مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد صورت و بدن یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی در جهان است. بعد از تزریق‌های ضد چین‌ و چروک پوستی، بیشترین مراجعه افراد به کلینیک‌های زیبایی برای انجام لیزر موهای زائد است. اما عوارض لیزر موهای زائد و فواید آن کدام است؟

 آیا از عوارض لیزر موهای زائد آگاهید؟ در لیزر موهای زائد، اشعه نور دستگاه لیزر به فولیکول‌های مو تابانده می‌شود، این نور توسط رنگدانه داخل فولیکول جذب شده و بدین ‌ترتیب فولیکول مو می‌سوزد و از بین می‌رود.

در لیزر موهای زائد از دستگاه‌های لیزر متفاوتی استفاده می‌شود. این روش برای اولین بار فقط برای موهای تیره‌رنگ و پوست‌های رنگ روشن معرفی شد. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید امروزی، به روشی ایمن می‌توان از دستگاه‌های لیزر برای پوست‌های تیره‌تر و موهای روشن‌تر هم بهره برد.

عوارض لیزر موهای زائد

  • سوختگی در محل لیزر و تاول پوستی
  • احتمال ایجاد لک
  • عفونت
  • ممکن است لیزر واقعا باعث رفع موهای زائد نشود.
  • فولیکولیت و جوش
  • درد و سوزش در محل
  • تغییر رنگ پوست و لکه برداشتن پوست
  • آسیب رسیدن به پوست بدن و باقی ماندن جای زخم آن
  • احتمال انتقال بیماری‌های پوستی مثل زگیل تناسلی از طریق دستگاه لیزر

در ادامه به بررسی بیشتر عوارض لیزر می‌پرازیم:

قرمزی و التهاب پوست

تصویر علل قرمزی پوست صورت

گاهی ممکن است بعد از لیزر احساس کنید پوست شما کمی ملتهب و برجسته شده است و به قرمزی می‌زند. در این حالت بهترین راهکار این است که محل التهاب را خنک نگه داشته و بعد از اینکه با آب سرد محل را شستشو دادید، از پمادهای آرام‌کننده مانند زینک اکساید استفاده کنید.

پوست پوست شدن

ممکن است بعد از لیزر احساس کنید که نواحی که لیزر کرده‌اید پوست پوست می‌شود. اما این مشکل تا جایی که مراقبتهای کافی و لازم را انجام دهید مشکل حادی نخواهد بود. فقط برخی افراد دچار این مشکل می‌شوند و جزو عوارض خفیف لیزر است.

اگر بعد از لیزر احساس پوست پوست شدن داشته باشید، به معنای این است که پوست شما خشک شده است. استفاده از لوسیون و کرم‌های مرطوب کننده می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

تغییرات رنگ پوست

عکس سفید کردن پوست

ممکن است تغییرات خیلی خفیف در رنگ پوست خود مشاهده کنید. البته این تغییر رنگ بستگی به خود مراجعه‌کننده دارد و ممکن است روشن‌تر و حتی تیره‌تر شود. جالب است بدانید که افراد با رنگ پوست روشن، احتمالاً رنگ پوست‌شان تیره شود و افراد سبزه به رنگ روشن‌تر تغییر رنگ دهند.

روشن‌تر شدن پوست بعد از لیزر را اصطلاحاً‌ هایپوپیگمنتیشن و تیره‌تر شدن آن را هایپرپیگمنتیشن می‌گویند.

عفونت پوست

اگرچه این عارضه بسیار نادر است، اما در صورتی که اپی‌درم پوست آسیب ببیند، ممکن است عفونت پوستی رخ دهد. در صورت مشاهده این عارضه، حتماً‌ در اسرع وقت با کلینیک لیزر خود تماس گرفته و از درمان خودسرانه آن بپرهیزید.

تبخال

تبخال

اگر در گذشته تبخال زده‌اید، احتمال دارد که پس از لیزر نیز در اطراف یا روی لب تبخال بزنید. این تبخال‌ها ناشی از ویروسی به نام هرپس هستند که اصولاً به طور غیرفعالی درون بدن هستند. این ویروس در شرایطی مانند استرس فعال می‌شود و موجب تبخال زدن می‌گردد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی لیزر استرس خود را مدیریت کنید چرا که قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.

احتمال آسیب به چشم از عوارض لیزر موهای زائد

اشعه‌های قدرتمند لیزر می‌تواند برای چشم شما مضر باشد.  این خطر به خصوص وقتی محتمل است که لیزر صورت انجام می‌شود. برای رفع این ریسک استفاده از عینک‌های مخصوص برای اپراتور و مراجعه‌کننده ضروری است.

سوختگی

سوختگی با مواد محترقه

از عوارض نادر و شدید لیزر موهای زائد سوختگی است که معمولاً‌ وقتی اتفاق می‌افتد که متخصص و یا اپراتور لیزر مهارت و توانایی کافی نداشته و آماتور باشد. در واقع این عارضه به علت خطای انسانی رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از این عوارض به مراکز مطمئن و مورد اعتماد و با سابقه مراجعه کنید.

ایجاد زخم

این مشکل نیز از عوارض شدید و نادر لیزر موهای زائد است که به علت اشتباه پزشک و متخصص لیزر رخ می‌دهد. بنابراین باز هم انتخاب بهترین مراکز لیزر شما را این عوارض مصون می‌دارد.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد

افراد دارای شرایط زیر برای انجام لیزر مناسب نیستند.

۱-وجود اختلالات هورمونی

از آنجا که اختلالات هورمونی مانند چرخه قاعدگی، ریزش موی سر، جوشهای زیاد صورت و سابقه نازایی در بسیاری از بیماران پرمو دیده می‌شود حتما فرد متقاضی لیزر باید از این جهت بررسی شود و گرنه درمان با لیزر تاثیر نداشته و به درازا  خواهد کشید.

۲-مصرف دارو های خاص

قرص تاوانکس

مصرف بعضی داروها مانند کورتونها، هورمونها و مینوکسیدیل باعث رشد موهای زائد می‌گردد. بنابراین در این افراد لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.

۳-وجود بعضی بیماریها

در برخی بیماری‌هایی مثل پسوریازیس، لیکن پلان، ویتلیگو (برص) احتمال ایجاد ضایعات در محل لیزر وجود دارد.

۴-سابقه گوشت اضافه در محل عمل

لیزر مو در این افراد احتمال دارد باعث ایجاد اسکار هیپرتروفیک شود و بهتر است لیزر نکنند.

۵-سابقه تبخال مکرر

برای حداقل کردن عوارض لیزر بدن، برای این افراد باید از یک روز قبل تا یک هفته پس از لیزر داروهای ضد تبخال مثل آسایکلوویر تجویز شود.

۶-سابقه عفونت فعال مثل جوش‌های چرکی

جوش چرکی

در صورتی که بیمار جوش چرکی یا هر کانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت لیزر را به تعویق بیفتد.

۷-برنزه بودن

به هر روشی که یک شخص  بدن خود را برنزه کرده باشد، اعم از آفتاب گرفتن یا سولاریم، خطر سوختگی پوست و ایجاد لک به دنبال لیزر بسیار زیاد است. در این اشخاص بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن پوست برنز بدن به تعویق بیفتد و در این حین فرد باید از ترکیبات ضدلک و ضدآفتاب استفاده کند.

پاک کردن تاتو

۸-وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر

انجام لیزر بدن ممکن است باعث کمرنگ شدن تاتو، خال و یا کک مک شود. بنابراین باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذکر داده شود.

۹-مصرف ایزوترتینویین

روش استفاده از راکوتان

ایزوترتینویین نوعی ترکیب vita مثل راکوتان است و برای بهبود و درمان جوش کاربرد دارد. فردی که راکوتان مصرف می‌کند،  این دارو باعث حساسیت شدید پوست به نور لیزر و افزایش احتمال سوختگی و اسکار و لک می گردد. بنابراین برای جلوگیری از عوارض لیزر بدن در این بیماران بایستی حداقل ۶ ماه پس از قطع دارو برای لیز صبر کرد.

۱۰-مصرف داروهای حاوی طلا

در بیمارانی مانند بیماران رماتیسمی، داروهای حاوی طلا تجویز می‌شود که این بیماران نباید لیزر کنند.

۱۱-سابقه بیماریهایی مثل لوپوس

بیماری خود ایمنی مانند لوپوس پوست را به نور حساس می کنند و بهتر است لیزر در آنها انجام نشود.

۱۲-افراد باردار

لکه بینی در دوران بارداری

اگرچه تا کنون هیچ مدرکی در مورد صدمه به جنین در عوارض لیزر بدن اثبات نشده است، بهتر است در خانم‌های حامله لیزر را به تعویق بیندازند.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

اشعه لیزر هر چیزی را که تیره‌رنگ باشد را داغ کرده و می‌سوزاند. با گرم کردن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول مو نیز آسیب دیده و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت است و در یک زمان مشخص اکثر موهای بدن در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در مرحله رشد می‌باشند.

در حالتی که در زمان لیزر موهای بدن، فولیکول مو در مرحله استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن تاثیر نمی‌گذارد. به همین علت است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چند جلسه لیزر، با فواصل زمانی مشخص نیاز است. در هر جلسه، تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوزانده می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

لیزر موها

آیا لیزر برای رفع موهای زائد اندام تناسلی مناسب است؟

لیزر یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد اندام تناسلی است که می تواند علاوه بر از بین بردن موهای زائد در ناحیه تناسلی، سایر فوایدی نظیر کاهش یا رفع تیرگی ناحیه تناسلی، جلوگیری از زخم و خونریزی و بهبود کیفیت روابط جنسی گردد.

بهترین لیزر برای رفع موهای زائد

یکی از پیچیده‌ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های لیزر در دنیا برای از بین بردن موهای زائد، لیزر الکساندریت است.  این دستگاه لیزر توسط شرکت آمریکایی ساخته می‌شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه بی‌نظیر قابلیت تنظیم طول موج (pulse Duration) و میزان انرژی مورد نیاز برای رفع موهای بدن انواع مختلف پوست است.

در میان روش های موجود در دنیا برای از بین بردن موهای زائد، این دستگاه دارای بیشترین کارایی و کمترین خطر است. لیزر موهای زائد با لیزر الکساندرایت برای طولانی مدت باقی خواهد ماند و هیچ عوارضی ندارد و انتظارات بیمار را برآورده می‎کند. عوارض لیزر موهای زائد را در ادامه مقاله برایتان آورده ایم.

 اگر بدنبال لیزر کردن با الکساندرایت در کلینیکی خاص هستید

جهت مشاوره رایگان با دکتر گیتا مجیدزاده تماس بگیرید  و وقت بگیرید    ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰

لیزر آلکساندرایت در میان انواع لیزرهایی که در بازار ایران موجود است، بیشترین تاثیر را در رفع موهای تیره و ضخیم دارد. بنابراین لیزر آلکساندرایت با داشتن این ویژگی برای نژاد ایرانیان مناسب است.

بهترین دستگاه برای رفع موهای زائد

4.6/5 - (69 امتیاز)

دکتر گیتا مجیدزاده

پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد

به دنبال تضمین و در باغ سبز نباشید، الفاظی همچون حذف دائمی و تضمینی موهای زائد و یا جلسات رایگان و ... جز سراب و وعده واهی هیچ نیست و معمولا مورد باور افراد ساده لوح قرار میگیرد طبق مقالات علمی خواهید دید که بهترین روش ها اغلب کاهش حداقل 80 درصدی خواهد رسید.اگر بدنبال محیطی آرام و بدنبال تیمی حرفه ای هستید با ما تماس بگیرید
اطلاعات تماس با دکتر گیتا مجیدزاده
تلفن تماس:
۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: زعفرانیه | مقدس اردبیلی | بین پسیان و میدان الف | ساختمان پزشکان ١٠٠ | واحد ۴٠٣

پزشک ها متخصص مرتبط

  • پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد

    دکتر گیتا مجیدزاده

    پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد
    تلفن تماس:
    ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    زعفرانیه | مقدس اردبیلی | بین پسیان و میدان الف | ساختمان پزشکان ١٠٠ | واحد ۴٠٣

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 نظر
  1. سپیدار می‌نویسد

    ببخشید من یه سوال داشتم. میخواستم ببینم اگه من تو تابستون آفتاب بگیرم بعدش نمیتونم بیکینی ام رو لیزر کنم؟ یا میشه؟

    1. نازی می‌نویسد

      سپیدار عزیز احتمال اینکه پوستت تاول بزنه و بسوزه خیلی بالاست . خیلی باید مراقب این کار باشی!

  2. feri می‌نویسد

    یه کلینیکی که لیزر ارزون و خوب و تمیز داشته باشه کسی به من معرفی میکنه؟

    1. پگاه می‌نویسد

      کلینیک رازی خوب است

  3. هاکا می‌نویسد

    ببخشید اسم پمادی که بی حسی موضعی میکنه چیه که قبل از لیزر بزنم؟

    1. Kereshmeh می‌نویسد

      پماد زایلاپی
      پماد زایلانون
      اسپری بی حس کننده دندان
      البته منم اینا رو شنیدم بهتره بازم از داروخانه بپرسین هر چند شنیدم پوست و تیره میکنه

      1. هاکا می‌نویسد

        مرسی کرشمه جان . خیلی لطف کردی

    2. نگار می‌نویسد

      دکتر به من گفت زایلاپی استفاده کنم. بیست دقیقه تا چهل دقیقه قبل لیزر

  4. نعمت الله می‌نویسد

    سلام من مخام سورتم را لیزر کونم اما سورتم یکمی جوش زده است باید چکارش کونم ممنون ؟؟؟

    1. مرجان می‌نویسد

      چه دستگاهی و چه کلینیکی رو پیشنهاد میکنید که قیمتش هم ارزون و مناسب باشه؟

      1. مینا می‌نویسد

        دستگاه الکساندرایت کندلا مدل ۲۰۱۷ خوبه .

  5. korosh می‌نویسد

    آیا از لیزر کردن ناحیه ی تناسلی زگیل هم میگیریم؟

    1. Afi می‌نویسد

      من قرص رواکوتان مصرف میکنم یک جلسه لیزر بدن انجام داده ام اما بعد از یک هفته کل بدنم التهاب کرده وبه صورت زگیل و به شدت خوارش پوستی دارم چه کار باید انجام دهم راهنمایی کنید لطفا

  6. ناهید خانوم می‌نویسد

    سلام. من دوبار بیکینی امو لیزر کردم به فاصله ی ۶ ماه. الانم خیلی از دفعه ی آخری که لیزر کردم میگذره. حدود یک سال و نیم . کورتون هم مصرف میکنم. بنظر شما تاثیری داره اگه بخوام دوباره برم لیزر کنم؟

    1. ایرج می‌نویسد

      اره

  7. امین می‌نویسد

    سلام من ۲۲ سالمه و مرد هستم درصورتیکه بدنمو لیزر کنم حدودا چقد طول می کشه تا دوباره در بیاد موهای بدنم؟

    1. پریا می‌نویسد

      خیلی

  8. نازگل می‌نویسد

    باسلام
    میخواستم بدونم کسانی که لیزر بدن انجام می دهند آیا منعی برای باردار شدن دارند یا نه؟

  9. مژی می‌نویسد

    سلام من میخوام دست ها و پاهامو لیزر کنم میگن کلا لیزر عوارض نازانی داره درسته ؟؟؟

  10. سحر می‌نویسد

    سلام

  11. سحر می‌نویسد

    سلام ببخشید به سوال داشتم من مشکل هورمونی دارم و همیشه باید قرص ضدبارداری استفاده کنم اگه بخوام لیزر کنم مشکلی داره

  12. نجات ادوس می‌نویسد

    سلام من غددچربی درسینه دارم وزیربغلم ولیزر کردم ممکن عوارض داشته باشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید