سینه پهلو چه علائمی دارد؟

پنومونی یا سینه پهلو یا ذات الریه به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه‌ سینه را درگیر می‌کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می‌شود،گفته می‌شود. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم‌سن، خطرناک است.

نبض ما – ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت‌ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی ‌نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت‌زا ایجاد شود.

ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد.

عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و هرساله برخی از این افراد می‌میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. علت ایجاد عفونت ریه در نیمی‌از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.

آب آوردن ریه

چرا ذات‌ الریه یا سینه پهلو ممکن است کشنده باشد؟ برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ذات الریه چیست؟

انواع پنومونی

۱) پنومونی ناشی از جامعه

۲) پنومونی ناشی از بیمارستان و سایر مراکز مراقبتهای پرستاری

پنومونی آسپیراسیون

آسپیراسیون ریوی (یا به اختصار آسپیراسیون) بمعنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می‌گردد. این مواد می‌توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده و یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشند که به درون سیستم تنفسی مکیده شوند.

آسپیراسیون بخودی خود خطر مرگ را بدنبال ندارد بلکه پیامد آن در درجه اول خفگی ناشی از نبود و یا کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و در درجه دوم عفونتهای ریوی(پنومونی) تهدید کننده است.

آنتی بیوتیک در درمان پنومونی

برای پنومونی که توسط باکتری ایجاد می شود دکتر به شما آنتی بیوتیک می دهد. آنتی بیوتیک ها تقریبا همیشه پنومونی ناشی از باکتری را درمان می کند. آنتی بیوتیک را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و نیاز به گرفتن دوره کامل آنتی بیوتیک ها می باشد.

پنومونی به شما احساس بیماری می دهد. اما پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، شما باید شروع به احساس بهترنمایید. اگر شما احساس بهتری پس از 2 تا 3 روز مصرف آنتی بیوتیک نداشتید با دکتر خود تماس بگیرید.

آنتی بیوتیک ها

مراقبت های پرستاری

  • استفاده از بخور گرم
  • ۲-۳ بار در ساعت پشت سر هم ۲ بار نفس عمیق بکشید.
  • داشتن تغذیه سالم
  • تهویه مناسب محل کار و زندگی
  • شما می توانید برای تخفیف درد یا کنترل تب (با نظر پزشک) از استامینوفن و پروفن استفاده کنید.
  • در صورتیکه حساسیت به آسپرین یا داروهای موسوم به NSAIDS (دیکلوفناک، ناپروکسن، سلکسیب، مفنامیک اسید، ایندومتاسین) دارید نباید از پروفن استفاده کنید.
  • استفاده از ضد سرفه توصیه نمی شود، چون سرفه برای تخلیه ریه از خلط ضروری است. نوشیدن لیوانی شربت گرم حاوی عسل و لیمو می تواند بهتر باشد.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید.
  • هوای اتاق مرطوب باشد.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.

درمان گیاهی پنومونی

آویشن به عنوان ضد اسپاسم در درمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود. برای درمان سرفه، یک مشت آویشن را در یک لیتر آب جوشانده و آن را صاف کنید، بعد 250 گرم عسل به آن اضافه کرده و هر روز نصف فنجان میل کنید.

سیر ضدعفونی‌کننده قوی برای مجاری ریه است و مصرف آن به سرعت خلط سینه را کم می‌ کند. سوپ سیر در زمستان، مجاری تنفسی را تقویت می‌کند و برای مرض برونشیت مفید است.

کدو حلوایی نرم کننده سینه و خنک کننده است.

جوشانده عناب تسکین دهنده عفونت‌های گلو، برونشیت، روده‌ها و مجاری ادرار است. به این صورت که 30 تا 60 گرم عناب خشک را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت می‌جوشانند و آن را مصرف می‌کنند.

دم کرده گل ختمی و برگ ختمی برای درمان عفونت‌های مجاری تنفسی، تورم روده، انواع زکام، برونشیت، درد گلو، ورم حنجره و آنژین بسیار مفید است.

60 گرم خرما در یک لیتر آب جوش بریزید و پس از ولرم شدن میل کنید. برای درمان زکام، درد گلو و عفونت‌های ریوی موثر است.

جوشانده 30 گرم برگ کرفس در یک لیتر آب مخلوط با شیر، در درمان بیماری‌های ریوی و گرفتگی صدا موثر است.

گوگرد پیاز پس از ورود به خون وقتی وارد ریه‌ها شده، با عفونت‌های مجاری تنفسی مبارزه می‌کند.

جوشانده انجیر برای درمان برونشیت‌های کهنه دارای خاصیت فوق العاده ای است.

آب هویج در رفع ترشحات برونش‌ها و ریه‌ها فوق العاده موثر است.

پیشگیری از پنومونی

تزریق واکسن: وقتی کودکی به دنیا آمد تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک (PCV) یک واکسیناسیون رایج است. بزرگسالان می توانند واکسن پلی ساکارید (PPSV) و یا PCV، بسته به کارهای مختلف دریافت کنند. سایر واکسن ها را می توان برای جلوگیری از بیماری هایی که ممکن است به ذات الریه منجر شود مانند سرخک، آبله مرغان، آنفولانزا، و غیره استفاده کرد.

شستن دست اغلب مفید است:حفظ بهداشت فرد سبب سلامتی می شود. شستن دست ها اغلب می تواند گرفتن باکتری یا عفونت ویروس را کاهش دهد.

از مردم آلوده دور باشید: اگر شما در معرض خطر ابتلا به افراد آلوده به سینه پهلو هستید و واکسن دریافت نکرده اید شما باید از آنها دور باشید.

سیگار نکشید: بهترین راه برای جلوگیری از ذات الریه دور ماندن از دود سیگار است. اگر سیگار می کشید، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به پنومونی است. مصرف سیگار اثر بدی بر ریه و سینه پهلو دارد.

نبض ما -گردآوری

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید