات شست بروز پیدا می کند.

تغییر روش زندگی

این متخصص ارتوپد با اشاره به این که سندرم کانال کارپ ، افراد را در سنین میانسالی درگیر می کند، می گوید: در کشورهای پیشرفته به علت استفاده متداول از رایانه و صفحه کلید و موس، سن بروز آن کاهش یافته و در سنین پایین تر دیده عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که در ایران شکل کلاسیک این بیماری شایع است، تاکید می کند: در شکل کلاسیک، فرد بدون علت اولیه مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید،دیابت، رماتیسم و ورم مفاصل یا سابقه شکستگی در مچ دست، درگیر سندرم کانال کارپ می شود.

وضعیت خوابیدن

خانم ها مراقب سندرم کانال کارپ باشند

سندرم کانال کارپ در بین خانم ها، 5 برابر بیشتر از آقایان رواج دارد. دکتر کامرانی با اشاره به این موضوع می گوید: علت این مساله به درستی مشخص نیست، اما ابتلابه این بیماری در میان خانم های خانه داری که فعالیت های سخت و سنگین انجام می دهند یا افرادی که طولانی مدت از دست خود استفاده می کنند، بیشتر است.

وی می افزاید: از علل دیگر پدیدآمدن این مشکل می توان به تغییرات هورمونی در سن یائسگی و ورمی که در دوران بارداری در اندام ایجاد می شود، اشاره کرد. سندرم کانال کارپ در میان مردان در اکثر موارد با شغل آنها رابطه دارد، به طور مثال در مشاغلی مثل معدن مچ دست تحت فشار زیادی قرار می گیرد و باعث ایجاد بیماری می شود.

خواب رفتگی دست هنگام خواب

به گفته این متخصص گزگز، مورمور و خواب رفتگی دست هنگام شب از علائم اصلی سندرم کانال کارپ  است و معمولا با تکان دادن و مالیدن دست این بی حسی برطرف می شود، اما بیماری در این مرحله متوقف نمی شود و بیمار به مرور زمان متوجه می شود قدرت کنترل اجسام کوچک و سبک را ندارد. دکتر کامرانی می افزاید: به نوعی می توان گفت با پیشرفت بیماری، حس نوک انگشتان بخصوص در انگشتان سبابه و شست کاهش می یابد و بیمار بتدریج در برداشتن اجسامی از قبیل چوب کبریت، قاشق، نعلبکی و… مشکل پیدا می کند.

وی می گوید: معمولا بیماران هنگام مراجعه به متخصصین از خواب رفتگی دست هنگام نگهداشتن گوشی تلفن یا گرفتن چادر شکایت دارند.

کف دست

بموقع به پزشک مراجعه کنید

مراحل درمانی که می توان برای فرد انجام داد، در مرحله اول پیشگیری و در مرحله دوم درمان است و رعایت موارد تغذیه ای و حرکتی در پیشگیری از این بیماری نیز موثر است. دکتر کامرانی با اشاره به این موضوع می گوید: کنترل مصرف نمک و تغییرات هورمونی و سبک کردن فعالیت های روزانه موجب کاهش التهاب تاندون ها و کاهش ورم خواهد شد.

وی به بیماران مبتلابه سندرم کانال کارپ توصیه می کند: از انجام فعالیت های سنگین و بی وقفه با مچ دست خودداری کنند و اگر مجبور هستند این فعالیت ها را انجام دهند، لازم است از ابزاری برای حمایت از مچ دست استفاده کنند.

علائم سندرم کانال کارپ مرحله به مرحله خود را نشان می دهد و به مراتب درمان آن هم مرحله به مرحله است. این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه می دهد: در مراحل اولیه استفاده از مچ بند طبی و بی حرکت کردن مچ، فشار روی تاندون ها را کاهش می دهد و فضا برای عصب داخل مچ دست بازتر می شود. حال اگر عارضه بهبود نیابد در مرحله دوم تزریق کورتون داخل مچ دست بخصوص در افراد کم سن و سال توصیه می شود.

به گفته این پزشک ارتوپد، کورتون به عنوان یک داروی ضدالتهابی قوی علائم را برطرف می کند و معمولا جراحی آخرین راه است که در این مرحله رباط عرضی مچ دست برش داده می شود تا فشار روی عصب مدیان کاسته شود.

دکتر کامرانی با اشاره به این که گاهی بیمار زمانی برای درمان مراجعه می کند که عمل جراحی هم موثر واقع نمی شود، تاکید می کند: به افراد توصیه می کنیم در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنند، چراکه در این مرحله پاسخ به عمل جراحی معمولا سریع و کامل است، اما وقتی عوارض به صورت کم حسی و ضعف به صورت دائم خود را نشان داد، ممکن است بیماری پاسخ مناسبی به عمل جراحی نشان ندهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید