مشکلات ناشی از خود ارضایی در دختران و پسران

افرادی که خود ارضایی را تجربه می کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند و بعد همه چیز برعکس می شود مثبت ها منفی و خوب ها بد می شوند.

گردآوری- نبض ما

تمایلات جنسی خوب هستند و برای سلامت بدن ضروری هستند اما اگر در مسیر نادرست قرار گیرند کاملاً نتیجه برعکس خواهد بود. ممکن است افرادی که مبتلا به خود ارضایی هستند در دوره مجردی با خود ارضایی بتوانند نیازهای جنسی خود را برآورده کنند اما درآینده رضایتمندی جنسی درزندگی مشترک و لذت جنسی با همسر خود را از دست خواهند داد.

عوارض خود ارضایی

۱- خستگی و کوفتگی

انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسی)، باعث مصرف سریع مواد غذایی ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلی لازم برای تولید انرژی عضلانی) می ‏شود. خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر است. در خود ارضایی بسیار زیاد و بیمار گونه، به علت انقباض‏های مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام می‏شود و خستگی و کوفتگی همیشه از عوارض بدیهی آن است.

۲- ریزش مو

خود ارضایی شدید و بیمارگونه به تدریج با تغییرات هورمونی و شیمیایی که در بدن ایجاد می‏کند، باعث افزایش هورمون جنسی مردانه؛ یعنی، تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون می‏ شود که از عواقب بالا بودن ماده DHT در خون، ریزش موها و تاسی و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشی از آن در پیری است.

۳- تاری دید

خود ارضایی مکرر و بیمار گونه و اعتیادی  باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین  از انتهای این رشته ها در مغز می‏گردد که این خود باعث پاره‏ای از عوارض جسمانی و روانی، چون حواس‏پرتی، کمی حافظه، عدم تمرکز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید می ‏شود. تمام این علامت‏ها ناشی از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایی موجود در مغز است که بین سلول‏های عصبی رد و بدل می‏شود و انتقال پیام‏های مختلف را بر عهده دارد.

برخی نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزی (مانند حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن است که در انزال های مکرر در یک روز ، تخلیه شده و هدر می‏رود؛ زیرا مایع منی حاوی مقدار بسیار زیادی DNA (هسته ۴۰۰-۳۰۰، اسپرمی که در هر انزال خارج می‏شود)، RNA آنزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندی، لسیتین، کلسیم، فسفر، نمک‏های بیولوژیک، تستوسترون و … است. این ذخایر عظیم انرژی که باید در بدن برای رشد و تقویت بخش‏های مختلف مورد استفاده قرار گیرد بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج می‏شود و هر کدام عوارضی را به دنبال می‏آورند.

۳- آسیب‏های روحی و روانی‏

ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‏گیری، افسردگی، بی‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان برون دادهای روانی و روحی خود ارضایی بیمارگونه و به شکل اعتیادی است. شرح پاره‏ای از این موارد در مباحث گذشته روشن شد.

۴- آسیب های پزشکی

یکی از عوارض مهمخود ارضایی زودانزالی است. بدین معنی که قبل از انجام عمل دخول آلت تناسلی فرد به حالت ارضای جنسی و انزال می رسد لذا مایع منی و اسپرم داخل مهبل زن وارد نمی گردد تا بتواند منجر به حاملگی گردد.

در اثر خود ارضایی زیاد و کاهش شدید آستانه تحریک منجر به انزال، با کوچکترین محرک جنسی و یا عصبی و روحی انزال صورت می گیرد و دفع مکرر و دائم ترشحات غدد پارایورترال و غدد فرعی جنسی و پروستات منجر به ترشح مکرر و گاهی مداوم از مجرا می گردد که اصطلاحا به آن سیلان منی گویند.

خود ارضایی

در افراد مبتلا، ممکن است به استفاده از اجسامی که می تواند مخاطره آمیز باشد روی آورند. یکی از شایعترین این روشها استفاده از اجسام به شکل حلقوی است. در این حالت با توجه به افزایش سایز و قطر آلت تناسلی حین تحریک جنسی ممکن است پس از وارد کردن آلت بداخل حلقه منجر به بدام افتادن آلت تناسلی داخل حلقه گردد. در این حالت آلت تحت فشار می باشد و دردناک است. با توجه به پرخونی قسمتی از آلت تناسلی که از حلقه عبور کرده و بالا بودن فشار خون سرخرگی که خون ورودی آلت است نسبت به خون سیاهرگی که تخلیه خون آلت است در نتیجه خون، به آلت وارد شده ولی خارج نمی گردد، لذا نه تنها سایز آلت کوچک نمی گردد بلکه احتقان، تشدید یافته و بدام افتادگی آلت تناسلی بیشتر نیز می گردد. این حالت منجر به بروز وضعیت اورژانسی و احتیاج به اطاق عمل و بیهوشی جهت بریدن حلقه از دور آلت تناسلی می باشد.

گاهی در حین عمل خود ارضایی و در حالت نعوظ کامل با فشار شدید به آلت و خم کردن آن منجر به شکستگی آلت می گردد. که منجر به خونریزی شدید زیرپوستی و آسیب بافت آلت می گردد که احتیاج به ترمیم جراحی به صورت اورژانسی است. و درصورت عدم درمان منجر به خمیدگی وانحنای شدید آلت ونارسائی جنسی می گردد.

درمان

بهترین پیشنهادات متخصصان داخلی و خارجی به چند دسته تقسیم می شوند که عنوان آنها شامل:

  • ورزش کردن
  • آغاز یک دوره یادگیری و شرکت در کلاس های مورد علاقه
  • نپوشیدن لباس های تنگ و جذب
  • خواندن کتاب و مجله
  • با خستگی کامل به رختخواب رفتن
  • نماندن در حمام و زیر دوش
  • از پرخوری بپرهیزید و معده تان هیچگاه کاملاً پر نباشد.
  • استفاده از غذاهای محرک و پرانرژی را ترک و یا محدود کنید.
  • سعی کنید هیچگاه تنها نباشید و با خود خلوت نکنید .
  • تا کاملاً خواب آلوده نشده اید به رختخواب نروید.
  • عنان افکار خود را در اختیار بگیرید و نگذارید به هر کجا که می خواهد برود.
  • از دیدن صحنه های تحریک آمیز و از خواندن و شنیدن این گونه مطالب شدیداً بپرهیزید.
  • روزه گرفتن روش بسیار مناسبی برای تسلط بر نفس و در نتیجه تقویت اراده جهت ترک اعمال ناشایست است.

 

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید