خطرات شکستگی‌ ها!

برخی شکستگی ها نیز به دلیل پر خطر بودن نسبت به شکستگی های کم آسیب تر برای بهبود و درمان به توجهات و مراقبت های ویژه ای نیاز دارند. اما منظور از این شکستگی های خطرناک چیست؟

به گزارش نبض ما، دکتر غلامعلی عکاشه، جراح و متخصص درباره نوع شکستگی های خطرناک به جام جم می گوید: میزان خطر و احتمال مرگ و میر ناشی از شکستگی در بدن، با توجه به به نوع شکستگی درمان، محل شکستگی، باز بودن یا نبودن شکستگی و سن بیمار بستگی دارد. در واقع اگر منظور از خطر در شکستگی، مرگ و میر است باید گفت وقتی شکستگی در بخش های مختلف بدن همچون بازو، ساعد، ساق و لگن ایجاد شود، خطر مرگ و میر افزایش می یابد که این مساله معمولا بر اثر تصادفات بروز می کند.

دکتر حمیدرضا اصلانی، فوق تخصص جراحی آرتروسکوپی و طب ورزشی نیز با تاکید بر این که دررفتگی های مفاصل به دلیل آن که ممکن است روی عروق و اعصاب فشار وارد کنند نیاز به توجه خاص دارند، می گوید: یکی از خطرناک ترین شکستگی ها، شکستگی لگن است؛ چرا که با احتمال قطع خونرسانی به استخوان لگن و خطر از بین رفتن استخوان آن همراه است. همچنین آسیب دیدگی عروق و اعصاب پشت مفصل زانو به دلیل شکستگی نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. چون نوع شکستگی در این ناحیه ممکن است منجر به پارگی درون عروق شود.

شکستگی در سنین بالا خطرناک تر است

دکتر عکاشه رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با بیان این که شکستگی در سنین بالا در پی نارسایی و پوکی استخوان و بیماری های قلبی و ریوی می تواند خطر مرگ نیز داشته باشد، می گوید: البته هر نوع شکستگی می تواند در سنین مختلف با ناتوانی همچون معلولیت و تأخیر در درمان همراه باشد.

دکتر اصلانی نیز در این باره اظهار می کند: یکی از خطراتی که افراد مسن را به دلیل ابتلا به پوکی استخوان تهدید می کند، آسیب دیدگی استخوان ناحیه مفصل ران به دلیل زمین خوردگی است. در واقع از آنجا که اندام تحتانی در این افراد مثل اهرم برای بدن عمل می کنند، هر نوع شکستگی در ناحیه پاها می تواند به بی حرکتی شخص و عوارض ناشی از آن از جمله مرگ منجر شود.

مراقب شکستگی های باز باشید

نوع شکستگی باز یا شکستگی ای که بین استخوان و فضای بیرون بدن بروز کند، نسبت به بقیه شکستگی ها با خطرهای بیشتری همراه است و احتمال ایجاد عفونت، جوش نخوردن، بدجوش خوردن و حتی مرگ را به همراه دارد.

دکتر اصلانی با تاکید بر این که شکستگی های باز در کودکان خطرناک است و نیاز به توجه جدی تری دارد، توضیح می دهد: شکستگی های باز با خطر بروز عفونت همراه است و بویژه در کودکان باید مراقب بود این نوع شکستگی ها به عفونت نینجامد. البته بیشتر شکستگی ها در کودکان بجز شکستگی در ناحیه گردن، ران، قسمتی از آرنج و مچ پا از طریق درمان های بسته و بدون نیاز به جراحی بهبود می یابد.

وقتی خونرسانی به پاها مختل شود

به گفته دکتر عکاشه، در شکستگی های اندام تحتانی همچون شکستگی ران، ساق و مچ پا معمولا به خاطر خونرسانی اندام تحتانی، جوش خوردگی با تأخیر همراه است. این جراح ارتوپدی می افزاید: بعلاوه با توجه به این که از طریق اندام های تحتانی، وزن بیمار به زمین منتقل می شود، در صورت شکستگی، راه رفتن و سلامت استخوان ها با چالش مواجه خواهد شد. به بیان دیگر، شکستگی اندام تحتانی اصولا سبب ناتوانی در راه رفتن می شود و بیشتر می تواند سبب بروز معلولیت شود.

از شکستگی ستون فقرات بترسید!

اکثر افراد بویژه در تصادفات از خطر بروز شکستگی در ناحیه گردن و ستون فقرات می ترسند. در واقع، چنین ترسی نابجا هم نیست، زیرا به گفته رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران، نوع شکستگی ستون فقرات به دلیل عوارضی که بر سیستم عصبی ممکن است ایجاد کند، می تواند سبب فلج اندام ها، بی اختیاری و بی حسی اعضای بدن شود. بعلاوه گاهی شکستگی ها و دررفتگی ها با هم به وقوع می پیوندد که در صورت بروز این مسأله، عوارض شکستگی و خطرات آن بیشتر و گاهی غیرقابل جبران است.

به گفته دکتر اصلانی آنچه هنگام بروز آسیب در گردن یا ستون فقرات شخص مهم است، حمل و نقل وی است. در چنین مواردی شخص آسیب دیده را باید با روش ها و ابزارهای حمایتی در نواحی آسیب دیده به مراکز درمانی منتقل کرد. چرا که احتمال بروز ضایعه عصبی پایدار بر اثر بی توجهی به نواحی آسیب دیده زیاد است.

7 نکته برای کمک به جوش خوردن استخوان ها

توجه داشته باشید برای جوش خوردن استخوان، سه عامل تعیین کننده هستند که اگر هر کدام از آنها دچار اشکال بشود، جوش خوردن استخوان به تاخیر می افتد و حتی ممکن است بدرستی صورت نگیرد:

– بی حرکتی محل شکستگی که با استفاده از گچ و آتل یا ابزاری به نام فیکساتور خارجی صورت می گیرد. حرکت هرچه سریع تر عضله شکسته شده که با کمک ابزار کمکی مثل واکر یا چوب زیربغل و نیز وزن گذاری یا وزن کشی روی عضله تا حد تحمل است.

–  داشتن بستر خوب خون رسانی که هرچه شکستگی چند قطعه ای باشد یا شکستگی همراه با آسیب عضلات یا بافت های اطراف باشد خون رسانی سطحی تر و جوش خوردن دیر انجام می شود. فراموش نکنید مصرف زیاد پاچه، پای مرغ و امثال آن نه تنها نقشی در جوش خوردن شکستگی ها ندارد، بلکه تاخیر جوش خوردن را نیز سبب می شود.

–  کاهش وزن در افراد چاق به شرط این که ناگهانی نباشد و بنا به توصیه پزشک و طبق برنامه علمی باشد به جوش خوردن سریع تر شکستگی ها کمک می کند .

– اگر شخصی، کمبود کلسیم و ویتامین داشته باشد، تجویز این مکمل ها به طبیعی شدن بدن کمک می کند و روند جوش خوردن را از کندی نجات می دهد.

– سیگار یکی از عوامل مهم جوش نخوردن یا تاخیر در جوش خوردن استخوان ها بخصوص در افرادی است که سابقه بیماری های عمومی مثل دیابت و کم کاری بعضی از غدد را دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید