چگونه قوز شست پا درمان می شود؟

به زبان ساده قوز شست پا عبارت است از برجستگی کنار شست پا ولی در واقع این برجستگی مشهود، نشان دهنده تغییرات مهمی در قالب استخوانی قسمت جلویی پا می باشد. در نتیجه،شست پا به سمت انگشت دوم پا متمایل می شود.

این اختلال معمولا پیشرونده است و به مرور زمان و به کندی بدتر می شود که همراه با ایجاد علایم خواهد بود، هر چند بعضی از این بیماران علایمی ندارند. اوج بروز هالوکس والکوس در دهه سوم زندگی (۳۰-۲۰ سالگی) است، ولی بروز آن از حدود ۱۲-۱۰ سالگی تا دهه پنجم زندگی (۵۰ -۴۰ سالگی ) ذکر شده است.

شیوع هالوکس والکوس در خانمها بیش از آقایان است (۱۵ – ۲ برابر) این مساله ممکن است به دلیل نوع کفش هایی باشد که خانم ها از آن استفاده می کنند. هر چند  بدون در نظر گرفتن استعداد ژنتیک و ساختاری پا نقش کفش در ایجاد هالوکس والکوس مورد شک و تردید است. باید به یاد داشت که در هر صورت کفش نامناسب می تواند باعث تشدید بدشکلی و بروز سریعتر علایم شود.

تشخیص قوز شست پا

هالوکس والکوس در ۸۴ % موارد می تواند دو طرفه باشد هر چند شدت آن در دو طرف ممکن است فرق کند.موارد دو طرفه معمولا با سابقه خانوادگی مثبت از نظر هالوکس والکوس همراه است.

آمار دقیقی از از میزان شیوع هالوکس والکوس در دست نیست،ولی برخی معتقدند % ۴-۲ جامعه دچار این مشکل هستند و سالانه حدود ۲۰۰ هزار مورد جراحی اصلاحی برای آن در ایالات متحده آمریکا انجام می شود.

سابقه فامیلی مثبت در %۸۸-۵۸ موارد وجود دارد.در مواردی که سابقه فامیلی مثبت است، هالوکس والکوس در سنین پایین تری ظاهر می شوند. صافی کف پا فاکتور ایجاد کننده برای هالوکس والکوس نیست، هرچند که بیماران دچار صافی کف پا ،اگر دچار هالوکس والکوس شوند،پیشرفت آن سریعتر خواهد بود.

چاقی ریسک ایجاد هالوکس والکوس را زیاد می کند.

مطالب مرتبط: بیماری التهاب عضلات چیست؟

علایم هالوکس والگوس یا قوز شست پا

۱-درد و سوزش

۲- التهاب و قرمزی

۳-بی حسی شست پا

علایم معمولا در زمان پوشیدن کفش های تنگ و یا پاشنه بلند تشدید می شوند.طولانی ایستادن یا راه رفتن نیز علایم را تشدید می کنند.

درمان قوز شست پا یا هالوکس والگوس

درمان غیر جراحی در اکثر بیماران برای کاهش علایم و نه برای اصلاح بدشکلی کفایت می کند.

از آنجاکه هالوکس والکوس اغلب به مرور زمان بدتر می شود، در صورت انتخاب درمان غیر جراحی، لازم است معاینات دوره ای و بررسی با رادیوگرافی انجام شود.

شما عزیزان می توانید برای گرفتن مشاوره و یا رزرو وقت اینترنتی برای درمان قوز شست پای خود به وب سایت دکتر غلامرضا نادری فوق تخصص جراحی پا و مچ پا مراجعه کنید.
دکتر رضا نادری

انواع درمان های غیر جراحی عبارتند از:

– تغییر در کفش بسیار مهم است.باید از پوشیدن کفش های نوک تیز و پاشنه بلند اجتناب نمود.

کفش نامناسب

-استفاده از پد و آتل می تواند به کاهش درد کمک کند و انواع پیش ساخته آن نیز وجود دارد.

-تغییر در الگوی فعالیت های روزانه شامل اجتناب از ایستادن طولانی مدت و کاهش فعالیت هایی است که سبب تشدید درد و علایم می شوند.

-استفاده از داروهای ضدالتهاب می تواند سبب کاهش درد و التهاب شود.

-یخ استفاده از کیسه یخ در موارد التهاب و قرمزی شدید می تواند در کاهش درد کمک کننده باشد.

عمل جراحی هالوکس والگوس یا قوز شست پا

اگر درمان غیر جراحی برای کاهش درد مفید نباشد و به شکست بینجامد یا اگر درد ناشی از هالوکس والکوس با فعالیت های روزمره زندگی منافات داشته باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

نکته بسیار بسیار مهم براساس توصیه انجمن جراحان پا و مچ پای آمریکا این است، که هدف جراحی هرگز نباید صرفا مقاصد زیبایی یا امکان استفاده از کفش های نوک تیز باشد. بیش از ۱/۳ (یک سوم) بیماران حتی بعد از جراحی هم نخواهند توانست کفش نوک تیز و پاشنه بلند استفاده کنند.

ورزشکاران حرفه ای و کسانی که به صورت حرفه ای رقاص یا بالرین هستند در طول دوران حرفه ای خود نباید جراحی شوند.

روش های بسیار متعدد و متنوعی برای جراحی وجود دارد که بر حسب نیاز بیمار،شدت بدشکلی،میزان تخریب مفصل و عوامل دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است نیاز به بیش از یک برش جراحی باشد.

معمولا در دوره بعد از عمل از گچ یا آتل گچی اسفاده نمی شود و به جای آن بانداژ مخصوص به همراه کفش مخصوص به کار می رود.

منبع: وب سایت دکتر رضا نادری

4.2/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. sara می‌نویسد

    من شنیدم که خیلی از کسایی که جراحی هالوکس والگوس انجام میدن بعدش پشیمون میشن و درد پاشون خوب نمیشه حتی دردش بدتر هم هست
    درسته؟
    من خیلی از عملش میترسم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید