خواص مصرف جو در طول دوران بارداری

جو گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می‌رسد. این ماده غذایی دارای خواص دارویی فراوانی است که به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

نبض ما – جو از سری غلات با طبع سرد و خشک است. جو به خاطر داشتن فیبر رژیمی فراوان، به هضم غذا کمک بسیار خوبی می‌کند. این ماده غذایی با تحریک باکتری‌های مفید در روده خطر ابتلا به هموروئید و سرطان روده را کاهش می‌دهد.

ارزش غذایی جو

در صد گرم جو مواد زیر موجود است:

آب ۱۱ گرم

پروتئین ۸گرم

مواد نشاسته ای ۷۸ گرم

کلسیم ۱۶ میلی گرم

فسفر ۱۸۹ میلی گرم

آهن ۲ میلی گرم

سدیم ۳ میلی گرم

پتاسیم ۱۶۰ میلی گرم

ویتامین ب ۱ ۰/۱۲ میلی گرم

ویتامین ب ۲ ۰/۰۵ میلی گرم

ویتامین ب ۳ ۳  میلی گرم

ضمنا جو دارای مقدار بسیار کمی آرسنیک است.

جو

مصرف جو و کاهش کلسترل

جو حاوی یک ماده پایین آورنده کلسترول، به نام “اسید پروپیونیک ” است که توسط فیبر نامحلول موجود در خود تولید می‌شود. مصرف جو برای سلامت قلب نیز دارای خواص فراوانی است. این ماده غذایی از آن‌جا که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و نارسایی‌های قلبی نیز می‌شود.

مصرف جو و دیابت

جو سرشار از ماده معدنی منیزیم است و کمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و در نتیجه دیابت منجر می‌شود.

مصرف جو و لاغری

جو از بهترین کربوهیدرات‌ها می‌باشد. جو منبع خوبی برای تامین فیبر روزانه مورد نیاز بدن است. مصرف جو احساس گرسنگی را برطرف می کند، انرژی زا و کم کالری است.

مصرف جو در بارداری

بله در طول بارداری می توانید جو بخورید. در حقیقت توصیه می شود که حتما بخورید. جو جزو دوازده غذایی می باشد که هر زن بارداری باید در طول بارداری از آن مصرف کند. مصرف جو انرژی لازم را برای رشد جنین فراهم می کند.

مواد غذایی دوران بارداری

جو حاوی انواع املاح معدنی از جمله پتاسیم و آهن می باشد که در طول بارداری بسیار ضروری می باشند.تخمین زده می شود که یک چهارم فنجان جو حاوی ۴ گرم فیبر غذایی ، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۷۳ گرم پتاسیم و فقط ۱۵۰ کالری می باشد.

جو منبع خوبی از سلنیوم، ویتامین E، فسفر، کلسیم و ویتامین B1می باشد. این املاح معدنی سیستم ایمنی را تقویت می کنند، باعث محکم شدن دندان ها و استخوان جنین می شوند و رشد مناسب جنین را تضمین می کنند.

برخی بررسی ها نیز نشان داده اند که جو اسید فولیک لازم را به بدن جنین می رساند.مصرف جو به طور منظم در بارداری می تواند خطر ابتلای جنین را به بیماری اسپاینا بیفیدا (مهره شکاف دار) کاهش دهد.

خواص مصرف جو در طب سنتی

غذایی بسیار مقوی است .

خاصیت نرم کننده دارد و ملین می باشد.

برای نقرس مفید است .

جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم خونی و سوء هاضمه است .

ماء الشعیر برای درمان سل ،‌زخم های ریوی و سردرد گرم مفید است .

ماء الشعیر خون ساز است و زود هضم می شود.

ماء الشعیر را با خشخاش کوبیده برای سردرد مفید است .

برای درمان نقرس پماد در جو را با آب بر روی قسمت های دردناک بگذارید .

جو را با شکر مخلوط کرده غذای خوبی برای اطفال است .

بیسکوبیت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می برد.

سرد مزاجان باید جو را با شکر بخورند.

کشک الشعیر برای مزاج های گرم و اسهال های صفراوی مفید است .

برای برطرف کردن گلو درد و ورم گلو کشک الشعیر را قرقره کنید .

خواص جو دو سر

جو دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می‌باشد. قسمت اعظم جو ذخیره شده، به مصرف خوراک دام می‌رسد؛ ولی توجهات اخیر به فیبر موجود در جو دو سر، کاربرد انسانی آن را نیز افزایش داده است.

عصاره‌ی جو دو سر برای بیش از یک قرن، به عنوان تسکین دهنده جلدی به کار می‌رود. از یک صد سال قبل از میلاد جو دو سر بیش‌تر در نواحی شمالی کشت می‌شده است.

جو دو سر طبعی سرد و خشکی دارد. سرشار از مواد قندی و ازوته همچنین پروتئین ، چربی ، فسفر ، آهن ، کلسیم ، ویتامین A  و گروه ویتامین های B است. کسانی که از بیماری های پوستی رنج می برند هیچگاه مصرف جو دو سر را فراموش نکنند.

درمان ضعف عمومی :جوشانده دانه های بدون سبوس جو دوسر در شیر که به آن یک زرده تخم مرغ اضافه شده باشد داروی بسیار مناسبی برای درمان ضعف مفرط ناشی از بیماری ها و همچنین تقویت کودکان و افراد مسن می باشد.

درمان یبوست و بواسیر : جوشانده آرد و دانه های جو دو سر که صبح ناشتا به مقدار ۲ تا ۳ فنجان به مدت ۲ تا ۳ روز مصرف می شود اثر ملین داشته، یبوست را از بین می برد و از طرف دیگر بواسیر را نیز درمان می نماید.

درمان سنگ کلیه : جوشانده ۲۰ گرم دانه جو دو سر سبوس دار اثر مدر داشته و در درمان سنگ کلیه، انواع ناراحتی های کلیه، عدم دفع ادرار، آب آوردن انساج و … به کار می رود.

التیام زخمی : برای التیام زخم های کهنه و شدید می توان از خمیر آرد جو دو سر مخلوط با مخمر آب جو استفاده نمود.

برای درمان نقرس: ۲۰ گرم جو را در ۵ لیوان آب جوشانده روزی ۴ لیوان میل شود.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان،نی نی بان، راستینه

4.4/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید