خوراکی های ضد استرس را بشناسیم

دنیای ما دنیای استرس است. دنیای عجله و دقیقه شماری برای دیر نرسیدن. در این وضعیت پر اضطراب شاید بد نباشد خوراکی های ضد استرس را بشناسید. معجزه های کوچکی که می توانند شما را به آرامش نزدیک تر کنند.

نبض ما– استرس موجب افزایش هورمون کورتیزول و آدرنالین و به تبع اختلالات خواب، افسردگی، مشکلات گوارش و اضافه وزن در افراد می شود. اما چاره چیست؟

خوراکی های ضد استرس

برای رهایی از استرس چه باید کرد؟ ۲ راه وجود دارد: ورزش و مصرف مواد غذایی خاص که ما در اینجا تعدادی از این خوراکی های ضد استرس را به شما معرفی می کنیم:

شکلات تلخ

یکی از خوراکی های ضد استرس شکلات تلخ مملو از فلاونوئیدها است که خاصیت آرامش‌بخش دارند. شکلات همچنین حاوی فنتیلامین است، نوعی ماده شیمیایی که باعث بهتر شدن روحیه شما می‌شود. هر چه شکلات تلخ تر و سیاه‌تر باشد، عناصر مقوی بیشتری دارد. بنابراین، بهتر است شکلات‌های تلخ بالای ۷۰ درصد را خریداری کنید.

گردو

گردو فشارخون را کاهش می‌دهد. این نوع از خوراکی های ضد استرس برای افرادی مفید است که قلب آنها به دلیل وجود آدرنالین زیاد، تپش زیادی دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند در طول روز دست کم ۳۴ گرم گردو مصرف کنید.

خوش اخلاقی با مصرف گردو

شیر کم چرب

ثابت شده است یک لیوان شیر گرم واقعا آرامش‌بخش است. یک یافته علمی نشان می‌دهد زنانی که روزانه ۴ لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی می‌نوشند، نصف افرادی که در طول هفته فقط یک لیوان شیر کم چرب می‌نوشند، دچار استرس می‌شوند.

جو دوسر

کربوهیدرات‌ها نوعی از خوراکی های ضد استرس به انسان کمک می‌کنند تا سروتونین – هورمون آرامش‌بخش که با تاثیر منفی اضطراب مبارزه می‌کند – تولید کند. به همین دلیل است که وقتی مضطرب هستیم، بدن ما کربوهیدرات می‌طلبد. هوس خود را از یک منبع سالم برآورده کنید. جودوسر منبع غنی فیبر است و بدن به آرامی آن را جذب می‌کند. با خوردن سوپ یا آش جودوسر، سروتونین بدن شما افزایش پیدا می‌کند و شما برای مدت طولانی‌تری آرام هستید و قند خونتان نیز در وضعیت خوبی قرار خواهد داشت.

ماهی سالمون

تحقیقات نشان داده است، اسیدهای چرب امگا ۳ در گوشت ماهی هایی همچون سالمون زیاد هستند. امگا ۳ میزان سروتونین خون را افزایش و در مقابل، استرس را کاهش می‌دهد. یک رژیم غذایی کامل و غنی از امگا ۳ باعث توقف ترشح هورمون های اضطراب همچون کورتیزول و آدرنالین می‌شود.

تخمه آفتابگردان

این نوع از خوراکی های ضد استرس منبع کاملی از اسیدفولیک است که کمک می‌کند بدن شما ماده شیمیایی آرام کننده به نام دوپامین تولید کند.

کلم بروکلی

 گل کلم (کلم بروکلی) نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین های B می باشد. همچنین حاوی اسید فولیک است که یکی دیگر از اعضای خانواده ی ویتامین های B می باشد. اسید فولیک به از بین بردن استرس، اضطراب، ترس و حتی افسردگی کمک می کند. می توانید از این نوع از خوراکی های ضد استرس در کنار مرغ یا ماهی استفاده کنید.

کلم بروکلی

اسفناج

یافته‌های علمی نشان می‌دهد، منیزیم در برگ‌های سبز گیاهانی همچون اسفناج به وفور یافت می‌شوند. این نوع از خوراکی های ضد استرس به بدن کمک می‌کند تا واکنش مناسبی در مقابل استرس نشان دهد.

پروبیوتیک ها

مطالعات نشان داده اند مواد غذایی تخمیرشده نظیر ماست، کفیر و ترشی ها غنی از پروبیوتیک ها هستند از اینرو می توانند به کاهش میزان اضطراب کمک کنند.

دانه های کدو تنبل

 مطالعات نشان داده اند دانه های کدو تنبل به عنوان درمان طبیعی در کاهش علائم اضطراب عمل می کنند چراکه این دانه ها منبع غنی اسیدآمینه های موسوم به L- تریپتوفن هستند که به تغییر میزان سروتونین مغز کمک می کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که تعادل خلق و خو را حفظ می کند.

پرتقال

 کمبود ویتامین C می تواند موجب تشدید علائم استرس و اضطراب شود. مطالعات نشان داده اند بیماران مبتلا به اختلال اضطراب در مقایسه با افراد سالم به شدت با کاهش میزان ویتامین های A، C و E روبرو هستند. پس به رژیم غذایی تان پرتقال، کیوی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و سایر منابع غذایی حاوی ویتامین C بیفزایید.

خاصیت آب پرتقال

چای بابونه

بابونه دارای خواص معجزه آسایی است که هم آرام بخش است و هم خواب اور است  و مسکن خوبی است.  معمولا توصیه می شود قبل از خواب مصرف شود. این نوع از خوراکی های ضد استرس برای کسانی که مشکل بی خوابی دارند،بسیار مفید است. مطالعات نشان داده اند چای بابونه درمان طبیعی موثری برای کاهش اضطراب است.

بادام

این ماده کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می کند. حاوی ویتامین B2، ویتامین E، روی و منیزیم است که به تولید سروتونین که تعدیل کننده ی اعصاب و از بین برنده ی استرس است کمک می کند. مشاهده شده است که روی نیز تا حدی با بعضی اثرات منفی استرس مقابله می کند. ویتامین E هم جزء آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزادی را که منجر به استرس و بیماری های قلبی می شود را از بین می برد. هر چند، نباید زیاد از آن استفاده کنید چون چربی بالایی دارد و با اینکه از نوع چربی غیر اشباع و سالم است باز ممکن است به اضافه وزن منجر شود.

پنبر

پـنـیـر یکی از منابع خوب ویتامین B2 و B12 است و برای صبحانه یا غذاهای میان وعده ای می تواند استرس تان را کاهش دهد.

گوشت گاو

یکی از خوراکی های ضد استرس گوشت گاو است که حاوی آهن، روی و ویتامین های B است که استرستان را کاهش میدهد. البته درست است، گوشت گاو حاوی میزان زیادی چربی اشباع غیر سالم هم هست که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. برای مقابله با این مشکل می توانید از قسمت های کم چربی گوشت استفاده کنید.

هلو

پتاسیم موجود در هلو به کاهش فشار خون کمک می کند. به علاوه بتا کاروتن و آنتی اکسیدان موجود در آن خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد. هلو بهترین انتخاب برای افرادی است که گرسنه هستند و به دنبال ماده ای شیرین می گردند.

هلو

سیریال صبحانه

این روزها، سیریال های صبحانه حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی می باشد. از این رو می توانند به عنوان یکی از منابع ویتامین های B، اسید فولیک، ویتامین C و فیبر، ضد سرطان باشد.

ذغال اخته

این میوه های کوچک سرشار از ویتامین C هستند که تقلیل دهنده ی استرس و فشارهای روحی می باشند. علاوه بر این خاصیت، کم کالری هم هستند و باعث اضافه وزن نمی شوند. ذغال اخته همچنین منبع خوبی برای فیبر هم به شمار می رود که از یبوست و دل درد هایی که در زمان استرس ایجاد می شود جلوگیری می کند.

چای

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای  بدن می‌باشند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود. چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

نبض ما– گردآوری

منابع

همشهری آنلاین،خبرگزاری مهر،برترین ها

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید