بی خوابی از علائم شایع کم خونی

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع آنمی در ایالات متحده آمریکا می باشد. تحقیقات نشان داده است که کم خونی فقر آهن و بی خوابی با یکدیگر مرتبط هستند.

نبض ما– بی خوابی شبانه استرس زا، طاقت فرسا و خسته کننده است. خروپف، آپنه خواب، بی خوابی و سندرم پاهای بی قرار از جمله اختلالات خواب شایع است. تحقیقات نشان داده است که سندروم پاهای بی قرار (RLS)، بی قراری در خواب و یا بی خوابی در نوزادان، کودکان، نوجوانان، زنان باردار و بزرگسالان اغلب به کمبود ذخایر آهن در بدن آن ها مرتبط است.

سندروم پاهای بی قرار RLS

سندروم پاهای بی قرار احساس ناراحت کننده عمیقی در پاها است که فرد را مجبور به حرکت آن ها می کند. این نشانه در شب ها خیلی بدتر می شود و همچنین اختلال در خواب و یا حتی بی خوابی نیز از علائم شایع آن است.

به گزارش نبض ما، موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی آمریکا برآورد کرده است که ۱۰٪ از جمعیت ایالات متحده به RLS مبتلا هستند. در ابتدا، تحقیقات بر روی افراد مسن متمرکز شده بود. به عنوان مثال، مطالعه ای که در ۱۹۹۴ در یک بیمارستان در ایرلند انجام شد تایید کرد که کمبود آهن، با کم خونی یا بدون آن، به شیوع RLS در افراد مسن کمک کرده است. این مطالعه نشان داد که با مصرف مکمل های آهن علائم این سندروم به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

فقرآهن کم خوابی

در حال حاضر، برآورد شده است که ۱٫۹ درصد از کودکان و ۲ درصد از نوجوانان به RLS مبتلا هستند. به طور معمول، RLS زودرس (به عنوان مثال، قبل از سن ۴۵ سالگی) به ژنتیک مرتبط است، در حالی که RLS های دیررس رابطه قوی ای با وضعیت آهن فرد دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ نشان داد آهن غیر طبیعی (بدون علایم کم خونی) و یا سوخت و ساز بدن ممکن است باعث بروز RLS و بی خوابی در نوجوانان شود.

به گزارش نبض ما، تقریبا یک سوم از زنان باردار از RLS و بی خوابی رنج می برند. محققان به تازگی گزارش دادند که با بررسی ۳۰۰ زن باردار در سه ماهه سوم حاملگی متوجه شده اند با وجود مصرف بیشتر مکمل های آهن در این گروه، در گروهی که مبتلا به RLS بودند، نشانه هایی از کمبود آهن کم خونی مشاهده شده است. متاسفانه، علائم اختلال خواب و بی خوابی در طول بارداری و پس از زایمان افزایش می یابد.

فقرآهن

چرا دچار کم خونی می شویم، برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید

تاثیر فقر آهن بر بی خوابی

فقر آهن، با کم خونی یا بدون آن، می تواند از راه های دیگر نیز بر خواب تاثیر بگذارد و موجب بی خوابی شود. با مطالعه ای بر روی نوزادان ۶-۱۸ ماهه از نپال و زنگبار کاهش مدت زمان خواب و افزایش شب بیداری در میان نوزادان مبتلا به کم خونی فقر آهن مشاهده شد. در مطالعه ای دیگر که در سال ۲۰۰۷ بر روی ۳۳ کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد، محققان دریافتند که ۷۷ درصد از کودکانی که در ابتدا بی قراری در خواب داشتند، با آهن درمانی، به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافتند.

کم خوابی

قرص های خواب آور

فعل و انفعالات اساسی سوخت و ساز بدن هنوز به طور کامل درک نشده است. اما مشخص است که دوپامین و سروتونین نقش مهمی در فعالیت های مرتبط با بیدارشدن و خوابیدن بازی کند. آهن برای سیستم دوپامین مغز حیاتی است. اما محققان قادر به تعیین دقیق چگونگی تعامل دوپامین، سروتونین و آهن نیستند.

در حالی که هیچ درمان شناخته شده ای برای RLS وجود ندارد، پزشک ممکن است قرص های خواب آور، مخدرها، داروهای مربوط به دوپامین، داروهای آلفا۲دلتا و یا مکمل های آهن را برای تسکین علائم بی خوابی برای کسی که مبتلا به RLS است تجویز نماید. اگر شما هم جز این دسته هستید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

قرص

راه های برای بهبود کم خونی و افزایش هموگلوبین

غیر از آهن از مکمل های دیگری هم برای درمان کم خونی استفاده می شود که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می نماییم.

ویتامین B12

سطح هموگلوبین شما و تعداد سلول های قرمز خون ممکن است بخاطر کمبود ویتامین B-12 به سطح غیر طبیعی افت کند. کم خونی فقر ویتامین B-12 به عنوان کم خونی خطرناک و کم خونی مگالوبلاستیک نیز شناخته شده است. رژیم غذایی شما ممکن است شامل مقدار کافی از ویتامین B-12 نباشد، به خصوص اگر از یک برنامه تغذیه گیاهی سخت پیروی کنید. جذب ضعیف ویتامین B-12 نیز می تواند منجر به این کم خونی شود. علاوه بر آزمایش خون که نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 می باشد ممکن است آزمایشات دیگری هم نیاز باشد. پزشک شما ممکن است تزریق ویتامین B-12 ، مکمل های خوراکی آن، یا هر دو را، برای درمان بیماری و بالا بردن هموگلوبین به سطح طبیعی تجویز نماید.

ویتامین ب 12

فولات

کمبود  فولات یا ویتامین B-9، باعث کم خونی کمبود ویتامین B-12 می شود. در هر دو کم خونی، هموگلوبین خون به سطحی غیرنرمال افت کرده و به صورت غیر طبیعی در زیر میکروسکوپ بزرگ ظاهر می شود. کمبود فولات به طور معمول به دلیل عدم وجود مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی بروز می کند. سوء مصرف الکل، بیماری سلیاک و برخی از داروها نیز می تواند باعث کمبود فولات شود. آزمایش خون به پزشک کمک می کند تا کم خونی کمبود فولات را تشخیص دهد. مکمل اسید فولیک، درمان استانداردی برای این بیماری است.

فولیک اسید

ویتامین B-6

کمبود ویتامین B-6 نیز باعث کم خونی مشابه  کم خونی فقر آهن می شود. علاوه افت سطح هموگلوبین، کمبود ویتامین B-6 باعث اختلال در عملکرد هموگلوبین ها نیز می شود. در صورتی که علل شایع تر کم خونی رد شود، پزشک شما ممکن است آزمایش خون برای تعیین سطح ویتامین B-6  تجویز نماید. مکمل ویتامین B-6 درمان استاندارد برای این نوع از کم خونی است.

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
4/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    کمخونی شدید وبی خوابی دارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید